
Schoolweging
De schoolweging van De Vosseburcht is 26,94 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 97% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een schoolweging van 26,94.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit illustreert de effectieve onderwijsaanpak voor cognitief sterkere leerlingen, mede gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 28% vmbo-(g)t en 12% vwo (vs. 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijsadviezen (4% vmbo-b tegen 5,52% gemiddeld). De combinatie van havo/vwo-adviezen (12%) en brede spreiding onderstreept de inclusieve aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vosseburcht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van kinderen door observaties, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen van Cito. Op basis van de informatie van deze observatie- en toetsgegevens stemmen wij het onderwijsaanbod op groeps- en individueel niveau zo goed mogelijk af. We werken opbrengstgericht (doelgericht). Het opbrengstgericht werken wordt ondersteund door ons leerlingvolgsysteem. Bij de bespreking van een leerling / groep leerlingen wordt indien nodig (als de behaalde opbrengsten structureel onder de gewenste opbrengsten liggen) door de intern begeleider en de leerkracht interventies afgesproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,98% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 27,91% bovenadviezer scoort. Dit weerspiegelt de zorgvuldige advisering en de ‘doorgaande ontwikkelingslijn’ waarbij leerlingen actief betrokken worden bij hun leerproces vanaf groep 5.
Sociale ontwikkeling
Alle kinderen zijn uniek, gelijkwaardig, maar niet gelijk. Kinderen ontwikkelen zich verschillend. Wij begeleiden de kinderen bij het leren en het omgaan met leeftijdsgenoten en volwassenen. Daarbij creëren we een pedagogisch klimaat gebaseerd op de drie basisbehoeften van een kind: Relatie: We creëren een sfeer van acceptatie en vertrouwen. Daarbij is een persoonlijke relatie met de leerkracht, veiligheid en geborgenheid van belang. Competentie: We creëren situaties waardoor de kinderen plezier in het schoolgaan, in het leren, in het samenwerken en in het samenspelen hebben. We laten ze ervaren dat ze iets kunnen en daarvoor gewaardeerd worden. Autonomie: We nemen de kinderen serieus, accepteren ze zoals ze zijn en hechten veel waarde aan het zelfstandig kunnen functioneren. Bij ons onderwijs hebben bovengenoemde basisbehoeften constant onze aandacht. Daarnaast bieden wij schoolbreed gericht aanbod op de sociaal emotionele ontwikkeling. Hierbij maken wij gebruik van de ondersteunende methode Kwink voor sociaal emotioneel leren en burgerschap. LEES MINDER
relatie
competentie
autonomie
Hoe werkt Openbaar IKC De Vosseburcht aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheidsbeleving van de leerlingen wordt jaarlijks gemonitord met behulp van de SCOL vragenlijsten. Daarnaast wordt de veiligheidsbeleving van leerlingen in groep 6, 7 en 8 bevraagd met een gestandaardiseerde vragenlijst. De gegevens worden aangeleverd aan de inspectie. De vragenlijst tevredenheid en sociale veiligheid leerlingen van Vensters PO wordt gebruikt. Om het jaar wordt de vragenlijst tevredenheid ouders van Vensters PO afgenomen. De resultaten van de Vensters vragenlijsten over leerling- en oudertevredenheid worden gepubliceerd op de website Scholen op de kaart.
Welke instrumenten gebruikt Openbaar IKC De Vosseburcht om de sociale ontwikkeling van leerlingen te meten?
Openbaar IKC De Vosseburcht gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt door Openbaar IKC De Vosseburcht?
Openbaar IKC De Vosseburcht gebruikt de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.