Jenaplanschool De Dukdalf in Leiden

Het team van Jenaplanschool De Dukdalf in Leiden

Current section: team
Regenboogpad 7
2317 Leiden

Zie hier hoe het team van Jenaplanschool De Dukdalf is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplanschool De Dukdalf. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jenaplanschool De Dukdalf bij jullie?

Ontdek hoe goed Jenaplanschool De Dukdalf bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jenaplanschool De Dukdalf zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jenaplanschool De Dukdalf. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (45%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (15%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jenaplanschool De Dukdalf werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (9.5%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplanschool De Dukdalf gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging bij Jenaplanschool De Dukdalf

Bij Jenaplanschool De Dukdalf zorgen we voor een optimale leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van uw kind's groepsleerkracht. We zijn aangesloten bij POOLWEST, een gespecialiseerde regionale vervangingspool voor het primair onderwijs. Dit stelt ons in staat om bij ziekte, studieverlof of scholing van onze leerkrachten, snel en efficiënt een gekwalificeerde vervanger te vinden. Vaak doen we ook een beroep op onze flexibele parttime leerkrachten om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Onze Prioriteit: Leren en Welzijn Mocht de regionale pool geen directe oplossing bieden, dan volgen we een zorgvuldig stappenplan om de impact op uw kind te minimaliseren. We onderzoeken de inzetbaarheid van ambulant personeel en bekijken of het mogelijk is om klassen tijdelijk op te splitsen. Een Zorgvuldige Afweging door Schoolleiding en Team De schoolleiding en het team maken altijd een weloverwogen beslissing om de best mogelijke oplossing te garanderen voor de specifieke situatie. Uw kind's leerproces en welzijn staan hierbij voorop. Transparante Communicatie bij Uitzonderlijke Situaties In zeer uitzonderlijke gevallen, waarbij geen andere oplossing mogelijk is, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis moet. U wordt in dergelijke situaties altijd tijdig en persoonlijk geïnformeerd. Uw betrokkenheid en begrip waarderen we enorm.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Stamgroepen, jaargroepen en bouwen

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Hoe Zorgt Jenaplanschool De Dukdalf Voor Extra Ondersteuning?

4

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Jenaplanschool De Dukdalf in Leiden leggen we een sterke nadruk op de ontwikkeling van taal en rekenen. Met een toegewijd team van specialisten, waaronder onze intern begeleider, remedial teacher en een gespecialiseerde logopedist, bieden we gerichte ondersteuning om elke leerling te laten uitblinken. Onze vakspecialisten verrijken het onderwijs met hun expertise in taal en rekenen. Zij ontwikkelen en implementeren innovatieve lesmethoden en materialen, en voorzien leerkrachten van effectieve didactische strategieën. Dit alles draagt bij aan een dynamische leeromgeving waar kinderen optimaal worden gestimuleerd. De preventieve logopedische zorg wordt verzorgd door een deskundige logopedist van 1801 jeugd & onderwijsadvies. Deze specialist staat klaar voor alle vragen rondom uitspraak, taalontwikkeling, meertaligheid, mondgedrag, stem en luistervaardigheden. Rond de leeftijd van vijf jaar ontvangen alle leerlingen een persoonlijke uitnodiging voor een logopedische screening. Bij gesignaleerde problematiek volgt, indien nodig, nader onderzoek op school. Ouders worden proactief betrokken met adviezen, controleafspraken of verwijzingen naar externe behandeling. Ook leerlingen uit andere groepen kunnen op verzoek worden gezien door de logopedist, na aanmelding via de leerkracht of intern begeleider. De logopedist verzorgt tevens voorlichtingsbijeenkomsten voor zowel ouders als leerkrachten.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Jenaplanschool De Dukdalf in Leiden hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind. Door de nauwe samenwerking tussen onze intern begeleider, gedragsspecialist en remedial teacher, creëren we een omgeving waarin kinderen zich veilig en gebouwd voelen. De intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij de integratie van sociaal-emotionele programma's, zoals de Kanjertraining, binnen het dagelijkse onderwijs. Onze gedragsspecialist coacht leerkrachten bij het hanteren van groepsdynamiek en het oplossen van conflicten, en bevordert een positieve sfeer in de klas. De remedial teacher biedt individuele begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel vlak, om zo hun weerbaarheid en sociale vaardigheden te versterken. Wij ondersteunen de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen op zowel gestructureerde als spontane wijze, inspelend op de individuele behoeften van elk kind. Samen met ouders werken we aan een omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen in hun eigen tempo. Dit alles binnen een cultuur van wederzijds respect, waarbij kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en voor hun omgeving. Deze aanpak sluit perfect aan bij onze pedagogische visie: kinderen serieus nemen en hen motiveren tot actieve deelname aan hun eigen leerproces en ontwikkeling.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Zelfstandigheid Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Jenaplanschool De Dukdalf in Leiden geloven we in de kracht van elk kind. Wij stimuleren zelfstandigheid, initiatief en verantwoordelijkheid in zowel gedrag als werk. Onze aanpak is gericht op het ontwikkelen van een positieve werkhouding, waarbij kinderen leren doelen te stellen, hun werk te plannen en te reflecteren op hun prestaties. We besteden veel aandacht aan het aanleren van essentiële sociale vaardigheden, zoals effectieve communicatie en respectvol omgaan met elkaar. Kinderen leren hierdoor niet alleen academische kennis, maar ook belangrijke levensvaardigheden die hen verder helpen. Samen stellen we duidelijke afspraken op over werk en gedrag, wat bijdraagt aan een prettig en veilig leerklimaat voor iedereen. Onze intern begeleider coördineert ondersteuningsplannen en adviseert leerkrachten bij gedrags- en werkhoudingsvraagstukken. De gedragsspecialist implementeert de Kanjertraining om sociale vaardigheden te versterken en conflicten op te lossen. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, biedt de specialist meer- en hoogbegaafdheid aangepaste programma's om hun potentieel volledig te benutten.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Bewegen met Plezier

