De Brink in Lelystad

Het team van De Brink in Lelystad

Current section: team
Griend 25 18
8225 Lelystad

Zie hier hoe het team van De Brink is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Brink. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Brink bij jullie?

Ontdek hoe goed De Brink bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Brink zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.9%)
Man (23.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Brink. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (15.4%)
45-55 jaar (38.5%)
55-65 jaar (30.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Brink werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (23.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Brink gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op De Brink: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

Op Basisschool De Brink zetten we vol in op de professionele ontwikkeling van onze docenten. Wij vinden het cruciaal dat onze leerkrachten continu bijleren over de nieuwste onderwijsontwikkelingen en didactische methoden. Daarom stimuleren we deelname aan cursussen en opleidingen, zodat uw kind altijd les krijgt van een deskundige en inspirerende leerkracht. Wanneer een van onze gewaardeerde leerkrachten afwezig is vanwege bijvoorbeeld ziekte of studie, heeft continuïteit prioriteit. We zoeken eerst intern naar een geschikte, bevoegde vervanger om de lesgang zo min mogelijk te verstoren. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving en een consistente leerervaring voor uw kind. Als interne vervanging niet mogelijk is, schakelen we onze betrouwbare vervangingspool in. Deze pool bestaat uit bevoegde professionals waarmee we samenwerken met andere schoolbesturen in de regio. Zo garanderen we dat er altijd een gekwalificeerde leerkracht voor de klas staat. In uitzonderlijke situaties, waarbij vervanging onverhoopt niet geregeld kan worden, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen. Slechts in zeer zeldzame gevallen kan het voorkomen dat een groep naar huis wordt gestuurd, waarbij wij te allen tijde noodopvang aanbieden aan de kinderen. Ouders worden hierover proactief en tijdig geïnformeerd, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Plustijd heeft als doel leerlingen uit de groepen 4 tot en met 7 van het basisonderwijs een grotere kans te bieden op een geslaagde schoolloopbaan.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Gespecialiseerde Ondersteuning op Basisschool De Brink

9

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist De Brink
Intern Begeleider Basisonderwijs
Orthopedagoog Schoolondersteuning
Rekenspecialist De Brink Lelystad
Hoogbegaafdheid Specialist Basisschool
Taalspecialist De Brink
Logopedie Basisonderwijs
VVE Coördinator De Brink
Taalspecialist in Opleiding Basisschool

Toelichting van de school:

Onze rekencoördinator, Jenneke Siebert, verbetert de rekenkwaliteit op De Brink. Zij wordt hierin ondersteund door leden van het Ondersteuningsteam (OT) en richt zich op het verhogen van het vakdidactische repertoire en het enthousiasmeren van collega's. Minke Bouma-de Ruiter, onze Intern Begeleider, coördineert de leerlingenzorg en begeleidt leerkrachten en ouders bij hulpvragen. Zij is tevens Beeld Didactisch Coach, aandachtsfunctionaris en faciliteert verbeteringen in de aanpak van leerlingen. Voor nieuwkomers in groep 1 wordt de DHH-PQ screening uitgevoerd, gevolgd door een halfjaarlijkse evaluatie. De quickscan wordt 2-3 keer per jaar ingepland voor instromende leerlingen. In groep 3 en 5 vindt de toetskalender plaats na de leerlingvolgsysteemtoetsen. Getalenteerde leerlingen kunnen deelnemen aan het 'Lelystad Hoogbegaafd' programma, waarbij zij één dag per week elders onderwijs volgen. Daarnaast bieden we verrijkingsmateriaal en techniekbakken voor zelfstandige projecten.

