IKC Teresa in Leeuwarden

Het team van IKC Teresa in Leeuwarden

Current section: team
Wergeasterdyk 58
8941 Leeuwarden

Zie hier hoe het team van IKC Teresa is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Teresa. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Teresa bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Teresa bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school wordt rekening gehouden met de verschillen tussen leerlingen. Wij stemmen aanbod, instructie en verwerking af op de verschillen. Wij werken met externe partijen en zorgen dat ook ondersteuning op school onder schooltijd geboden kan worden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC Teresa

3

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning en Uitdaging

Beschikbare specialisten:

Docent Nederlands
CPO-Coördinatoren
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Op IKC Teresa bieden we gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen, in samenwerking met Cedin en Orthopedagogenpraktijk Friesland. Onze interne expertgroepen Taal en Rekenen signaleren en begeleiden leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of juist meer uitdaging aankunnen. We geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij we continu zoeken naar de beste methoden om elke leerling te laten groeien. Dit omvat het aanbieden van passende uitdagingen, het integreren van extra ondersteuning in het klassenmanagement en het bevorderen van zelfstandigheid en effectieve taakaanpak. Veel leerlingen ervaren faalangst of vermijden uitdagende taken. Kinderen kunnen zich onmachtig voelen, wat leidt tot boosheid, verdriet of frustratie. Wij bieden begeleiding bij emotieregulatie en leren kinderen om hulp te vragen en acceptatie, zodat ze niet 'bevriezen' maar actief aan de slag gaan met hun leerproces. Voor rekenen maken we gebruik van de methode Pluspunt, aangevuld met Bareka toetsen voor een gedetailleerde analyse van rekenvaardigheden. Remedial programmas zoals Rekensprint, Calcularis en Rekenroute ondersteunen leerlingen met specifieke rekenuitdagingen, van automatisering tot het begrijpen van kernstrategieën. Voor leerlingen die meer aankunnen, bieden we verrijkingsmateriaal zoals Briljant Onderwijs. Op het gebied van lezen en taal werken we met Lijn 3 (groep 3) en Atlantis (groepen 4-8), en voor taal met Staal. Met een kwaliteitskaart dyslexie en een leesspelling-begeleidingsplan volgen we de voortgang nauwkeurig. Remedial programmas zoals BOUW!, Vooruit! en Conditietraining Lezen bieden extra ondersteuning bij beginnende geletterdheid en leesproblemen. Levelwerk biedt verdiepende opdrachten voor zowel rekenen als taal, speciaal voor (hoog)begaafde leerlingen. Onze leerkrachten bieden verlengde instructie voor alle vakgebieden en werken samen met opleidingsscholen voor extra ondersteuning. Let op: ernstige dyslexie (ED), particuliere dyslexiebehandelingen en logopedische ondersteuning vallen buiten het basisaanbod van de school en worden elders geregeld.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Kanjer Coördinatoren
Talentfluisteraars
CPO-Coördinatoren (Vertrouwenspersoon)

Toelichting van de school:

IKC Teresa hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Met de Kanjertraining creëren we een veilige en positieve sfeer in de klas, gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect. De Kanjertraining omvat lessen en oefeningen die gericht zijn op het verbeteren van de groepsdynamiek en het bevorderen van sociale vaardigheden. Leerkrachten, ouders en kinderen leren samen omgaan met uitdagende situaties, met de nadruk op veerkracht en oplossingsgerichtheid. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat en de persoonlijke groei van ieder kind. Onze CPO-coördinatoren fungeren als vertrouwenspersoon en bieden een luisterend oor, zowel wekelijks als op afroep. Daarnaast hebben we intern getrainde Talentfluisteraars die samenwerken met de Kanjerwerkgroep. Zij richten zich op het herkennen en benoemen van talenten, het voeren van talentgesprekken en het begrijpen van gedrag, om zo het talentgericht werken binnen onze school verder vorm te geven.

