Christelijke Basisschool De Vijverhof in Leidschendam

Het team van Christelijke Basisschool De Vijverhof in Leidschendam

Current section: team
de Oude Bleijk 4
2266 Leidschendam

Zie hier hoe het team van Christelijke Basisschool De Vijverhof is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijke Basisschool De Vijverhof. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijke Basisschool De Vijverhof bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool De Vijverhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Christelijke Basisschool De Vijverhof zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Christelijke Basisschool De Vijverhof. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (27.8%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (5.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Christelijke Basisschool De Vijverhof werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.5%)
Direct ondersteunend personeel (17.6%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijke Basisschool De Vijverhof gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op De Vijverhof: Onze Aanpak voor Continuïteit

Op Christelijke Basisschool De Vijverhof garanderen we de continuïteit van het onderwijs door een proactieve aanpak bij de afwezigheid van leerkrachten. We streven ernaar om eerst intern de benodigde vervanging te regelen. Dit zorgt ervoor dat uw kind kan rekenen op vertrouwde gezichten en een stabiele leeromgeving, zelfs wanneer de eigen leerkracht afwezig is. Indien een interne oplossing niet mogelijk is, zetten we alles op alles om een gekwalificeerde externe leerkracht te vinden. Alleen in zeer uitzonderlijke situaties, en als laatste redmiddel, overwegen we het verdelen van leerlingen over andere groepen. Het welzijn van onze leerlingen staat voorop, en we zijn er trots op dat we in de afgelopen jaren het naar huis sturen van groepen hebben kunnen voorkomen. Desondanks erkennen we de uitdagingen van het huidige lerarentekort en houden we rekening met de mogelijkheid dat dit in de toekomst nodig kan zijn. Voor langdurige afwezigheid van een vaste leerkracht, zorgen wij voor een passende structurele vervanging of een effectieve interne oplossing, zodat de onderwijsdoelen van de groep altijd behaald worden. Bovendien investeren we in het welzijn van ons team door middel van interne vervangingen om de werkdruk te verlagen. Dit stelt leerkrachten in staat om tijd te besteden aan belangrijke taken zoals administratie, wat bijdraagt aan een efficiëntere en prettigere werkomgeving. Daarnaast faciliteren we een evenementencoördinator, een rol die door één of meerdere leerkrachten wordt ingevuld. Zij besteden een deel van hun tijd aan het organiseren van memorabele schoolfeesten en evenementen, wat de schoolervaring voor alle leerlingen verrijkt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school heeft gekozen voor een manier van werken waarbij rekening wordt gehouden met de verschillen tussen de kinderen. Er is ruime aandacht voor zelfstandigheid van de kinderen. In de afgelopen jaren heeft De Vijverhof het onderwijs geactualiseerd. In de komende jaren wordt dit bestendigd en wordt er verdieping aangebracht zodat kinderen van De Vijverhof goed worden voorbereid op de toekomst en het vervolgonderwijs. Dit ziet u onder andere in onderwijs terug door:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Specialistisch Ondersteuningsteam op De Vijverhof

4

Academische Ondersteuning: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Christelijke Basisschool De Vijverhof zetten we vol in op individuele leerontwikkeling. Binnen de klas wordt reeds rekening gehouden met variërende leerniveaus, maar soms is extra, gerichte ondersteuning onmisbaar. Daarom bieden wij naast het reguliere klassikale aanbod ook gespecialiseerde begeleiding buiten de klas. Onze toegewijde onderwijsassistenten en gespecialiseerde leerkrachten werken nauw samen met de groepsleerkrachten om leerlingen die extra uitleg, verdieping of juist uitdaging nodig hebben, optimaal te ondersteunen. De intern begeleider coördineert deze trajecten effectief. We benutten hiervoor diverse didactische materialen, zoals Briljant taal/rekenen, Rekenblobs/Taalblobs, speciaal geselecteerde leesteksten, plusboeken en de methode Met Sprongen Vooruit. Deze materialen zijn specifiek ontworpen om zowel remediërend als verrijkend te werken. Ze bieden concrete, visuele ondersteuning die het begrip van lesstof versterkt en stimuleren tegelijkertijd kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Bij deze intensieve begeleiding en uitdaging besteden we ook veel aandacht aan de ontwikkeling van executieve functies, essentieel voor succesvol leren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij hechten groot belang aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. In groep 6 en 7 bieden we de bewezen effectieve Rots en Water training aan, terwijl groep 8 deelneemt aan 'Follow your Sun' lessen. Deze programma's vullen ons kerncurriculum, gebaseerd op de Vreedzame School-methode, prachtig aan. Indien ouders of leerkrachten signaleren dat een leerling behoefte heeft aan extra ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied, wordt de intern begeleider direct ingeschakeld. Samen wordt gekeken naar de meest passende interventies. Bovendien is er een schoolmaatschappelijk werker beschikbaar voor snelle en laagdrempelige hulp, zowel voor leerlingen als voor ouders.

