Willem de Zwijger
Bernhardstraat 1
2351 GG Leiderdorp

Schoolweging

Schoolweging
27.08
Spreiding
6.36

De schoolweging van Willem de Zwijger Leiderdorp is 27,08 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,01% scoort de school uitstekend voor het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde van 96,45%. Dit garandeert een stevige basis voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78,11% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 61,13%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het realiseren van hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische richtingen: 25% vwo en 16,67% havo/vwo-advies (vs. 18,61% en 10,93% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft met 4,17% marginaal aanwezig, iets boven regionale percentages (1,01%). Het hoge aandeel havo-adviezen (25%) benadrukt de doorstroomgerichtheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWillem de Zwijger LeiderdorpGemeente AmsterdamNederland
LIB176.96175.23180.08

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij willen natuurlijk in de gaten houden hoe de kinderen zich ontwikkelen. Daarvoor gebruiken we onder meer de materialen en de toetsen die bij onze methodes en werkwijze horen. Om die informatie te kunnen vergelijken met landelijke normen, gebruiken wij ook een gestandaardiseerd leerlingvolgsysteem (CITO). Al deze gegevens worden opgeslagen in Parnassys. Via dit systeem houden wij de ontwikkeling en de resultaten van de kinderen goed bij. Dat is van belang voor een snelle actie om de eventuele problemen, voor zover mogelijk op te lossen. Binnen dit systeem passen de toetsen die wij regelmatig afnemen. De resultaten hiervan geven het schoolteam inzicht in de manier waarop het onderwijs bij de kinderen effect heeft. Aan de hand van de uitslagen kan het onderwijs aan de kinderen aangepast worden. Omdat wij de gehele ontwikkeling van de kinderen belangrijk vinden, maken wij naast de cognitieve toetsen ook gebruik van “Leerling in beeld” om de sociaal-emotionele ontwikkeling en de werkhouding van leerlingen in kaart te brengen. De leerkrachten vullen deze twee keer per jaar in en bespreken deze waar nodig met ouders. Deze gedragskaart brengt onder andere welbevinden, zelfvertrouwen, taakgerichtheid, zelfstandig werken, motivatie, conflictfrequentie, samenwerken en samenspelen in kaart. In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd door middel van een observatiesysteem. Hiervoor gebruiken wij het systeem van Parnassys Leerlijnen Jonge Kind.Als er twijfels bestaan over de ontwikkeling van een kind kunnen toetsen worden afgenomen, waardoor de vermoedens van de leerkracht al dan niet bevestigd worden. Als een achterstand of juist een ontwikkelingsvoorsprong wordt geconstateerd, kan voor een leerling een handelingsplan worden opgesteld: door specifieke activiteiten in of buiten de groep wordt geprobeerd de ontwikkeling te stimuleren en te richten. Dergelijke activiteiten worden met de ouders besproken. Extra hulp wordt geboden door de leerkracht binnen de groep of door een ondersteunende leerkracht of stagiair(e) buiten de groep. Op dit moment werken wij met de volgende toetsen: Technisch lezen DMT en AVI (groep 3 t/m 8); Spelling (groep 3 t/m 8); Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8); Rekenen en wiskunde (groep 3 t/m 8); Cito-Eindtoets (groep 8). De meeste van de hierboven genoemde toetsen worden één of twee keer per jaar afgenomen. Zij passen in het normale werkritme van de school en de kinderen. U krijgt dan ook geen bericht over het tijdstip van afname. Als de toetsuitslagen daar reden toe geven, stelt de leerkracht u ervan op de hoogte. De uitslagen van objectieve toetsen vanaf groep 6 worden meegenomen in de totstandkoming van het uiteindelijke schooladvies. Dit advies wordt door de leerkracht van groep 8 in januari gegeven. Hierbij tellen ook de overige prestaties in de bovenbouw, het leerlingprofiel en de werkhouding mee. Als ouder heeft u door middel van een gebruikersnaam en een wachtwoord toegang tot het ouderportaal van Parnassys. Via het ouderportaal kunt u de cognitieve ontwikkeling van uw kind volgen. Alle resultaten, zowel van methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen (zoals de Cito-toetsen), worden binnen drie weken na afname in Parnassys verwerkt. Indien u over de (toets)resultaten met de leerkracht van gedachten wilt wisselen, kunt u hiervoor een afspraak met de leerkracht maken. Trendanalyses Gedurende een reeks van jaren worden de Cito-resultaten van de leerlingen van onze school met elkaar vergeleken. Zo worden bijvoorbeeld de resultaten van achtereenvolgende groepen 5 op een rij gezet, maar ook de ontwikkeling van een groep 3 tot uiteindelijk groep 8. Op die manier kunnen bepaalde patronen gesignaleerd worden. Dit noemen wij een ‘trendanalyse’. Een en ander kan leiden tot bepaalde beleidsbeslissingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het advies (0% vs. 11,81% landelijk). De helft van de leerlingen (50%) stroomt boven het advies door, wat wijst op onderadvisering. Dit sluit aan bij het intensieve monitoring- en begeleidingsbeleid.

