't Bolwerk
Klerkenhof 1
2353 WB Leiderdorp

Schoolweging

Schoolweging
28.49
Spreiding
6.82

De schoolweging van ’t Bolwerk is 28,49 , met een spreiding van 6,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (96,4%) en ver boven de vereiste 85%. Dit wijst op een stevige basiskwaliteit voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor de meer cognitief sterke leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een duidelijk focus op theoretische leerwegen: 30,8% havo- en 23,1% vwo-advies (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij het hoge streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t BolwerkGemeente AmsterdamNederland
LIB176.96175.23179.58

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij willen natuurlijk in de gaten houden hoe de kinderen zich ontwikkelen. Daarvoor gebruiken we onder meer de materialen en de toetsen die bij onze methodes en werkwijze horen. Om die informatie te kunnen vergelijken met landelijke normen, gebruiken wij ook een gestandaardiseerd leerlingvolgsysteem (CITO). Al deze gegevens worden opgeslagen in Parnassys. Via dit systeem houden wij de ontwikkelingen en de resultaten van de kinderen goed bij. Dat is van belang voor een snelle actie om de eventuele problemen, voor zover mogelijk op te lossen. Binnen dit systeem passen de toetsen die wij regelmatig afnemen. De resultaten hiervan geven het schoolteam inzicht in de manier waarop het onderwijs bij de kinderen effect heeft. Aan de hand van de uitslagen kan het onderwijs aan de kinderen aangepast worden. Omdat wij de gehele ontwikkeling van de kinderen belangrijk vinden, maken wij naast de cognitieve toetsen ook gebruik van “Zien” om de sociaal-emotionele ontwikkeling en de werkhouding van leerlingen in kaart te brengen. De leerkrachten vullen deze twee keer per jaar in en bespreken deze waar nodig met ouders. Deze gedragskaart brengt onder andere welbevinden, zelfvertrouwen, taakgerichtheid, zelfstandig werken, motivatie, conflictfrequentie, samenwerken en samenspelen in kaart. In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd door middel van een observatiesysteem. Hiervoor gebruiken wij het systeem van Parnassys Leerlijnen Jonge Kind. Als er twijfels bestaan over de ontwikkeling van een kind kunnen toetsen worden afgenomen, waardoor de vermoedens van de leerkracht al dan niet bevestigd worden. Als een achterstand of juist een ontwikkelingsvoorsprong wordt geconstateerd, kan voor een leerling een handelingsplan worden opgesteld: door specifieke activiteiten in of buiten de groep wordt geprobeerd de ontwikkeling te stimuleren en te richten. Dergelijke activiteiten worden met de ouders besproken. Extra hulp wordt geboden door de leerkracht binnen de groep of door een ondersteunende leerkracht of stagiair(e) buiten de groep. Op dit moment werken wij met de volgende toetsen: Technisch lezen DMT en AVI (groep 3 t/m 8); Spelling (groep 3 t/m 8); Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8); Rekenen en wiskunde (groep 3 t/m 8); Cito-Eindtoets (groep 8). De meeste van de hierboven genoemde toetsen worden één of twee keer per jaar afgenomen. Zij passen in het normale werkritme van de school en de kinderen. U krijgt dan ook geen bericht over het tijdstip van afname. Als de toetsuitslagen daar reden toe geven, stelt de leerkracht u ervan op de hoogte. Als ouder heeft u door middel van een gebruikersnaam en een wachtwoord toegang tot het ouderportaal van Parnassys. Via het ouderportaal kunt u de cognitieve ontwikkeling van uw kind volgen. Alle resultaten, zowel van methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen (zoals de Cito-toetsen), worden binnen drie weken na afname in Parnassys verwerkt. Indien u over de (toets)resultaten met de leerkracht van gedachten wilt wisselen, kunt u hiervoor een afspraak met de leerkracht maken. Trendanalyses Gedurende een reeks van jaren worden de Cito-resultaten van de leerlingen van onze school met elkaar vergeleken. Zo worden bijvoorbeeld de resultaten van achtereenvolgende groepen 5 op een rij gezet, maar ook de ontwikkeling van een groep 3 tot uiteindelijk groep 8. Op die manier kunnen bepaalde patronen gesignaleerd worden. Dit noemen wij een ‘trendanalyse’. Een en ander kan leiden tot bepaalde beleidsbeslissingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,55% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 81,82% op advies functioneert. Dit weerspiegelt een nauwkeurige advisering, mogelijk versterkt door het intensieve monitoring- en ondersteuningsbeleid zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

't Bolwerk verzorgt passend onderwijs waarbij respect, vertrouwen, veiligheid, welbevinden en betrokkenheid kernbegrippen zijn. Passend onderwijs biedt de kinderen de leerstof waar ze ‘aan toe zijn’. Kinderen willen dolgraag leren. Het is de taak van de leerkrachten om de kinderen de leerstof te bieden die past bij hun leer- en ontwikkelingsniveau. Leerstof moet in de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ liggen; is dus niet té moeilijk, maar biedt wel voldoende uitdaging. Elk kind heeft recht op een ononderbroken ontwikkeling waarbij het kan leren in eigen tempo en op eigen niveau. Vertrouwen, welbevinden en betrokkenheid, zijn de begrippen die de leerkrachten van 't Bolwerk, in alle groepen, steeds voor ogen hebben bij het maken van hun keuzes. Om echt te kunnen leren moeten de kinderen goed in hun vel zitten. Er ontstaat dan vertrouwen in zichzelf, in elkaar en in de toekomst. Wij trachten ons onderwijs zo in te richten, dat de kinderen graag naar school gaan. Hoe meer vertrouwen, hoe groter de kans dat kinderen echt tot ontwikkeling komen! Daarbij streven we naar een zo groot mogelijke betrokkenheid van de kinderen. Waar mogelijk worden zij zelf eigenaar van de planning en inhoud van hun leerproces. LEES MINDER

Vertrouwen

Welbevinden

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van 't Bolwerk voor sociale ontwikkeling?

Sociale ontwikkeling en karaktervorming zijn belangrijk. De school hanteert waarden verbonden aan de christelijke traditie, waarbij 'vertrouwen' centraal staat. De school brengt de voortgang in ontwikkeling in kaart met leerlingenpeilingen en het observatie-instrument 'Leerling in beeld'. Parnassys wordt gebruikt als observatie-instrument voor het kleuteronderwijs. De PCBO-scholen werken met het programma 'HiRO', waarin waarden als vertrouwen, behulpzaamheid, eerlijkheid en tolerantie centraal staan. Schooljudo wordt gebruikt om weerbaarheid en respect te bevorderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt 't Bolwerk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

't Bolwerk gebruikt Zien, Parnassys Leerlijnen Jonge Kind en leerlingenpeilingen van Scholen Met Succes om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 't Bolwerk?

't Bolwerk gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.