
Schoolweging
De schoolweging van De Waterlelie Leidschendam is 36,53 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,44% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (92,10%). Dit bevestigt een stevig basisniveau voor taal en rekenen bij vrijwel alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveauscore van 56,28%, ruim boven de signaleringswaarde van 32% en het vergelijkingsgemiddelde van 45,39%. Dit illustreert dat meer dan de helft van de leerlingen hogere competenties ontwikkelt dan basisvereisten, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporenbeleid: 39,13% praktijkonderwijs/vmbo-lagen tegenover 34,78% havo/vwo-advies. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (30,43% vmbo-k/-gt/havo-combinaties), wat wijst op maatwerk bij doorstroom. Het praktijkonderwijspercentage (4,35%) ligt significant boven regionale peers (1,01%), passend bij het expertisecentrumprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Waterlelie Leidschendam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussen-resultaten in het onderwijs zijn voor ons van groot belang, omdat wij deze analyseren en met deze gegevens ons onderwijs verbeteren en gericht interventie toepassen bij die leerlingen, die op grond van de resultaten opvallen. Wij gebruiken hiervoor het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld, waarbij leerlingen tweemaal per jaar op verschillende onderdelen worden getoetst. Daarnaast nemen we in groep 4 en 6 de NSCCT (niet schoolse cognitieve capaciteiten test) af, hiermee brengen we de capaciteiten van onze leerlingen in beeld. Wanneer we verschil zien tussen de resultaten uit de LiB toetsen en de NSCCT, beraden wij ons op aanpassing van ons onderwijsprogramma voor die specifieke leerling. De resultaten worden zowel door de kwaliteitscoördinatoren, als de directie, als door het voltallige team geanalyseerd en daarop worden de plannen aangepast en de doelen bijgesteld. Tot voor kort verantwoordden wij ons naar het bestuur van de stichting en naar de Inspectie met de resultaten van het leerlingvolgsysteem, maar dat is gezien de inzet van de verplichte doorstroomtoets niet meer aan de orde; wij verantwoorden ons nu met de resultaten van de IEP-toets, die eind groep 8 wordt afgenomen. In het directie-overleg en overleg met de kwaliteitscoördinatoren/ intern begeleiders van de stichting evalueren en analyseren wij tevens de resultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel 30,43% onder advies presteert (ruim boven landelijk gemiddelde van 11,81%), scoort 26,09% boven het gegeven advies. Dit spanningsveld reflecteert de uitdagingen van een complexe populatie. Toch presteert 43,48% op adviesniveau, wat aansluit bij de intensieve overdrachtsprotocolen en warme overdracht zoals beschreven in de schoolgids.
Sociale ontwikkeling
In ons IKEC werken wij met de Superheldenaanpak van Orka Training. In de onder- en middenbouw wordt gesproken over 'superhelden'. In de bovenbouw over 'keuzes'. Vanaf groep 4 krijgen de leerlingen jaarlijks de "Orkatraining" waarbij zij leren wat de superheldenaanpak is. Dit is een training voor sociale vaardigheden en sociaal- emotionele ontwikkeling. Hiermee zetten we preventief in op een veilig en positief pedagogisch klimaat. Deze training wordt gegeven door een externe specialist. LEES MINDER
Iedereen is anders en dat mag
In verbinding met elkaar
Respect voor elkaar
Wat is de werkwijze van IKEC De Waterlelie voor sociale ontwikkeling?
De sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd door middel van observaties, de Orkatraining, kindgesprekken en Sometics, een systeem om de groepsdynamiek in kaart te brengen. De resultaten worden besproken binnen het leerteam met de kwaliteitscoördinator, zodat er een passende aanpak op leerling- of groepsniveau kan worden bepaald.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKEC De Waterlelie om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKEC De Waterlelie gebruikt Kijk!, Somatics en ORKA om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKEC De Waterlelie?
IKEC De Waterlelie gebruikt de Orka methode voor sociaal-emotioneel leren.