De Leidse Houtschool in Leiden

Het team van De Leidse Houtschool in Leiden

Current section: team
Adriaan Pauwstraat 1
2334 Leiden

Zie hier hoe het team van De Leidse Houtschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Leidse Houtschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Leidse Houtschool bij jullie?

Ontdek hoe goed De Leidse Houtschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Leidse Houtschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Leidse Houtschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.9%)
25-35 jaar (23.8%)
35-45 jaar (23.8%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Leidse Houtschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.7%)
Direct ondersteunend personeel (16.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Leidse Houtschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Zorgeloos Onderwijs bij De Leidse Houtschool

Bij De Leidse Houtschool staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Wanneer een groepsleerkracht onverhoopt afwezig is wegens ziekte of verlof, zetten wij alles op alles om passende vervanging te regelen. Onze prioriteit is het waarborgen van een stabiele leeromgeving voor uw kind. Indien een direct beschikbare vervanger niet mogelijk is, benaderen we onze flexibele duoleerkrachten of andere bekwame teamleden om bij te springen. Hierbij kiezen we altijd voor de meest rustige en effectieve oplossing voor de leerlingen. Hoewel we het combineren van groepen of het verdelen ervan over meerdere klassen zoveel mogelijk proberen te vermijden, kan dit in uitzonderlijke situaties noodzakelijk zijn om het onderwijs te garanderen. Uw kind blijft zo altijd verzekerd van deskundige begeleiding. In het zeldzame geval dat het absoluut onmogelijk blijkt om vervangende expertise te vinden, zal het schoolleidingsteam de lastige beslissing nemen om tijdelijk de lessen voor de betreffende groep te laten vervallen. Dit is echter een laatste redmiddel waar we alles aan doen om dit te voorkomen. Voor langdurige afwezigheid, zoals bij zwangerschapsverlof, informeren we ouders ruim van tevoren. Uw kind maakt dan kennis met de tijdelijke leerkracht, wat zorgt voor een soepele overgang en vertrouwdheid in de klas.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Leidse Houtschool werken we met 10 groepen waarbij wij streven naar een maximum van 26 leerlingen in één groep. De leerlingen van 4 en 5 jaar starten op onze school altijd in groep 1/2. De oudste kleuters helpen de jongste kleuters op weg. Vanaf schooljaar ’23-’24 wordt er in alle groepen gewerkt met een planning in de vorm van dag- en weektaken. Dit is een manier van werken die het mogelijk maakt op een andere manier te organiseren. Als alternatief voor de klassikale aanpak is het tegelijkertijd toch overzichtelijk en hanteerbaar voor de leerkracht. Binnen de organisatievorm vindt de leerkracht aanknopingspunten om flexibel in te spelen op verschillen tussen leerlingen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op De Leidse Houtschool

4

Specialistische Hulp bij Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op De Leidse Houtschool staan gespecialiseerde professionals klaar om uw kind te ondersteunen bij taal- en rekenontwikkeling. Onze dyslexiespecialist, Ineke Meijer, biedt gerichte hulp bij dyslexie. De intern begeleider, eveneens Ineke Meijer, coördineert de individuele ondersteuningsplannen. Daarnaast is Carola Vieveen onze toegewijde remedial teacher, die extra aandacht besteedt aan leerlingen die extra oefening nodig hebben. Sandra Fransen, onze taalspecialist, versterkt de taalvaardigheid van alle leerlingen. Voor spraak- en taalontwikkeling kunt u rekenen op de expertise van onze logopediste (contact via 1801) en Eva Groeneveld, onze kinderfysiotherapeut, ondersteunt bij motorische aspecten die taalontwikkeling kunnen beïnvloeden.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Leidse Houtschool hecht veel waarde aan een veilige en stimulerende sociaal-emotionele omgeving voor elk kind. Marloes van den Broek, onze gedragsspecialist, biedt ondersteuning bij gedragsuitdagingen en bevordert positieve interacties. De intern begeleider, Ineke Meijer, speelt een centrale rol in het signaleren en aanpakken van sociaal-emotionele behoeften. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, zijn Froukje Geertzen en Rineke de Visser onze specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid. Zij zorgen voor een uitdagend leeraanbod op maat.

