
Schoolweging
De schoolweging van Merenwijk is 38,00 , met een spreiding van 5,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt voor 82,8% behaald, onder de landelijke norm van 85%. Dit is zorgelijk aangezien de inspectie minimaal 85% verwacht. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen 92,67%. De school dient prioriteit te geven aan basisvaardigheden om aan de wettelijke eis te voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 24,73% scoort de school duidelijk onder de signaleringswaarde van 31,7% voor het streefniveau (regio: 44,71%). Dit reflecteert mogelijk de uitdagingen binnen de complexe leerlingenpopulatie. Het verschil van 7 procentpunten benadrukt de noodzaak voor extra ondersteuning bij rekenen en taal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op praktische leerwegen: 33,33% vmbo-b en 16,67% praktijkonderwijs (vs. 5,52% en 1,01% regio). Opvallend is de afwezigheid van vwo-adviezen, terwijl 16,67% havo-advies ontvangt. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 18,61% vwo-advies uitdeelt. De school lijkt hier bewust te laag in te zetten, mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Merenwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage van 42,86% presteert onder advies (landelijk: 11,81%). Geen enkele leerling stroomt boven advies door, wat vragen oproept over de validiteit van de adviesprocedure. Dit kan samenhangen met de complexe populatie en mogelijk overvraging in het basisonderwijs. De school geeft aan zorgvuldig te adviseren, maar de cijfers suggerern een discrepantie.