Basisschool De Wereldwijzer in Leiden

De resultaten van Basisschool De Wereldwijzer in Leiden

Current section: resultaten
Antoinette Kleynstraat 6
2331 Leiden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Wereldwijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Wereldwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Wereldwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Basisschool De Wereldwijzer

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Dit percentage, 85%, fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Hoogste Leerresultaten Basisschool De Wereldwijzer

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau, met als doel dat zoveel mogelijk leerlingen dit ambitieniveau bereiken aan het einde van groep acht. De inspectie bepaalt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, welk percentage leerlingen dit streefniveau zou moeten halen. Dit percentage vormt de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school, Basisschool De Wereldwijzer, en geeft inzicht in onze prestaties ten opzichte van de gestelde doelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Wereldwijzer?

De overstap naar het voortgezet onderwijs is een cruciale stap in de academische reis van uw kind. Bij Basisschool De Wereldwijzer begeleiden we dit proces met uiterste zorgvuldigheid, zodat uw kind de best passende middelbare school vindt na acht jaar basisonderwijs. Ons proces begint al in groep 6 en 7, waar we in gesprek gaan over het voorlopige uitstroomprofiel, gebaseerd op de actuele prestaties en observaties van uw kind. Een informatieavond aan het begin van groep 8 informeert alle ouders over het adviesproces, terwijl de kinderen in de klas worden bijgepraat. Halverwege groep 8 nemen we de Cito-toetsen af, wat ons waardevolle inzichten geeft in de ontwikkeling van uw kind. In januari bepalen onze leerkrachten, in samenwerking met de intern begeleider en directie, het voorlopige advies. Dit definitieve advies wordt met u en uw kind besproken tussen 10 en 31 januari. De doorstroomtoets in februari levert de laatste gegevens op. Uiterlijk 15 maart ontvangen we de resultaten en stellen we het definitieve schooladvies vast, dat uiterlijk 24 maart aan u en uw kind wordt gecommuniceerd. Vanaf 25 maart kunnen de leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Het schooladvies is gebaseerd op een holistische evaluatie, inclusief methodetoetsen, leerlingvolgsysteemresultaten (zoals Cito), het gedrag, de werkhouding en de motivatie van uw kind. Indien de doorstroomtoets een hoger advies suggereert dan het voorlopige schooladvies, passen we dit aan. Een eventuele afwijking van een hoger toetsadvies wordt altijd met u besproken en gemotiveerd, met het belang van uw kind als hoogste prioriteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling Basisschool De Wereldwijzer Leiden

Op Basisschool De Wereldwijzer in Leiden staat een positief leerklimaat centraal. Wij creëren een veilige, rustige en inspirerende omgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Dit realiseren we door nauwe samenwerking met leerlingen, team en ouders, waarbij we een fijne sfeer in de klas en school vooropstellen. Ons toegewijde team werkt vanuit vaste kernwaarden en toont verantwoordelijkheid voor het welzijn van alle leerlingen en collega's. We streven naar een omgeving waarin iedereen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Onze gedragsregels vormen de basis voor dit positieve klimaat, gericht op samenwerking, wederzijds respect en inclusie. We zijn er trots op dat De Wereldwijzer bekend staat om haar harmonieuze en ondersteunende schoolcultuur, waarin sociale vaardigheden en persoonlijke groei hand in hand gaan.

Gelijke Kansen en Samenwerking

Veiligheid en Welzijn van alle Leerlingen

Verantwoordelijkheid en Eigen Initiatief

Hoe bevordert Basisschool De Wereldwijzer sociale ontwikkeling bij leerlingen in Leiden?

Basisschool De Wereldwijzer in Leiden stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met een specifiek gedragsprotocol en de effectieve methode KWINK. Deze methode richt zich op de ontwikkeling van cruciale gedragscompetenties zoals zelfbewustzijn, empathie, besluitvaardigheid, zelfmanagement en relationele vaardigheden. Wij koesteren een pedagogisch klimaat dat positieve zelfontwikkeling aanmoedigt en pestgedrag actief tegengaat. Leerkrachten hanteren een 'growth mindset'-benadering, waarbij complimenten en de bekrachtiging van gewenst gedrag centraal staan. Ondanks onze inspanningen, weten we dat pesten soms voorkomt. In dergelijke situaties bieden we directe ondersteuning aan de gepeste leerling en werken we aan gedragsverandering bij de pester, met een strikt 'zero tolerance'-beleid tegen pesten. Voor de jongste leerlingen (groep 1-2) volgen we de sociaal-emotionele groei met KIJK!. Vanaf groep 3 gebruiken we de Sociale Competentie Observatie-Lijst (SCOL) om de voortgang van sociale vaardigheden nauwkeurig in kaart te brengen.

Welke registratiemethoden gebruikt De Wereldwijzer voor het monitoren van sociale opbrengsten?

Basisschool De Wereldwijzer in Leiden monitort de sociale opbrengsten van leerlingen met behulp van de volgende gestandaardiseerde registratievormen:

  • KIJK! (voor groep 1-2)
  • Sociale Competentie Observatie-Lijst (SCOL) (vanaf groep 3)

Met welke methoden voor sociaal-emotioneel leren werkt De Wereldwijzer in Leiden?

Voor het versterken van sociaal-emotioneel leren hanteert Basisschool De Wereldwijzer in Leiden de volgende bewezen methodiek:

  • KWINK

Onderwijsinspectie Rapport: Wat U Moet Weten Over Basisschool De Wereldwijzer

Basisschool De Wereldwijzer, opgericht in augustus 2022 door een fusie, is een school in opbouw. Hierdoor heeft de Inspectie van het Onderwijs nog geen specifieke beoordeling voor deze nieuwe entiteit. De voorganger scholen van De Wereldwijzer ontvingen destijds een basisarrangement van de inspectie. Dit toont aan dat de onderwijsautoriteiten vertrouwen hebben in de ontwikkeling van onze school en geen directe aanleiding zien voor extra toezicht. Wij zetten ons dagelijks in voor een stimulerende en veilige leeromgeving waar uw kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek de voordelen van ons vernieuwde onderwijsaanbod.

Resultaten | Basisschool De Wereldwijzer in Leiden | [2025] Schoolregister