4

Verbetering van Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en effectieve taakaanpak zijn cruciaal voor schoolsucces. De Leidse Houtschool biedt hierin gespecialiseerde ondersteuning. Onze gedragsspecialist, Marloes van den Broek, werkt samen met leerlingen aan verbetering van hun werkhouding en focus. De intern begeleider, Ineke Meijer, monitort de voortgang en stemt ondersteuning af. Carola Vieveen, onze remedial teacher, biedt praktische strategieën voor taakaanpak. Voor leerlingen met een specifieke leerbehoefte op dit gebied, bieden Froukje Geertzen en Rineke de Visser, specialisten meer- en hoogbegaafdheid, uitdagende leermogelijkheden.

4

Bevordering van Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Logopedist
Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

De Leidse Houtschool stimuleert een gezonde motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze intern begeleider, Ineke Meijer, coördineert de zorg voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op motorisch gebied. Eva Groeneveld, onze kinderfysiotherapeut, helpt bij het ontwikkelen van fijne en grove motoriek. Voor spraak- en mondmotoriek is onze logopediste (contact via 1801) beschikbaar. Ardi Vooys, onze vakdocent gymnastiek, zorgt voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma dat de algehele lichamelijke ontwikkeling bevordert.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging hanteert De Leidse Houtschool duidelijke protocollen. Deze protocollen zijn ontworpen om de veiligheid en het welzijn van uw kind te waarborgen. U kunt het uitgebreide protocol voor medisch handelen vinden op de officiële website van onze school. Hierin staat gedetailleerd beschreven hoe wij omgaan met diverse medische situaties en ondersteuningsvragen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Iedere leerling heeft een eigen Chromebook vanaf groep 3
Buitenschoolse- en tussenschoolse-opvang in het schoolgebouw
Muziekbibliotheek

Optimale Leerlingondersteuning op De Leidse Houtschool

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Uitleg

Elke leerling verdient de beste kansen. Op De Leidse Houtschool bieden we naast de algemene basisondersteuning specifieke hulp waar nodig. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke extra ondersteuning wij bieden, afgestemd op de individuele behoeften en talenten van elk kind. Wij geloven dat een veilige, gewaardeerde en gezien wordende omgeving essentieel is voor succesvol leren. Wanneer leerlingen zich verbonden voelen, autonomie ervaren en zich competent voelen, is hun welbevinden, motivatie en leerplezier optimaal. Om deze reden werken onze leerkrachten handelingsgericht, met oog voor de unieke ontwikkeling van ieder kind. Handelingsgericht werken (HGW) is de kern van onze aanpak en rust op zeven cruciale uitgangspunten. Centraal staan de onderwijsbehoeften van de leerling, waarbij we kijken naar specifieke instructie, extra leertijd of juist extra uitdaging. We streven naar optimale afstemming en wisselwerking tussen leerkracht, school en ouders, en geloven in de kracht van passend onderwijs door de leerkracht. We focussen op de positieve aspecten van elk kind, de leerkracht en de schoolomgeving om ambitieuze doelen te stellen en effectieve plannen te maken. Effectieve samenwerking tussen alle betrokkenen – leerkrachten, leerlingen, ouders en begeleiders – is hierbij onmisbaar. We werken doelgericht met duidelijke korte- en lange termijn doelen en evalueren deze systematisch. Transparantie in onze werkwijze zorgt voor heldere afspraken en een duidelijk proces voor iedereen. Onze zorgstructuur, de 1-zorgroute, maakt de principes van HGW concreet. Deze route omvat een cyclisch proces waarbij de meeste leerlingen al bij de eerste stappen de juiste aandacht krijgen. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften doorlopen we meerdere stappen, van groepsbesprekingen en individuele leerlingbesprekingen tot arrangementen binnen de basisondersteuning of, indien nodig, verwijzing naar gespecialiseerd onderwijs. De intern begeleider coördineert de zorg en ondersteunt leerkrachten intensief. De Leidse Houtschool streeft ernaar alle kinderen passende zorg te bieden, zoveel mogelijk binnen de veilige context van de eigen groep. Door de implementatie van dag- en weektaken creëren we extra ruimte voor leerkrachten om deze individuele ondersteuning optimaal te faciliteren. Voor een gedetailleerde beschrijving van onze zorgprocessen verwijzen wij u graag naar ons volledige Schoolondersteuningsprofiel (SOP).