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Jenaplanschool De Dukdalf in Leiden stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs zorgt voor uitdagende en plezierige gymlessen die aansluiten bij de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen. We streven ernaar dat elk kind met enthousiasme deelneemt aan bewegingsactiviteiten. De vakleerkracht bewegingsonderwijs ontwerpt en geeft gerichte lessen gericht op zowel grove motoriek, zoals rennen en springen, als fijne motoriek, zoals knippen en tekenen. Een gevarieerd bewegingsprogramma bevordert de algehele fysieke ontwikkeling. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van fijne motoriek, werken we nauw samen met een gespecialiseerde fysiotherapeut. Onze intern begeleider coördineert de motorische ontwikkelingsplannen en ondersteunt leerkrachten bij het identificeren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Samen met de vakleerkracht en fysiotherapeut zorgen we voor een integrale aanpak om de motorische vaardigheden van elk kind optimaal te ontwikkelen.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
BHV'er
Aandachtsfunctionaris

Toelichting van de school:

Op Jenaplanschool De Dukdalf in Leiden bieden we zorgvuldige aandacht aan zowel persoonlijk verzorging als medisch handelen. Dit doen we met de expertise van onze gediplomeerde specialisten, om de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen te waarborgen. Onze aandachtsfunctionaris ziet toe op de juiste persoonlijke verzorging van leerlingen en ondersteunt leerkrachten en ouders bij het waarborgen van respectvolle en adequate verzorgingsprocedures. De aandachtsfunctionaris is het aanspreekpunt voor vragen en zorgt voor een positieve benadering van persoonlijke verzorging binnen de school. Daarnaast is onze BHV'er (Bedrijfshulpverlener) paraat voor alle medische handelingen en eerste hulp bij noodsituaties. De BHV'er zorgt voor een snelle en effectieve reactie in geval van medische noodgevallen en coördineert de eerste hulpverlening, wat bijdraagt aan een veilige schoolomgeving voor iedereen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Computerlokaal
muzieklokaal

