Openbare Dalton Basisschool de Tandem
Leenkamp 7 -9
2264 KW Leidschendam

Schoolweging

Schoolweging
30.41
Spreiding
7.21

De schoolweging van De Tandem Leidschendam is 30,41 , met een spreiding van 7,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,9% geslaagden voor het fundamenteel niveau overstijgt de school de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (57,3%). Dit reflecteert effectieve differentiatie in het Dalton-onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op hogere onderwijsniveaus: 37% havo/havo-vwo en 14,8% vwo (tegenover 29,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies ligt met 3,7% weliswaar boven het gemiddelde (1,01%), maar blijft marginaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tandem LeidschendamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar (midden en eind) worden de methode onafhankelijke (IEP) toetsen afgenomen. De resultaten daarvan worden omgezet in de tool "FocusPO" en in de teambesprekingen geanalyseerd. Vier keer per jaar worden deze tussentijdse resultaten besproken (2 grote schoolbesprekingen en 2 kleine). Hier worden in eerste instantie schoolbrede interventies opgesteld. Vervolgens werken de leerkrachten groepsinterventies uit en passen die toe. Tot slot wordt op individueel niveau geanalyseerd en bepaald welke ondersteuning de leerling nodig heeft. De Tandem stelt bij iedere grote schoolbespreking de ambities opnieuw vast, waarbij we ambitieus en realistisch te werk gaan. We leggen de lat hoog.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

34,5% van de leerlingen presteert boven advies, tegen 25,3% landelijk. Het lage percentage onderadvisering (17,2%) sluit aan bij het Dalton-concept dat zelfstandigheid stimuleert. Deze cijfers benadrukken de kwaliteit van de advisering.