IKC Franciscus

Het team van IKC Franciscus in Leeuwarden

Current section: team
Johan De Walestraat 1
8921 Leeuwarden

Zie hier hoe het team van IKC Franciscus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Franciscus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Franciscus bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Franciscus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.5%)
Man (23.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Franciscus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (46.7%)
45-55 jaar (6.7%)
55-65 jaar (6.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Franciscus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Franciscus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervangende Leerkrachten bij IKC Franciscus: Zorgeloze Continuïteit

Bij IKC Franciscus staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Om dit te waarborgen, beschikken wij over een toegewijd eigen BMS-supportteam dat zorg draagt voor de inzet van kwalitatief hoogwaardige en ervaren leerkrachten. Deze professionele vervangers zijn speciaal geselecteerd en getraind om onze onderwijsmethoden en pedagogische visie naadloos voort te zetten. Zo garanderen wij dat uw kind altijd kan rekenen op deskundige begeleiding en een stabiele leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van de vaste leerkracht. Ons team van vervangende leerkrachten is flexibel inzetbaar en volledig ingeburgerd in de schoolcultuur van IKC Franciscus. Dit zorgt voor een minimale verstoring van het lesprogramma en een maximale focus op de educatieve ontwikkeling van elke leerling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Franciscus: Specialisten voor Elk Kind

6

Taal, Rekenen en Brede Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach
Expert Jonge Kind & Hoogbegaafdheid
Specialist Taalontwikkeling
Logopedische Ondersteuning
Jeugdondersteuner voor Kindwelzijn
Coördinator Passend Onderwijs

Toelichting van de school:

IKC Franciscus bereidt uw kind voor op een succesvolle toekomst door te streven naar het hoogst haalbare leerresultaat. Binnen ons kindcentrum hechten wij veel waarde aan alle leergebieden, met een speciale focus op taal, rekenen en lezen. Deze kernvakken vormen de essentiële basis voor de verdere academische ontwikkeling van elk kind. Onze toegewijde leerkrachten en pedagogisch medewerkers volgen nauwgezet de voortgang van uw kind, terwijl ze ook de nieuwste landelijke onderwijsontwikkelingen integreren. Wij maken gebruik van moderne lesmethodieken en passen het Expliciete Directe Instructie (EDI) model toe, wat zorgt voor effectieve instructie op drie niveaus. Bovendien versterkt de aanwezigheid van een jeugdondersteuner ons team, die samenwerkt aan een inclusieve en gezonde leeromgeving voor kinderen van 0 tot 12 jaar.

3

Sociaal-Emotionele Vaardigheden en Groei

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Gecertificeerd Kanjercoördinator
Coördinator Passend Onderwijs

Toelichting van de school:

Alle leerkrachten van IKC Franciscus zijn getraind in de Kanjertraining. Sinds 2016 zijn we trots gecertificeerd als Kanjer Kindcentrum, wat onze toewijding aan positieve sociale ontwikkeling onderstreept.

0

Gedragsmanagement en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons onderwijs wordt klassikaal aangeboden via het EDI-concept, met een sterke nadruk op zelfstandig leren. Onze vernieuwde methodes voor rekenen, taal, wereldoriëntatie en onze sociaal-emotionele programma's, zoals de Kanjertraining, zijn hier perfect op afgestemd.

1

Motorische Ontwikkeling en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gymnastiek (bv Sport)

Toelichting van de school:

Uw kind ontvangt gymnastieklessen van een gespecialiseerde vakleerkracht van bv Sport. Elk halfjaar wordt de motorische ontwikkeling van de kinderen geëvalueerd middels de MQ-scan.