4

Gedrag, Werkhouding en Leeraanpak

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
CPO-Coördinatoren (Vertrouwenspersoon)
Post HBO Special Onderwijs Gedrag
Specialist Doelab/Kameleon

Toelichting van de school:

Op IKC Teresa stimuleren we zelfstandigheid en eigenaarschap van het leerproces door middel van kindgesprekken. We vragen actief naar de leerbehoeften van kinderen en leggen uit hoe leren werkt, waarbij we de 'leerkuil' als metafoor gebruiken om leeruitdagingen te bespreken en oplossingen te vinden. De leerkuil en bijbehorende leervaardigheden, die de executieve functies ondersteunen, worden actief ingezet om de taakaanpak, werkhouding en zelfstandigheid van leerlingen te verbeteren. Deze vaardigheden worden duidelijk en positief gecommuniceerd, ondersteund door visuele middelen zoals posters en placemats met 'denksleutel'-vragen. De interne plusgroep Kameleon en de Bevergroep (leren door doen) bieden wekelijkse begeleiding op het gebied van 'leren leren'. Deze groepen zijn gericht op het ontwikkelen van executieve functies en het versterken van de leerstrategieën, zodat leerlingen effectiever en met meer zelfvertrouwen kunnen werken.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC Teresa stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Vanaf de onderbouw besteden we aandacht aan fijne motoriek, zoals de juiste grip op scharen en schrijfmaterialen. Binnen ons team volgen diverse collega's verdiepende opleidingen op het gebied van bewegingsonderwijs en lichamelijke ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat we onze leerlingen optimaal kunnen begeleiden in hun fysieke groei en ontwikkeling.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

CPO-Coördinatoren

Toelichting van de school:

De Coördinator Passend Onderwijs (CPO-er) op IKC Teresa waarborgt dat alle protocollen rondom medisch handelen voldoen aan de geldende wettelijke vereisten. Dit zorgt voor een veilige en gestructureerde aanpak. Ons protocol medisch handelen beschrijft gedetailleerd hoe wij de zorg voor leerlingen met een medische indicatie organiseren. Dit omvat procedures voor ziektegevallen op school, het veilig verstrekken van medicatie en het handelen bij calamiteiten, met de gezondheid en het welzijn van de leerlingen als hoogste prioriteit.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerpleinen

Ontwikkeling en Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Teresa

Ons Toekomstig Aanbod voor Talentontwikkeling en Weerbaarheid

Bij IKC Teresa stimuleren we de unieke talenten van al onze leerlingen. Dit doen we middels een jaarlijkse schoolbrede talentweek en speciale talentdagen in elke groep. Deze dagen bieden een breed scala aan activiteiten, van ICT en Kunst & Cultuur tot verrassende workshops zoals circus, kaatsen, Chinees, freerunnen en zeep maken. We werken samen met inspirerende partners zoals Semko wereld docenten en de 058 Dance Company voor muziek, dans en film. In lijn met onze visie op een holistische ontwikkeling, versterken we de weerbaarheid van kinderen. We leren hen omgaan met teleurstellingen, tegenslag en de uitdagingen van het schoolse leven en de maatschappij. In plaats van reacties als "ik kan het niet" of "ik wil het niet", moedigen we kinderen aan om hulp te vragen, door te zetten en hun emoties te begrijpen. We focussen op executieve functies en emotionele veerkracht, zodat ze leren van fouten en uitdagingen aangaan met zelfvertrouwen. We willen dat elk kind leert omgaan met diversiteit en zelfvertrouwen opbouwt om toekomstige uitdagingen aan te gaan. Dit draagt bij aan een sterke basis voor hun verdere leven. Voor schooljaar 25-26 breiden we ons aanbod uit met de Kameleon-groep voor denkers en de Bever-groep voor doeners. De Bever-groep gebruikt de "Doelab" methode om leerhouding en eigenaarschap te bevorderen, gericht op maak-, leer-, denk- en techniekdoelen. Daarnaast bieden we, samen met Sinne, een naschools aanbod dat aansluit bij onze talentgerichte aanpak. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind bij IKC Teresa.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op IKC Teresa

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan voor 2024-2025?

