
Schoolweging
De schoolweging van De Grundel is 32,36 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
84,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, net onder de landelijke norm van 85%. Deze marginale afwijking vraagt om voortdurende aandacht voor basisvaardigheden, zoals vermeld in het jaarverslag over 'gepersonaliseerde leerlijnen'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de inspectiedoelstelling van 41,2%. Dit benadrukt uitdagingen in het optimaliseren van excellentiebeleid, ondanks de beschreven focus op maatwerk in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 31,25% havo/vwo en vwo (12,5% puur vwo) versus 15,6% vmbo-b. Dit reflecteert zowel kansenongelijkheid als potentieel binnen de complexe populatie. Het hoge percentage gecombineerde adviezen (bijv. 18,75% havo/vwo) sluit aan bij het IEP-toetsprofiel en flexibele overgangsbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Grundel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. Observaties Leerkrachten zien leerlingen dagelijks aan het werk. Zij observeren (tijdens servicerondes) of de leerlingen de leerstof begrijpen en hoe zij werken. Door gerichte vragen te stellen krijgt de leerkracht informatie over de aanpak en de manier van leren van een leerling. Methode gebonden toetsen Bij de meeste methoden wordt elk blok of hoofdstuk afgesloten met een toets om te controleren of de aangeboden stof beheerst wordt. Deze toetsen geven de leerkracht informatie over de ontwikkeling van de leerlingen. CITO In groep 3 t/m 7 wordt twee keer per jaar de CITO toets afgenomen. Een diepte-analyse op kindniveau geeft de leerkracht veel informatie over wat een kind wel of niet beheerst. Daarnaast is te zien wat het rendement van het onderwijs aan de kinderen individueel of als groep is geweest in de afgelopen periode. Het analyseren van de toetsen kan leiden tot herformuleren van onderwijsbehoeften van kinderen of een verandering in het aanbod. Leerlingen uit groep 8 maken vanaf in februari een doorstroomtoets. En ze melden zich eind maart aan voor de middelbare school. Hierdoor maken leerlingen met en zonder bijgesteld schooladvies even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 28,6% boven advies (landelijk 25,3%) overschrijdt De Grundel verwachtingen, mogelijk door de intensieve mentorschappen. Het Percentage onder advies (14,3% vs. 11,8% landelijk) benadrukt wel de noodzaak van vroegsignalering, zoals geprioriteerd in het zorgplan 2023.
Sociale ontwikkeling
Wij willen de leerlingen brede kennis over, en verantwoordelijkheid voor de samenleving meegeven. Hierbij maken wij gebruik van speciaal daarvoor ontwikkelde materialen. De school en onze medewerkers zijn toegankelijk en laagdrempelig voor leerlingen en ouders. De algemene houding op onze school is open, we groeten en spreken mensen aan. We gaan uit van een open en respectvolle manier van omgang tussen alle betrokken personen. Het doel is dat leerlingen dit ook vertalen naar situaties buiten de school, nu en in de toekomst. Minstens eenmaal per jaar brengen de leerkrachten de sociale competenties van de leerlingen systematisch in kaart om het welbevinden en de sociale veiligheid te monitoren. Indien nodig worden naar aanleiding van de uitkomsten (extra) interventies gedaan. Daarnaast vullen leerlingen vanaf groep 5, de ouders en het personeel tweejaarlijks een tevredenheidspeiling in. De uitkomsten daarvan worden gecommuniceerd, ook naar ouders, en betrekken we bij de verdere ontwikkeling van ons onderwijs en de organisatie. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Rust en wederzijds respect
Wat is de werkwijze van De Grundel voor sociale ontwikkeling?
De Grundel streeft naar een prettig en ondersteunend pedagogisch klimaat. De leerlingen worden bij binnenkomst begroet. Het schooljaar begint met 'De Gouden Weken', in januari volgen 'De Zilvere Weken' en het jaar wordt afgesloten met 'De Bronzen Weken'. Deze weken staan in het teken van groepsvorming. Er wordt wekelijks Kanjertraining gegeven om de sociale omgang van kinderen te verbeteren. De kinderen leren op een positieve manier met elkaar omgaan. Verder wordt er een groepsmissie en groepsafspraken geformuleerd en de schoolregels worden duidelijk zichtbaar gemaakt in de school. De Grundel hanteert een protocol bij ongewenst gedrag. Er is een vertrouwenspersoon op De Grundel waar kinderen terecht kunnen wanneer ze zich niet veilig voelen. De Grundel werkt samen met een team van deskundigen op het gebied van gezondheid, welzijn en opvoeding. De contactgegevens van het aanspreekpunt zijn terug te vinden op Parro en in de schoolgids.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Grundel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Grundel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Grundel?
De Grundel gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.