IKEC De Waterlelie in Leidschendam

Het team van IKEC De Waterlelie in Leidschendam

Current section: team
Prinsenhof 4 B
2263 Leidschendam

Zie hier hoe het team van IKEC De Waterlelie is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKEC De Waterlelie. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKEC De Waterlelie bij jullie?

Ontdek hoe goed IKEC De Waterlelie bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKEC De Waterlelie zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKEC De Waterlelie. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.5%)
25-35 jaar (40.9%)
35-45 jaar (31.8%)
45-55 jaar (9.1%)
55-65 jaar (13.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKEC De Waterlelie werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (54.5%)
Direct ondersteunend personeel (36.4%)
Indirect ondersteunend personeel (4.5%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKEC De Waterlelie gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Gegarandeerde Continuïteit: Ons Beleid voor Leerkrachtvervanging bij IKEC De Waterlelie

Bij IKEC De Waterlelie begrijpen we het belang van een stabiele leeromgeving. Het vinden van gekwalificeerde leerkrachtvervanging in het basisonderwijs is een groeiende uitdaging, waar we proactief beleid voor hebben ontwikkeld. Bij kortdurende afwezigheid worden leerlingen op de eerste dag opgevangen door een toegewijde collega uit ons team. Indien nodig, worden de leerlingen verdeeld over andere klassen, met minimale verstoring van het lesprogramma. Ons doel is altijd om de continuïteit van kwalitatief goed onderwijs te waarborgen. Voor langdurige afwezigheid hanteren we een strikt vervangingsbeleid, vastgelegd in onze schoolgids. We streven ernaar om de onderwijsactiviteiten en de prettige werkomstandigheden voor zowel leerlingen als personeel te handhaven. Ouders worden altijd direct geïnformeerd via een update op Social Schools over de getroffen maatregelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de onderbouw werken wij met twee kleine groepen 1 en een groep 2. Wij hebben bewust gekozen voor homogene groepen in de eerste twee leerjaren, omdat wij op deze manier beter kunnen voldoen aan de (onderwijs)behoeften van de leerlingen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Extra Ondersteuning op IKEC De Waterlelie

3

Taal en Rekenen: Verrijkingskansen voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Jonge Kind Specialist
Kwaliteitscoördinatoren

Toelichting van de school:

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen bij IKEC De Waterlelie terecht voor gespecialiseerde hulp. Dit kan variëren van arrangementen via het samenwerkingsverband tot verwijzingen naar speciaal onderwijs. De aanpak van extra ondersteuning wordt altijd besproken in een multidisciplinair overleg, waarbij ouders en leerlingen betrokken zijn. Onze kwaliteitscoördinatoren zijn uw aanspreekpunt voor de afstemming van deze extra zorg. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, bieden we diverse verrijkingsroutes. Denk hierbij aan compact onderwijs met pluswerkboeken en rekenmethodes zoals 'Sprinters' of 'Rekentijgers'. Daarnaast hebben we de Prismaklas voor groep 5-8, waar leerlingen werken aan cognitieve vaardigheden en een growth mindset. Voor leerlingen uit groep 7-8 die de stof beheersen, zijn er externe plusklassen en het programma 'Groep 9' in samenwerking met Gymnasium Novum, gericht op onderzoekend leren en VWO-niveau vaklessen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Aandacht voor Ieder Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Specialist Traumasensitief Lesgeven
Kwaliteitscoördinatoren
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

IKEC De Waterlelie omarmt diversiteit en stimuleert culturele sensitiviteit bij al onze professionals. Ons team is deskundig in het omgaan met kinderen uit diverse culturele achtergronden, wat wordt versterkt door continue professionalisering. Culturele context speelt een belangrijke rol in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. We erkennen de invloed van culturele modellen op leerprocessen en gedrag, en integreren deze inzichten in onze pedagogische aanpak. Voor kinderen die traumatische ervaringen hebben meegemaakt, bieden we gespecialiseerde ondersteuning. Meerdere leerkrachten zijn getraind in traumasensitief lesgeven, en ons team heeft recentelijk een professionaliseringsbijeenkomst over dit onderwerp gevolgd.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Een Gestructureerde Aanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinatoren
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Op IKEC De Waterlelie werken onze specialisten, leerkrachten en ondersteunend personeel nauw samen om een optimale gedragsmatige en academische ontwikkeling te waarborgen. Deze gezamenlijke aanpak zorgt ervoor dat elk kind de juiste begeleiding krijgt op het gebied van werkhouding en taakgerichtheid.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Kwaliteitscoördinatoren
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