0

Gezondheid en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Franciscus

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Bij IKC Franciscus streven we naar een breed en inclusief onderwijs-, opvoedings- en ontwikkelingsaanbod. Wij bieden regulier onderwijs waar mogelijk en specifieke ondersteuning waar nodig. Dit betekent dat we een verscheidenheid aan leerlingen met speciale onderwijsbehoeften kunnen opvangen. De details van onze uitgebreide zorgmogelijkheden zijn vastgelegd in ons Schoolondersteuningsplan (SOP). Gestroomlijnde Zorgstructuur voor Optimale Ontwikkeling Om de aandacht en middelen efficiënt in te zetten, werken gemeenten en IKC Franciscus samen aan een vernieuwde zorgstructuur. Ons doel is het verminderen van ongelijkheid, het verhogen van de kwaliteit van opvang en onderwijs, en het bevorderen van de algehele gezondheid en het welzijn van onze leerlingen. Betrokkenheid van medewerkers is hierbij cruciaal; zij werken actief mee in diverse werkgroepen. Onze Zorgprincipes: Preventie, Vroegsignalering en Samenwerking De zorg binnen IKC Franciscus is gebaseerd op preventieve activiteiten, tijdige signalering van behoeften, snelle en laagdrempelige hulpverlening, en actieve betrokkenheid van ouders en kinderen. We hanteren een planmatige en handelingsgerichte aanpak volgens onze eigen zorgpiramide, wat zorgt voor een consistente en doorlopende lijn in de ondersteuning. Deze doorlopende lijn is essentieel voor kinderen, vooral tijdens cruciale overgangen zoals van peuter naar kleuter, van school naar naschoolse opvang, en van onderwijs naar zorg. Een consistente aanpak bevordert een stabiele ontwikkeling. Samenwerking bij Ontwikkelingsuitdagingen Als pedagogisch medewerker, leerkracht of ouder zich zorgen maakt over de ontwikkeling van een kind, bijvoorbeeld door leer- of uitdagingsproblemen, gaan we direct met u in gesprek. Samen bepalen we de benodigde stappen om uw kind de juiste ondersteuning te bieden. Mochten de interne mogelijkheden ontoereikend zijn, dan schakelen we na overleg met u deskundigen in. Deze specialisten bieden een breder perspectief op de ontwikkeling van uw kind en helpen bij het opstellen van een ontwikkelingsperspectief (OPP) of handelingsplan. Indien uit evaluatie blijkt dat complexe problemen de grenzen van onze ondersteuning binnen IKC Franciscus overschrijden, besluiten we gezamenlijk met ouders tot een doorverwijzing naar een meer passende vorm van opvang of onderwijs. Deze route wordt altijd in nauwe samenwerking met u doorlopen. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning IKC Franciscus blijft zich continu ontwikkelen. De komende jaren focussen we op de volgende expertisegebieden: - Ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen - Begeleiding bij meertaligheid, TOS (in nauwe samenwerking met Kentalis) en NT2 - Integratie van bewegend leren in het onderwijs - Versterking van technisch en begrijpend lezen

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan IKC Franciscus: Voor Continu Verbeterend Onderwijs

Wat zijn de doelstellingen binnen het schoolplan van IKC Franciscus?

Kwaliteitszorg bij IKC Franciscus De maatschappij om ons heen evolueert constant. Als Integraal Kindcentrum (IKC) streven we ernaar om nauw verbonden te blijven met deze dynamische wereld. Dit betekent dat we openstaan voor nieuwe vragen en uitdagingen die aan ons onderwijs worden gesteld. Bij IKC Franciscus leren we continu te anticiperen op deze veranderingen. Zowel ons team, de ouders als de kinderen zijn actief betrokken bij dit leerproces. Door deze gezamenlijke inspanning verbeteren we continu de kwaliteit van ons onderwijs. Onze kwaliteitszorg is gebaseerd op vijf kernvragen: 1. Zetten we ons in voor de juiste onderwijsdoelen? 2. Voeren we onze onderwijsactiviteiten effectief uit? 3. Hoe meten we de voortgang en resultaten? 4. Delen anderen deze beoordeling? 5. Hoe benutten we deze inzichten voor verdere groei? Elke vier jaar stellen we ons schoolplan op. Hierin leggen we vast hoe we deze verbeteringen willen realiseren en borgen voor de toekomst.

Hoe verbetert IKC Franciscus de onderwijskwaliteit en bereikt het gestelde doelen?

