OBS Lucas van Leyden
Vliet 20
2311 RE Leiden

Schoolweging

Schoolweging
24.82
Spreiding
7.04

De schoolweging van Lucas van Leyden is 24,82 , met een spreiding van 7,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit bevestigt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 62,9% van de leerlingen die het streefniveau halen, scoort de school ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit duidt op effectief maatwerk voor talentontwikkeling, vooral opvallend gezien de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterk theoretisch profiel: 28,8% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 23,7% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijs blijft met 1,69% beperkt, maar ligt wel hoger dan het regionaal gemiddelde (0,12%). De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de geconstateerde spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente LeidenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij vinden het belangrijk om systematisch te werken en het effect van ons handelen constant te evalueren. De tussenresultaten zijn voor ons waardevolle informatie om ons onderwijs af te stemmen op de ondersteuningsbehoefte van ieder leerling. In de groepen 1/2 vullen wij hierom het OVM (ontwikkelingsvolgmodel) in. We kunnen dan precies zien waar een leerling zich bevindt in zijn ontwikkeling. Dit geeft ons inzicht in wat er van ons nodig is om de leerling nog beter te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. We evalueren de resultaten en passen zo nodig ons handelen en het onderwijsaanbod aan. In de groepen 3 t/m 8 nemen wij twee keer per jaar CITO-toetsen af. Dit geeft ons ook informatie over de ontwikkeling van onze leerlingen en het effect van ons handelen. Met elkaar evalueren wij de resultaten en maken wij afspraken over ons handelen en het onderwijsaanbod. Wat gaat heel goed? Welke interventies hebben een positief effect? Welke resultaten vallen tegen? Wat vertelt dit ons? Wat kunnen wij doen om de ontwikkeling van onze leerlingen beter te ondersteunen? Zo maken wij met elkaar elke dag ons onderwijs een beetje beter!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,35% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 36,96% boven advies scoort. Dit hoge doorstroomrendement past bij het intensieve adviesproces dat de school hanteert, zoals beschreven in hun onderwijsvisie.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen stevig in hun schoenen staan, respect hebben voor zichzelf en voor elkaar en goed kunnen samenwerken als zij de school verlaten. Wij zijn trots op ons warme pedagogisch klimaat en de door ouders ervaren laagdrempeligheid en aanspreekbaarheid.

stevige sociale basis

respect voor verschillen

samenwerken

Wat is de werkwijze van OBS Lucas van Leyden voor sociale ontwikkeling?

OBS Lucas van Leyden besteedt wekelijks aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling met het programma KIVA. Met KIVA wordt schoolbreed gewerkt aan een cultuur waarin respectvol en positief gedrag de norm is. Op individueel niveau wordt gewerkt aan sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. Alle groepsleden zijn verantwoordelijk voor een prettige sfeer. Er wordt gewerkt met het anti-pestprotocol van KIVA. De KIVA-regels zijn zichtbaar in de groepen en in de hele OBS Lucas van Leyden. Leerkrachten zetten dagelijks coöperatieve werkvormen en klassenbouwers in. Ouders worden gezien als belangrijke partners en worden betrokken bij de ontwikkeling van hun kind door middel van een KIVA-nieuwsbrief.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Lucas van Leyden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Lucas van Leyden gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en de KIVA-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Lucas van Leyden?

OBS Lucas van Leyden gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.