Basisschool R.K. Basisschool de Tweemaster in Leiden

Het team van R.K. Basisschool de Tweemaster in Leiden

Current section: team
Broekplein 1
2318 Leiden

Zie hier hoe het team van R.K. Basisschool de Tweemaster is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van R.K. Basisschool de Tweemaster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past R.K. Basisschool de Tweemaster bij jullie?

Ontdek hoe goed R.K. Basisschool de Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij R.K. Basisschool de Tweemaster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij R.K. Basisschool de Tweemaster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (35.7%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij R.K. Basisschool de Tweemaster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (86.7%)
Direct ondersteunend personeel (6.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor R.K. Basisschool de Tweemaster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij De Tweemaster: Een Zorgeloze Oplossing

Bij R.K. Basisschool de Tweemaster zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Of het nu gaat om ziekte of gepland verlof, wij streven ernaar dat uw kind altijd les krijgt in een vertrouwde omgeving. Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, heeft SCOL extra formatie toegekend aan onze school. Dit betekent dat er een dedicated leerkracht beschikbaar is voor invaldiensten. Deze leerkracht, die geen eigen groep heeft, ondersteunt ons team door flexibel in te vallen waar nodig en verricht daarnaast waardevolle onderwijsondersteunende taken wanneer er geen directe vervanging vereist is. Indien de vaste invalkracht niet beschikbaar is, schakelen we de duo-partner of een andere deskundige collega in om extra ondersteuning te bieden. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van verstoringen voor de leerlingen. Het samenvoegen van groepen voor langere periodes of het verdelen van leerlingen over andere klassen is een laatste redmiddel, maar soms noodzakelijk om het onderwijs te kunnen garanderen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer het vinden van een geschikte vervanger niet mogelijk is, kan het schoolbestuur besluiten tijdelijk lessen voor een specifieke groep te schorsen. Voor langdurige afwezigheden, zoals zwangerschapsverlof, informeren wij ouders ruim van tevoren. De leerlingen krijgen dan de gelegenheid om nader kennis te maken met de invallende leerkracht, wat zorgt voor een soepele overgang en een vertrouwde sfeer in de klas.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Tweemaster: Een Overzicht

8

Taal, Rekenen en Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekendocent
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedische Begeleiding
Coördinator Vroegtijdige Twee-talige Onderwijs (VVTO) Engels
Leescoördinator voor Leesplezier en -vaardigheid
Coördinator Wetenschap & Techniek en C-programma's

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Tweemaster excelleren we in het bieden van gespecialiseerde hulp aan leerlingen met dyslexie en taalontwikkelingsstoornissen (TOS). We onderhouden nauwe banden met het Regionaal Instituut voor Dyslexie (RID) voor optimale ondersteuning. Onze school huurt een toegewijde rekenspecialist in en beschikt over leerkrachten met uitgebreide ervaring, zodat elke leerling de best mogelijke begeleiding krijgt bij taal en rekenen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Schoolklimaat
Intern Begeleider met Focus op Welzijn
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid en Emotie

Toelichting van de school:

De Tweemaster hecht veel waarde aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. We hebben een deskundige gedragsspecialiste op school. Onze intern begeleider is eveneens gespecialiseerd in dit domein, aangevuld met de expertise van onze specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, wat zorgt voor een breed vangnet.

3

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Optimale Studieaanpak
Intern Begeleider voor Studie- en Werkstrategieën
Specialist voor Hoogbegaafdheid en Taakaanpak

Toelichting van de school:

Onze intern begeleiders en de specialist voor meer- en hoogbegaafdheid beschikken over aanzienlijke ervaring met het ondersteunen van leerlingen op het gebied van gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak. Indien extra ondersteuning nodig is, schakelen we ambulante begeleiding in van de Ambulante Educatieve Dienst (AED) en stellen we onze hulpvragen voor aan de onderwijsspecialisten van ons samenwerkingsverband.

3

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegingsontwikkeling
Vakleerkracht Gymnastiek voor Actieve Leren
Schoolarts en Schoolverpleegkundige voor Gezondheid

Toelichting van de school:

Onze toegewijde vakleerkracht gymnastiek observeert de motorische vooruitgang van alle leerlingen nauwkeurig. We werken intensief samen met een gespecialiseerde fysiotherapiepraktijk voor zowel grove als fijne motoriek. Een fysiotherapeut is wekelijks aanwezig op school. Bij eventuele zorgen over de motorische ontwikkeling adviseren we ouders om contact op te nemen met de schoolarts voor een professionele beoordeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten in vaste dienst hebben, onderhouden we nauw contact met de schoolverpleegkundige die aan gezinnen is toegewezen. Zij biedt ondersteuning wanneer medische of verzorgingsgerelateerde vragen rijzen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Lift
Aula

