
De resultaten van De Leidse Houtschool in Leiden
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Leidse Houtschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Leidse Houtschool bij jullie?
Ontdek hoe goed De Leidse Houtschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Leidse Houtschool
Ontdek hoe De Leidse Houtschool presteert op het fundamenteel niveau, essentieel voor taal en rekenen. Dit niveau, gemeten in groep acht met de doorstroomtoets, geeft aan welk basisniveau leerlingen aan het einde van hun basisschoolcarrière beheersen. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit fundamentele niveau, een norm die voor alle basisscholen geldt. Op De Leidse Houtschool overtreffen we deze norm ruimschoots, met 97.7% van onze leerlingen die het fundamentele niveau behalen. Dit is zelfs iets hoger dan de landelijke vergelijking van 98.0%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten De Leidse Houtschool: Ambitieus Onderwijs
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerdoel, waarbij we streven naar maximale prestaties voor al onze leerlingen in groep acht. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor de schoolprestaties. De Leidse Houtschool behaalt 80.8% op het streefniveau, wat aanzienlijk boven de school-specifieke signaleringswaarde van 61.9% ligt. Onze prestatie is ook hoger dan de landelijke vergelijking van 72.1%, wat onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Leidse Houtschool?
Op De Leidse Houtschool geloven we in een proactieve aanpak voor het schooladvies. Wij stimuleren vroegtijdige en open communicatie tussen leraren en ouders over de uitstroomverwachtingen van leerlingen. Dit proces wordt ondersteund door ons leerlingvolgsysteem, specifiek de OPP-trap, die vanaf groep 6 dient als een visueel hulpmiddel voor het bespreken van de leerontwikkeling en het ontwikkelingsperspectief. Jaarlijks, vanaf groep 6, voeren we gesprekken met ouders over de wederzijdse verwachtingen voor de toekomst. Hierbij baseren we ons op het welbevinden van de leerling, de prestaties binnen de groep en de resultaten van toetsen. In januari van groep 8 ontvangen de leerlingen, samen met hun ouders, een voorlopig schooladvies. Dit advies is gebaseerd op een integrale beoordeling van de leerlinggegevens, onze jarenlange ervaring, de werkhouding en de oudergesprekken. Met ingang van schooljaar 2023-2024 nemen alle leerlingen uit groep 8 deel aan een doorstroomtoets in februari. De Leidse Houtschool heeft gekozen voor de Cito doorstroomtoets. De resultaten worden in maart bekendgemaakt. Een toetsuitslag die lager is dan het schooladvies, doet niets af aan het geadviseerde niveau. Een hogere uitslag kan aanleiding geven tot heroverweging van het advies. Uiterlijk op 24 maart 2024 ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. De aanmeldingen voor het voortgezet onderwijs vinden plaats in de week van 25-31 maart 2024. Wij verstrekken een onderwijskundig rapport aan de middelbare school en sturen een kopie naar de ouders.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op De Leidse Houtschool: Groei en Samenwerking
Op De Leidse Houtschool geloven we dat sociale ontwikkeling essentieel is voor de groei van elk kind. We stimuleren kinderen om vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor positieve interacties en een actieve deelname aan de maatschappij. Denk hierbij aan effectief samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Een sterke sociale basis zorgt voor een veilige en prettige schoolomgeving, wat direct bijdraagt aan betere leerresultaten. Onze aanpak is gericht op het creëren van een omgeving waarin kinderen zich gewaardeerd voelen en leren omgaan met elkaar. Dit bevordert niet alleen hun persoonlijke ontwikkeling, maar ook hun vermogen om een positieve bijdrage te leveren aan de gemeenschap. Onze kernwaarden voor een gezonde sociale ontwikkeling omvatten warmte, betrokkenheid en zorgzaam toezicht. We hechten veel waarde aan wederzijds respect en stimuleren begrip en acceptatie tussen alle leerlingen. Deze waarden vormen de basis van ons pedagogisch klimaat. Het pedagogisch klimaat op De Leidse Houtschool kenmerkt zich door een proactieve aanpak. Als team formuleren we duidelijke verwachtingen over gewenst gedrag en oefenen we dit actief met de leerlingen. We hanteren heldere en consequente grenzen, waarbij we het gedrag van alle leerlingen positief beïnvloeden. We zorgen voor zichtbaar en benaderbaar personeel dat toegankelijk is voor zowel leerlingen als ouders. Het team fungeert als rolmodel en straalt de gewenste waarden uit. Samen houden we de schoolomgeving netjes en opgeruimd. We uiten onze waardering op een warme en enthousiaste manier, met een focus op groei door leren. Leren is groeien, en op De Leidse Houtschool bieden we de ruimte om dit te ervaren. We erkennen dat niet alles direct hoeft te lukken; juist uitdagingen bieden kansen voor persoonlijke ontwikkeling en veerkracht.