Optimale Kindontwikkeling: Ondersteuning op Jenaplanschool De Dukdalf

Ons Schoolondersteuningsplan: Een Diepgaande Toelichting

Op Jenaplanschool De Dukdalf in Leiden geloven we sterk in het recht van elk kind op excellent onderwijs dat naadloos aansluit bij individuele capaciteiten en leerbehoeften. Passend onderwijs is hierbij ons leidende principe: we identificeren de unieke ondersteuningsvraag van uw kind en stemmen ons onderwijs daar zorgvuldig op af. Inclusief onderwijs is de kern van onze aanpak, waarbij alle kinderen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte, samen leren in één dynamische klas. Wij committeren ons eraan om proactief te signaleren wanneer extra ondersteuning nodig is. Open communicatie met ouders en het creëren van een veilige, stimulerende leeromgeving voor ieder kind staan bij ons centraal. De visie van onze leerlingen is integraal onderdeel van ons schoolondersteuningsplan. Via de leerlingenraad hebben zij actief bijgedragen aan de basisondersteuning en het aanbod voor extra hulp. Hun waardevolle input is verwerkt in de uiteindelijke planvorming, wat de betrokkenheid en het eigenaarschap van onze leerlingen versterkt. **Basisondersteuning: De Fundamenten van Leren op De Dukdalf (Niveau 1)** Elk kind verdient kwalitatief hoogstaand onderwijs, een heldere structuur en een veilige omgeving. Op Jenaplanschool De Dukdalf bieden we basisondersteuning die is afgestemd op de specifieke behoeften van elk kind, binnen een veilige en inspirerende setting. De Jenaplanessenties – ondernemen, plannen, samenwerken, creëren, presenteren, reflecteren, verantwoorden, zorgen, communiceren en respecteren – vormen de ruggengraat van onze onderwijsaanpak. Deze principes stimuleren kinderen om zelfstandigheid te ontwikkelen, uitdagingen aan te gaan en hun unieke talenten te ontdekken en te benutten. We moedigen leerlingen aan om actief eigenaar te worden van hun leerproces. Ze leren zelfstandig plannen, doelen stellen, reflecteren op hun werk en effectief samenwerken met klasgenoten. In onze schoolomgeving staan wederzijds respect en zorg voor elkaar centraal. We faciliteren creatief denken, experimenteren en het presenteren van hun werk, waardoor ze groeien in zelfvertrouwen en vaardigheden. Binnen de klas differentiëren we continu om aan te sluiten bij individuele leerniveaus. De leerkracht is het eerste aanspreekpunt en monitort de voortgang via observaties, toetsen en persoonlijke gesprekken. Bij een grotere ondersteuningsbehoefte betrekken we de intern begeleider, het ondersteuningsteam en uiteraard de ouders. Onze handelingsgerichte aanpak garandeert duidelijke doelen, een gestructureerd plan en regelmatige evaluatie. **Extra Ondersteuning: Een Gelaagd Aanbod op Maat** **Niveau 2: Verrijkte Ondersteuning in de Klas** Indien extra hulp gewenst is, stemmen we de aanpak af met de leerling, ouders, leerkracht en de intern begeleider. Samen stellen we een plan op met specifieke ondersteuningsdoelen en een gedetailleerde uitwerking. Dit kan bestaan uit verlengde instructie, extra oefenmateriaal, of gerichte begeleiding in kleinere groepen binnen de klas. We zorgen ervoor dat de ondersteuning naadloos aansluit bij de leerbehoeften van het kind. **Niveau 3: Gerichte Begeleiding Buiten de Klas** Kinderen ontvangen tijdelijk gespecialiseerde hulp buiten de reguliere lesuren, zoals Remedial Teaching (RT) of begeleiding in een kleinschalige setting. Hierbij maken we gebruik van bewezen effectieve methoden zoals Taal in Blokjes, Bouw! en Rekensprint. **Niveau 4: Intensieve Samenwerking met Externe Professionals** Bij complexe ondersteuningsvragen schakelen we externe deskundigen in, waaronder logopedisten, gedragsspecialisten en het ondersteuningsteam van het samenwerkingsverband PPO Leiden. Samen ontwikkelen we een individueel traject dat perfect aansluit bij de behoeften van het kind. **Niveau 5: Alternatieve Onderwijsplekken** Indien de ondersteuning binnen de school niet volstaat, onderzoeken we, in overleg met alle betrokkenen, de mogelijkheden voor een meer passende onderwijsplek, zoals speciaal (basis)onderwijs. **Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP): Een Persoonlijk Groeipad** Voor kinderen die op meerdere gebieden intensieve ondersteuning nodig hebben (vanaf niveau 3), stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan bevat specifieke onderwijsdoelen, de gehanteerde aanpak en de verwachte ontwikkelingsvoortgang. