
De resultaten van Regenboog in Leiderdorp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Regenboog bij jullie?
Ontdek hoe goed Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Regenboog
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% beheersing van dit basisniveau voor alle basisscholen. Dit percentage geldt als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau op elke basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool De Regenboog
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en is gericht op het maximaliseren van het aantal leerlingen dat deze hogere vaardigheden aan het einde van groep acht bereikt. Voor elke basisschool, waaronder De Regenboog, wordt door de onderwijsinspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau op onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Regenboog?
Basisschool De Regenboog in Leiderdorp verstrekt in januari aan alle leerlingen van groep 8 een voorlopig schooladvies. Dit advies is cruciaal voor de aanmelding in het voortgezet onderwijs en wordt zorgvuldig samengesteld. Het advies is gebaseerd op een combinatie van factoren, waaronder het individuele leerlingprofiel en de behaalde onderwijsresultaten. Uiteindelijk speelt de doorstroomtoets een doorslaggevende rol bij het definitieve schooladvies. Ouders en leerlingen worden actief betrokken bij dit proces. De school communiceert de voortgang en de toekomstperspectieven van leerlingen gedurende de gehele basisschoolperiode. Vanaf groep 7 wordt een indicatie gegeven van de verwachte uitstroom naar het voortgezet onderwijs. Een intern overleg tussen leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur zorgt voor een gedegen advies. Na afname van de doorstroomtoets in februari ontvangen de leerlingen hun definitieve schooladvies in maart. Indien de resultaten van de doorstroomtoets positief afwijken van het voorlopige advies, wordt dit bijgesteld, tenzij dit niet in het belang van de leerling wordt geacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociaal Gedrag op Basisschool De Regenboog
Op basisschool De Regenboog focussen we op passend onderwijs met de kernwaarden vertrouwen, welbevinden en betrokkenheid. Wij bieden leerstof die aansluit bij het individuele leer- en ontwikkelingsniveau van elk kind, binnen de zone van naaste ontwikkeling. Deze aanpak zorgt ervoor dat kinderen uitgedaagd worden en zich in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. Vertrouwen, welbevinden en betrokkenheid zijn leidend in onze dagelijkse onderwijspraktijk. Wanneer kinderen zich goed voelen, ontwikkelen ze zelfvertrouwen en vertrouwen in hun omgeving. Dit creëert een positieve leeromgeving waarin kinderen graag naar school komen en optimaal tot ontwikkeling komen. We streven naar maximale betrokkenheid van elk kind bij het leerproces.
Vertrouwen
Welbevinden
Betrokkenheid
Hoe bevordert Basisschool De Regenboog de sociale en emotionele ontwikkeling?
Wij geloven dat karaktervorming en sociaal-emotionele ontwikkeling essentieel zijn voor deelname aan de maatschappij. Centraal staat het begrip 'vertrouwen' – in jezelf, anderen en de toekomst. Dit principe integreren we door de hele school. We richten ons op het ontwikkelen van een moreel kompas, zodat kinderen bewuste keuzes kunnen maken in hun gedrag en opvattingen. Dit doen we door middel van leerlingenpeilingen en het observatie-instrument ‘Leerling In Beeld’. Voor onze jongste leerlingen gebruiken we de Parnassys leerlijnen voor een soepele overgang van kinderopvang naar groep 3. Daarnaast implementeren we het programma 'Schooljudo' voor alle groepen. Dit project koppelt judolessen aan waarden als weerbaarheid en respect, en helpt kinderen om deze kernwaarden te internaliseren voor school en leven.
Welke methoden gebruikt De Regenboog om sociale vooruitgang te monitoren?
Basisschool De Regenboog volgt de sociale ontwikkeling van leerlingen met de volgende methoden:
- Parnassys Leerlijnen Jonge Kind voor observatie
- Leerlingenpeilingen via Leerling In Beeld
Onderwijsinspectie Resultaten: Kwaliteit en Ontwikkeling op Basisschool De Regenboog
Basisschool De Regenboog in Leiderdorp wordt nauwlettend gevolgd door de Onderwijsinspectie. Deze pagina biedt u toegang tot de officiële rapporten en inzichten over de onderwijskwaliteit en de voortdurende ontwikkeling van onze school. Wij streven naar excellentie in het basisonderwijs en werken continu aan de verbetering van ons onderwijsaanbod. De informatie van de inspectie helpt ons hierbij en biedt ouders en belangstellenden transparantie over onze prestaties. Ontdek hoe De Regenboog zich inzet voor een stimulerende leeromgeving en uitstekende educatieve resultaten voor al onze 155 leerlingen.