Kwaliteitsonderzoek en Verbetering bij IKC Franciscus Om onze onderwijskwaliteit te optimaliseren, is het essentieel om zowel onze sterke punten als onze verbeterpunten te identificeren. Dit doen we door middel van diverse methoden, waaronder ons kindvolgsysteem, observaties met de competentie thermometer, gerichte gesprekken, inspectiebezoeken, oudercontacten en anonieme enquêtes. Daarnaast organiseren we regelmatige teamvergaderingen, onderhouden we contacten met externe partners en analyseren we de resultaten van onze leerlingen op het voortgezet onderwijs. Ook de uitwisseling van kennis met andere scholen draagt bij aan onze ontwikkeling. Op basis van deze analyses bepalen we welke middelen en aanpakken nodig zijn om onze kwaliteiten te versterken en onze zwakke punten aan te pakken. Elk schooljaar stellen we onze beleidsvoornemens vast voor het komende jaar. Deze voornemens worden besproken met de medezeggenschapsraad, de oudervereniging en de schooladviescommissie. De resultaten van het afgelopen jaar worden geëvalueerd en gepubliceerd in onze jaarverslagen op de website. Continue Scholing voor het Team Als team zetten we vol in op onze professionele ontwikkeling. Scholing is hierin een cruciaal element, plaatsvindend tijdens studiedagen, teambijeenkomsten en klassenconsultaties. Individuele teamleden volgen gespecialiseerde cursussen, bijvoorbeeld op het gebied van dyslexie of gedragsmanagement. We bezoeken conferenties en blijven op de hoogte van de laatste onderwijsontwikkelingen via relevante literatuur, werkbezoeken en deelname aan netwerken. Om onze teamkracht te vergroten, volgen we jaarlijks teamtrainingen gericht op persoonlijke groei en het erkennen van onze kwetsbaarheden. Dit bevordert een omgeving van openheid en vertrouwen, waarin we elkaar ondersteunen en het onderwijs continu verbeteren. Ons vierjarige schoolmeerjarenplan beschrijft de strategie voor deze verbeteringen, vertaald naar concrete jaarplannen. Jaarlijks evalueren we de voortgang en stellen we de plannen voor het volgende jaar op. Zowel het schoolmeerjarenplan als het schoolplan zijn ter inzage op school en digitaal beschikbaar op onze website.

Ontdek het Jonge Kind Programma bij IKC Franciscus in Leeuwarden

Toelichting van de school

IKC Franciscus in Leeuwarden verenigt onderwijs en opvang onder één dak, met een gedeelde missie en visie. Onze samenwerking met Sinne Kinderopvang biedt dagopvang, een speelleergroep en buitenschoolse opvang (VSO/BSO) voor uw kind. Wij geloven dat jonge kinderen leren door te spelen, te ontdekken en te ervaren. Onze omgeving stimuleert nieuwsgierigheid en leergierigheid door middel van interactie, onderzoek en zintuiglijke spelactiviteiten. Rijk ingerichte speelhoeken in onze opvang- en onderbouwgroepen vormen de kern van onze pedagogische aanpak. Door thematisch te werken, duiken kinderen diep in onderwerpen, wat hun ontwikkeling stimuleert. Via spel en thema's leren kinderen spelenderwijs de wereld kennen, ontwikkelen ze vaardigheden en groeien ze zelfstandig. Dit alles draagt bij aan een brede en betekenisvolle leerervaring. **Dagopvang voor kinderen van 0-4 jaar:** Onze dagopvang is dagelijks geopend van circa 07:30 tot 18:30 uur, met twee groepen die speciaal zijn ingericht voor de jongste kinderen binnen ons kindcentrum. **Speelleergroep voor kinderen van 2-4 jaar:** De speelleergroep is toegankelijk op alle ochtenden van de week, van 08:15 tot 12:15 uur, en biedt een stimulerende omgeving voor peuters. **Doorlopende Leerlijn:** Bij IKC Franciscus hanteren we een doorlopende leerlijn. Kinderen die de basisschoolleeftijd van 4 jaar bereiken, stromen moeiteloos door naar groep 1. Het aanbod voor het jonge kind wordt naadloos voortgezet in groep 1 en 2, met nauwe samenwerking tussen opvang en onderwijs, alles vastgelegd in één beleidsplan. **Ondersteuning en Coördinatie:** Onze VVE-coördinator (Vroeg- en Voorschoolse Educatie) fungeert als centraal aanspreekpunt tussen school, opvang en ouders. De coördinator passend onderwijs (CPO) volgt de ontwikkeling van alle kinderen, van groep 1 tot en met 8, en documenteert dit in ons leerlingvolgsysteem voor optimale begeleiding.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Franciscus extra faciliteiten voor jonge kinderen?

IKC Franciscus biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief dagopvang, een speelleergroep en naadloze doorstroming naar groep 1. Ons aanbod is gericht op spelenderwijs leren en een optimale ontwikkeling.

IKC Franciscus biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief dagopvang, een speelleergroep en naadloze doorstroming naar groep 1. Ons aanbod is gericht op spelenderwijs leren en een optimale ontwikkeling.

Met welke partners werkt IKC Franciscus samen voor het jonge kind programma?

IKC Franciscus werkt nauw samen met Sinne Kinderopvang om een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en kwalitatieve begeleiding van 0 tot 4 jaar.

IKC Franciscus werkt nauw samen met Sinne Kinderopvang om een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en kwalitatieve begeleiding van 0 tot 4 jaar.

Team | IKC Franciscus in Leeuwarden | [2025] Schoolregister