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel van het OPP, en de stem van het kind wordt actief meegenomen in de totstandkoming van het plan. Het OPP is een levend document dat regelmatig wordt geëvalueerd en bijgesteld. **Ondersteuning voor Getalenteerde Kinderen: Uitdaging en Verdieping** Jenaplanschool De Dukdalf biedt ook uitdagende leermogelijkheden voor (hoog)begaafde leerlingen, afgestemd op hun specifieke behoeften en volgens de vastgestelde niveaus. Met het instrument SiDi PO signaleren we talenten en stemmen we onze aanpak af met ouders en kind. In de klas bieden we compacte leerstof, verrijkingsactiviteiten en, indien passend, versnelling. Deelname aan onze plusklas is een optie voor verdere verdieping. Onze specialist hoogbegaafdheid ondersteunt het team continu om een optimaal aanbod te garanderen. **Samenwerking met Externe Partners: Een Sterk Netwerk** Wij onderhouden nauwe banden met diverse externe partners om de best mogelijke ondersteuning te garanderen: Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs (PPO Regio Leiden)* Ondersteuningsteam (OT) Dyslexie-experts: Opdidakt en RID GGD Jeugdteams Schoolmaatschappelijk werk * PPO Regio Leiden is een essentieel samenwerkingsverband van schoolbesturen dat zich inzet voor passend onderwijs voor alle kinderen van 4 tot 13 jaar. Zij bieden scholen en leerkrachten cruciale ondersteuning om onderwijs te realiseren dat perfect aansluit bij de mogelijkheden en talenten van elk kind. De Dukdalf participeert actief binnen dit samenwerkingsverband. **Grenzen van Onze Ondersteuning: Transparantie en Maatwerk** Hoewel we ons maximaal inzetten voor elk kind, zijn er situaties waarin onze expertise of middelen beperkt kunnen zijn. In dergelijke gevallen streven we naar de meest passende oplossing, soms buiten onze schoolmuren. Voorbeelden hiervan zijn de noodzaak van dagelijkse, intensieve gespecialiseerde hulp die onze faciliteiten overstijgt, of situaties waarin het gedrag van een kind de veiligheid van anderen structureel in gevaar brengt. Ook bij zeer specifieke leerstoornissen of complexe medische behoeften waarbij gespecialiseerde zorg buiten ons bereik ligt, kijken we naar alternatieve, meer geschikte onderwijsplekken. **Groepsgrootte: Optimale Aandacht voor Elk Kind** We hanteren een maximale groepsgrootte van 28 leerlingen om ieder kind de individuele aandacht te kunnen bieden die het verdient. Is een groep vol, dan is plaatsing helaas niet mogelijk. Neem contact op met de directeur voor actuele informatie over beschikbaarheid. **Evaluatie van het Schoolondersteuningsprofiel: Continue Verbetering** Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) wordt jaarlijks geëvalueerd, met actieve participatie van het team, de medezeggenschapsraad (MR) en ouders. De inzichten van leerlingen worden verzameld via gesprekken, enquêtes en de leerlingenraad. **Kindperspectief: De Stem van het Kind Centraal** Kinderen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en ondersteuning. Via kindgesprekken, enquêtes en de leerlingenraad krijgt hun stem vorm en wordt deze meegenomen in ons beleid. Bij individuele ondersteuningsplannen, zoals het OPP, wordt de mening van het kind expliciet vastgelegd en besproken. **Vragen of Zorgen? Wij Staan Klaar!** Ouders met vragen over de ondersteuning van hun kind kunnen altijd terecht bij de leerkracht, de intern begeleider of de directie. Samen vinden we de meest effectieve aanpak voor een succesvolle ontwikkeling. **Toekomstvisie: Versterking van Inclusieve Ondersteuning** De komende jaren richten we ons op het verder verdiepen van onze handelingsgerichte werkwijze. Dit betekent dat we nog beter inspelen op de individuele behoeften van leerlingen en hun ontwikkeling nauwgezet volgen, om ons onderwijs continu te optimaliseren. Binnen ons Jenaplanonderwijs is leren in een sociale context cruciaal. Daarom faciliteren we ondersteuning primair binnen de stamgroep, waarbij de stamgroepleider een sleutelrol speelt. We streven ernaar dat kinderen met extra ondersteuningsbehoeften begeleiding krijgen binnen hun vertrouwde stamgroep. Dit bereiken we door de stamgroepleiders te voorzien van de nodige expertise en middelen, zodat zij effectief kunnen inspelen op diverse leer- en ontwikkelingsbehoeften. We koesteren een diepgaand vertrouwen in de potentie van elk kind. Dit vormt de basis voor onze hoge verwachtingen, niet alleen op cognitief gebied, maar in het gehele onderwijsaanbod. We stimuleren kinderen om veerkracht, samenwerking en ownership over hun leerproces te ontwikkelen, vanuit de overtuiging dat zij hiertoe in staat zijn. Onze samenleving is dynamisch en divers, wat rijke kansen biedt voor wederzijds leren. Wij zetten ons in voor een inclusieve onderwijsomgeving waar elk kind zich welkom voelt en zijn of haar volledige potentieel kan realiseren. Dit vereist flexibele en toegankelijke ondersteuning binnen de stamgroep, waarbij we focussen op mogelijkheden in plaats van beperkingen. Daarom blijven we investeren in de professionele ontwikkeling van ons team en leiden we gespecialiseerde leerkrachten op. Dit stelt ons in staat om maatwerk te leveren en effectief in te spelen op uiteenlopende ondersteuningsvragen. Met deze strategische aanpak versterken we onze begeleiding, in lijn met de kernwaarden van Jenaplan. Zo rusten we onze leerlingen uit voor een toekomst waarin ze samenwerkend, zelfstandig, veerkrachtig en gemotiveerd blijven leren en groeien.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Jenaplan Schoolplan: De Dukdalf Leiden