8

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Brink
Orthopedagoog Schoolondersteuning
Remedial Teacher Basisschool
Hoogbegaafdheid Specialist Basisschool
Ergotherapeut School De Brink
GGD en MDF Ondersteuningsteam
Orthopedagoog Stichting School
Brugfunctionaris De Brink

Toelichting van de school:

Ons Ondersteuningsteam (OT) monitort de voortgang en leerbehoeften van alle leerlingen. Samen met ouders en leerkrachten bepalen we de benodigde ondersteuning. Het OT bestaat uit de Intern Begeleider, School Maatschappelijk Werker, GGD, Orthopedagoog en specialisten, aangevuld met de directeur en/of leerkracht. De Brugfunctionaris ondersteunt ouders door actief deel te nemen aan gesprekken.

7

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Brink
Orthopedagoog Schoolondersteuning
Remedial Teacher Basisschool
Hoogbegaafdheid Specialist Basisschool
Ergotherapeut School De Brink
Reken- en Taaldans Kleuters
Judoka: Organisatie Hiro

Toelichting van de school:

Ons Ondersteuningsteam (OT) evalueert de voortgang en leerbehoeften van leerlingen. In het OT bespreken we gezamenlijk met ouders en leerkrachten de optimale ondersteuning per kind. Het team omvat de Intern Begeleider, School Maatschappelijk Werker, GGD, Orthopedagoog en diverse specialisten, evenals de directeur en/of leerkracht. Daarnaast bieden we twee keer acht weken judolessen aan in diverse groepen voor kinderen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht LO Sander van Brussel
Moor Kids Kinderfysiotherapie

Toelichting van de school:

De vakdocent bewegingsonderwijs verzorgt Motorische Remedial Teaching (MRT) binnen onze basisschool.

4

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Brink
Orthopedagoog Schoolondersteuning
School Maatschappelijk Werk
GGD Jeugdverpleegkundige

Toelichting van de school:

Via ons Ondersteuningsteam (OT) volgen we de ontwikkeling en specifieke behoeften van elk kind. In het OT overleggen we met ouders en leerkrachten over de noodzakelijke ondersteuning. Het OT bestaat uit de Intern Begeleider, School Maatschappelijk Werker, GGD-vertegenwoordigers, de Orthopedagoog en andere specialisten, aangevuld met de directeur en/of leerkracht indien relevant.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
30
Totaal specialisten
30
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Buurthuis: multifunctionele midenruimte
Peuter Speelzaal kiekeboe
LOL Na School Techniek lessen woensdagmiddag
Plusklas op de maandag

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Brink

Onze Visie op Passend Onderwijs in Lelystad

Basisschool De Brink zet zich volledig in voor passend onderwijs, met als kernmissie de optimale ontwikkeling van elk kind. Wij geloven dat elk leerling, ongeacht individuele behoeften, recht heeft op kwalitatief hoogwaardig onderwijs en persoonlijke begeleiding. Ons doel is om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin alle kinderen, ook zij die extra ondersteuning nodig hebben, zich volledig kunnen ontplooien. Dit doen we door nauw samen te werken met ouders en specialisten om de specifieke leerbehoeften van elk kind te identificeren en te vervullen. Samen met andere basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs in Lelystad en Dronten, binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Lelystad/Dronten, streven we naar een dekkend en kwalitatief sterk onderwijsnetwerk. Dit waarborgt dat elk kind, dichtbij huis, het onderwijs krijgt dat het verdient. Onze school hanteert een proactieve visie op zorg en onderwijs, vastgelegd in ons zorgplan. Dit plan is een dynamisch document dat continu wordt aangepast aan nieuwe inzichten en wettelijke vereisten, om zo altijd aan te sluiten bij de behoeften van onze leerlingen. De Brink, als onderdeel van Stichting School, hecht groot belang aan een naadloze integratie van onderwijs en zorg. Door intensieve samenwerking met alle betrokken partijen, inclusief scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs, garanderen we een compleet aanbod voor elk kind. Het Onderwijszorgprofiel/Ondersteuningsprofiel is hierin een cruciaal instrument. Wij geloven dat elk kind baat heeft bij een omgeving waar het zich veilig en gewaardeerd voelt. De Brink biedt deze veilige haven, waar leren en groeien hand in hand gaan. Ons team van toegewijde professionals staat klaar om elke leerling de best mogelijke start te geven voor hun educatieve reis.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan: De Brink Verbetert Continu

Welke concrete doelen worden nagestreefd in het schoolplan van De Brink?

