De Leidse Houtschool
Adriaan Pauwstraat 1
2334 CG Leiden

Schoolweging

Schoolweging
22.62
Spreiding
5.16

De schoolweging van De Leidse Houtschool is 22,62 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,7% scoren bijna alle leerlingen op het fundamenteel niveau. Hoewel dit iets lager is dan het regionale gemiddelde (98,0%), blijft het ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school zet hiermee haar traditie van basisvaardighedengarantie voort.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de inspectienorm ruimschoots: 80,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een verwachte 61,9%. Dit is 8,7 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat aansluit bij de focus op maatwerk en ontwikkelingsgericht leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (53,6% vs. 18,6% regionaal), wat past bij de academische cultuur. Tegelijk blijft de school toegankelijk: 14,3% vmbo-(g)t/havo-adviezen tonen aandacht voor differentiatie. De volledige afwezigheid van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,0% regio) benadrukt het theoretische profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Leidse HoutschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB177.86175.88175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweemaal per jaar worden in de groepen 3 t/m 7 de Citotoetsen afgenomen. Van de resultaten wordt een analyse gemaakt. Leerkrachten en de intern begeleider bespreken de opbrengsten en kijken samen welke factoren invloed hebben gehad op de scores. Ook bekijken zij welke interventies het komende halfjaar nodig zijn om de scores op hetzelfde niveau te houden of te verbeteren. Na de volgende toetsing wordt gekeken wat het effect van de interventies is geweest en welke aandachtspunten er zijn voor het volgende schooljaar. Naast de analyse op groepsniveau en leerlingniveau kijkt het team met elkaar naar de resultaten op schoolniveau om van daaruit het gehele onderwijs schoolbreed te verbeteren. Zo draagt het team met elkaar de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs en wordt er gebruik gemaakt van ieders inbreng en kwaliteiten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele oud-leerling functioneert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 28,6% presteert boven advies, wat het accuraat inschattingsvermogen van de leraren onderstreept. De school hanteert hiervoor een uniek systeem van 'OPP-trap-gesprekken' vanaf groep 6.

Sociale ontwikkeling

Visie op sociale opbrengsten Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Warmte -betrokkenheid -toezicht Wederzijds respect Begrip en acceptatie Visie op pedagogisch klimaat Het fijne pedagogisch klimaat op de Leidse Houtschool kenmerkt zich door: 1. Als team benoemen we vooraf het gewenste gedrag en oefenen we dit gedrag in. We spreken (hoge) verwachtingen uit en zijn voorspelbaar. 2. Duidelijke grenzen vinden wij belangrijk, we leggen deze aan de leerlingen uit. 3. Als team spreken we alle leerlingen aan op (ongewenst) gedrag. 4. Als team houden we toezicht en ‘controleren’ op gewenst gedrag en zijn hier consequent in. 5. Als team zijn wij zichtbaar, toegankelijk en benaderbaar voor leerlingen en ouders. 6. Het team laat zien hoe wij het op de Leidse Houtschool willen. 7. Samen houden we de school opgeruimd. 8. We spreken onze waardering uit op een warme en enthousiaste manier zonder daarbij te overdrijven. 9. Soms hoeft iets niet te lukken om ervan te leren, ‘leren is groeien’. We geven de leerlingen hiervoor de ruimte. LEES MINDER

Warmte-betrokkenheid-toezicht

Wederzijds respect

Betrokken-begrip-accepterend

Wat is de werkwijze van De Leidse Houtschool voor sociale ontwikkeling?

Op De Leidse Houtschool wordt vanaf groep 1 gewerkt met de Kanjertraining. Alle leerkrachten geven wekelijks kanjerlessen. Leerlingen in groep 3 t/m 8 vullen twee keer per jaar een vragenlijst in Mijn Rapport Folio in (gebaseerd op KANVAS). Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen de vragenlijst ook zelf in. De verplichte sociale veiligheidslijst wordt twee keer per jaar afgenomen in groep 7 en 8. In de kleutergroepen wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd via Inzichtelijk. De resultaten worden besproken door de intern begeleider en leerkrachten en kunnen gebruikt worden in gesprekken met ouders en leerlingen. Bij pesten is het eerste contact tussen de ouders en de groepsleerkracht. Meer informatie is te vinden in de veiligheidsprotocollen op de website.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Leidse Houtschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Leidse Houtschool gebruikt Kanvas, Inzichtelijk en Mijn Rapport Folio (MRF) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Leidse Houtschool?

De Leidse Houtschool gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.