Wat zijn de kernambities van ons Jenaplan schoolplan voor 2025-2026?

Ons jaarverslag 2024-2025, een gedetailleerde reflectie en ons schoolplan vormen de basis voor de doelen van 2025-2026. Het jaarverslag is opvraagbaar bij de directie. Verdieping Jenaplanonderwijs en Teamontwikkeling: We versterken onze Jenaplanpraktijk door gerichte teamscholing, het formuleren van individuele ontwikkeldoelen en het ontwikkelen van gedeelde werkwijzen. Dit zorgt ervoor dat ons onderwijs optimaal aansluit bij de Jenaplanvisie en de brede ontwikkeling van elk kind. Het team volgt een opleiding in Jenaplanonderwijs, gericht op pedagogische en didactische grondhouding. Coaching ondersteunt ieder teamlid bij de praktische toepassing. De huidige praktijk wordt in kaart gebracht en concrete ontwikkeldoelen worden opgesteld. Een ontwikkelgroep werkt aan afspraken en werkwijzen, zoals de kwaliteitskaart en het kindverslag. Het team denkt actief mee, geeft feedback en werkt samen aan draagvlak en een succesvolle uitvoering. Tussenevaluaties vinden plaats in december 2025, met een eindevaluatie in april 2026 en een definitieve evaluatie in juni 2026. Werkwijzen worden geborgd via kwaliteitskaarten en geïntegreerd in de jaarkalender. Beoogd resultaat: Eind schooljaar 2025-2026 hanteert het team van De Dukdalf een gedeelde Jenaplanhouding, zichtbaar in de dagelijkse praktijk. Afspraken over vieringen en het kindverslag zijn uitgewerkt, gedeeld en geborgd. Het onderwijs sluit hierdoor beter aan bij de Jenaplanvisie en de behoeften van de kinderen. Ouderbetrokkenheid en Participatie: Wij geloven in een sterke samenwerking met ouders voor de ontwikkeling van ons onderwijs. In schooljaar 2025-2026 organiseren we minimaal twee momenten specifiek voor ouderinformatie en -betrokkenheid bij ons Jenaplanonderwijs: een informatieavond en een thematische nieuwsbrief. Hierdoor blijven ouders optimaal geïnformeerd. Daarnaast stellen we een overzicht samen van participatiemogelijkheden voor ouders, zoals ondersteuning bij projecten, het geven van gastlessen of het delen van expertise. Dit overzicht wordt verspreid via de nieuwsbrief, website en oudergesprekken. We starten ook een ouderraad als klankbord en stellen per stamgroep een contactouder aan, wat zorgt voor optimale afstemming op groeps- en schoolniveau. Beoogd resultaat: In 2025-2026 zijn ouders actief en geïnformeerd betrokken bij het Jenaplanonderwijs op De Dukdalf. Een ouderraad is gestart, contactouders per stamgroep zijn aangesteld en er is een overzicht van participatiekansen. De samenwerking tussen school en ouders is versterkt en beter verankerd in de schoolstructuur. Zicht op Ontwikkeling van Leerlingen: We verbeteren het inzicht in de leerlingontwikkeling door een uniforme werkwijze te hanteren die groei op sociaal-emotioneel en cognitief gebied systematisch volgt. Het 'kleine HGW-model' (Handelingsgericht Werken) wordt in alle groepen geïntroduceerd voor het eenduidig vastleggen van observaties, zodat we optimaal kunnen inspelen op individuele kindbehoeften. Het