Talentencampus Eigen Wijs Regulier
Verdistraat 2
8915 CD Leeuwarden

Schoolweging

Schoolweging
32.43
Spreiding
6.07

De schoolweging van Talentencampus Eigen Wijs Regulier is 32,43 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, tegenover 94,8% bij vergelijkbare scholen. De school voldoet hiermee ruimschoots aan de signaleringswaarde van 85%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,7% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe populatie goed presteert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft relatief veel theoretische adviezen: 27,8% havo en 11,1% vwo (tegenover 16,1% havo en 18,6% vwo regionaal). Opvallend is het hoge percentage vmbo-k (27,8% vs. 9,2% landelijk). Dit past bij de bewuste focus op maatwerk en trots op alle niveaus, zoals beschreven in het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTalentencampus Eigen Wijs RegulierGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Talentencampus Eigen Wijs Regulier heeft een leerlingvolgsysteem als onderdeel van de zorgstructuur. Om te meten of de resultaten die wij boeken met elke leerling overeenkomstig is met de verwachtingen worden de kinderen regelmatig getoetst. We gebruiken zowel methodegebonden als - onafhankelijke toetsen. Uitgangspunt hierbij is dat de gegevens die het toetsinstrument oplevert, gebruikt kunnen worden om de onderwijskwaliteit te bewaken en waar mogelijk en noodzakelijk te verbeteren. De intern begeleider van Eigen Wijs Regulier heeft hierin een centrale rol als procesbewaker en organiseert samen met het leerteam groepsbesprekingen waarin de extra ondersteuning gemonitord wordt. Daarnaast ondersteunt en coacht de intern begeleider de leerkrachten. We gebruiken genormeerde toetsen op de onderdelen taalontwikkeling en wiskundige oriëntatie in de onderbouw, rekenen en wiskunde, technisch lezen, spelling en begrijpend lezen. De afgelopen jaren zijn een aantal activiteiten in gang gezet ter verbetering van ons onderwijs. Deze activiteiten hebben ertoe geleid dat basisvaardigheden zoals technisch lezen, begrijpend lezen en Nederlandse taal (woordenschat en spelling) een positieve ontwikkeling hebben doorgemaakt. Ook is er aandacht geweest voor handelingsgericht werken volgens de PDCA-cyclus (plan-do-check-act). Ons instrument voor het meten van de sociale competentie van onze leerlingen is de SCOL; Sociale Competentie Observatie Lijst voor alle leerlingen van groep 1 t/m 8. De school hanteert het Protocol Leesproblemen en Dyslexie. De school hanteert een Protocol meer – en hoogbegaafdheid De extra ondersteuning voor kinderen met specifieke behoeften. Op Eigen Wijs regulier hanteren we het continuüm van zorg. Dit houdt in dat we verschillende lagen in de zorg kennen binnen onze school. Wanneer uit toets resultaten blijkt dat er leerlingen zijn die niet in de basisondersteuning van de groep meekunnen, er extra ondersteuning zal plaatsvinden. Deze extra ondersteuning wordt weggezet in een groepshandelingsplan (GHP) waarin de ondersteuning in de klas wordt gepland voor een half jaar. Wanneer blijkt dat een leerling na twee planperiodes in een GHP ondanks de extra ondersteuning alsnog niet in de basisondersteuning plaats kan nemen, wordt een Individueel Handelingsplan (IHP) opgesteld (bijvoorbeeld van vermoedens van dyslexie). In dit plan wordt verder ingezoomd op de specifieke onderwijsbehoeften van een individuele leerling. De intensieve ondersteuning binnen het IHP komt bovenop de basisondersteuning en de extra ondersteuning in het GHP. Wanneer een leerling ondanks alle extra inspanningen geen didactische aansluiting meer heeft bij de groep, wordt een OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP) opgesteld. Hierin worden kind specifieke kenmerken en onderwijsbehoeften beschreven die leiden tot een ander aanbod t.o.v. de rest van de groep. Voor zowel het IHP als het OPP geldt dat ouders hiervan op de hoogte worden gesteld en dat zij hier formeel voor tekenen. Dit omdat het de verantwoording is van ons onderwijs aan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

36,4% van de leerlingen presteert boven advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 9,1% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering door de adviescommissie en de beschreven doorlopende ontwikkellijn naar het VO.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Respect voor jezelf en anderen

Ieder kind telt

Veiligheid voor iedereen

Wat is de werkwijze van Talentencampus Eigen Wijs Regulier voor sociale ontwikkeling?

Kinderen leren op basis van gelijkwaardigheid en respect samen te werken en zelf verantwoordelijk te zijn voor hun werk en gedrag. Talentencampus Eigen Wijs Regulier is een Vreedzame School waar de volgende waarden/gedragscode geldt: Iedereen voelt zich veilig en gewaardeerd, conflicten worden positief opgelost, macht wordt niet misbruikt, er wordt opbouwende feedback gegeven, anders zijn is oké, discriminatie is niet toegestaan, iedereen komt blij naar school en gaat blij naar huis, jong en oud werkt samen, iedereen voelt zich betrokken bij het IKC, er is respect voor elkaars persoonlijke levenssfeer, er is ruimte voor emoties, er wordt zorg gedragen voor elkaar en elkaars eigendommen en iedereen houdt zich aan deze waarden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Talentencampus Eigen Wijs Regulier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Talentencampus Eigen Wijs Regulier gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Talentencampus Eigen Wijs Regulier?

Talentencampus Eigen Wijs Regulier gebruikt 'Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.