
Schoolweging
De schoolweging van De Springplank Leiden is 35,79 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,61% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, scoort de school significant hoger dan zowel het landelijk gemiddelde (92,67%) als de inspectienorm van 85%. Deze resultaten onderstrepen de effectiviteit van het basisonderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De Springplank presteert bovengemiddeld met 66,67% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, tegenover 46,92% bij vergelijkbare scholen. Dit overstijgt ruimschoots de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32,8%. De focus op maatwerk en differentiatie in de rekenmethode draagt hier duidelijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een nadruk op middelbare niveaus: 25% vmbo-(g)t en 16,67% havo. Opvallend is het relatief hoge percentage vso-adviezen (4,17% tegen 0,12% regionaal). De school combineert deze brede adviesrange met een zorgvuldige overdracht naar het voortgezet onderwijs, wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Springplank Leiden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.58 | 175.88 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De resultaten van de methodegebonden toetsen worden gebruikt om gerichter met kinderen te kunnen werken. Daarnaast worden de resultaten van de methode-onafhankelijke toetsen (CITO Leerling in Beeld) gebruikt om op school -groeps- en individuele zaken aan te pakken (bijvoorbeeld het vernieuwen van methodes of kwaliteitsimpulsen van de leerkrachten).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,33% van de leerlingen presteert onder advies (tegen 11,81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging. Desondanks stroomt 16,67% boven advies door, wat de meerwaarde van de doorstroombegeleiding illustreert. De school werkt aan intensievere monitoring om deze verschillen te verkleinen.
Sociale ontwikkeling
In alle groepen wordt de ‘Kanjertraining’ door de eigen leerkracht gegeven. De Kanjerlessen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze in hun gedrag te maken. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders. Met de Kanjertraining willen wij de volgende doelen bereiken: de leerkracht wordt gerespecteerd; pestproblemen worden opgelost; leerlingen durven zichzelf te zijn; leerlingen voelen zich veilig; leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken; leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen; leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen. LEES MINDER
Veiligheid
Goede sfeer
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van De Springplank voor sociale ontwikkeling?
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. De Springplank besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. De school streeft naar een goed pedagogisch klimaat door een op preventie gericht beleid. Structureel en systematische aandacht wordt besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling met de methode 'Kanjertraining'. De school beschikt over het LVS voor sociaal-emotionele ontwikkeling (Kanvas). De resultaten worden 2x per jaar besproken tijdens de team- en/of groepsbespreking (maart/juni). Bij uitval wordt er een plan van aanpak opgesteld waarbij regelmatig wordt geëvalueerd. In lijn van de Kanjertraining hanteert de school ook een gedragsprotocol, een pestprotocol en een ouderbeleid binnen het grotere geheel van het veiligheidsbeleid.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Springplank gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas en Leerlingvolgsysteem MijnKleutergroep.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Springplank?
De Springplank gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.