Regenboog in Leiderdorp

Het team van Regenboog in Leiderdorp

Current section: team
Marjoleintuin 58
2353 Leiderdorp

Zie hier hoe het team van Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20.8%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (20.8%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (8.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (79.2%)
Direct ondersteunend personeel (4.2%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit en Kwaliteit op Basisschool De Regenboog

Op Basisschool De Regenboog begrijpen we het belang van een stabiele leeromgeving voor uw kind. Daarom zorgen wij bij afwezigheid van leerkrachten, zoals bij ziekte of verlof, altijd voor een passende vervanging. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van verstoringen. Waar mogelijk zetten we intern leerkrachten in voor kortdurende vervangingen, zodat uw kind les krijgt van een bekend gezicht. Dit draagt bij aan een gevoel van rust en vertrouwdheid in de klas. Bij langdurige afwezigheid streven we naar continuïteit door ervaren en bekwame medewerkers in te zetten. Dit kan betekenen dat we een vaste vervanger aanstellen die de groep en de lesstof goed leert kennen. Indien externe hulp nodig is, maken we gebruik van een zorgvuldig geselecteerd netwerk van invalleerkrachten. Deze professionals worden via eigen werving benaderd en voldoen aan onze hoge kwaliteitsstandaarden, zodat de educatieve continuïteit gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Regenboog werkt in de bovenbouw met combinatiegroepen. Dit houdt in dat de leerlingen van twee jaargroepen één klas vormen. Bij de kleuters in de groepen 1/2 is dit ook altijd het geval. Het geeft de leerkracht veel differentiatiemogelijkheden: oudere kinderen helpen de jongere en per vak wordt op passende wijze aangesloten bij de ondersteuningsbehoefte van de leerling. In de groepen 3 t/m 5 is ons leerlingaantal groeiende, waardoor er enkelvoudige jaargroepen zijn ontstaan. Wij koesteren het kleinschalige karakter van de school. Elkaar kennen en met een vertrouwd en veilig gevoel naar school gaan vinden we uiterst belangrijk.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Regenboog

5

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Regenboog in Leiderdorp zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder een dyslexiespecialist en remedial teacher, bieden gerichte hulp aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Samen werken we aan het vergroten van zelfvertrouwen en het behalen van schoolsucces.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij geloven in een brede ontwikkeling waarbij sociaal-emotionele groei centraal staat. Onze experts, zoals de orthopedagoog, ondersteunen leerlingen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotionele veerkracht. Een positief schoolklimaat zorgt ervoor dat elk kind zich gezien en gehoord voelt.

4

Gedrag en Werkhouding: Focus op Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en positief gedrag zijn essentieel voor effectief leren. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken samen om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van zelfdiscipline en een proactieve leerhouding. We bieden praktische strategieën om uitdagingen op het gebied van gedrag aan te gaan.

0

Motorische Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke motorische specialisten hebben, stimuleren we fysieke activiteit en coördinatie binnen ons reguliere lesaanbod. We integreren beweging in de les om de concentratie en algehele ontwikkeling van leerlingen te bevorderen. Elke leerling krijgt de kans om zich op verschillende vlakken te ontplooien.

0

Medische en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische en persoonlijke verzorgingsvragen werken we nauw samen met ouders en externe professionals. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop, en we zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving. Bij specifieke behoeften maken we gebruik van de expertise van externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Zeer ruim en aantrekkelijk schoolplein
Groot en actueel aanbod leesboeken
Moderne (leer)keuken
Chromebooks (werken in de cloud)
Aula voor gemeenschappelijk gebruik