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op De Tweemaster

Gedetailleerde Toelichting van Onze School

Op R.K. Basisschool de Tweemaster in Leiden staat de individuele ontwikkeling van elke leerling centraal. Met één toegewijde intern begeleider coördineren we proactief extra ondersteuning voor leerlingen die meer nodig hebben dan het standaard curriculum. Dit geldt zowel voor kinderen die extra uitleg behoeven, als voor leerlingen die sneller door de leerstof gaan. Onze expertise strekt zich uit tot sociaal-emotionele ondersteuning, waarbij we diverse leermethodieken inzetten. Indien nodig, maken we gebruik van een zorgbudget om externe specialisten, zoals remedial teachers of coaches, in te schakelen. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met u als ouder, waarbij ook de mogelijkheid van vergoeding via de zorgverzekering wordt besproken. We werken nauw samen met adviseurs van PPO Leiden en het expertteam van ons samenwerkingsverband. Daarnaast onderhouden we contacten met gespecialiseerde clusterscholen, bijvoorbeeld op het gebied van autisme, om de best mogelijke zorg te garanderen. **Basisondersteuning en Grenzen op De Tweemaster** Ons toegewijde team, onder leiding van de teamleiders en met ondersteuning van directie en intern begeleiders, werkt continu aan het verbeteren van het onderwijs. Kernthema's hierbij zijn het bevorderen van zelfstandigheid bij leerlingen en een planmatige aanpak door leerkrachten, met een focus op de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Leerlingen met specifieke onderwijs- of ondersteuningsbehoeften worden individueel geëvalueerd. De ondersteuningsmogelijkheden van onze school kunnen variëren, afhankelijk van interne en externe factoren. Factoren zoals groepsgrootte, de zorgzwaarte van de groep, de capaciteiten van de leerling, de veiligheid binnen de klas, de mate van zelfredzaamheid, de benodigde fysieke of medische verzorging, de kwaliteit van het onderwijs en de noodzaak van hulpmiddelen, worden zorgvuldig afgewogen. In samenspraak met u als ouder bepalen we of De Tweemaster de meest geschikte omgeving is voor de optimale ontwikkeling en het welzijn van uw kind. Ons volledige schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar op onze website en via 'Scholen op de kaart'. **Toekomstvisie op Extra Ondersteuning** Ons streven is om passend onderwijs te bieden aan alle leerlingen, ongeacht hun leertempo. We doen dit binnen de kaders van onze beschikbare faciliteiten, budgetten en de expertise van onze medewerkers. De komende jaren focussen we op verdere ontwikkeling en versterking van ons aanbod: * **Rekenen:** Een solide doorgaande lijn van groep 1 tot en met 8, met vernieuwde lesmethoden zoals Semsom (groep 3) en Snappet (groep 4-8). * **Spelling en Lezen:** Een kritische evaluatie van ons huidige aanbod, met voortzetting van bewezen remediërende methodes zoals Bouw en Letterster, mede gefinancierd door NPO-gelden en middelen van het samenwerkingsverband. * **Meer- en Hoogbegaafdheid:** Gerichte scholing voor leerkrachten en aanschaf van extra materiaal, mede dankzij NPO-gelden. Leerlingen die extra uitdaging zoeken, nemen deel aan een wekelijkse plusgroep. * **Projectonderwijs DaVinci:** Verbreding van de wereldvisie van leerlingen door vakoverstijgende projecten die samenhang bieden tussen aardrijkskunde, natuur, geschiedenis en wereldburgerschap. * **Engels:** Vanaf groep 1 bieden we Engels aan met een focus op spreekvaardigheid. Ons EarlyBird-certificaat en het afnemen van The English Benchmark Young Learners toetsen zorgen voor een optimaal voorbereid eindniveau voor het voortgezet onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan R.K. Basisschool de Tweemaster: Ons Toekomstgericht Onderwijs

Welke Kernambities Bevat Ons Vierjarige Schoolplan?

R.K. Basisschool de Tweemaster heeft voor de komende vier jaar drie belangrijke speerpunten vastgesteld om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen en te verbeteren. Ten eerste streven we naar voldoende eindopbrengsten voor al onze leerlingen, waarbij we een gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen vanaf groep 1. Dit zorgt voor een consistente lijn in de ontwikkeling van uw kind. Ten tweede hebben we onze visie op effectief onderwijs, de doorlopende leerlijnen en de afspraken voor kernvakken zoals lezen, taal, spelling en rekenen helder gedocumenteerd in onze 'Tweemaster Kwaliteitskaarten'. Deze kaarten bieden een duidelijke leidraad voor leerkrachten en garanderen een gestructureerd en kwalitatief hoogstaand lesaanbod. Ten derde is ons projectonderwijs, DaVinci, stevig verankerd. De doelen voor levensbeschouwelijk wereldburgerschap en het bijbehorende curriculum zijn zorgvuldig uitgewerkt en zichtbaar geïntegreerd in ons lesprogramma. Daarnaast richten we ons op twee aanvullende actiepunten: digitale geletterdheid, essentieel voor de toekomst van elk kind, en het bevorderen van een professionele leer- en verbetercultuur binnen ons team. Deze focus op continue ontwikkeling zorgt ervoor dat De Tweemaster onderwijs van topkwaliteit biedt, met aandacht voor zowel academische als persoonlijke groei.

