De Brink in Lelystad

De resultaten van De Brink in Lelystad

Current section: resultaten
Griend 25 18
8225 Lelystad

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Brink, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Brink bij jullie?

Ontdek hoe goed De Brink bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Ontdek het percentage leerlingen van Basisschool De Brink dat het fundamentele niveau voor taal en rekenen beheerst. Dit essentiële niveau, gemeten in groep acht met de doorstroomtoets, is cruciaal voor de verdere ontwikkeling van elke leerling. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau moeten halen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde, een belangrijke indicator voor de basiskwaliteit van ons basisonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool De Brink

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau. Basisschool De Brink streeft ernaar dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereikt. Dit streefniveau wordt per school individueel vastgesteld door de onderwijsinspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie. Het percentage dat de school moet behalen, is de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van De Brink.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Brink?

Op basisschool De Brink in Lelystad ontvangen leerlingen in groep 6 een eerste voorlopig schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt in groep 7 bijgesteld en in groep 8 definitief. Het schooladvies is gebaseerd op diverse factoren, waaronder resultaten van methodetoetsen, CITO-toetsen, de werkhouding en het gedrag van de leerling. Ouders worden altijd betrokken bij het proces en kunnen hun mening geven over het schooladvies. Na de landelijke doorstroomtoets kan het schooladvies worden bijgesteld. Indien de doorstroomtoets een lager advies geeft dan het schooladvies, blijft het schooladvies leidend. Bij onenigheid over het advies, wordt een gesprek georganiseerd met de directie, intern begeleider en leerkracht. Ouders kunnen bij de aanmelding voor het voortgezet onderwijs aangeven dat zij niet akkoord gaan met het voorgenomen schooladvies. Bij een overstap naar een andere school, verstrekt De Brink een onderwijskundig rapport met relevante gegevens voor een goede begeleiding. Dit gebeurt via de Overstapservice Onderwijs (OSO) voor een veilige en betrouwbare digitale uitwisseling. Ouders hebben altijd inzage in het overstapdossier.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool De Brink

Basisschool De Brink in Lelystad beschouwt de ontwikkeling van actief burgerschap als een kernonderdeel van haar missie. Wij hanteren een gestructureerde leerlijn die de manier waarop we met elkaar omgaan, ondersteunt en versterkt. Als onderdeel van Stichting School werken we aan drie essentiële domeinen die bijdragen aan de algehele ontwikkeling van elk kind. Wij geloven dat elk kind de capaciteit heeft om hulp te bieden en hulp te vragen. Binnen onze school vormen leerlingen, medewerkers, ouders en de buurt samen een hechte gemeenschap. In deze omgeving leren kinderen samen, leven ze samen en werken ze samen, wat cruciaal is voor hun groei en integratie in de bredere maatschappij. Deze gezamenlijke inspanningen creëren een gevoel van trots op onze school, onze stad en de mensen die hier wonen. Leerlingen voelen zich gehoord en gezien. Daarnaast stimuleren we kinderen om hun gevoelens en meningen te uiten. We leren hen verder te kijken dan hun directe omgeving en de wereld vanuit verschillende perspectieven te benaderen. De diverse achtergronden van onze schoolgemeenschap vormen een rijke basis voor wederzijds begrip en respect. Door iedereen gelijkwaardig te behandelen, verkleinen we kansenongelijkheid en benadrukken we hoe elk individu een positief verschil kan maken, nu en in de toekomst. Samenwerken is een fundamentele vaardigheid die we actief cultiveren. We bespreken dilemma's en leren kinderen effectief te communiceren over de balans tussen individuele behoeften en groepsbelangen. Kinderen worden geïnformeerd, hun mening wordt gevraagd en ze dragen actief bij aan het collectief. Op De Brink is er ruimte voor open gesprekken zonder oordeel, waar iedereen zichzelf mag zijn en anders mag denken. De Brink implementeert de methodiek van Sociaal Sterke Groep, onderdeel van Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO). Dit sluit naadloos aan bij onze visie en uit zich in: - Een positief pedagogisch klimaat met duidelijke afspraken voor school, plein en klas. - Respectvolle interacties tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. - Een onderwijsaanbod dat sociale ontwikkeling integreert. Als Brede School is De Brink nauw betrokken bij de lokale gemeenschap.