IKEC De Waterlelie besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs zorgt voor een gevarieerd en uitdagend lesprogramma. Daarnaast wordt ons kindcentrum wekelijks bezocht door een fysiotherapeut, die kinderen met specifieke zorgbehoeften behandelt, altijd in nauwe samenwerking met het onderwijsteam en de ouders.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners

Toelichting van de school:

Uw kind is veilig op IKEC De Waterlelie dankzij onze getrainde bedrijfshulpverleners (BHV'ers). Zij zijn verantwoordelijk voor de fysieke veiligheid binnen ons kindcentrum. Onze BHV'ers zorgen voor een vlotte evacuatie bij calamiteiten en bieden eerste hulp indien nodig. Met zes BHV'ers in ons team garanderen we een veilige leeromgeving voor alle kinderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Spel- en opvoedpunt
Flexruimtes voor extra ondersteuning
Ruimte voor dramalessen
Handvaardigheid lokaal

Ontdek Onze Ondersteuning: Passend Onderwijs voor Elke Leerling

Gedetailleerde Informatie van IKEC De Waterlelie

Bij IKEC De Waterlelie zetten we ons volledig in om elke leerling de specifieke ondersteuning te bieden die nodig is om hun volledige potentieel te bereiken. Ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd hoe wij leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften begeleiden. Het profiel licht toe welke expertise onze specialisten en kwaliteitsمدیرen in huis hebben, welke hulpmiddelen wij inzetten en hoe we de communicatie met ouders vormgeven. Hierin vindt u alle informatie over onze aanpak voor kinderen die extra uitdaging of juist meer begeleiding nodig hebben. Basisondersteuning wordt doorgaans verzorgd door de eigen leerkracht, eventueel aangevuld met onze school specialisten. Wanneer een leerling meer intensieve hulp nodig heeft, werken we nauw samen met externe deskundigen om een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen. Deze extra ondersteuning kan gericht zijn op het verbeteren van de leerstofbeheersing of het bieden van verdieping voor leerlingen die meer uitdaging zoeken. Door samenwerking met onze hoogbegaafdheid specialist, kunnen leerlingen aangepast lesmateriaal ontvangen of deelnemen aan onze speciale plusklas. Voor het volledige schoolondersteuningsprofiel en het privacyreglement van ons samenwerkingsverband SPPOH, verwijzen wij u graag naar onze website. Samen met SPPOH werken wij aan de realisatie van passend onderwijs voor alle kinderen. Toekomstig Aanbod: Startklas en Logopedie bij IKEC De Waterlelie Vanaf schooljaar 2024-2025 introduceert IKEC De Waterlelie het 'Startklas' arrangement. Dit programma biedt plaats aan 4- en 5-jarigen uit Leidschendam-Voorburg die extra ondersteuning nodig hebben bij hun groepsintegratie en algemene ontwikkeling. Het Startklas arrangement is bedoeld voor kinderen die, ondanks dat ze al vroegtijdig in beeld waren, moeite hebben met groepsprocessen en een ontwikkelingsachterstand vertonen. Met dit initiatief willen we de langetermijnbehoeften van deze kinderen identificeren om hun optimale ontwikkeling te waarborgen. Dit vernieuwende programma wordt mede mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen IKEC De Waterlelie, SPPOH en de gemeente Leidschendam-Voorburg. Daarnaast streven we ernaar ons team te versterken met een logopedist. Hiermee willen we leerlingen die kampen met taal- en spraakproblemen de gespecialiseerde begeleiding bieden die zij verdienen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Maximale Onderwijskwaliteit en Schoolontwikkeling bij IKEC De Waterlelie

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan voor IKEC De Waterlelie?