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Regenboog

Ons Pedagogisch Beleid en Zorgstructuur

Bij Basisschool De Regenboog geloven we in het bieden van onderwijs dat kinderen de middelen geeft om de wereld om hen heen te begrijpen en te verkennen. We leggen de nadruk op essentiële vaardigheden zoals taal, lezen, schrijven en rekenen, naast de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze aspecten volgen we nauwgezet via toetsen en observaties. Om te voldoen aan de individuele leerbehoeften, werken we standaard met groepsplannen op drie niveaus. Dit zorgt ervoor dat elke leerling op zijn of haar eigen tempo en manier kan groeien. We streven naar een inclusieve leeromgeving waarin iedereen zich gewaardeerd en ondersteund voelt. Extra hulp voor leerlingen die het nodig hebben Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft om zijn of haar volledige potentieel te bereiken, staat ons team klaar. In eerste instantie biedt de eigen leerkracht de benodigde begeleiding. Indien aanvullende expertise gewenst is, schakelen we onze intern begeleider (IB'er) in. De IB'er coördineert de ondersteuningsplannen en adviseert de leerkrachten over de meest effectieve aanpak. Deze ondersteuning kan zowel door de eigen leerkracht als door externe specialisten worden geboden. Onze 'Ondersteuningsgids' beschrijft gedetailleerd ons brede scala aan ondersteuningsmogelijkheden. Deze gids, oorspronkelijk voor intern gebruik, dient ook als een waardevol communicatiemiddel met ouders. Onderwerpen zoals dyslexie, rekenproblemen, gedragsmanagement en de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen komen aan bod. De gids licht de rol van onze orthopedagoog toe en onze samenwerking met organisaties zoals het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs regio Leiden (PPO) en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Speciale aandacht voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong: de Prismaklas Ook leerlingen die sneller leren, hebben specifieke uitdagingen nodig om gemotiveerd te blijven. In samenwerking met ouders en ons zorgnetwerk identificeren we leerlingen die baat hebben bij extra stimulans. Deze leerlingen kunnen deelnemen aan de bovenschoolse Prismaklas, speciaal opgezet voor de PCBO-scholen. De Prismaklas richt zich op het ontwikkelen van denkvaardigheden, leerstrategieën en sociaal-emotionele competenties. Projectmatig werken bevordert vaardigheden als plannen, organiseren en doorzettingsvermogen. Leerlingen leren effectief samenwerken met peers die een vergelijkbaar leertempo hebben. Natuurlijk blijft de aandacht voor deze leerlingen ook binnen hun eigen groep gewaarborgd. We passen de lesstof aan door middel van compacten en verrijken, zodat er ruimte ontstaat voor de activiteiten in de Prismaklas. Toekomstgericht aanbod aan extra ondersteuning Basisschool De Regenboog maakt optimaal gebruik van aanwezige expertise binnen de PCBO-stichting. Waar nodig en mogelijk, schakelen we externe specialisten in om een compleet ondersteuningsaanbod te garanderen. Onze IB'er onderhoudt, samen met de leerkrachten, nauw contact met ons zorgnetwerk. Bij complexe vraagstukken werken we samen met externe partners om passende ondersteuning te bieden. Ouders worden altijd geïnformeerd en betrokken bij de besluitvorming over de ondersteuning van hun kind. Elke leerling is uniek. Daarom bekijken we per individu welke ondersteuning het meest effectief en passend is. Uw kind staat bij ons centraal.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool De Regenboog

Wat zijn de onderwijskundige doelen van ons schoolplan?

Basisschool De Regenboog streeft naar eigentijds onderwijs, waarbij we bouwen op traditionele waarden en deze verrijken met nieuwe inzichten, methoden en digitale hulpmiddelen. Ons actuele Schoolplan 2023-2026 schetst de strategische en onderwijskundige doelstellingen. U kunt dit plan opvragen bij de directie voor een gedetailleerd overzicht. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we onder andere op de selectie van een nieuwe taalmethode, de verdere integratie van begrijpend lezen in alle vakken, het versterken van ons EDI-instructiemodel en het verder ontwikkelen van onze expertise in traumasensitief lesgeven.

Hoe realiseren we de gestelde doelen vanuit het schoolplan?

De ambities uit het schoolplan worden jaarlijks vertaald naar concrete acties in ons jaarplan. Deze actiepunten worden zorgvuldig opgesteld in samenwerking met het voltallige schoolteam, het bestuur en de medezeggenschapsraad. Gedurende het schooljaar bespreken we de voortgang van deze doelen tijdens onze schoolbrede teamvergaderingen. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we gezamenlijk het behaalde resultaat met alle betrokken partijen.

Speciaal Onderwijs Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool De Regenboog

Toelichting van de school

Basisschool De Regenboog in Leiderdorp biedt een uniek ondersteuningsprogramma voor jonge leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Onze gemeente stelt, afhankelijk van beschikbare middelen en personeel, extra faciliteiten beschikbaar voor jonge NT2-leerlingen. Dit omvat specifieke momenten in de week waarop een toegewijde tutor of pedagogisch medewerker aanwezig is. Deze professional biedt gerichte, extra ondersteuning aan kinderen met een anderstalige achtergrond, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen binnen onze schoolomgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Regenboog extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Regenboog zet zich actief in voor het jonge kind met een speciaal programma. Dit initiatief is ontworpen om kinderen met specifieke behoeften, zoals nieuwkomers (NT2-leerlingen), extra ondersteuning te bieden. Onze school streeft ernaar een inclusieve leeromgeving te creëren waarin elk kind de kans krijgt om te excelleren.

Ja, Basisschool De Regenboog zet zich actief in voor het jonge kind met een speciaal programma. Dit initiatief is ontworpen om kinderen met specifieke behoeften, zoals nieuwkomers (NT2-leerlingen), extra ondersteuning te bieden. Onze school streeft ernaar een inclusieve leeromgeving te creëren waarin elk kind de kans krijgt om te excelleren.

Ontdek Kindcentrum De Regenboog: Een veilige en stimulerende omgeving voor uw kind.

Met welke partners werkt Basisschool De Regenboog samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Regenboog werkt nauw samen met FloreoKids, specifiek met hun peuteropvang 'De Spetters'. Deze samenwerking bevordert een naadloze overgang van de kinderopvang naar het basisonderwijs. Onze gezamenlijke focus ligt op de optimale ontwikkeling van jonge kinderen, met speciale aandacht voor de vroege taalontwikkeling en sociale vaardigheden.

Basisschool De Regenboog werkt nauw samen met FloreoKids, specifiek met hun peuteropvang 'De Spetters'. Deze samenwerking bevordert een naadloze overgang van de kinderopvang naar het basisonderwijs. Onze gezamenlijke focus ligt op de optimale ontwikkeling van jonge kinderen, met speciale aandacht voor de vroege taalontwikkeling en sociale vaardigheden.

Team | Regenboog in Leiderdorp | [2025] Schoolregister