1

Gedragsmanagement en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op De Vijverhof stimuleren we actief de ontwikkeling van executieve functies bij alle leerlingen. Deze cruciale hersenfuncties, zoals planning, organisatie, concentratie, impulscontrole, doorzettingsvermogen en flexibel denken, zijn fundamenteel voor zowel academisch succes als sociaal-emotioneel welbevinden. We gebruiken het innovatieve programma 'Breinhelden' om deze vaardigheden op een speelse en herkenbare manier aan te leren. De Breinhelden personifiëren specifieke executieve functies, zoals aandacht of emotieregulatie. Door hun 'krachten' regelmatig in de klas te oefenen, leren kinderen effectiever om te gaan met hun gedrag en leerproces. Kindgesprekken worden ook benut om deze ontwikkeling te bespreken en te ondersteunen. Daarnaast bieden we ondersteuning via Schoolmaatschappelijk Werk van Kwadraat voor kinderen en ouders die extra hulp nodig hebben.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkelingsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs beschikt tevens over de expertise van een motorische remedial teacher, wat zorgt voor gerichte ondersteuning bij de motorische ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische en Persoonlijke Verzorgingsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel bieden wij geen specifieke specialistische ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal
Peuterspeelzaal

Individuele Leerlingondersteuning op De Vijverhof

Onze Aanpak voor Extra Ondersteuning en Uitdaging

Christelijke Basisschool De Vijverhof biedt een stimulerende leeromgeving waar zowel leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben als leerlingen die gebaat zijn bij meer uitdaging, volop aandacht krijgen. Wij streven ernaar om het onderwijs voor iedere leerling op maat te maken, rekening houdend met de groepsdynamiek en individuele behoeften. Onze focus ligt op het creëren van een passende leerervaring. De mate van individuele begeleiding wordt bepaald door de samenstelling van de groep. We evalueren continu wat haalbaar en wenselijk is voor elk kind, waarbij het belang van de gehele klas altijd voorop staat. Dit betekent dat we realistische grenzen stellen aan individuele ondersteuning. Erkende extra ondersteuning wordt ingezet wanneer een leerling meer begeleiding vereist dan de reguliere basisondersteuning kan bieden. Dit proces wordt gedocumenteerd in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), waarin de voortgang en effectiviteit van de ondersteuning worden gemonitord. Ouders worden nauw betrokken bij dit traject via multidisciplinair overleg (MDO). De ondersteuning kan bestaan uit specifieke arrangementen binnen onze school of, indien nodig, doorverwijzing naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV). Ouders die ervoor kiezen om op eigen initiatief extern onderzoek te laten uitvoeren, dienen rekening te houden met onze richtlijnen. De externe deskundige moet bevoegd zijn om te diagnosticeren en het onderzoek moet primair gericht zijn op het belang van het kind. De school kan adviezen opvolgen mits deze gebaseerd zijn op een brede analyse, inclusief pedagogische en didactische gegevens van school, en passen binnen ons schoolbeleid. Eventuele adviezen die afwijken van ons schoolbeleid worden altijd besproken met ouders en deskundigen, maar we kunnen de implementatie ervan niet garanderen. De school vergoedt geen kosten voor extern onderzoek. De externe deskundige wordt wel uitgenodigd om het rapport mondeling toe te lichten en praktische handvatten te bieden. Vooruitblik: Verbeteringen in ons onderwijsaanbod (Schoolplan 2023-2027) In de komende schooljaren ligt de nadruk op de implementatie van de nieuwe methode 'Wetenswaardig' voor wereldoriëntatie en taal/leesdoelen. We ontwikkelen het differentiatieaanbod voor extra uitdaging verder en leggen dit vast in kwaliteitskaarten. Daarnaast kiezen we aanbod voor levensbeschouwing en burgerschap en verdiepen we het spelend leren in groep 3. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt verder uitgewerkt en geïntegreerd in het schoolsysteem. Ook verzorgen we een uitgebreid inwerktraject voor nieuwe leerkrachten om de kwaliteit van ons onderwijs continu te waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Strategisch Schoolplan De Vijverhof

Wat zijn de belangrijkste doelen van ons schoolplan?

Het team van Christelijke Basisschool De Vijverhof streeft naar continue verbetering van ons onderwijs. Dit wordt onderstreept door positieve feedback van de onderwijsinspectie. Met gezamenlijke inspanningen verkennen we voortdurend nieuwe wegen om ons onderwijs te optimaliseren. Onze leerkrachten ontwikkelen zich door middel van individuele nascholing en gezamenlijke studiedagen, gericht op de kernthema's uit ons schoolplan. Veel teamleden hebben zich bovendien gespecialiseerd door aanvullende studies te volgen. Ons onderwijsaanbod wordt continu geactualiseerd rondom de kernwaarden Identiteit, Autonomie en Competentie. Hiermee waarborgen we dat we optimaal aansluiten bij de toekomstige behoeften van onze leerlingen. Deze strategische focus en innovaties zijn gedetailleerd beschreven in ons schoolplan 2023-2027.

