
Schoolweging
De schoolweging van Het Palet Leeuwarden is 34,68 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
87.78% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, voldoende boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Toch blijft dit ruim onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93.36%), wat mogelijk samenhangt met de diversiteit in achtergronden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39.99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 36.3% maar lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (49.21%). Dit reflecteert de uitdagingen die samenhangen met de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een praktische focus: 76.47% vmbo-advies (23.53% b, 29.41% k, 23.53% (g)t), tegenover 23.53% havo/vwo. Dit staat in contrast met vergelijkbare scholen waar 47.51% havo/vwo-advies gegeven wordt. Wel valt een lager percentage praktijkonderwijsadvies op (0% vs. 1.01% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Palet Leeuwarden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Goede resultaten Wij vinden het belangrijk dat elk kind zijn of haar mogelijkheden en talenten te volle benut. Dit is terug te zien in de (tussentijdse) doelen (en ambities) die we stellen in het op weg zijn naar 1F en 1S. Kinderen verschillen en ook de wijze waarop kinderen leren kan anders zijn. Bij de instructie wordt in elke klas gewerkt met drie groepen: een plusgroep voor kinderen die weinig instructie nodig hebben, de basisgroep en een groep die extra instructie nodig heeft. Ook de moeilijkheidsgraad en de hoeveelheid leerstof verschilt per instructie. We werken met een groepsoverzicht en passend aanbod op de hoofdvakken. Mocht het nodig dan zijn stellen we een handelingsplan op om te zorgen dat kinderen op het gewenste niveau presteren. Daarnaast werken we met een kleine cyclus om de zorg nodig is tijdens de dagelijkse lessen te monitoren en uitval te voorkomen. Meten en vergelijken van prestaties is nodig. Op de eerste plaats om te kijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces zich per kind en/of per groep ontwikkelt, daarnaast geeft het de leerkracht informatie hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of kinderen extra of speciale aandacht/hulp nodig hebben. De leerresultaten worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Naast methodegebonden toetsen worden twee keer per jaar vanaf groep 3 de Cito-toetsen afgenomen en geanalyseerd en maken we gebruik van AVI. Vanaf vorig schooljaar werken we met Leerling in beeld. Dit is de meer dan volwaardige opvolger van Cito LVS 3.0 en helpt ons om de ontwikkeling van elke leerling zichtbaar te maken. Met Leerling in beeld legen we de focus op de groei van iedere leerling, met aandacht voor het cognitieve én sociaal-emotionele aspect. Door het gebruik van het observatie-, volg- en registratiesysteem Digikeuzebord voor de kleuters en de peuters krijgen de jongste kinderen het juiste aanbod en worden de doelen ambitieus doch realistisch opgesteld. Het Peuter- en Kleuter digikeuzebord is een leerlingvolgsysteem voor het inzichtelijk maken van de belangrijkste ontwikkelingsdoelen binnen de verschillende leerlijnen. In het systeem zijn leerlijnen en doelen ontwikkeld voor taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek (fijne en grove motoriek). Onze leerkrachten en pedagogisch medewerkers kunnen met het leerlingvolgsysteem op geplande en ongeplande momenten de ontwikkeling van een kind observeren. De behaalde doelen worden aangevinkt, deze worden direct in het systeem verwerkt en kunnen zo een beredeneerd aanbod te bieden, passend bij de ontwikkeling van het jonge kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.56% presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 33.33% boven verwachting scoort. Dit duidt op zorgvuldige adviesvorming, passend bij het beschreven 'intensieve monitoring' en maatwerk in de doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
De ontwikkeling als mens staat voor IKC Het Palet centraal. We hebben normen en waarden waarnaar we met elkaar leven. We zorgen gezamenlijk voor een veilig klimaat met ontspanning en plezier waar iedereen gehoord en gezien wordt. Daarbij hebben we een koel hoofd en warm hart: we handelen met verstand en gevoel. We communiceren open met elkaar, waarbij de gouden driehoek kind-ouder-IKC centraal staat. Hierbij zijn onze spelregels het middel om ons hieraan te houden. LEES MINDER
passie
Vertrouwen en veiligheid
Communicatie en samenwerken
Wat is de werkwijze van IKC Het Palet voor sociale ontwikkeling?
Het samen leren, samenwerken en samenleven vraagt bij IKC Het Palet veel aandacht. De school biedt voor alle groepen het programma KiVa aan. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. De nadruk ligt op de groep als geheel. Het motto van IKC Het Palet is: Samen maken we er een fijne school van. De leerlingen stellen twee maal per jaar hun eigen portfolio samen met betekenisvolle bewijsstukken van lessen, opdrachten en activiteiten.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Het Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Het Palet gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KiVa en Digikeuzebord sociaal emotionele ontwikkeling.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Het Palet?
IKC Het Palet maakt gebruik van de methode KiVa voor sociaal-emotioneel leren.