De Springplank in Leiden

Het team van De Springplank in Leiden

Current section: team
Bonaireplein 4
2315 Leiden

Zie hier hoe het team van De Springplank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Springplank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Springplank bij jullie?

Ontdek hoe goed De Springplank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Springplank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Springplank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.9%)
25-35 jaar (23.8%)
35-45 jaar (23.8%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Springplank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.7%)
Direct ondersteunend personeel (16.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Springplank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit en Kwaliteit bij De Springplank

Bij Basisschool De Springplank staat de continuïteit van onderwijs voorop. Mocht een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt ziek zijn, dan zetten wij alles op alles om passende vervanging te regelen. We begrijpen dat de beschikbaarheid van invallers een uitdaging kan zijn, en dat een onbekende leerkracht niet altijd de ideale match is voor uw kind en de klasdynamiek. Daarom kiezen we er soms voor om de lesgroep tijdelijk te laten verzorgen door een andere, vertrouwde leerkracht uit ons eigen team. Een andere mogelijkheid is dat de leerlingen tijdelijk worden opgevangen binnen hun eigen jaargroep of de naburige klassen. Onze prioriteit ligt altijd bij het waarborgen van de best mogelijke leerervaring en het welzijn van uw kind, zelfs tijdens momenten van afwezigheid. Bekijk meer over ons onderwijsbeleid.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Springplank realiseren we, naast een stevig aanbod voor de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen een structureel aanbod in leerlijnen voor de vakken: sport, natuur & wetenschap, cultuur en creativiteit. We zetten hier interne en externe (vak)docenten voor in.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
33.3%
Spel en beweging
15.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
13.7%
Rekenen
11.8%
Interactief voorlezen
5.9%
Bewegingsonderwijs
5.9%
Kanjertraining
5.9%
Godsdienst
3.9%
Muziek
3.9%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
24.2%
Lezen
22.1%
Taal
20.4%
Overig
8.6%
Bewegingsonderwijs
6.3%
Wereldoriëntatie
6.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.9%
Levensbeschouwing
4.2%
Engelse taal
2.1%

Deskundige Ondersteuning: Specialisten op Basisschool De Springplank

5

Taal & Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op De Springplank zetten wij ervaren leerkrachten in met gespecialiseerde opleidingen voor taal en rekenen. Onze intern begeleiders beschikken over brede expertise op het gebied van taalontwikkeling, dyslexie en rekenvaardigheden, aangevuld met een Masteropleiding. Eén van hen is tevens opgeleid als orthopedagoog. Daarnaast besteden we extra aandacht aan individuele begeleiding buiten de klas, met ondersteuning van gespecialiseerde remedial teachers. Dit helpt elk kind om zijn of haar potentieel volledig te benutten op het gebied van taal en rekenen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling bieden wij gespecialiseerde begeleiding. Onze Kanjercoördinator is een expert op het gebied van gedrag en welzijn. De intern begeleiders, met hun Masteropleiding, zijn ook getraind in gedragsinterventies. Een van hen heeft zich verder gespecialiseerd als orthopedagoog, wat waardevolle inzichten biedt voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op dit vlak.

4

Gedrag, Werkhouding & Taakaanpak: Praktische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ouderconsulenten

Toelichting van de school:

Basisschool De Springplank zet zich in voor een positieve gedragsontwikkeling en een effectieve taakaanpak. Onze Kanjercoördinator is gespecialiseerd in gedragsmanagement en biedt praktische ondersteuning. De ouderconsulenten spelen een cruciale rol bij het aanpakken van gedragsuitdagingen en het bieden van begeleiding bij thuiswerk en opvoedingsvragen. De intern begeleiders, met hun Masteropleiding en orthopedagogische expertise, versterken dit team door gerichte ondersteuning te bieden aan leerlingen met specifieke behoeften.

2

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Groei

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Motorisch Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Wij geloven in de kracht van beweging voor de algehele ontwikkeling van uw kind. Daarom werken we nauw samen met externe fysiotherapeuten. Daarnaast hebben we in het schooljaar 2022-2023 succesvol een motorisch remedial teacher geïntroduceerd. Deze waardevolle samenwerking wordt voortgezet in schooljaar 2024-2025, waardoor we een breed scala aan ondersteuning bieden voor de motorische vaardigheden van onze leerlingen.

0

Medische Zorg & Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging verwijzen wij naar gespecialiseerde externe professionals, conform de richtlijnen voor basisonderwijs.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Handvaardigheidslokaal
Sporthal

Maatwerk Ondersteuning voor Succesvolle Schoolontwikkeling

Ons Visie op Passend Onderwijs en Extra Hulp

Basisschool De Springplank, een toegewijde onderwijskansenschool in Leiden, excelleert in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan leerlingen met diverse onderwijsbehoeften. Met een schat aan ervaring, diepgaande expertise en uitstekende faciliteiten, beoordelen we elke leerling individueel om te verzekeren dat we aan hun specifieke leerbehoeften kunnen voldoen. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) schetst onze visie op passend onderwijs, de strategische inzet van ons ondersteuningsbudget, en de beschermende en belemmerende factoren die van invloed zijn op onze ondersteuningsmogelijkheden. Het document definieert ook duidelijk de grenzen van onze ondersteuning en de beschikbare alternatieven wanneer deze grenzen zijn bereikt. Het volledige SOP is als bijlage bij onze schoolgids beschikbaar. Voor de toekomst blijft De Springplank investeren in de verdere ontwikkeling van zowel leer- als gedragsmatige ondersteuning. Door nauwe samenwerking met gespecialiseerde deskundigen en, cruciaal, met de ouders, streven we ernaar een breed scala aan leerlingen de essentiële hulp te bieden die zij nodig hebben om te bloeien.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Basisschool De Springplank