Expliciete Directe Instructie (EDI) model wordt structureel ingezet voor doelgerichte lessen met effectieve vervolgacties, waarbij lesdoelen helder zijn en interventies planmatig worden toegepast. Intern begeleiders ontwikkelen zich verder als kwaliteitscoördinatoren en ondersteunen actief bij het versterken van leskwaliteit, collegiale consultatie en opbrengstgericht werken. Beoogd resultaat: Het team werkt in 2025-2026 met een gedeelde werkwijze om de leerlingontwikkeling systematisch te volgen en te ondersteunen. Het kleine HGW-model en EDI zijn schoolbreed geïmplementeerd, wat leidt tot gerichte instructie en passende ondersteuning. Intern begeleiders versterken hun rol als kwaliteitscoördinator, wat bijdraagt aan opbrengstgericht en planmatig werken. Internationalisering in Jenaplanonderwijs: We versterken de internationale dimensie van ons Jenaplanonderwijs door een passende Engelse methode te selecteren, onze visie verder uit te werken en de kansen van Erasmus+ te benutten, met actieve ouderbetrokkenheid. Een teamontwikkelgroep werkt aan de visie, methodekeuze en een concreet activiteitenplan. Het doel is minimaal één internationale activiteit per bouw, zoals een digitale ontmoeting met een buitenlandse school, om kinderen kennis te laten maken met andere culturen. Periodieke informatievoorziening aan ouders vindt plaats via de nieuwsbrief. Beoogd resultaat: Eind schooljaar 2025-2026 heeft De Dukdalf een duidelijke internationaliseringsvisie en is een geschikte Engelse methode gekozen. Elke bouw heeft minimaal één internationale activiteit uitgevoerd. Ouders zijn geïnformeerd en betrokken, wat internationalisering betekenisvol vormgeeft binnen ons Jenaplanonderwijs. Burgerschapsonderwijs: We versterken de verantwoordelijkheid, zelfreflectie en actieve deelname van kinderen. Ons burgerschapsonderwijs stemmen we doelgericht af op wettelijke doelen, om zo bij te dragen aan de ontwikkeling van betrokken en verantwoordelijke burgers. Hoe we deze doelen bereiken: We brengen de resultaten van burgerschapsonderwijs in beeld door regelmatige evaluaties van activiteiten, gesprekken en projecten (zoals Blink, Kanjertraining, leerlingenraad en maatschappelijke acties). We maken beter zichtbaar hoe we bijdragen aan doelen zoals democratisch functioneren, diversiteit en maatschappelijke betrokkenheid door dit te communiceren naar ouders en partners. Dankzij onze Erasmus+-accreditatie nemen leerlingen en medewerkers deel aan Europese uitwisselingen en scholing, wat ons onderwijs verrijkt met internationale perspectieven op burgerschap. Beoogd resultaat: Burgerschapsonderwijs is in 2025-2026 doelgericht, zichtbaar en afgestemd op wettelijke vereisten. Kinderen leren actief bij te dragen aan de samenleving. De resultaten van activiteiten en projecten worden inzichtelijk gemaakt en gedeeld. Via Erasmus+ verrijken we ons onderwijs met internationale inzichten op het gebied van burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid.

Hoe realiseren en monitoren wij onze schoolontwikkelingsdoelen?

