Basisschool De Wereldwijzer in Leiden

Het team van Basisschool De Wereldwijzer in Leiden

Current section: team
Antoinette Kleynstraat 6
2331 Leiden

Zie hier hoe het team van Basisschool De Wereldwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Wereldwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Wereldwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Wereldwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Wereldwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.2%)
Man (31.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Wereldwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13%)
25-35 jaar (30.4%)
35-45 jaar (17.4%)
45-55 jaar (21.7%)
55-65 jaar (13%)
&ge;65 jaar (4.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Wereldwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (4.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Wereldwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Leerkrachtvervanging bij Basisschool De Wereldwijzer

Bij Basisschool De Wereldwijzer zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs tijdens afwezigheid van leerkrachten. Wanneer een leerkracht verlof opneemt of ziek is, evalueren we direct de mogelijkheden voor interne vervanging. Een collega uit ons toegewijde team neemt de lesuren waar, indien mogelijk. Indien interne vervanging niet haalbaar is, worden leerlingen verdeeld over reeds bestaande, vooraf bepaalde lesgroepen. Onze leerkrachten stellen lesmateriaal en werkvormen zo samen dat leerlingen zelfstandig en effectief kunnen leren. Bij langdurige afwezigheid zoekt de schoolleiding actief naar een structurele en passende oplossing om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Ondanks een sterke start met een voltallig team, kunnen het landelijke lerarentekort en onverwachte uitval leiden tot uitdagingen. Wij committeren ons aan het minimaliseren van de impact op het leerproces van uw kind. Transparante communicatie over eventuele aanpassingen in de lesgroepen vindt plaats zodra de situatie dit toelaat, om u als ouder volledig te informeren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In kleutergroepen leren onze leerlingen van de groepen 1 en 2 samen. In alle andere groepen leren leerlingen per jaargroep met elkaar.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Wereldwijzer

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Wereldwijzer zetten we vol in op de versterking van taal- en rekenvaardigheden. Ons team werkt intensief samen in werkgroepen om de kwaliteit van ons reken- en taalonderwijs continu te verbeteren. We focussen op het onderzoeken van het leerpotentieel van elke leerling en bieden op maat gemaakte ondersteuning via remedial teaching. Met onze remedial teachers zorgen we voor een passend aanbod, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen op het gebied van basisvaardigheden. Daarnaast investeren we in de duurzame ontwikkeling van ons onderwijs en de didactische vaardigheden van onze leerkrachten. Door te differentiëren, de kwaliteiten van leerlingen te benutten en resultaten te analyseren, zorgen we voor effectief onderwijs. Capaciteitenonderzoeken in groep 5 en 7 helpen ons om de lesmethoden te blijven evalueren en aan te passen aan de behoeften van onze leerlingen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
KindCoach

Toelichting van de school:

Een veilige en prettige leeromgeving is essentieel voor succes op school. Basisschool De Wereldwijzer stimuleert sociaal-emotioneel leren met de KWINK-methode en besteedt veel aandacht aan het welzijn van elke leerling. Onze intern begeleiders werken nauw samen met leerkrachten om signalen op te volgen en ondersteuningsplannen op te stellen. Indien nodig schakelen we externe expertise in om de best mogelijke begeleiding te garanderen voor zowel leerling als ouders. Onze kindcoach, eenmaal per week beschikbaar, biedt leerlingen extra begeleiding bij gedragsuitdagingen. Deze gerichte aanpak draagt bij aan een rustige schoolomgeving en bevordert het leerplezier en welbevinden van onze leerlingen, zodat zij vol energie tot ontwikkeling kunnen komen.

3

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Wereldwijzer hanteren we een duidelijk gedragsprotocol, gebaseerd op onze gedragsregels, dat de basis vormt voor sociaal-emotioneel leren met KWINK. De werkgroep gedrag monitort de naleving en ontwikkeling van dit protocol binnen de school. Wij zorgen voor een consistente lijn in het gedrag en de aanpak van ons team. De komende jaren besteden we extra aandacht aan de leerlijn 'leren leren', waarbij we leerlingen stimuleren om eigenaarschap te nemen over hun leerproces. Door continue evaluatie van de groepsontwikkelingen en het handelen van het team, waarborgen we een positieve en effectieve leeromgeving. Dit helpt onze leerlingen om hun werkhouding te verbeteren en studievaardigheden te ontwikkelen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut
Gymleerkracht

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymleerkrachten begeleiden de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Zij zorgen voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma dat aansluit bij de leeftijd en behoeften van de kinderen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op dit gebied, is er wekelijks een ergotherapeut aanwezig op school. Deze specialist biedt gerichte hulp om de fijne en grove motoriek te verbeteren, wat bijdraagt aan een algeheel welbevinden en leervermogen.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
BHV-ers (met jaarlijkse bijscholing)
EHBO-ers