Hoe realiseert De Vijverhof de gestelde onderwijsdoelen?

Voor het schooljaar 2023-2027 focussen we op strategische onderwerpen die essentieel zijn voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Centraal staan onder andere de vorming van een visie op levensbeschouwelijk burgerschap en het selecteren van een passend educatief aanbod. Daarnaast leggen we de nadruk op digitale geletterdheid, waarbij we een visie ontwikkelen en een passend lesprogramma samenstellen. We passen ons instructiemodel (EDI) aan op de specifieke behoeften van onze schoolpopulatie en integreren taalonderwijs en begrijpend lezen in thematische wereldoriëntatie. Effectieve differentiatie in de klas wordt verder geoptimaliseerd, ook na afloop van subsidies. De concrete uitwerking van deze doelen vindt plaats in het jaarplan, waarbij de voortgang gedurende het schooljaar wordt geëvalueerd. De Medezeggenschapsraad (MR) wordt actief betrokken bij dit proces.

Stimulerend Aanbod Voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Vijverhof

Toelichting van de school

Bij Christelijke Basisschool De Vijverhof bieden we een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Vlietkinderen verzorgt onze peuteropvang voor kinderen van 2 tot 4 jaar, met een focus op gezamenlijk spelen, leren en ontwikkelen. Onze ervaren en professionele pedagogisch medewerkers creëren een rijke en veilige leeromgeving. We werken nauw samen met het onderwijs, waarbij thema's op elkaar aansluiten en een soepele overdracht wordt gewaarborgd. Dit alles vindt plaats in voorbereiding op een nieuw kindcentrum waar onderwijs en opvang optimaal samenwerken. Vlietkinderen's kernwaarden 'Samen - Echt - Avontuur' benadrukken kindontwikkeling boven enkel opvang. Inschrijven kan via het online aanmeldformulier op hun website. De peuteropvang hanteert dezelfde openingstijden als de school. Voor directe vragen over de peuteropvang op locatie De Vijverhof, bel 06-29300038. Voor algemene informatie kunt u contact opnemen via 070-3175959 of een e-mail sturen naar klantenservice@vlietkinderen.nl. Buiten de peuteropvang biedt Vlietkinderen ook naschoolse opvang, met locatie Stoer & Robuust die al kinderen ophaalt bij De Vijverhof. Dagopvang is beschikbaar bij KDV Pinkeltje, nabij De Vijverhof aan de Hendrik van Boeijenlaan in Voorburg. Onze missie is om kinderen uit te dagen zichzelf en de wereld te ontdekken. Onze visie is een inclusieve wereld waarin elk kind gelijke ontwikkelkansen krijgt in een warme, veilige omgeving. Samenwerking is hierbij essentieel, en we verwelkomen elk kind met openheid en enthousiasme. Kinderen vanaf 4 jaar starten in de kleutergroep. Voorafgaand aan hun vierde verjaardag zijn er wenmomenten mogelijk in de groep. De leerkracht neemt hierover contact op. Kinderen die in december jarig zijn, starten na de kerstvakantie. Kinderen die in juni of juli vier worden, starten na de zomervakantie; voor hen zijn er geen specifieke wenmomenten voorafgaand aan de start om drukte te managen. Meer details over de aanmelding van nieuwe leerlingen vindt u op onze website.

Veelgestelde vragen

Biedt Christelijke Basisschool De Vijverhof extra faciliteiten voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Vijverhof biedt een uitstekende peuteropvang voor kinderen van 2 tot 4 jaar, verzorgd door Vlietkinderen. Dit programma is gericht op een soepele overgang naar de basisschool.

Ja, Basisschool De Vijverhof biedt een uitstekende peuteropvang voor kinderen van 2 tot 4 jaar, verzorgd door Vlietkinderen. Dit programma is gericht op een soepele overgang naar de basisschool.

Ontdek de peuteropvang van Vlietkinderen

Met welke organisatie werkt De Vijverhof samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

De Vijverhof werkt nauw samen met Vlietkinderen voor de peuteropvang. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en een harmonieuze ontwikkeling van uw kind.

De Vijverhof werkt nauw samen met Vlietkinderen voor de peuteropvang. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en een harmonieuze ontwikkeling van uw kind.

Ontdek Vlietkinderen: Kwaliteit in Kinderopvang
Team | Christelijke Basisschool De Vijverhof in Leidschendam | [2025] Schoolregister