
Het team van IKC Teresa in Leeuwarden
Current section: teamZie hier hoe het team van IKC Teresa is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Teresa. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past IKC Teresa bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Teresa bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Op onze school wordt rekening gehouden met de verschillen tussen leerlingen. Wij stemmen aanbod, instructie en verwerking af op de verschillen. Wij werken met externe partijen en zorgen dat ook ondersteuning op school onder schooltijd geboden kan worden.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC Teresa
Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning en Uitdaging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op IKC Teresa bieden we gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen, in samenwerking met Cedin en Orthopedagogenpraktijk Friesland. Onze interne expertgroepen Taal en Rekenen signaleren en begeleiden leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of juist meer uitdaging aankunnen. We geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij we continu zoeken naar de beste methoden om elke leerling te laten groeien. Dit omvat het aanbieden van passende uitdagingen, het integreren van extra ondersteuning in het klassenmanagement en het bevorderen van zelfstandigheid en effectieve taakaanpak. Veel leerlingen ervaren faalangst of vermijden uitdagende taken. Kinderen kunnen zich onmachtig voelen, wat leidt tot boosheid, verdriet of frustratie. Wij bieden begeleiding bij emotieregulatie en leren kinderen om hulp te vragen en acceptatie, zodat ze niet 'bevriezen' maar actief aan de slag gaan met hun leerproces. Voor rekenen maken we gebruik van de methode Pluspunt, aangevuld met Bareka toetsen voor een gedetailleerde analyse van rekenvaardigheden. Remedial programmas zoals Rekensprint, Calcularis en Rekenroute ondersteunen leerlingen met specifieke rekenuitdagingen, van automatisering tot het begrijpen van kernstrategieën. Voor leerlingen die meer aankunnen, bieden we verrijkingsmateriaal zoals Briljant Onderwijs. Op het gebied van lezen en taal werken we met Lijn 3 (groep 3) en Atlantis (groepen 4-8), en voor taal met Staal. Met een kwaliteitskaart dyslexie en een leesspelling-begeleidingsplan volgen we de voortgang nauwkeurig. Remedial programmas zoals BOUW!, Vooruit! en Conditietraining Lezen bieden extra ondersteuning bij beginnende geletterdheid en leesproblemen. Levelwerk biedt verdiepende opdrachten voor zowel rekenen als taal, speciaal voor (hoog)begaafde leerlingen. Onze leerkrachten bieden verlengde instructie voor alle vakgebieden en werken samen met opleidingsscholen voor extra ondersteuning. Let op: ernstige dyslexie (ED), particuliere dyslexiebehandelingen en logopedische ondersteuning vallen buiten het basisaanbod van de school en worden elders geregeld.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
IKC Teresa hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Met de Kanjertraining creëren we een veilige en positieve sfeer in de klas, gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect. De Kanjertraining omvat lessen en oefeningen die gericht zijn op het verbeteren van de groepsdynamiek en het bevorderen van sociale vaardigheden. Leerkrachten, ouders en kinderen leren samen omgaan met uitdagende situaties, met de nadruk op veerkracht en oplossingsgerichtheid. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat en de persoonlijke groei van ieder kind. Onze CPO-coördinatoren fungeren als vertrouwenspersoon en bieden een luisterend oor, zowel wekelijks als op afroep. Daarnaast hebben we intern getrainde Talentfluisteraars die samenwerken met de Kanjerwerkgroep. Zij richten zich op het herkennen en benoemen van talenten, het voeren van talentgesprekken en het begrijpen van gedrag, om zo het talentgericht werken binnen onze school verder vorm te geven.
Gedrag, Werkhouding en Leeraanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op IKC Teresa stimuleren we zelfstandigheid en eigenaarschap van het leerproces door middel van kindgesprekken. We vragen actief naar de leerbehoeften van kinderen en leggen uit hoe leren werkt, waarbij we de 'leerkuil' als metafoor gebruiken om leeruitdagingen te bespreken en oplossingen te vinden. De leerkuil en bijbehorende leervaardigheden, die de executieve functies ondersteunen, worden actief ingezet om de taakaanpak, werkhouding en zelfstandigheid van leerlingen te verbeteren. Deze vaardigheden worden duidelijk en positief gecommuniceerd, ondersteund door visuele middelen zoals posters en placemats met 'denksleutel'-vragen. De interne plusgroep Kameleon en de Bevergroep (leren door doen) bieden wekelijkse begeleiding op het gebied van 'leren leren'. Deze groepen zijn gericht op het ontwikkelen van executieve functies en het versterken van de leerstrategieën, zodat leerlingen effectiever en met meer zelfvertrouwen kunnen werken.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
IKC Teresa stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Vanaf de onderbouw besteden we aandacht aan fijne motoriek, zoals de juiste grip op scharen en schrijfmaterialen. Binnen ons team volgen diverse collega's verdiepende opleidingen op het gebied van bewegingsonderwijs en lichamelijke ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat we onze leerlingen optimaal kunnen begeleiden in hun fysieke groei en ontwikkeling.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De Coördinator Passend Onderwijs (CPO-er) op IKC Teresa waarborgt dat alle protocollen rondom medisch handelen voldoen aan de geldende wettelijke vereisten. Dit zorgt voor een veilige en gestructureerde aanpak. Ons protocol medisch handelen beschrijft gedetailleerd hoe wij de zorg voor leerlingen met een medische indicatie organiseren. Dit omvat procedures voor ziektegevallen op school, het veilig verstrekken van medicatie en het handelen bij calamiteiten, met de gezondheid en het welzijn van de leerlingen als hoogste prioriteit.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontwikkeling en Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Teresa
Ons Toekomstig Aanbod voor Talentontwikkeling en Weerbaarheid
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op IKC Teresa
Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan voor 2024-2025?
Hoe realiseert IKC Teresa haar onderwijsdoelen met een focus op kwaliteit?
Ontdek ons Aanbod voor Peuters: Spelend Leren bij IKC Teresa
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt IKC Teresa speciale programma's voor peuters en jonge kinderen?
Ja, IKC Teresa heeft een uitgebreid aanbod voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en sociale ontwikkeling.
Welke partnerschappen heeft IKC Teresa voor het programma voor jonge kinderen?
IKC Teresa werkt nauw samen met Sinne Kinderopvang om een complete ontwikkelingservaring te bieden aan jonge kinderen.