IKC Teresa werkt continu aan onderwijsverbetering. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we ons gericht op diverse kerngebieden om de leerervaring voor elk kind te optimaliseren. Onze prioriteiten omvatten de continue professionele ontwikkeling van ons team op gebieden als Handelingsgericht Werken (HGW), de Kanjertraining voor een positief sociaal klimaat, Effectieve Directe Instructie (EDI) en de implementatie van de Rekendoelplanners 'Zicht op Ontwikkeling'. We zetten stappen om interne auditacties te integreren en de nieuwe leesmethodes 'Atlantis' voor technisch en begrijpend lezen succesvol te implementeren. Daarnaast verkennen we de mogelijkheden van DiGiT voor digitale geletterdheid en monitoren we onze voortgang nauwgezet via onze expertgroepen en de Schoolmonitor-applicatie. We stellen realistische jaarplannen op, verrijken onze kwaliteitskaarten en draaiboeken, en werken samen met onze oudervereniging aan een gestructureerde aanpak. We evalueren onze doelen kritisch. Hoewel we een veilig en positief schoolklimaat hebben gecreëerd, zichtbaar tijdens het inspectiebezoek in maart 2025, erkennen we dat er verbeterpunten zijn in ons didactisch handelen en de doorgaande lijn binnen de school. Een gedetailleerd verbeterplan, gemonitord door directie en coördinatoren, is hiervoor opgesteld. De interne auditacties zijn deels uitgevoerd, maar de kwaliteit van de HGW-cyclus kan nog beter. Het begeleiden van alle leerlingen op maat vraagt doorlopende ontwikkeling van leerkrachten, een proces dat door de inspectie als 'onvoldoende' werd bestempeld voor de standaard 'Zicht Op Ontwikkeling'. Ook hieraan werken we met een specifiek verbeterplan. De methode Atlantis vraagt om een zorgvuldige implementatie, met aandacht voor instapniveaus en overlap met andere methodes zoals 'Taal' en 'IPC'. Voor schooljaar 2025-2026 ligt een vervolgplan klaar. De digitale geletterdheid via DiGiT wordt verder ontwikkeld, waarbij teamleden actief scholing volgen en leerlijnen binnen ons IKC worden uitgewerkt. Via Schoolmonitor houden we onze voortgang bij en presenteren we doelen aan het team. De jaarplanning helpt ons proactief te werken en werkdruk te beheersen. Ons archief met draaiboeken en kwaliteitskaarten wordt voortdurend aangevuld, toegankelijk via het handboek 'Zo werken wij op IKC Teresa' op SharePoint. Voor schooljaar 2025-2026 focussen we op het verbeteren van 'Zicht op Ontwikkeling' (OP2) en pedagogisch-didactisch handelen (OP3), de verdere implementatie van Atlantis en DiGiT-PO, en het analyseren van tussentijdse toetsresultaten voor optimale eindopbrengsten. Deze doelen zijn uitgewerkt in projectplannen met duidelijke stappen, waaronder doelformulering, meetbare resultaten, tijdsplanning en borging, om duurzame verbeteringen te garanderen.

Hoe realiseert IKC Teresa haar onderwijsdoelen met een focus op kwaliteit?

