IKC Maria Louise

De resultaten van IKC Maria Louise in Leeuwarden

Current section: resultaten
Transvaalstraat 75
8917 Leeuwarden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Maria Louise, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC Maria Louise bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Maria Louise bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau op IKC Maria Louise

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Maria Louise. Op IKC Maria Louise zien we dat 98.91% van onze leerlingen dit fundamentele niveau behalen. Dit is significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 96.61%, wat aangeeft dat onze aanpak zeer effectief is in het leggen van een sterke basis voor alle leerlingen. Onze schoolprestaties liggen ruim boven de signaleringswaarde van 85%, wat bevestigt dat we voldoen aan de landelijke kwaliteitsnormen voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Prestaties Streefniveau op IKC Maria Louise

Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en stelt hogere academische doelen voor onze leerlingen. Het is ons streven om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. Voor IKC Maria Louise geldt een specifieke signaleringswaarde van 53.8% voor het streefniveau, bepaald door de inspectie op basis van onze unieke leerlingpopulatie. Met 78.87% van onze leerlingen die dit streefniveau behalen, overtreffen we deze individuele schoolnorm ruimschoots. Vergeleken met het landelijk gemiddelde van 63.97% voor het streefniveau, laten de resultaten van IKC Maria Louise zien dat onze leerlingen uitstekend presteren en zich goed voorbereiden op vervolgonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Maria Louise?

IKC Maria Louise hanteert een zorgvuldig proces voor het schooladvies voor het voortgezet onderwijs, met ingang van het schooljaar 2025-2026. We maken hierbij gebruik van de innovatieve Plaatsingswijzer en ons uitgebreide IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). De Plaatsingswijzer is een essentieel hulpmiddel dat het schooladvies onderbouwt met de meerjarige ontwikkeling van iedere leerling. Deze ontwikkeling wordt nauwkeurig gevolgd via het IEP LVS, met specifieke aandacht voor gegevens vanaf het einde van groep 7. We analyseren prestaties op het gebied van begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling. De onderdelen begrijpend lezen en rekenen & wiskunde wegen het zwaarst in ons adviesproces. De ontwikkelscores uit het IEP LVS worden binnen de Plaatsingswijzer omgezet naar vaardigheidsscores. Deze scores bieden een gedetailleerd inzicht in de optimale plaatsing van een leerling in het voortgezet onderwijs, rekening houdend met eventuele versnellingen of vertragingen. Onze methode is flexibel en sluit naadloos aan bij leerlingen die werken met aangepaste programma's of toetsing. Zij worden op een passende en zorgvuldige manier meegenomen in de advisering. De Plaatsingswijzer is geen geautomatiseerd systeem; het is een instrument voor weloverwogen beslissingen. Naast toetsresultaten kijken we ook naar werkhouding, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling, die worden vastgelegd in het onderwijskundig rapport. Het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS) biedt een holistisch beeld van de leerling. Het focust niet alleen op taal en rekenen, maar ook op sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Dit systeem helpt leerkrachten en leerlingen om gezamenlijk de volgende ontwikkelstappen te bepalen en versterkt het eigenaarschap van de leerling. In oktober/november voeren we de 'hart- en handeninstrumenten' van het IEP LVS uit bij leerlingen van groep 3 t/m 8. Via digitale vragenlijsten, aangeduid als Inzicht Eigen Profiel (IEP), meten we de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en het creatief vermogen van de leerling. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemeten door te kijken naar zelfbeeld, omgang met emoties en de rol in sociale situaties, inclusief empathisch vermogen. De leeraanpak wordt beoordeeld op basis van planning, organisatie, doorzettingsvermogen en motivatie. Het creatief vermogen, gemeten met een TNO-ontwikkeld instrument, brengt eigenschappen als nieuwsgierigheid en vindingrijkheid in kaart, en beoordeelt de ondersteuning van creatieve ontwikkeling binnen de schoolcontext.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op IKC Maria Louise