De scholen van Stichting SchOOL hanteren een dynamische aanpak met school- en jaarplannen, voortdurend geoptimaliseerd via de PDSA-cyclus. Kwaliteitsverbetering wordt verder gestimuleerd door actieve samenwerking met collega-scholen en het bestuur, binnen de erkende kwaliteitscyclus van SchOOL. We analyseren systematisch de onderwijsresultaten, bespreken deze breed binnen het team en implementeren waar nodig gerichte interventies. Om onze onderwijskwaliteit scherp in beeld te krijgen, maken we gebruik van gespecialiseerde diagnose-instrumenten. Deze bieden diepgaand inzicht in de sterke punten en ontwikkelgebieden van onze school. Denk hierbij aan tevredenheidspeilingen onder ouders en leerlingen, observaties in de klas, resultaten van methode- en eindtoetsen, en gerichte professionalisering van zowel het team als individuele leerkrachten. Essentieel voor ons is dat het team zich mede-verantwoordelijk voelt voor de behaalde resultaten. Verbeteringen in de kwaliteit worden breed gedragen door iedereen binnen de school. Dit betekent dat we op basis van grondige analyses van kwaliteitsgegevens concrete conclusies trekken en heldere doelen stellen op het niveau van het kind, de leerkracht en de school als geheel. Deze ambitieuze doelen zijn zorgvuldig verwoord in ons jaarplan. Op Basisschool De Brink bieden we 'Gewoon! Onderwijs', waarbij ons motto "samen één en toch anders" centraal staat. We focussen op het meester maken van de essentiële basisvaardigheden en op een persoonlijke benadering van elke leerling, ouder en teamlid. Dit doen we op een positieve, onderbouwde manier vanuit Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO), met een blik gericht op de toekomst en het welzijn van iedereen. We benutten onze unieke kwaliteiten optimaal en zetten deze effectief in, zodat elke leerling bij ons kan uitgroeien tot wie hij of zij wil zijn!

Hoe realiseert De Brink haar onderwijsdoelen op diverse gebieden?