Sociale ontwikkeling

De Willem de Zwijger verzorgt passend onderwijs waarbij respect, vertrouwen, veiligheid, welbevinden en betrokkenheid kernbegrippen zijn. Passend onderwijs biedt de kinderen de leerstof waar ze ‘aan toe zijn’. Kinderen willen dolgraag leren. Het is de taak van de leerkrachten om de kinderen de leerstof te bieden die past bij hun leer- en ontwikkelingsniveau. Leerstof moet in de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ liggen; is dus niet té moeilijk, maar biedt wel voldoende uitdaging. Elk kind heeft recht op een ononderbroken ontwikkeling waarbij het kan leren in eigen tempo en op eigen niveau. Vertrouwen, welbevinden en betrokkenheid, zijn de begrippen die de leerkrachten van de Willem de Zwijger, in alle groepen, steeds voor ogen hebben bij het maken van hun keuzes. Om echt te kunnen leren moeten de kinderen goed in hun vel zitten. Er ontstaat dan vertrouwen in zichzelf, in elkaar en in de toekomst. Wij trachten ons onderwijs zo in te richten, dat de kinderen graag naar school gaan. Hoe meer vertrouwen, hoe groter de kans dat kinderen echt tot ontwikkeling komen! Daarbij streven we naar een zo groot mogelijke betrokkenheid van de kinderen. Waar mogelijk worden zij zelf eigenaar van de planning en inhoud van hun leerproces. De leerkracht blijft te allen tijde de monitor van het geheel. LEES MINDER

Vertrouwen

Welbevinden

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Willem de Zwijger voor sociale ontwikkeling?

Willem de Zwijger vindt sociale ontwikkeling en karaktervorming even belangrijk als kennis en vaardigheden. De school hanteert christelijke waarden, waarbij 'vertrouwen' centraal staat. Het is geen specifiek leervak, maar loopt door alles heen om kinderen te laten zien wat belangrijk is in hun gedrag. Kinderen ontwikkelen een moreel kompas om keuzes te maken in opvattingen en gedrag. De school brengt ontwikkelingen systematisch in kaart met leerlingenpeilingen en het observatie-instrument ‘Leerling in Beeld’. Bij het kleuteronderwijs worden de leerlijnen van Parnassys gebruikt als observatie-instrument. De PCBO-scholen werken met het landelijk erkende programma 'HIRO', waarbij waarden als vertrouwen, samenwerken, weerbaarheid en respect centraal staan. Geïntegreerd in het programma is het project 'schooljudo'.

Welke registratievorm(en) gebruikt Willem de Zwijger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Willem de Zwijger gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Parnassys Leerlijnen Jonge Kind, Leerlingenpeilingen Scholen Met Succes, Leerling in beeld.