Basisschool St. Joseph
Oppenheimstraat 8
2313 JE Leiden

Schoolweging

Schoolweging
22.95
Spreiding
5.82

De schoolweging van Sint Joseph-School Leiden is 22,95 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een indrukwekkende 99,0% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de signaleringswaarde (85%) en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (98,0%). Dit benadrukt de robuuste basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 72,7% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert de school boven de door de inspectie gestelde norm (61,9%) en het landelijk gemiddelde (72,1%). Dit onderstreept een effectieve aanpak in het stimuleren van hogere taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op hogere onderwijsniveaus: 39,1% vwo (landelijk 18,6%), 25,7% havo en 19,1% havo/vwo. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) blijven met elk 1,9% ruim onder regionale percentages (5,5% vmbo-b). Deze focus sluit aan bij het schoolprofiel van academische ambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Joseph-School LeidenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten zijn gebaseerd op de Diatoetsen. De Diatoetsen worden over het algemeen tweemaal per jaar afgenomen. Op basis van de resultaten wordt, in combinatie met de resultaten van de methodetoetsen en het algemene beeld van de leerlingen de onderwijsbehoefte in kaart gebracht en indien nodig aangepast. De Diatoetsen zijn digitaal en adaptief. Diatoetsen laat je iedere leerling tot zijn recht komen. Met toetsen op het eigen niveau, niet te moeilijk, maar zeker ook niet te makkelijk. De adaptieve toetsen passen zich automatisch aan op het niveau van de leerling. Leerlingen worden door de toets geleid met vragen die één voor één op het scherm komen. Vragen eerst overslaan en terugbladeren kan ook!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 11,9% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven landelijke 11,8%), terwijl 24,8% boven verwachting scoort. Dit reflecteert een zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Kinderen krijgen de kans zich harmonieus te ontwikkelen. Daarom is er in ons onderwijsprogramma aandacht voor het HOOFD, het HART en de HANDEN. Hoofd staat voor kennis (cognitieve ontwikkeling), Hart staat voor passie, betrokkenheid en veiligheid (sociaal-emotionele ontwikkeling) en de Handen staan voor toepassen, het doen. Je veilig voelen is een basisvoorwaarde om te kunnen leren. Daarom investeren we op de Josephschool veel in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. LEES MINDER

Vrij en veilig voelen

Harmonieuze ontwikkeling

Open communicatie

Wat is de werkwijze van Basisschool St. Joseph voor sociale ontwikkeling?

Basisschool St. Joseph werkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met behulp van de Kanjertraining, catecheselessen en mediationlessen. De Kanjertraining richt zich op een positief pedagogisch klimaat en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind, met de focus op de groep en de rol van elk kind daarin. Catecheselessen gebruiken Bijbelverhalen vertaald naar maatschappelijk relevante verhalen. Indien nodig wordt in overleg met leerkracht, ouders, leerling en intern begeleider gekeken naar extra individuele of groepsbegeleiding.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St. Joseph om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool St. Joseph gebruikt Kanvas, het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en een veiligheidsenquête om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St. Joseph?

Basisschool St. Joseph gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjertraining, Taakspel, Help-methode van Sue Young, Meidenvenijn (onderdeel Kanjertraining) en Kids' Skills.