Op Basisschool De Brink werken we actief aan de ontwikkeling van cruciale thema's en vakgebieden, met een focus op een toekomstbestendig leerplan. Het jonge kind: We erkennen het belang van een naadloze doorgaande lijn, zowel van de peuterspeelzaal naar groep 1/2 als van groep 2 naar groep 3. Stichting SchOOL ontwikkelt een visie die de komende 2 tot 3 jaar gericht is op het jonge kind. Binnen De Brink werken we aan de interne doorgaande lijn en onderhouden we nauwe banden met de ontwikkelingen binnen de stichting op het gebied van kleuteronderwijs. De onderbouwcoördinator, teamleider en intern begeleider overleggen regelmatig over aanstaande kleuters. De onderbouwcoördinator onderhoudt bovendien nauwe contacten met peuterspeelzaal De Kiekeboe. Bij specifieke zorg en hulpvragen wordt de intern begeleider ingeschakeld. Burgerschap: Onze leerlingen ontwikkelen zich tot zelfverzekerde en veerkrachtige individuen. Aan de hand van acht kernwaarden van burgerschap vergroten we hun kennis en vaardigheden. Onze burgerschapsleerlijn is integraal onderdeel van ons onderwijs. Eind schooljaar 2024-2025 selecteren we een passende methode voor De Brink, die we in schooljaar 2025-2026 implementeren. Onze cultuurcoördinator werkt nauw samen met de cultuurcoördinator van De Kubus om een verrijkend aanbod te creëren, dat jaarlijks naast ons eigen aanbod wordt aangeboden en aansluit bij onze burgerschapsleerlijn. Taal en Leesonderwijs: Onze leerlingenpopulatie vraagt om specifieke aandacht voor leesonderwijs. Van groep 1 tot en met 8 leren we onze leerlingen effectief om te gaan met mondelinge informatie. Vanaf groep 1 stimuleren we op speelse wijze het begrijpend luisteren, wat een soepele overgang naar 'Veilig leren lezen' in groep 3 faciliteert en uiteindelijk leidt tot een succesvolle beheersing van begrijpend lezen in groep 4. Hoewel De Brink momenteel geen taalcoördinator heeft, zijn drie teamleden zeer gemotiveerd om zich te richten op taalontwikkeling in bredere zin. We streven naar meer zichtbaarheid van taalonderwijs binnen de school en verkennen de meest effectieve werkwijzen. De stichting ondersteunt ons hierin, zodat we samen een passend aanbod kunnen garanderen. Onderwijs van buiten: Innovatie in het onderwijs is een kernwaarde. Dagelijks worden wereldwijd onderzoeken gedaan die het onderwijs kunnen verbeteren. Wij kijken ook kritisch naar externe ontwikkelingen om ons onderwijs te verrijken. Op 7 november 2024 bezochten we tijdens een studiedag het IKC in Hoorn, waar onderwijs wordt verzorgd volgens het Michaela-concept. De Brink en haar docenten zien raakvlakken met dit concept en onderzoeken de geschiktheid voor onze leerlingen. Om onze professionele dialoog te bevorderen, hebben we vier cursusbijeenkomsten gevolgd op het gebied van communicatie. Dit stelt ons in staat om op constructieve wijze met elkaar in gesprek te blijven, wat kan leiden tot weloverwogen keuzes. De tijdens de cursus gebruikte talentenkaarten "Ik kies voor mijn talent" helpen ons talenten te herkennen en erkennen, zowel bij leerlingen als bij collega's. Dit schooljaar zetten we dit onderzoekstraject voort en houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen. Nieuw schoolplein: Het schoolplein van De Brink biedt diverse mogelijkheden voor ontdekking en spel. Volgend schooljaar wordt ons plein vergroend en zo ingericht dat zowel de wijk als de school er optimaal gebruik van kunnen maken. De wensen van de leerlingen zijn meegenomen in het ontwerp, waarbij natuurbeleving, ontdekking, buitenlessen en fantasie centraal staan. Het schoolplein wordt een uitdagende omgeving waar elk kind wordt gestimuleerd om te spelen en te leren. Bewegingsonderwijs: Wij op De Brink zijn ons zeer bewust van het belang van voldoende beweging voor fysieke en mentale gezondheid. Elke woensdag maken we gebruik van