Bij IKC Teresa streven we naar continue verbetering van ons onderwijs en de kwaliteit van onze lespraktijken. Dit doen we door een systematische aanpak, waarbij leerkrachten nauw samenwerken onder begeleiding van de directie en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO's). Specifieke verbetertrajecten, zoals die voortkomen uit inspectierapporten voor OP2 en OP3, worden gemonitord door de directie en CPO's. Zij ondersteunen leerkrachten actief bij de implementatie. Schooldoelen worden per vakgebied gedelegeerd aan gespecialiseerde expertgroepen, zoals die voor Kanjer, IPC, Taal/Spelling en Rekenen. Elk van deze groepen wordt versterkt met een lid van het Management Team. De expertgroepen 'Taal/Lezen' en 'Toekomst Gericht Onderwijs' zijn cruciaal voor de implementatie van de methodes 'Atlantis' en 'Digit-PO'. Andere expertgroepen werken aan hun specifieke jaardoelen. Het borgen van deze doelen en het up-to-date houden van ons kennisarchief is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We gebruiken Schoolmonitor om de voortgang van alle expertgroepen te volgen. Per doel wordt de ontwikkeling nauwlettend gemonitord. Elke expertgroep heeft Kwaliteitskaarten ontwikkeld voor snelle toegang tot informatie en werkwijzen, die ook zijn opgenomen in het handboek 'Zo werken wij op IKC Teresa'. Alle teamleden dragen bij aan het creëren van draaiboeken en kwaliteitskaarten, en monitoren gezamenlijk of iedereen de IKC-werkwijzen integreert. Nascholing is altijd gericht op onze lopende verbetertrajecten en vindt plaats tijdens studiedagen, teambijeenkomsten en door middel van lesobservaties. Via team- en unitvergaderingen houden we de voortgang van ontwikkeldoelen bij. Op leerlingniveau monitoren we de ontwikkeling halfjaarlijks met Citotoetsen 'Leerling In Beeld'. Dit stelt ons in staat om tijdig aanpassingen te doen in instructie en aanbod, met ondersteuning van de CPO. Dit geldt ook voor de Doorstroomtoets halverwege groep 8, waarbij we, na analyse, verbeteringen doorvoeren in samenwerking met de relevante expertgroepen.

Ontdek ons Aanbod voor Peuters: Spelend Leren bij IKC Teresa

Toelichting van de school

IKC Teresa biedt een stimulerende omgeving voor peuters van 2 tot 4 jaar. Bij ons ontdekken jonge kinderen de wereld door spel en interactie met leeftijdsgenootjes. Wij geloven dat spel de sleutel is tot de unieke ontwikkeling van elk kind. Daarom creëren we een leerrijke en speelse omgeving die uitnodigt tot ontdekken en groeien. Onze integrale aanpak omvat een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 2 tot 6 jaar. De ruimtes zijn zo ontworpen dat ze kinderen uitdagen tot ontwikkeling, terwijl ze tegelijkertijd een gevoel van rust en veiligheid bieden. Opvang en onderwijs zijn naadloos geïntegreerd, binnen de geldende wettelijke en financiële kaders. De overgang van peuter naar kleuter wordt soepel geregeld met een warme overdracht en speciale wenmomenten. Dit zorgt voor een vertrouwde start in de basisschool. De warme overdracht omvat een persoonlijk gesprek met ouders om het inschrijfformulier en relevante documenten te bespreken. Bij kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, sluit de Coördinator Passend Onderwijs (CPO) aan bij dit gesprek. Wenmomenten worden in overleg met ouders door de leerkracht ingepland, zodat uw kind zich optimaal kan voorbereiden op de nieuwe omgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Teresa speciale programma's voor peuters en jonge kinderen?

Ja, IKC Teresa heeft een uitgebreid aanbod voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en sociale ontwikkeling.

Ja, IKC Teresa heeft een uitgebreid aanbod voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en sociale ontwikkeling.

Kinderopvang

Welke partnerschappen heeft IKC Teresa voor het programma voor jonge kinderen?

IKC Teresa werkt nauw samen met Sinne Kinderopvang om een complete ontwikkelingservaring te bieden aan jonge kinderen.

IKC Teresa werkt nauw samen met Sinne Kinderopvang om een complete ontwikkelingservaring te bieden aan jonge kinderen.

Team | IKC Teresa in Leeuwarden | [2025] Schoolregister