De Brink
Griend 25 18
8225 SC Lelystad

Schoolweging

Schoolweging
34.95
Spreiding
5.79

De schoolweging van De Brink Lelystad is 34,95 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de inspectienorm van 85% uitkomt. Deze score benadert het landelijk gemiddelde van 93%, opmerkelijk gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 34,3% ligt en vergelijkbaar is met het landelijk gemiddelde (47,6%). Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor hoogpresteerders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op middelbare schoolniveaus: 38,9% vmbo-(g)t/havo en 16,7% havo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgerichte adviezen (11,1% vmbo-b vs. 5,5% bij vergelijkbare scholen). Dit reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie, waarbij de school zowel theoretische als praktische leerroutes ondersteunt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Brink LelystadGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methodegebonden toetsen. Aan de hand van deze resultaten stellen leerkrachten doelen voor de leerlingen bij, of zorgen ze voor extra verdieping en verrijking of juist extra ondersteuning. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met bijbehorend toetsprotocol. De opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken, waar nodig worden extra interventies gedaan en het handelen in de groep aangepast. Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden. De resultaten van het onderwijs Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het CITO Leerling in Beeld. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toets kalender met bijbehorend toets protocol. De opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken, waar nodig worden extra interventies gedaan en het handelen in de groep aangepast. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,7% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 22,2% zit onder advies, wat aansluit bij het beleid om leerlingen ‘op te strekken’ via doorlopende leerlijnen. Deze cijfers benadrukken het succes van de nadruk op ontwikkelingsgericht adviseren.

Sociale ontwikkeling

De Brink ziet de vormgeving van het actief burgerschap als belangrijke uitdaging. Wij hebben een leerlijn en ondersteunen deze door onze manier van met elkaar omgaan. Op De Brink (binnen Stichting School werken we aan dezelfde 3 domeinen) Elk mens is onderdeel van een groep. Op school vormen wij een gemeenschap waarin kinderen samen leren, leven en samenwerken. In deze gemeenschap doen ook medewerkers, ouders en de buurt mee. We hebben elkaar nodig om kinderen te laten opgroeien en onderdeel te laten zijn van de wereld, het land, de maatschappij om ons heen. Samen zijn we trots op de stad, de school, de buurt en de mensen die hier leven. Kinderen worden gehoord en gezien. Wij leren kinderen over de grens van de eigen wijk en het gezin de wereld in te kijken. Zo worden kinderen zich bewust van de verschillende perspectieven. Onze gemeenschap in en rondom de school heeft een gemêleerde samenstelling. Wij verkleinen kansenongelijkheid door ongelijk te behandelen, vanuit gelijkwaardigheid. Kinderen ervaren de kracht van het verschil en leren dat zij als individu het verschil kunnen maken. Nu en in de toekomst. Om dit goed vorm te geven bespreken wij dilemma’s en leren wij kinderen het gesprek te voeren over het spanningsveld tussen individuele belangen en groepsbelangen. Kinderen worden geïnformeerd, hun mening wordt gevraagd en zij leveren een bijdrage aan het collectief. Bij ons mag en kan het gesprek gevoerd worden, zonder oordeel, veroordeling of beoordeling. Je mag afwijken en anders zijn. De Brink werkt volgens de methodiek van Sociaal Sterke Groep van Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO). Dit past binnen de visie van De Brink en komt op onze school tot uiting in: -Het pedagogisch klimaat (school, plein- en klassenafspraken) -Het respectvol omgaan met elkaar (leerlingen, leerkrachten en ouders) -Ons onderwijsaanbod. Daarbij is De Brink een Brede School welke sterk betrokken is bij de buurt waarin de school staat. LEES MINDER

Ik kan hulp bieden en vragen.

Ik zeg wat ik voel en vind.

Ik kan samenwerken met anderen.

Wat is de werkwijze van De Brink voor sociale ontwikkeling?

De Brink is een school met een diverse leerlingenpopulatie. De school besteedt structureel aandacht aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding, stelt grenzen en bewaakt deze consequent. Groepsafspraken worden door de groepen zelf gemaakt en hangen zichtbaar in de lokalen. De school gebruikt een leerlingvolgsysteem op sociaal emotioneel gebied (SCOL) en analyseert de uitkomsten. Pesten wordt snel en doeltreffend aangepakt volgens het schoolveiligheidsplan. Er is een doelgericht en samenhangend aanbod met een doorlopende leerlijn op burgerschap. Binnen Sociaal Sterke Groep gelden de afspraken: correct met elkaar omgaan, prettig met elkaar omgaan en een bijdrage leveren aan een prettige omgang.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Brink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Brink gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Brink?

De Brink gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Rots en Water en Sociaal sterke groep (Groepsdynamisch onderwijs).