
De resultaten van IKEC De Waterlelie in Leidschendam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKEC De Waterlelie, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKEC De Waterlelie bij jullie?
Ontdek hoe goed IKEC De Waterlelie bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op IKEC De Waterlelie
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op IKEC De Waterlelie streven we ernaar dit percentage ruimschoots te overtreffen, wat essentieel is voor de verdere ontwikkeling van onze leerlingen. Wij zetten ons dagelijks in om alle leerlingen de best mogelijke basis mee te geven, zodat zij succesvol kunnen doorstromen naar het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau op IKEC De Waterlelie: Ambitie en Resultaat
Het streefniveau biedt een verdieping en uitdaging bovenop het fundamentele niveau. Ons doel is om een significant deel van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken, wat de brede ontwikkeling van hun talenten weerspiegelt. Voor elke school wordt door de inspectie een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Op IKEC De Waterlelie werken we continu aan het verhogen van deze prestaties. Onze toewijding aan excellentie zorgt ervoor dat we niet alleen voldoen aan de normen, maar ook streven naar de best mogelijke resultaten voor elke individuele leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKEC De Waterlelie?
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. Tussen 10 en 31 januari ontvangen alle leerlingen van groep 8 een voorlopig schooladvies. Dit advies is cruciaal voor de aanmelding op een middelbare school en geeft aan welk onderwijsniveau het beste past. Dit schooladvies is bindend, wat betekent dat middelbare scholen zich hieraan dienen te houden bij de plaatsing. Enkel de specifieke brugklas kan variëren, zoals een vmbo-tl leerling die in een kl-tl of tl-havo brugklas terechtkomt. Binnen Panta Rhei volgen alle scholen een consistente procedure voor deze adviezen. Het schooladvies wordt zorgvuldig opgesteld door te kijken naar de ontwikkeling van uw kind door de jaren heen. Zowel resultaten van methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen worden meegenomen. Daarnaast zijn factoren als werkhouding, motivatie en welbevinden essentieel voor een compleet beeld. Om ouders te ondersteunen, delen we al in groep 6 en 7 de uitstroomverwachting. Dit geeft een indicatie van het best passende onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Het definitieve advies in groep 8 kan, afhankelijk van de individuele ontwikkeling, nog bijgesteld worden. Zowel huidige als voorgaande leerkrachten, kwaliteitscoördinatoren en de directie werken samen aan een deskundig advies. Een doorstroomtoets, afgenomen tussen 26 januari en 15 februari, biedt een objectieve meting ter bevestiging van het schooladvies. Als de toetsresultaten lager zijn dan het advies, blijft het advies gehandhaafd. Bij hogere resultaten kan het schooladvies worden aangepast, mits goed gemotiveerd. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk 24 maart verstrekt, waarna de aanmeldingen tussen 25 en 31 maart plaatsvinden. Voor een goede oriëntatie op het voortgezet onderwijs ontvangt u in januari het schooladvies met een scholenlijst voor de regio Haaglanden. Tijdens gesprekken in januari bespreken we welke scholen passen bij uw kind. Ouders maken vervolgens een voorkeurslijst voor de aanmelding. In de regio Leiden wordt een vo-gids verstrekt en is informatie te vinden op de website van het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Leiden. De basisschool deelt informatie via een onderwijskundig rapport (OKR) met de middelbare school. Dit rapport bevat het schooladvies met onderbouwing. U heeft recht op inzage en kunt informatie toevoegen. Een 'warme overdracht' met persoonlijk contact tussen leerkrachten zorgt voor optimale begeleiding. Vragen kunt u altijd stellen aan de leerkracht van groep 8. Sinds schooljaar 2017-2018 is het mogelijk om uw kind bij meerdere scholen aan te melden, wat zorgt voor meer keuzevrijheid. Meer informatie over aanmeldprocedures vindt u op de websites van BOVO Haaglanden en Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs regio Leiden.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKEC De Waterlelie: Een Wereld van Verschil