Pauzesport, waarbij buurtsportcoaches beweeglessen verzorgen tijdens de pauzes. Leerlingen worden enthousiast gemaakt om deel te nemen aan spelactiviteiten, wat bijdraagt aan hun spelenderwijs leren en beweging. Naast de twee wekelijkse gymlessen door de vakleerkracht, organiseert de vakleerkracht op maandag tijdens de pauze een 'spel van de week' onder de vlag van de Dynamische School/bewegend leren. Deze spellen kunnen gekozen worden uit een spelbak, die eveneens op maandag wordt uitgedeeld. Zo waarborgen we gezamenlijk een optimaal beweegaanbod op school. Rekenen: Vanaf schooljaar 2024-2025 implementeren we groepsdoorbroken rekenonderwijs voor groep 4-8. Groep 1/2 werkt met de doelen uit 'onderbouwd' en gebruikt 'Rekenplein' als aanvullende bron. Groep 3 volgt de methode, heeft de getal-dictees geïntroduceerd en oefent met redactiesommen. Schoolbreed zetten we in op het automatiseren van rekenvaardigheden, met tweemaal wekelijkse oefening via Bareka en de start van hoofdrekenen. In de groepen 3-8 worden wekelijks de drempelspellen ingezet voor inoefening. Het automatiseren gebeurt op diverse manieren en vindt plaats aan het begin van elke les. Het aanbod voor sterkere rekenaars is geïntegreerd in de methode, en we onderzoeken de mogelijkheden voor aanvullend verrijkingsmateriaal. Observatieformulieren ondersteunen leerkrachten bij het identificeren van hulpvragen van leerlingen. Raadpleeg de kwaliteitskaart rekenen en het Rekenplan voor een gedetailleerde aanpak. Oefening vindt plaats op papier en op het Chromebook, waarbij ook coöperatieve werkvormen worden benut. Beeld- en Didactisch Coachen: Op De Brink worden alle leerkrachten minimaal één keer per jaar gefilmd door een Beeld Didactisch Coach. Door middel van Didactisch Coachen worden leerkrachten zich bewuster van de vragen die ze aan hun groep stellen. Deze denkstimulerende vragen (categorie 1, 2 en 3) vergroten het actief leren en de motivatie van de leerlingen. De opnames blijven vertrouwelijk tussen de coach en de leerkracht, tenzij anders wordt afgesproken. Dag- en weektaken: Op De Brink werken we met dag- en weektaken om leerlingen te leren plannen. Elke maandag ontvangen leerlingen een taakoverzicht op papier, dat ze in hun map bewaren en gedurende de week afvinken. Dit bevordert zelfstandigheid, vergroot de verantwoordelijkheid voor het eigen werk en motiveert leerlingen om hun doelen te behalen. Muziekonderwijs en cultuur: Wij vinden het essentieel dat leerlingen hun talenten volledig kunnen ontplooien. Daarom bieden we volop mogelijkheden voor muziek en cultuur. In schooljaar 2025-2026 start op De Brink een Muziekspeelplaats onder leiding van Merredith van der Pool. Na schooltijd kunnen leerlingen gratis kennismaken met diverse muziekvormen. Schrijf uw kind vandaag nog in! Opleidingsschool: Goede zorg voor ons personeel is cruciaal. De Brink functioneert als opleidingsschool en leidt jaarlijks diverse enthousiaste stagiaires op. We streven ernaar hen een solide basis te bieden die kan leiden tot aanstelling als bevoegde docenten. Sociaal sterke groep: Onze sociaal-emotionele methodiek (Groeps Dynamisch Onderwijs) passen we jaarlijks structureel toe. We starten het schooljaar met een opfriscursus voor het team, zodat we gezamenlijk dezelfde taal spreken en effectief kunnen overbrengen naar leerlingen en ouders. Een sterke basis op obs De Brink: De GGD en de MDF zijn op afgesproken momenten aanwezig op De Brink, zodat ouders, leerlingen en leerkrachten hen kunnen benaderen met hulpvragen. Dit project stimuleert interprofessionele samenwerking binnen De Brink rondom vraagstukken die kind, ouder (gezin) en leerkracht aangaan. Het doel is preventief en doelgericht samenwerken aan het versterken van de basis, vanuit onze gezamenlijke missie: elk kind in Lelystad verdient een veilige en stimulerende leeromgeving.