Hoe Zorgt De Tweemaster Voor Hoogwaardig Onderwijs en Continue Verbetering?

Bij R.K. Basisschool de Tweemaster waarborgen we de onderwijskwaliteit door middel van een zesdelig fundament dat continu wordt aangescherpt. We zetten in op effectieve en moderne lesmethoden die kinderen uitdagen en aanspreken, en voldoen aan de landelijke referentieniveaus. Hierbij kiezen we voor materialen die differentiatie mogelijk maken, zodat elk kind op zijn eigen niveau kan leren, zowel zelfstandig als in samenwerking. Ons kundige en toegewijde team is de spil van ons succes. Regelmatige bijscholing, studiedagen en intensieve samenwerking binnen teams, bouwen en parallelklassen zorgen ervoor dat onze leerkrachten vooroplopen in onderwijsontwikkelingen en nieuwe media. Ook stagiaires van de Pabo worden begeleid, wat bijdraagt aan een frisse en innovatieve lesaanpak. We bieden gedifferentieerd onderwijs op meerdere niveaus, met een sterke nadruk op eigenaarschap bij zowel leerlingen als leerkrachten. Door middel van digitale tools zoals Semsom en Snappet krijgen leerlingen in groep 5-8 inzicht in hun voortgang en werken ze doelgericht. Chromebooks worden veelvuldig ingezet om deze vaardigheden te ontwikkelen. De voortgang van leerlingen monitoren we nauwgezet door middel van toetsen en evaluaties, zodat we extra ondersteuning kunnen bieden waar nodig en resultaten kunnen vergelijken met landelijke normen. De tevredenheid van ouders en leerlingen, gemeten via enquêtes, is een belangrijke graadmeter voor onze kwaliteit. Veel nieuwe aanmeldingen komen via mond-tot-mondreclame van tevreden ouders. We gebruiken 'Werken met Kwaliteit' (WMK), een instrument gebaseerd op de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act), om onze kwaliteit systematisch te beoordelen en te verbeteren. Jaarlijks evalueren we specifieke beleidsterreinen en de tevredenheid van alle betrokkenen. De resultaten hiervan verwerken we in onze jaarplannen en het volgende schoolplan, met als doel onze onderwijsprestaties continu te optimaliseren en te borgen.

Ontwikkeling Jonge Kind: Groep 1-3 op De Tweemaster

Toelichting van de school

R.K. Basisschool de Tweemaster in Leiden hecht veel waarde aan een soepele overgang voor jonge kinderen. Wij werken nauw samen met Partou, locatie Compagnon, die zich vlak naast onze school bevindt. Deze samenwerking is essentieel voor een warme en effectieve start op de basisschool. De gemeente Leiden stimuleert een warme overdracht van peuterspeelzalen naar basisscholen. Ons doel, via SCOL, is om leerlingen van 0 tot 18 jaar optimaal te begeleiden en te volgen. Onze intern begeleider en teamleider onderbouw onderhouden nauwe banden met peuterspeelzalen en opvangorganisaties. Samen zorgen we voor een naadloze overgang. Bij een digitale overdracht van kinderdagverblijven of peuterspeelzalen naar De Tweemaster, waar een kind vier jaar wordt, garanderen we een soepele start. Indien nodig, faciliteren we een 'warme' overdracht. Dit houdt in dat er aanvullend overleg plaatsvindt om de specifieke onderwijsbehoeften van het kind te bespreken, met betrokkenheid van ouders en de vorige opvang. De Tweemaster heeft een duidelijke visie op de ontwikkeling van jonge kinderen in groep 1 tot en met 3. Centraal hierbij staan spelenderwijs leren in een stimulerende omgeving, leren door samenwerking, het bevorderen van eigenaarschap bij kinderen en thematisch werken aan ontwikkelingsdoelen. We volgen de voortgang van onze jongste leerlingen nauwkeurig met het observatiesysteem 'KIJK'.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Tweemaster extra programma's voor jonge kinderen?

Basisschool de Tweemaster richt zich op een integrale aanpak binnen het reguliere curriculum voor het jonge kind. Er zijn geen aparte, extra programma's specifiek voor deze leeftijdsgroep.

Met welke organisaties werkt De Tweemaster samen voor het jonge kind?

Onze school werkt samen met diverse partners om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Een belangrijke samenwerkingspartner is SPL (Stichting Peuterspeelzalen Leiden), met hun locatie Ot en Sien.

Onze school werkt samen met diverse partners om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Een belangrijke samenwerkingspartner is SPL (Stichting Peuterspeelzalen Leiden), met hun locatie Ot en Sien.

Team | R.K. Basisschool de Tweemaster in Leiden | [2025] Schoolregister