Ik kan hulp bieden en vragen.

Ik ben open over mijn gevoelens en gedachten.

Ik kan effectief samenwerken met anderen.

Hoe bevordert Basisschool De Brink sociale ontwikkeling?

Basisschool De Brink, gelegen in Lelystad, telt ongeveer 163 leerlingen verdeeld over de onder- en bovenbouw. Onze school kenmerkt zich door een multiculturele populatie met diverse achtergronden, waaronder Nederlanders, anderstaligen en vluchtelingen. Meer dan de helft van onze leerlingen heeft een niet-westerse migratieachtergrond, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde. Veel leerlingen komen uit eenoudergezinnen, en 43% groeit op in een gezin met een laag inkomen. De rijke culturele diversiteit draagt bij aan ondernemende en veerkrachtige leerlingen. Onze medewerkers beschikken over uitgebreid pedagogisch inzicht om deze diverse groep optimaal te begeleiden. De Brink, geopend in 1981, is een openbare school die kinderen uit alle lagen van de bevolking samenbrengt. We streven ernaar dat leerlingen, ondanks hun verschillen, leren goed met elkaar om te gaan. Als onderdeel van een schoolbuurtproject deelt De Brink faciliteiten met een buurtcentrum en peuterspeelzaal, wat samenwerking en groepsdoorbroken activiteiten bevordert. We besteden structureel aandacht aan de groepsdynamiek. Leerkrachten hanteren een open houding, stellen duidelijke grenzen en zorgen voor consequent naleven van afspraken. Groepsafspraken worden samen met de leerlingen gemaakt en zichtbaar opgehangen. We gebruiken 'Leerling in Beeld' voor sociaal-emotionele monitoring, met tweemaaljaarlijkse vragenlijsten en gerichte interventies. Pesten wordt proactief en effectief aangepakt volgens ons schoolveiligheidsplan. Ons burgerschapsonderwijs is doelgericht en samenhangend, met een doorlopende leerlijn die jaarlijks wordt geëvalueerd en bijgestuurd.

Welke methoden gebruikt De Brink voor sociaal-emotionele ontwikkeling?

Basisschool De Brink zet effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren om de ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Deze methoden zijn zorgvuldig geselecteerd om aan te sluiten bij de behoeften van onze diverse leerlingenpopulatie en dragen bij aan een positief pedagogisch klimaat.

  • Rots en Water
  • Sociaal Sterke Groep (Groeps Dynamisch Onderwijs)

Hoe monitort De Brink sociale vooruitgang bij leerlingen?

Om de sociale vooruitgang van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, hanteert Basisschool De Brink gestandaardiseerde registratievormen. Deze tools helpen ons om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen en waar nodig ondersteuning te bieden.

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • Sociaal Emotionele Vragenlijst

Inspectierapport Basisschool De Brink: Transparantie en Kwaliteit

De Brink wordt regelmatig getoetst door de Onderwijsinspectie met thematische onderzoeken. Deze onderzoeken bevestigen dat er geen reden is voor een breed kwaliteitsonderzoek, wat getuigt van de consistente kwaliteit van ons onderwijs. Onze school streeft naar voortdurende verbetering en transparantie. De rapporten van de inspectie bieden waardevolle inzichten en bevestigen onze inzet voor uitstekend basisonderwijs in Lelystad. Ontdek hoe De Brink zich inzet voor een optimale leeromgeving waarin elk kind zich kan ontwikkelen en succesvol kan zijn.

Resultaten | De Brink in Lelystad | [2025] Schoolregister