Optimale Startkansen voor Elk Kind: Het Jonge Kind Programma op De Brink

Toelichting van de school

Basisschool De Brink streeft ernaar om alle leerlingen een vliegende start te geven, met optimale kansen voor hun toekomstige maatschappelijke deelname. Wij erkennen dat sommige jonge kinderen extra ondersteuning nodig hebben om dit te bereiken. Daarom maken wij actief gebruik van subsidies van de gemeente Lelystad, in lijn met het beleid voor gelijke kansen. Deze initiatieven, ondersteund door Stichting SchOOL, vergroten de ontwikkelingsmogelijkheden voor onze jongste leerlingen. Onze school is een VVE-school (Voor- en Vroegschoolse Educatie) en focust sterk op het stimuleren van interactievaardigheden en het bieden van op maat gemaakte ondersteuningsactiviteiten. Deze zijn afgestemd op de specifieke behoeften van kinderen, ouders en de wijk. Denk hierbij aan laagdrempelige koffie-ochtenden voor ouders, gezamenlijke thema-afsluitingen en wekelijkse bezoekjes van peuters aan de kleuterklassen om de overgang soepel te laten verlopen. Er is nauwe samenwerking tussen leerkrachten en pedagogisch medewerkers om een doorlopende ontwikkelingslijn te waarborgen, van voorschool tot groep 3. Dit omvat ook een warme overdracht en afgestemde zorg voor elk kind voordat de stap naar de kleutergroep wordt gezet. Ons beleid richt zich op het verkleinen van onderwijsachterstanden, met extra aandacht voor taal, rekenen, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze leraar ondersteuner biedt gerichte pre-teaching en re-teaching. De visie op kleuteronderwijs bij De Brink is dat groep 1 en 2 het fundament leggen voor de gehele schoolloopbaan. We bieden rijk en uitdagend onderwijs, met een persoonlijke benadering die aansluit bij de leerstijl en onderwijsbehoefte van elk kind. Door handelingsgericht te kijken en te werken, in nauwe samenwerking met ouders, zorgen we dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om zijn of haar volgende ontwikkelingsdoel te bereiken. Wij werken met bewezen methoden, boeiende thema's en een portfolio om de ontwikkeling van onze leerlingen speels te volgen. De onderbouwcoördinator, Intern Begeleider en Leraar ondersteuner stemmen het aanbod af, met de directeur als eindverantwoordelijke. Kernwaarden als plezier, variatie, modellen en interactie zorgen voor een geïntegreerde aanpak van spel, begeleid spel en aanbod. Onze leerkrachten maken deze visie tastbaar in de klas, met coöperatieve werkvormen en uitdagende vragen die taalgebruik stimuleren. In de grotere kringmomenten ligt de focus op samen vieren, delen en routines bespreken, waarbij we letten op signalen van welbevinden zoals genieten, spontaniteit en openheid. Speciaal voor kleuters die extra ondersteuning nodig hebben, bieden wij het project 'Groei!' aan, in samenwerking met Het Studiecentrum. Dit project biedt een jaar lang, één keer per week 1,5 uur extra leertijd onder schooltijd. 'Groei!' is ontworpen om de overstap naar groep 3 soepeler te laten verlopen, als een effectief alternatief voor een extra kleuterjaar. Het richt zich op kinderen in groep 2 of 3 met signalen van achterstand in taal, rekenen, werkhouding of sociaal-emotioneel gedrag. Kinderen met ernstige achterstanden of lopende hulpverlening vallen buiten dit specifieke programma. De leerdoelen binnen 'Groei!' omvatten taal, rekenen, woordenschat, werkhouding, sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, concentratie en motivatie. Dit alles gebeurt op een speelse manier, met concrete materialen, beweging en uitstapjes, waarbij samen spelen en leren centraal staat. Ouders worden actief betrokken om de groei van het kind te ondersteunen. De voortgang wordt gemonitord met een groeimeter, die driemaal per jaar wordt ingevuld door zowel de 'Groei!'-leerkracht als de eigen leerkracht, waarna evaluaties worden gedeeld.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Brink speciale programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Brink biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind, inclusief specifieke VVE-activiteiten om een optimale start te garanderen.

Ja, Basisschool De Brink biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind, inclusief specifieke VVE-activiteiten om een optimale start te garanderen.

Ontdek ons aanbod voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Brink samen voor het jonge kind programma?

Voor het succes van ons programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met gerenommeerde partners zoals PSZ Kiekeboe en Go! Kinderopvang.

Voor het succes van ons programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met gerenommeerde partners zoals PSZ Kiekeboe en Go! Kinderopvang.

Peuterspeelzaal Kiekeboe
Go! Kinderopvang
Team | De Brink in Lelystad | [2025] Schoolregister