De Driemaster
Wold 15 73
8225 AG Lelystad

Schoolweging

Schoolweging
31.97
Spreiding
6.39

De schoolweging van De Driemaster Lelystad is 31,97 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

84,97% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, net onder de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is aanzienlijk lager dan het vergelijkingsgemiddelde (95,2%), wat aandacht vraagt voor basisvaardigheden bij een deel van de leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de inspectienorm (43,5%) en het regionaal gemiddelde (55,4%) ligt. Dit reflecteert de uitdagingen bij het behalen van hogere onderwijsdoelen, mogelijk beïnvloed door de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een divers beeld: 2,5% praktijkonderwijs (iets boven het regionale gemiddelde van 1,01%), 15% havo/vwo-advies en 7,5% vwo. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (17,5%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomafwegingen. Dit contrasteert met regionale trends waar vaker eenduidige adviezen worden gegeven.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Driemaster LelystadGemeente AmsterdamNederland
LIB165.3171.33175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. Twee keer per jaar, in januari/februari en mei/juni, worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 7. Daarvoor gebruiken we het leerling onderwijs volgsysteem van Cito. De uitslag van deze toetsen geeft een redelijk objectief beeld van de leerprestaties van de leerlingen. In groep 8 wordt de methode-onafhankelijke toets van Cito afgenomen in oktober, hierna volgt de doorstroomtoets in februari. Tussentijds maken leerlingen methode gebonden toetsen. Deze toetsen worden na elk blok afgenomen. Aan de hand van deze resultaten stellen leerkrachten doelen voor de leerlingen bij of zorgen ze voor extra verdieping en/of verrijking.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42,31% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies (vs. 25,3% landelijk), wat duidt op terughoudend advies of effectieve doorstroombegeleiding. Slechts 15,4% zit onder advies, lager dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Deze resultaten onderstrepen de kwaliteit van het adviseringstraject.

Sociale ontwikkeling

De Driemaster is een school die werkt met Positive Behaviour Support (PBS). PBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van kernwaarden die belangrijk zijn voor de school. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert het de kinderen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. School, ouders en ketenpartners werken actief samen in dit proces. In paragraaf 3.2 geven we aan dat we ook met de methode Kwink werken. Kwink is een methode voor sociaal-emotioneel werken(SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Deze methode is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pestgedrag) en de kracht van een veilige groep. Kwink sluit daarom goed aan bij PBS. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van De Driemaster voor sociale ontwikkeling?

De kern van PBS is als volgt: schoolbrede aanpak vanuit gedeelde waarden, systeem voor alle leerlingen en medewerkers, basiswaarden vertaald naar pro-sociaal gedrag, veilige en positieve leeromgeving, structurele bekrachtiging van gewenst gedrag, duidelijke consequenties van ongewenst gedrag, gedragsregistratie en sturing op gedrag, actieve samenwerking met de ouders, begeleiding door PBS coach, borging door kwaliteitssysteem en onderzoek, pro-actief, incidentregistratie voor ongewenst gedrag waarop interventies gepleegd worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Driemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Driemaster gebruikt Kindbegrip en Monitor Sociale Veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Driemaster?

De Driemaster gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.