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan De Leidse Houtschool

Wat zijn de verbeterdoelen van ons schoolplan 2023-2027?

De Leidse Houtschool streeft naar continue verbetering van het onderwijs. Voor de periode 2023-2027 hebben we daarom ambitieuze verbeterdoelen vastgesteld die de kern vormen van onze onderwijsaanpak. We implementeren een doorlopende leerlijn Engels voor alle groepen, van groep 1 tot en met 8, om taalvaardigheid te maximaliseren. Ook technisch en begrijpend lezen, vanaf groep 4, krijgt speciale aandacht met een consistente aanpak door de hele school. Daarnaast focussen we op levensbeschouwelijk wereldburgerschap, waarbij we de groei en ontwikkeling van elke leerling centraal stellen. Dit monitoren we via een portfolio, waarbij de persoonlijke groei belangrijker is dan het niveau. Onze visie op ICT in het onderwijs is vertaald naar een concrete, doorlopende leerlijn. We bieden een uitdagend onderwijsaanbod dat is afgestemd op onze leerlingenpopulatie, met de nadruk op 'procesgericht leren'. Tot slot investeren we structureel in de professionele ontwikkeling van ons team om de kwaliteit continu te waarborgen.

Hoe realiseert De Leidse Houtschool de vastgestelde onderwijsdoelen?

Jaarlijks stellen de directie en het team een gedetailleerd jaarplan op met concrete verbeterdoelen. Dit plan is een uitwerking van de overkoepelende doelen uit het schoolplan en wordt gevoed door actuele data, zoals onderwijsresultaten, leerlingvolgsystemen, zelfevaluaties en externe audits. Een toegewijde werkgroep, vaak onder leiding van coördinatoren, werkt de schoolbrede verbeterdoelen verder uit. Tijdens gezamenlijke werkoverleggen en studiedagen werken alle teamleden aan de implementatie van deze doelen. De directie monitort nauwlettend de voortgang van het jaarplan in samenspraak met het team. Zo zorgen we ervoor dat we continu werken aan de optimalisatie van ons onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen.

Ontdek ons Programma voor Jonge Kinderen op De Leidse Houtschool

Toelichting van de school

De Leidse Houtschool biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten om hun ontwikkeling te starten. Met een focus op spelend leren en persoonlijke aandacht, zorgen wij voor een warme en veilige introductie tot het basisonderwijs. Ons programma is ontworpen om de nieuwsgierigheid van jonge kinderen te prikkelen en hun sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Wij geloven in een aanpak waarbij elk kind zich gezien en gehoord voelt, wat de basis legt voor levenslang leerplezier.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt De Leidse Houtschool voor jonge kinderen?

De Leidse Houtschool richt zich op een brede basis voor alle jonge kinderen binnen het reguliere basisonderwijs. Onze klaslokalen zijn ingericht om spelenderwijs te leren en de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. We bieden een warme en uitnodigende omgeving waar kinderen zich snel thuis voelen en de eerste stappen in hun educatieve reis zetten.

Met welke organisaties werkt De Leidse Houtschool samen voor het welzijn van jonge kinderen?

De Leidse Houtschool werkt nauw samen met 'Boter, Kaas & Overblijf' om een gezonde en plezierige lunchervaring voor onze leerlingen te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen op school een voedzame maaltijd krijgen die bijdraagt aan hun energie en concentratie gedurende de dag. Via de website van Boter, Kaas & Overblijf kunt u meer informatie vinden over hun diensten en het menu. Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed gevoed worden, zodat ze optimaal kunnen presteren in de klas.

De Leidse Houtschool werkt nauw samen met 'Boter, Kaas & Overblijf' om een gezonde en plezierige lunchervaring voor onze leerlingen te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen op school een voedzame maaltijd krijgen die bijdraagt aan hun energie en concentratie gedurende de dag. Via de website van Boter, Kaas & Overblijf kunt u meer informatie vinden over hun diensten en het menu. Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed gevoed worden, zodat ze optimaal kunnen presteren in de klas.

Team | De Leidse Houtschool in Leiden | [2025] Schoolregister