Toelichting van de school:

Basisschool De Wereldwijzer hanteert een helder protocol voor medisch handelen en persoonlijke verzorging. Dit protocol is intern vastgelegd door het team, waarin de taken, verantwoordelijkheden en grenzen met betrekking tot medische handelingen duidelijk zijn omschreven. Ons team beschikt over gekwalificeerde BHV'ers en EHBO'ers die getraind zijn om adequaat te handelen in noodsituaties. Deze deskundigheid garandeert dat we op een veilige en verantwoorde manier kunnen omgaan met medische zorg en persoonlijke verzorging binnen de schoolmuren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Schaakclub

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Wereldwijzer

Ontdek ons Zorgbeleid en Educatieve Ondersteuning

Op Basisschool De Wereldwijzer in Leiden staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Onze toegewijde intern begeleiders, Ellen Figee en Fleur Duivenvoorden, coördineren proactief de zorg en ondersteuning voor al onze leerlingen. Zij organiseren gespecialiseerde ondersteuningsteams en werken nauw samen met andere scholen in de Stevenshof via het Expertteam. Deze samenwerking stelt ons in staat om middelen effectief in te zetten, zodat zoveel mogelijk kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften de juiste hulp ontvangen. Binnen het Expertteam wordt de zorgverdeling en toekenning nauwgezet gecoördineerd, wat resulteert in een optimaal ondersteuningsaanbod. Onze remedial teachers bieden gerichte extra hulp bij de kernvaardigheden. In samenspraak met de leerkrachten identificeren de intern begeleiders welke leerlingen hiervan het meeste profiteren. Daarnaast verrijkt een gespecialiseerde leerkracht onze school met een uitdagende plusklas. Hier krijgen leerlingen die meer aankunnen dan de reguliere lesstof, de kans om hun talenten verder te ontwikkelen. Voor leerlingen met een sterke affiniteit voor wetenschap en techniek bieden we verdiepende lessen aan. Dit stimuleert hun nieuwsgierigheid en technische vaardigheden, passend bij hun individuele interesses. Zo zorgen we voor een breed en uitdagend leeraanbod voor elke leerling op onze basisschool in Leiden. Kleuteronderwijs Verlenging en Groepsovergang Wij geloven sterk in een onderwijsaanbod dat naadloos aansluit bij de onderwijsbehoeften van elk kind. Daarom focussen we op de unieke mogelijkheden van uw kind, met aandacht voor leeftijd én ontwikkeling. In de kleuterbouw (groepen 1 en 2) richten we ons op de volgende cruciale ontwikkelingsgebieden: sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en motorische ontwikkeling. Bij twijfel over de ontwikkeling van een leerling, ligt de prioriteit bij de sociaal-emotionele vooruitgang. Kinderen die qua leeftijd en gedrag nog wat jong zijn, kunnen enorm profiteren van een verlengd kleuterjaar. Deze extra tijd kan een positieve impact hebben, waardoor het kind met een sterker ontwikkelingsniveau aan de basisschool kan beginnen. De cognitieve vooruitgang is eveneens essentieel; leerlingen ontwikkelen in hun eigen tempo. Soms zijn de vaardigheden nog niet volledig ontwikkeld voor het reguliere lees-, schrijf- en rekenprogramma van groep 3. In overleg met u als ouder, kan dan gekozen worden voor een extra jaar in groep 2. Ook in hogere leerjaren kan het voorkomen dat een kind baat heeft bij het 'overdoen' van een groep. In nauw overleg met de ouders besluiten we tot een doublure. De verwachting is dat dit helpt om eventuele achterstanden in te lopen, zodat het kind de volgende schooljaren met meer succes kan doorlopen. Een doublure is zinvol wanneer een leerling specifieke leerstof heeft gemist. Ons uitgangspunt is altijd om te kijken naar wat een leerling nodig heeft om goed mee te kunnen komen met de groep. Versnellen: Een Groep Overslaan Sommige kinderen ontwikkelen zich zo snel dat het passend kan zijn om een groep over te slaan. Dit versnellen kan gedurende de gehele basisschoolperiode plaatsvinden. Het gaat vaak om jonge kinderen in groep 1 en 2 die de basisvaardigheden voor lezen, schrijven en rekenen al beheersen. Ook leerlingen vanaf groep 3 die excelleren in technische vaardigheden zoals lezen, rekenen en spellen, kunnen hiervoor in aanmerking komen. In overleg met u als ouder bespreken we deze mogelijkheid zorgvuldig, bij voorkeur op zo jong mogelijke leeftijd. Stedelijke Jeugdaanpak (SJA) Leiden De Stedelijke Jeugdaanpak (SJA) is een initiatief van de Gemeente Leiden, gericht op jeugd van 0 tot 27 jaar. Wanneer er zorgen zijn over een jongere, kan deze worden aangemeld. De SJA werkt samen met ouders, het kind en professionals om deze zorgen weg te nemen, bijvoorbeeld door passende hulpverlening in te zetten. Basisscholen zijn belangrijke samenwerkingspartners. Wij kunnen, soms anoniem, zorgen over kinderen bespreken en advies inwinnen bij de SJA-medewerkers. U wordt altijd geïnformeerd als uw kind officieel is aangemeld voor een zorgoverleg en kunt worden uitgenodigd deel te nemen. Heeft u zelf zorgen, dan kunt u school verzoeken uw kind te bespreken in het zorgoverleg. Preventief Interventie Team (PIT) Leiden Onze school werkt nauw samen met het Preventief Interventie Team (PIT). Dit team bestaat uit professionals van diverse hulpverleningsorganisaties en is actief in gemeenten zoals Amsterdam en Leiden. Het PIT-Leiden, in opdracht van de gemeente, richt zich op het vroegtijdig signaleren en actief ingrijpen bij kinderen en jongeren die dreigen vast te lopen in hun ontwikkeling, zowel op school als thuis. De hulpverlening van het PIT is gebaseerd op een praktische aanpak, verrijkt met wetenschappelijke inzichten. Deze aanpak kenmerkt zich door vier essentiële stappen: vroeg signaleren, snel inzicht krijgen in problemen en oorzaken, uitvoering van een plan van aanpak en continue monitoring. Voor wie is het PIT? Het PIT biedt ondersteuning aan kinderen en jongeren met zorgwekkend gedrag, zoals snel boos worden, conflicten aangaan of grenzen overschrijden. Dit gedrag komt vaak voort uit onmacht, omdat kinderen hun gevoelens niet op een andere manier kunnen uiten. Het PIT helpt hen hierbij. PIT op onze basisschool Het PIT biedt kinderen met een verhoogd risico op sociaal-emotionele problemen snelle en vroege hulp. Het doel is het risico op ernstige gedragsproblemen te verkleinen en een succesvolle schoolloopbaan te waarborgen. Het PIT zorgt voor effectieve ondersteuning, gebaseerd op gedegen analyse en informatie. Het PIT ondersteunt ouders en leerkrachten bij het vinden van oplossingen en behandeltrajecten wanneer de sociale ontwikkeling van een kind dreigt te stagneren. De betrokkenheid van het PIT duurt zo lang als nodig, met regelmatige monitoring en directe ondersteuning bij terugval. Toekomstig Aanbod: Versterking van Educatieve Ondersteuning Met de subsidie basisvaardigheden kunnen wij de komende twee jaar extra ondersteuning bieden. Een deel van de subsidie investeert in de didactische vaardigheden van onze leerkrachten. Het overige deel wordt ingezet voor gerichte interventies in kleine groepjes, om leerlingen extra instructie en inoefening te bieden, naast de reeds bestaande remedial teaching (RT) vanuit dezelfde subsidie. De komende jaren werken we aan de verdere ontwikkeling van ons beleid voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Naast de plusklas willen we hen uitdagende taken en opdrachten bieden binnen hun eigen groep. Dit zorgt voor een passender en gestimuleerd leeraanbod. Daarnaast breiden we het aanbod aan wetenschap en techniek lessen uit in alle groepen, met speciale aandacht voor leerlingen die hier extra affiniteit mee hebben. Zo blijven we innoveren en investeren in de toekomst van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitsonderwijs en Schoolontwikkeling