Bij IKC Maria Louise staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal, gebaseerd op drie fundamentele menselijke behoeften: relatie, competentie en autonomie. Deze principes vormen de basis voor onze aanpak, waarbij we streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving. Relatie: Verbinding en Welzijn Een sterke band tussen leerkracht en leerling is essentieel. Wij zorgen ervoor dat elk kind zich gezien, gehoord en welkom voelt. Door positieve benadering en aandacht voor individuele talenten, bevorderen we een gevoel van eigenwaarde. De onderlinge relaties tussen leerlingen en de groepsdynamiek krijgen veel aandacht. Samen leren en samen leven zijn hierbij kernwoorden. Kinderen leren dat ze deel uitmaken van een gemeenschap en dat respect, samenwerking en eigen verantwoordelijkheid cruciaal zijn. De samenwerking met ouders is hierin van onschatbare waarde. Wij geloven in de kracht van de 'relatiedriehoek' van leerkracht, leerling en ouders, gebaseerd op vertrouwen en open communicatie. Competentie: Leren en Groeien Wij bieden onderwijs op maat, waarbij we aansluiten bij het niveau en de leerstijl van elk kind. Succeservaringen vergroten het zelfvertrouwen, terwijl uitdagingen de nieuwsgierigheid prikkelen. Zo stimuleren we een actieve leerhouding en intrinsieke motivatie, essentieel voor levenslang leren. Autonomie: Zelfstandigheid en Richting Leerlingen worden aangemoedigd om mede-eigenaar te zijn van hun leerproces. Ze leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling en de waarde van doorzettingsvermogen en eigen inzet. Deze vaardigheden zijn niet alleen belangrijk voor succes op school, maar ook voor hun toekomstige rol in de maatschappij.

Veiligheid voorop

Respect voor iedereen

Verantwoordelijkheid nemen

Hoe bevordert IKC Maria Louise de sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC Maria Louise stimuleert sociale ontwikkeling door de drie basisbehoeften – relatie, competentie en autonomie – centraal te stellen in het onderwijs. Dit wordt ondersteund door de methode Kwink! De methode Kwink! is een online programma voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid, voor de groepen 1 tot en met 8. Het programma is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en richt zich op preventie, zoals het tegengaan van pesten, en het bevorderen van een veilige groepsdynamiek. Kwink! sluit naadloos aan bij de principes van Positive Behaviour Support (PBS).

Welke registratiemethoden worden gebruikt om sociale vooruitgang te monitoren?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en de ontwikkeling van leerlingen, hanteert IKC Maria Louise de volgende registratiemethode:

  • IK-ZO!

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?

IKC Maria Louise maakt gebruik van de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren:

  • Kwink!

Inspectierapport IKC Maria Louise: Kwaliteit en Ontwikkeling

IKC Maria Louise in Leeuwarden, gelegen aan de Transvaalstraat 75, heeft op 14 januari 2020 een thematisch schoolbezoek ontvangen van de Inspectie van het Onderwijs. Dit bezoek, gericht op 'Lerarenkracht: theorie en praktijk in het didactisch handelen', was een waardevolle gelegenheid om onze onderwijsaanpak te evalueren en te versterken. Dit bezoek maakte deel uit van de wettelijke verplichting om elke basisschool in Nederland periodiek te bezoeken. De verzamelde informatie draagt bij aan het jaarlijkse rapport 'Staat van het Onderwijs'. Tijdens het bezoek voerden we constructieve gesprekken over onze schoolambities met betrekking tot didactisch handelen en hoe deze zichtbaar zijn in onze klassen. We bespraken onze zelfevaluatie en hoe we de kwaliteit en realisatie van onze doelen monitoren. De inspecteur koppelde dit aan de praktijk van het didactisch handelen, met specifieke aandacht voor taakgerichtheid, betrokkenheid en feedback. Vragen over onze ambities en hoe we de kwaliteit waarborgen stonden centraal. Als school hebben we het bezoek als zeer positief ervaren. We ontvingen waardevolle feedback op onze ingezette koers, wat ons motiveert om vol vertrouwen verder te werken aan de ontwikkeling van ons onderwijs. Het bezoek resulteerde niet in een formele beoordeling, maar bood wel een gefundeerd inzicht in onze onderwijspraktijk.

Resultaten | IKC Maria Louise in Leeuwarden | [2025] Schoolregister