R.K. Basisschool de Tweemaster
Broekplein 1
2318 TJ Leiden

Schoolweging

Schoolweging
25.89
Spreiding
6.67

De schoolweging van De Tweemaster Leiden is 25,89 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, een score die duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit laat zien dat de school goed inspeelt op basisvaardigheden, wat past bij hun focus op een stevige leerbasis.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit illustreert dat de school effectief inspeelt op verschillen tussen leerlingen, zoals beschreven in hun onderwijsvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 20,83% havo/vwo en 18,75% vwo-advies (tegenover 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht onderwijs (2,08% vmbo-b), significant lager dan het regionale gemiddelde van 5,52%. Dit past bij het pedagogisch profiel gericht op cognitieve ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tweemaster LeidenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.21175.88175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Tweemaster volgen we met behulp van observaties en door middel van methodegebonden toetsen de vorderingen van de kinderen. Twee keer per jaar nemen we vanaf groep 3 CITO-toetsen af. Dit heet 'Leerling in Beeld' (LIB). Deze toetsen helpen ons om de resultaten van de kinderen over de verschillende jaren t.o.v. zichzelf te kunnen vergelijken. We kunnen de resultaten ook vergelijken met de landelijke norm. De middentoetsen van CITO worden in januari-februari afgenomen. De directie maakt samen met de intern begeleider een schoolanalyse. Deze analyse wordt schoolbreed gedeeld, waarin besproken wordt welke interventies schoolbreed nodig zijn om het ononderbroken leerproces te optimaliseren. De resultaten worden verwerkt in het leerling administratiesysteem Esis. De intern begeleider gebruikt de informatie ook om met de leerkrachten apart de vervolgacties vast te stellen. We kijken hoe we in de groep het onderwijs zo in kunnen richten dat we tegemoet kunnen komen aan de leerbehoeften van de groep als geheel. Ook gaan we na welke interventies bij individuele leerlingen nodig zijn. Deze worden verwerkt in een groepsoverzicht. We noemen dat handelingsgericht werken. In juni worden de CITO-eindtoetsen in groep 3 t/m 7 afgenomen. Er wordt dan bekeken of de doelen van de tussenresultaten zijn behaald. Ook nu worden er weer groepsoverzichten gemaakt. Deze groepsoverzichten zijn zo gemaakt dat ze meteen als overdrachtsformulier dienen. Drie keer per jaar ontvangt uw kind een rapport. Het eerste rapport in november is een aanvangsrapport. Hierin staan de resultaten, die uw kind in deze korte periode heeft laten zien. In het tweede rapport in februari en het derde rapport aan het einde van het schooljaar worden ook de CITO-resultaten meegenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

35% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept. De 15% onderadvisering ligt iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie in sommige jaarlagen. Het hoge percentage bovenadvisering sluit aan bij de extra begeleiding bij doorstroom die in het schoolplan wordt benadrukt.

Sociale ontwikkeling

Als school vinden we het belangrijk om te volgen welke kennis een kind heeft opgedaan. Zeker zo belangrijk vinden we de ontwikkeling op sociaal en emotioneel gebied. Hiervoor maken we gebruik van een sociaal-emotioneel volgsysteem. In de groepen 1 en 2 is de sociaal-emotionele ontwikkeling een onderdeel van het brede ontwikkelingsvolgsysteem 'Kijk'. De leerkracht observeert het kind twee keer per jaar. In de groepen 3 t/m 8 wordt het sociaal-emotionele volgsysteem 'SCOL' gebruikt. De leerkracht vult dit één keer per jaar in. Tevens vullen de leerlingen vanaf groep 6 ook zelf een vragenlijst in. Dit gebeurt twee keer per jaar. Hierdoor wordt duidelijk of het kind voldoende, volgens de normen, de ontwikkeling doorloopt of op bepaalde gebieden extra ondersteuning nodig heeft. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van R.K. Basisschool de Tweemaster voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De groepsresultaten van vragenlijsten over de sociale ontwikkeling worden besproken door de leerkrachten en de intern begeleider. Indien nodig, worden interventies op groepsniveau besproken en uitgevoerd. Twee teamleden zijn gecertificeerd voor de Kanjertraining en kunnen collega's indien nodig ondersteunen. Het pestprotocol wordt ingezet bij pestgedrag. Extra middelen hierbij zijn de schaalvraag en de supportgroep aanpak, dit alles in de lijn van PBS (Positive Behaviour Support).

Welke registratievormen gebruikt R.K. Basisschool de Tweemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

R.K. Basisschool de Tweemaster gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt R.K. Basisschool de Tweemaster?

R.K. Basisschool de Tweemaster maakt gebruik van 'Een doos vol gevoelens', 'Kinderen en… hun sociale talenten', School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Taakspel en 'Hiro, schooljudo' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.