Al-Ihsaan
Schor 7
8224 CM Lelystad

Schoolweging

Schoolweging
35.83
Spreiding
5.97

De schoolweging van Al-Ihsaan is 35,83 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Toch ligt dit 2,7 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (92,1%), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

34,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 32% ligt maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 45,4%. Dit reflecteert de uitdagingen van een complexe populatie bij het bereiken van hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeeld toont een breed spectrum: 5,6% praktijkonderwijs (vs. 1,0% regio) naast 11,1% havo/vwo. De nadruk ligt op vmbo-route met 44,4% vmbo-adviezen, wat aansluit bij de leerlingenpopulatie. Het hoge percentage 'overig advies' (9 leerlingen in 2023-2024) vraagt om aandacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAl-IhsaanGemeente AmsterdamNederland
LIB172.79171.33175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten middels: Afname van de M en de E toetsen van Cito Leerling in Beeld. Methode gebonden toetsen. In Weektaak.com is weergegeven op welke wijze het onderwijs en de ondersteuning vormgegeven zijn. Op schoolniveau wordt gereflecteerd op de tussenresultaten middels de schoolzelfevaluatie. Hierin worden doelen en actiepunten per leerjaar opgesteld op basis van de aandachtspunten van dat moment. Tijdens de opbrengstgesprekken (tussen de intern begeleider en de leerkrachten) van maart wordt per groep gereflecteerd op de tussenresultaten en waar nodig individuele doelen en actiepunten op- of bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (40% vs. 11,8% landelijk). Slechts 12% stroomt door boven advies, mogelijk gerelateerd aan de complexe achtergronden. Dit onderstreept het belang van het gepersonaliseerde doorstroomtraject dat de school sinds 2022 hanteert.