IKEC De Waterlelie stimuleert de sociale ontwikkeling van elk kind, met een focus op diversiteit en verbinding. Ons motto 'Een wereld van verschil' weerspiegelt de rijke culturele achtergrond van onze leerlingen, afkomstig uit meer dan 30 verschillende culturen. Wij geloven in een omgeving waarin iedereen anders mag zijn en waar we elkaar leren kennen en begrijpen. Respect voor elkaars overtuigingen en meningen vormt de kern van onze aanpak. Door een veilige en betrouwbare omgeving te creëren, bieden we elke leerling de ruimte om te floreren, ondersteund door duidelijke regels en structuur. Met het programma 'Sterk voor Noord' zetten we ons in voor kansengelijkheid door middel van onderwijs. We bereiden onze leerlingen voor op actieve deelname aan de maatschappij, waarbij we hen leren over rechten en plichten binnen een democratische rechtsstaat. Het herkennen van sociale invloeden en het maken van weloverwogen keuzes die rekening houden met anderen, zijn essentiële vaardigheden die we aanleren. Zo leren we dat samenwerking leidt tot succes. Om optimale ondersteuning te bieden, monitoren we het welzijn van onze leerlingen met de meetinstrumenten van Orka. Vanaf groep 4 voeren we tweemaal per jaar kindgesprekken. Bovendien meten we jaarlijks de leerlingtevredenheid in groep 6, 7 en 8 met de Vensters-vragenlijst. De resultaten analyseren we gezamenlijk om gerichte acties te ondernemen en de tevredenheid van onze leerlingen verder te vergroten.
Iedereen is uniek en mag er zijn
Samenwerken en verbinding zoeken
Wederzijds respect en begrip
Hoe bevordert IKEC De Waterlelie de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij zetten ons actief in om leerlingen te leren respectvol met elkaar om te gaan en acceptatie te bevorderen, zodat iedereen zichzelf kan zijn. Dit doen we preventief met de Orka-training, die gericht is op positieve groepsvorming en het vergroten van sociaal welbevinden. De 'Superheldenaanpak' van Orka wordt wekelijks ingezet, met dagelijkse focus tijdens de startweken van het schooljaar en na de kerstvakantie. Kinderen in groep 1-2 maken kennis met superhelden zoals 'elkaar helpen', 'opkomen voor jezelf', 'de slimme plek' en 'melden', aangeleerd via rollenspellen, prentenboeken en groepsoefeningen. In de midden- en bovenbouw breiden we de sociale vaardigheden uit met aanvullende superhelden en 'keuzes', zoals 'leiden', 'relaxed reageren', 'negeren' en 'elkaar aanspreken'. Groepsoefeningen helpen de leerlingen deze vaardigheden toe te passen, waarbij de leerkracht feedback geeft op gemaakte keuzes. Resultaten worden besproken in het leerteam om effectieve aanpakken op leerling- of groepsniveau te bepalen.
Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt IKEC De Waterlelie gebruik van de volgende registratiemethoden:
- ORKA-meetinstrumenten
- Individuele Kindgesprekken
- Registratie Jonge Kind
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren past de school toe?
IKEC De Waterlelie hanteert de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- De Orka-methode
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit van IKEC De Waterlelie Beoordeeld
De onderwijsinspectie heeft IKEC De Waterlelie in maart 2018 bezocht en het basisonderwijs beoordeeld met een 'Goed'. Dit resultaat onderstreept de effectieve aanpak van onze school. De inspectie concludeerde dat het onderwijsproces, het schoolklimaat, de kwaliteitszorg en de ambitie allemaal een 'Goed' predicaat hebben ontvangen. De onderwijsresultaten zijn als 'Voldoende' gekwalificeerd. Dit betekent dat het onderwijs op De Waterlelie aantoonbaar is ingericht om aan te sluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. Bovendien toont het rapport aan dat zowel de directie als het team hoge verwachtingen koesteren voor alle leerlingen. Er wordt veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. De sterke samenwerking tussen directie, leerkrachten en ouders zorgt ervoor dat de talenten van elke leerling optimaal worden ontwikkeld. IKEC De Waterlelie is continu in ontwikkeling. We streven ernaar om het onderwijs telkens weer aan te passen aan de specifieke ondersteuningsbehoeften die kinderen hebben. Ontdek meer details in het volledige inspectierapport. Bekijk het volledige inspectierapport voor gedetailleerde inzichten in onze onderwijskwaliteit.