Het onderwijs op IKEC De Waterlelie wordt door de Inspectie van het Onderwijs als goed beoordeeld. Om deze hoge standaard te handhaven en verder te ontwikkelen, focussen we op vier kernambities van Stichting Panta Rhei: een modern curriculum, gelijke kansen voor alle leerlingen, een sterk en professioneel team, en effectieve samenwerking met partners. Deze ambities vertalen zich op schoolniveau in vier strategische speerpunten, gedetailleerd in ons Schoolplan 2023-2027. De absolute prioriteit van ons team ligt bij het versterken van ons taalonderwijs, met een sterke nadruk op taalvriendelijke lesmethoden en gezamenlijke professionalisering. 1. Basisvaardigheden, Professionalisering en Digitale Geletterdheid: We zetten in op het verbeteren van essentiële vaardigheden zoals taal, gedrag, ICT-gebruik en burgerschap. Een gezamenlijk professionaliseringstraject versterkt onze visie op taalvriendelijk onderwijs. We ontwikkelen en implementeren ook een duidelijke visie op burgerschap en digitale geletterdheid, met aanpassingen in het lesaanbod en kwaliteitskaarten. Daarnaast richten we ons op gedragsontwikkeling, met een focus op het vergroten van eigenaarschap en executieve functies bij leerlingen, en het moderniseren van onze onderwijsaanpak. Dit sluit direct aan bij onze ambitie van een eigentijds curriculum en de investering in ons personeel. 2. Versterking van Leerlingondersteuning: We werken aan een heldere visie op de integratie van onderwijs en zorg, en verbeteren ons beleid en de uitvoering van de individuele begeleiding (IB). De rol van kwaliteits-coördinatoren wordt verder uitgewerkt, waarbij IB'ers zich ontwikkelen tot deze cruciale rol. Dit bevordert de kansengelijkheid voor al onze leerlingen. 3. Bevordering van Professionele Leergemeenschappen: We stimuleren eigenaarschap binnen het team door het werken in leerteams. Dit vereist actieve betrokkenheid, initiatief, open communicatie en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het leerproces en de resultaten. Dit versterkt onze ambitie van een bekwaam en betrokken team. 4. Continue Ontwikkeling van IKEC De Waterlelie: We volgen de jaarplannen van het IKEC voor de voortdurende doorontwikkeling van onze voorziening. Dit garandeert dat we blijven innoveren en inspelen op de behoeften van onze leerlingen en de maatschappij, en sluit aan bij onze ambitie van kansengelijkheid en samenwerking met relevante partners.

Hoe waarborgt IKEC De Waterlelie de gestelde onderwijsdoelen?

IKEC De Waterlelie hanteert de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) voor de systematische ontwikkeling en uitvoering van onze onderwijsplannen. Deze plannen bevatten concrete afspraken per vakgebied om de onderwijskwaliteit continu te verhogen. De kwaliteits-coördinator en de voorzitters van de leerteams spelen een sleutelrol in dit proces. Zij evalueren samen met het voltallige team de schoolresultaten en onderwijsplannen. Op basis hiervan worden gerichte interventies bepaald op school-, groeps- en individueel niveau, wat zorgt voor een continue verbetercyclus. Ons team werkt vanuit een gedeelde visie en een sterke drive om de onderwijsdoelen te realiseren. De bereidheid om het onderwijs te verbeteren is voelbaar in de hele organisatie. Verbeterinitiatieven worden op alle niveaus genomen en overleggen worden gepland om de ontwikkeling van ons IKEC te stimuleren. Dit alles vindt plaats met een hoog kwaliteitsbewustzijn; we realiseren ons dat ons handelen direct impact heeft op de leerlingen. Zowel de directie als het team voelen een diepe verantwoordelijkheid voor hun eigen professionalisering en omarmen veranderingsprocessen. De directie stuurt actief op het bieden van mogelijkheden voor persoonlijke en professionele ontwikkeling voor iedereen binnen het IKEC.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij IKEC De Waterlelie Leidschendam