Warmte, betrokkenheid en zorgzaam toezicht: Een veilige leeromgeving.
Wederzijds respect: De basis voor positieve relaties.
Begrip en acceptatie: Samen groeien in een inclusieve school.
Hoe bevordert De Leidse Houtschool de sociale ontwikkeling van uw kind?
Vanaf groep 1 implementeren we wekelijks de Kanjertraining, waarbij alle leerkrachten betrokken zijn. Voor leerlingen van groep 3 tot en met 8 wordt tweemaal per schooljaar een uitgebreide vragenlijst afgenomen via Mijn Rapport Folio (MRF), gebaseerd op de KANVAS-vragenlijst. Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 vullen deze vragenlijst ook zelfstandig in. De verplichte sociale veiligheidslijst voor groepen 7 en 8 wordt eveneens twee keer per jaar afgenomen. In de kleutergroepen monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van het registratiesysteem 'Inzichtelijk'. De verzamelde resultaten uit MRF en Inzichtelijk worden grondig geanalyseerd door onze Intern Begeleider en het schoolteam. Deze inzichten worden gebruikt om gerichte ondersteuning te bieden, zowel binnen het team als in gesprekken met ouders en leerlingen. Bij signalen van pesten is het eerste aanspreekpunt de groepsleerkracht. Meer gedetailleerde informatie over ons veiligheidsprotocol vindt u op de website van onze school.
Welke systemen gebruikt De Leidse Houtschool voor het monitoren van sociale resultaten?
De Leidse Houtschool maakt gebruik van de volgende geavanceerde registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- KANVAS voor gestandaardiseerde metingen.
- Inzichtelijk voor de monitoring van sociaal-emotionele groei bij kleuters.
- Mijn Rapport Folio (MRF) voor een uitgebreide en gedetailleerde registratie van de ontwikkeling.
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op De Leidse Houtschool?
Op De Leidse Houtschool zetten we de bewezen effectieve Kanjertrainingen in als kernmethode voor sociaal-emotioneel leren. Deze trainingen worden wekelijks door alle leerkrachten gegeven om de sociale vaardigheden van onze leerlingen te versterken.
- Kanjertrainingen: Een gestructureerde aanpak voor positieve sociale interactie.
Inspectierapport De Leidse Houtschool: Kwaliteit en Resultaten van Ons Basisonderwijs
Ontdek de inzichten van de Onderwijsinspectie over De Leidse Houtschool. Hier vindt u een gedetailleerd overzicht van onze onderwijskwaliteit en de resultaten die wij met onze 230 leerlingen behalen. Wij zetten ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving. De Leidse Houtschool biedt uitstekend basisonderwijs, waarbij we continu streven naar verbetering en excellentie in educatie. Lees het volledige inspectierapport om een compleet beeld te krijgen van onze prestaties en de aandachtspunten die de inspectie heeft vastgesteld. Zo blijven we transparant over onze schoolontwikkeling.