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Op basisschool De Springplank in Leiden stellen we hoge eisen aan de kwaliteit van ons onderwijs. Onze visie op kwaliteitszorg is gedetailleerd vastgelegd in ons schoolplan voor de periode 2023-2027, dat u kunt downloaden via de link onderaan deze pagina. Dit schoolplan bevat vier essentiële verbeterdoelen die de leidraad vormen voor onze onderwijsontwikkeling. Daarnaast investeren we continu in de verdieping en borging van ons rekenonderwijs en talentontwikkeling, om zo de leerervaringen van elk kind te optimaliseren. Onze belangrijkste speerpunten voor de komende jaren zijn: 1. Een bloeiende leescultuur bevorderen, waarbij elk kind met plezier leest en de technische en begrijpend leesvaardigheden optimaal ontwikkelt. 2. De mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid van onze leerlingen naar een hoger niveau tillen, om hun toekomstkansen aanzienlijk te vergroten. 3. Een inspirerende visie op levensbeschouwelijk wereldburgerschap ontwikkelen en integreren in ons dagelijkse onderwijs. 4. Een sterke professionele leercultuur cultiveren, waarin leerkrachten actief samenwerken in Professionele Leerteams (PLT) om gezamenlijk te groeien.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen effectief?

De realisatie van onze ambitieuze onderwijsdoelen bereiken we door een gestructureerde en planmatige aanpak. We maken hierbij optimaal gebruik van aanvullende subsidies, waaronder middelen voor onderwijskansen, het versterken van basisvaardigheden, het Nationaal Programma Onderwijs en het Jeugdeducatiefonds. Om de voortgang te monitoren en te waarborgen, zetten we diverse meetinstrumenten in, zoals toetsen en observaties. Daarnaast voeren we regelmatig gesprekken met alle betrokkenen, inclusief leerlingen, ouders en leerkrachten, om een compleet beeld te krijgen van de ontwikkeling. Binnen onze school spelen leerkrachten een actieve rol in leerteams. Dit stelt hen in staat zich te specialiseren in specifieke vakgebieden en innovatieve initiatieven te ontplooien die het gehele team ten goede komen. De voortgang en effectiviteit van onze doelen worden periodiek geëvalueerd tijdens teambijeenkomsten, zodat we ons onderwijs continu kunnen bijsturen en verbeteren.

Ontdek het Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen bij De Springplank

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Springplank in Leiden bieden we een inspirerende omgeving voor kinderen in groep 1 en 2. We hanteren een thematische aanpak die de algehele ontwikkeling van elk kind spelenderwijs stimuleert. Om extra ondersteuning te garanderen, is er vier dagen per week een toegewijde tutor aanwezig in de klassen. Deze tutor helpt kinderen individueel of in kleine groepjes, zodat iedereen optimaal kan groeien en leren in een veilige en uitdagende omgeving. Onze focus ligt op het creëren van een solide basis voor de verdere schoolloopbaan, waarbij we de nieuwsgierigheid en leergierigheid van jonge kinderen centraal stellen. Samen bouwen we aan een toekomst vol ontdekkingen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Springplank extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut! Basisschool De Springplank in Leiden zet extra in op de ontwikkeling van jonge kinderen met specifieke programma's. Dit omvat onder andere onze deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een naadloze aansluiting met de peuteropvang. Hiermee waarborgen we een consistente en stimulerende leerervaring vanaf de vroegste leeftijd. Ons doel is om elk kind een vliegende start te geven en hun potentieel volledig te benutten.

Absoluut! Basisschool De Springplank in Leiden zet extra in op de ontwikkeling van jonge kinderen met specifieke programma's. Dit omvat onder andere onze deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een naadloze aansluiting met de peuteropvang. Hiermee waarborgen we een consistente en stimulerende leerervaring vanaf de vroegste leeftijd. Ons doel is om elk kind een vliegende start te geven en hun potentieel volledig te benutten.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang: Ontdek onze doorlopende leerlijn.

Met welke partnerschappen werkt De Springplank samen voor het jonge kind?

Basisschool De Springplank hecht veel waarde aan sterke samenwerkingen om de educatieve ervaring voor jonge kinderen te verrijken. We werken nauw samen met Peutercentrum Het Gebouw om een soepele overgang van de kinderopvang naar onze basisschool te faciliteren. Daarnaast is Kindcentrum De Tovertuin een gewaardeerde partner in ons netwerk. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en hoogwaardige aanpak van de ontwikkeling van jonge kinderen in Leiden.

Basisschool De Springplank hecht veel waarde aan sterke samenwerkingen om de educatieve ervaring voor jonge kinderen te verrijken. We werken nauw samen met Peutercentrum Het Gebouw om een soepele overgang van de kinderopvang naar onze basisschool te faciliteren. Daarnaast is Kindcentrum De Tovertuin een gewaardeerde partner in ons netwerk. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en hoogwaardige aanpak van de ontwikkeling van jonge kinderen in Leiden.

Team | De Springplank in Leiden | [2025] Schoolregister