Welke ambitieuze doelen streeft Basisschool De Wereldwijzer na in het schoolplan?

Het schoolplan van Basisschool De Wereldwijzer is gefocust op zes kerngebieden om uitmuntend onderwijs te garanderen. Onze eindopbrengsten zijn stabiel en voldoen aan onze eigen schoolweging en het landelijk gemiddelde, een resultaat van gezamenlijke inspanningen vanaf groep 1. We hebben zorgvuldig doorlopende leerlijnen ontwikkeld voor taal, rekenen, wereldoriëntatie, identiteitsvorming, wereldburgerschap en sociaal-emotioneel gedrag, die perfect aansluiten bij onze onderwijsvisie. Ons onderwijs wordt gestructureerd gegeven volgens het effectieve EDI-instructiemodel, aangevuld met een consistente aanpak in klassenmanagement door alle groepen heen. Leren op De Wereldwijzer is dynamisch; naast gerichte instructie stimuleren we structurele samenwerking met externe partners en bieden we diverse leerervaringen binnen en buiten de schoolmuren, in de wijk en de stad. We koesteren een professionele, lerende cultuur en baseren onze aanpak op grondige opbrengstenanalyses, met een sterke focus op basisvaardigheden en effectief handelen van onze leerkrachten. Leren en ontwikkelen vindt plaats vanuit verbinding en een positief welbevinden, wat resulteert in een veilige omgeving waar leerlingen en teamleden eigenaarschap tonen en verantwoordelijkheid nemen. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we de volgende prioriteiten vastgelegd in ons jaarplan: Elke les is een kwalitatief hoogstaande les dankzij de implementatie van EDI. We implementeren een uniforme rekenaanpak met behulp van methodes als SemSom, Wereld in getallen en Met Sprongen vooruit. Ons gedragsprotocol en de methode KWINK worden consequent toegepast om een positief leerklimaat te waarborgen. We breiden spelend leren verder uit, gebaseerd op de thematische aanpak van de Kleuteruniversiteit. Een helder proces voor het werken met opbrengsten zal data-analyse koppelen aan concrete acties van de leerkracht. Remedial teaching wordt ingezet om de basisvaardigheden van alle leerlingen te versterken.