Onze schoolontwikkelingsdoelen realiseren we door middel van gerichte ontwikkelgroepen, waarin elk teamlid een specifieke verantwoordelijkheid draagt voor een doel. Deze groepen werken de doelen uit en vertalen deze naar concrete acties voor collega's, ouders en kinderen. Het hele team is gezamenlijk verantwoordelijk voor het succes van ons jaarplan. Afspraken en werkwijzen worden vastgelegd in kwaliteitskaarten voor duurzame borging en continuïteit. Monitoring en Zichtbaarheid: De voortgang van onze doelen wordt gemonitord door het managementteam, dat ook de tussenevaluaties en eindevaluatie bewaakt. Team- en bouwoverleggen worden benut voor afstemming, evaluatie en borging van gemaakte afspraken. Gezamenlijke inspanningen zorgen voor een goede terugkoppeling en uitvoering binnen het gehele team. Planmatige Ontwikkeling met de PDCA-cyclus: Op Jenaplanschool De Dukdalf werken we aan schoolontwikkeling volgens de PDCA-cyclus: Plan, Do, Check, Act. In ons jaarplan formuleren we heldere doelen (Plan), voeren we deze uit (Do), evalueren we tussentijds de voortgang (Check) en sturen we bij waar nodig (Act). De ontwikkelgroepen presenteren aan het einde van het schooljaar een eindevaluatie, die wordt opgenomen in het jaarverslag.

Ontdek Ons Rijke Aanbod voor het Jonge Kind bij Jenaplanschool De Dukdalf

Toelichting van de school

Spelend Leren: De Basis voor Ontwikkeling bij De Dukdalf Bij Jenaplanschool De Dukdalf geloven we sterk in de kracht van spelend leren, vooral voor onze jongste leerlingen. Spel is de natuurlijke motor voor ontdekking en ontwikkeling. Ons onderwijs is betekenisvol, sluit aan bij de leefwereld en prikkelt de nieuwsgierigheid van elk kind. Een Rijke Speelleeromgeving voor Groei Onze activiteiten en speelomgeving zijn zorgvuldig ingericht om kinderen uit te nodigen tot exploratie, experimenteren en samenwerking. De leerkracht observeert nauwlettend de individuele behoeften van elk kind en stimuleert verdere ontwikkeling door gerichte vragen en uitdagende impulsen. Dit bevordert niet alleen creativiteit, maar ook taalvaardigheid, cognitieve ontwikkeling en sociale vaardigheden. Stamgroep 2/3: Een Natuurlijke Overgang naar Groep 3 Onze combinatiegroep 2/3 biedt unieke voordelen voor zowel jongere als oudere kinderen. Het bevordert spelend leren en maakt de stap naar het meer gestructureerde leren in groep 3 soepel en natuurlijk. Een duidelijke structuur, een doordacht curriculum en effectief klassenmanagement zorgen ervoor dat elk kind in deze groep optimaal kan floreren. Samen Leren en Ontwikkelen Kinderen uit groep 2 wennen spelenderwijs aan de leerstof van groep 3, terwijl kinderen uit groep 3 profiteren van de speelse benadering. Het leren van en met elkaar, waarbij oudere kinderen jongere ondersteunen, versterkt zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel. Dit creëert een dynamische leeromgeving waarin iedereen groeit. Zorgvuldige Leerlingontwikkeling met OVM en Toetsing Op De Dukdalf volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwgezet, zowel sociaal-emotioneel als op het gebied van kennis en vaardigheden. We werken met heldere leerdoelen per vakgebied en gebruiken observaties, gesprekken en leerlingvolgsystemen om de voortgang te monitoren. Voor jonge kinderen gebruiken we het ontwikkelvolgmodel (OVM) om hun brede ontwikkeling in kaart te brengen. Vanaf groep 3 breiden we dit uit met methodegebonden toetsen en digitale leerlingvolgsystemen. Zo garanderen we dat elk kind de juiste ondersteuning, uitdaging en begeleiding krijgt die het nodig heeft om zijn of haar potentieel volledig te benutten.

Veelgestelde vragen

Biedt Jenaplanschool De Dukdalf extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Jenaplanschool De Dukdalf heeft een speciaal afgestemd programma voor het jonge kind, gericht op spelend leren en een brede ontwikkeling.

Ja, Jenaplanschool De Dukdalf heeft een speciaal afgestemd programma voor het jonge kind, gericht op spelend leren en een brede ontwikkeling.

Ontdek ons kindcentrum aanbod

Met welke partners werkt De Dukdalf samen voor het jonge kind programma?

Jenaplanschool De Dukdalf werkt nauw samen met Partou Kinderopvang en Boter Kaas en Overblijf om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen.

Jenaplanschool De Dukdalf werkt nauw samen met Partou Kinderopvang en Boter Kaas en Overblijf om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen.

Team | Jenaplanschool De Dukdalf in Leiden | [2025] Schoolregister