Toelichting van de school

Bij IKEC De Waterlelie in Leidschendam bieden we een gestructureerd en stimulerend programma voor jonge kinderen. We leggen extra nadruk op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, essentieel voor succes in het onderwijs. Voor kinderen van 4 of 5 jaar die extra ondersteuning nodig hebben om soepel aan te sluiten bij het reguliere basisonderwijs, hebben we de speciale startklas. Dit initiatief, onderdeel van het samenwerkingsverband SPPOH, wordt binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg gefaciliteerd door IKEC De Waterlelie. We monitoren de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig op alle belangrijke ontwikkelingsgebieden. Ons eigen leerlingvolgsysteem helpt leerkrachten om observaties en ervaringen te registreren, wat leidt tot gerichte ondersteuning. Om de leerbehoeften optimaal te bedienen, werken we in de kleuterklassen met homogene groepen: twee groepen 1 (15-25 leerlingen) en één groep 2 (25-30 leerlingen). In groep 1 focussen we op het aanleren van basisvaardigheden en spelend leren. Groep 2 bereidt kinderen meer voor op de overgang naar groep 3. Als een kind meer ondersteuning nodig heeft dan verwacht, bespreken we dit met de ouders en de kwaliteitscoordinator. Kinderen die extra begeleiding nodig hebben, ontvangen dit in kleine groepjes. Bij complexere ondersteuningsvragen overleggen we met ouders en de kwaliteitscoordinator, en betrekken we indien nodig aanvullende professionals. De nauwe samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs binnen IKEC De Waterlelie is cruciaal voor een succesvolle voorbereiding op groep 3. Doordat ongeveer 95% van onze kleuters de peuterspeelzaal van De Waterlelie bezoekt, zijn ondersteuningsbehoeften al vroeg bekend. Kinderen ontvangen vanaf 2,5 jaar al ontwikkelingsgericht aanbod van onze pedagogisch professionals. Onze samenwerkingsprincipes zijn gebaseerd op: Een gezamenlijke pedagogische en didactische visie, met kennis van onze leerlingenpopulatie als fundament. Doelgerichte én ontwikkelingsgerichte aanpak, met spelend leren als kern. Resultaatgerichte planning, waarbij de methode ondersteunend is aan de effectieve werkwijze. Een multidisciplinair team van leerkrachten, pedagogisch professionals en specialisten, die gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor alle kinderen in de onderbouw, wat de kwaliteit van opvang en onderwijs verhoogt.

Veelgestelde vragen

Biedt IKEC De Waterlelie extra onderwijsprogramma's voor jonge kinderen?

IKEC De Waterlelie biedt gespecialiseerde programma's die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren, met extra aandacht voor taalontwikkeling en schoolse vaardigheden. Dit omvat onze startklas voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om succesvol aan te sluiten bij het reguliere basisonderwijs.

IKEC De Waterlelie biedt gespecialiseerde programma's die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren, met extra aandacht voor taalontwikkeling en schoolse vaardigheden. Dit omvat onze startklas voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om succesvol aan te sluiten bij het reguliere basisonderwijs.

Kinderopvang Leidschendam
Peuteropvang en VVE Leidschendam
Kindcentrum Leidschendam
Spel en Opvoedondersteuning

Met welke partners werkt IKEC De Waterlelie samen voor het jonge kind aanbod?

IKEC De Waterlelie werkt nauw samen met Kindcentrum De Waterlelie, wat zorgt voor een geïntegreerde aanpak van opvang en onderwijs. Deze samenwerking garandeert een doorlopende lijn in de ontwikkeling en begeleiding van jonge kinderen, vanaf de peuteropvang tot aan de start in groep 3.

IKEC De Waterlelie werkt nauw samen met Kindcentrum De Waterlelie, wat zorgt voor een geïntegreerde aanpak van opvang en onderwijs. Deze samenwerking garandeert een doorlopende lijn in de ontwikkeling en begeleiding van jonge kinderen, vanaf de peuteropvang tot aan de start in groep 3.

Team | IKEC De Waterlelie in Leidschendam | [2025] Schoolregister