Hoe realiseert Basisschool De Wereldwijzer haar educatieve doelstellingen?

Om onze ambitieuze streefdoelen te bereiken en ons onderwijs continu te optimaliseren, verankeren we onze actieplannen jaarlijks in gedetailleerde jaarplannen, opgesteld door toegewijde werkgroepen. De actiepunten en doelstellingen uit het jaarplan worden zorgvuldig uitgewerkt in een tijdlijn gedurende het schooljaar. De werkgroepen nemen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering, betrekken het voltallige team bij ontwikkelingen en besluitvorming, en informeren ouders en leerlingen waar mogelijk. We maken de gestelde doelen en behaalde resultaten transparant voor ons team en evalueren onze voortgang regelmatig. De werkgroepen (gericht op taal, rekenen, lezen, sociaal-emotionele ontwikkeling, onderwijskwaliteit, burgerschap en wetenschap & techniek) bepalen binnen hun expertisegebied de jaarlijkse doelstellingen. Tussentijdse evaluaties door de werkgroepen bepalen welke doelen worden meegenomen naar het volgende schooljaar. Aan het einde van elk schooljaar presenteren we de jaarplannen aan het team. Doelen die nog niet volledig zijn behaald, worden SMART geformuleerd en meegenomen naar het volgende schooljaar. De directie monitort de tevredenheid van team, ouders en leerlingen tweejaarlijks middels uitgebreide tevredenheidsonderzoeken.

Ontwikkeling van het Jonge Kind: Spelend Leren bij Basisschool De Wereldwijzer

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Wereldwijzer geloven we in de kracht van spelend leren. Onze visie voor het jonge kind focust op een stimulerende leeromgeving waar kinderen samen ontdekken, eigenaarschap tonen en thematisch werken aan hun ontwikkelingsdoelen. We volgen de voortgang van onze jongste leerlingen nauwgezet met KIJK!, ons bewezen observatiesysteem. Voor de allerkleinsten werken we nauw samen met Stichting Peuterspeelzalen Leiden (SPL) en Steffie, die de peuterspeelzaal in onze wijk verzorgen. Daarnaast biedt Partou flexibele kinderopvang en opvang vóór en na schooltijd, zowel binnen als buiten onze schoolmuren. De gemeente Leiden zet zich in voor een naadloze overgang van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven naar het basisonderwijs. Het SCOL-programma ondersteunt onze leerlingen optimaal van 0 tot 18 jaar. Onze intern begeleider onderhoudt nauwe banden met peuterspeelzalen en opvangorganisaties, wat zorgt voor een soepele start op onze basisschool.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Wereldwijzer voor jonge kinderen?

Basisschool De Wereldwijzer biedt een rijk scala aan aanvullende activiteiten en ondersteuning, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's zijn gericht op het stimuleren van hun nieuwsgierigheid en het leggen van een sterke basis voor toekomstig succes.

Basisschool De Wereldwijzer biedt een rijk scala aan aanvullende activiteiten en ondersteuning, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's zijn gericht op het stimuleren van hun nieuwsgierigheid en het leggen van een sterke basis voor toekomstig succes.

Ontdek onze flexibele kinderopvang opties
Verdiep u in onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt De Wereldwijzer samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Wij werken samen met betrouwbare partners zoals Partou om een compleet aanbod te garanderen dat aansluit bij de behoeften van jonge kinderen en hun ouders. Deze samenwerkingen zorgen voor een naadloze integratie van opvang en onderwijs.

Wij werken samen met betrouwbare partners zoals Partou om een compleet aanbod te garanderen dat aansluit bij de behoeften van jonge kinderen en hun ouders. Deze samenwerkingen zorgen voor een naadloze integratie van opvang en onderwijs.

Team | Basisschool De Wereldwijzer in Leiden | [2025] Schoolregister