
Schoolweging
De schoolweging van Franciscus Leeuwarden is 35,28 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,4% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. De intensieve monitoring vanuit het leerlingvolgsysteem en vroegtijdige adviezen sinds groep 6 dragen hieraan bij. Dit is 4,4% hoger dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van de ‘plaatsingswijzer’-methode en de focus op ontwikkelingsgericht leren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 47,6%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Ruim 68% van de adviezen valt in de theoretische leerwegen (vmbo-(g)t/havo/vwo), met name vmbo-(g)t/havo (21,7%) en havo (21,7%). Opvallend is het lage praktijkonderwijspercentage (0% vs. 1,01% regionaal). De combinatieadviezen (vmbo-b/k en k/gt) blijven beperkt tot 13%, wat wijst op gerichte doorstroombegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Franciscus Leeuwarden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De Onderwijsinspectie gebruikt de resultaten op de volgende tussentijdse toetsen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs: Technisch lezen groep 3 Technisch lezen groep 4 Rekenen en wiskunde groep 4 Rekenen en wiskunde groep 6 Begrijpend lezen groep 6 Leerlingen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Maar we willen ook controleren of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang, omdat je naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten kijkt in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. Ook geven methode geboden toetsen gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De onderwijsinspectie gebruikt deze toetsen om de tussenresultaten van scholen te beoordelen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerlinganalyses. Aan de hand van deze groepsanalyse en leerlinganalyse maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Vier keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de CPO.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
57,7% presteert boven advies (+32,4% t.o.v. landelijk gemiddelde), wat de kwaliteit van advisering benadrukt. Slechts 7,7% zit onder advies, ver onder de landelijke 11,8%. Dit reflecteert de ‘doorgaande ontwikkelingslijn’ waarbij resultaten vanaf groep 6 structureel worden bijgesteld.
Sociale ontwikkeling
Het leven en werken in een groep en het zich daarvoor verantwoordelijk voelen is belangrijk. Een mens heeft de groep nodig om zich te ontwikkelen en het individu kan de groep sterker maken. Op deze wijze leert het kind zich voor te bereiden op de maatschappij. Ons IKC benadert de kinderen positief. De bemoediging is bij uitstek een instrument die een mens doet groeien. De kwaliteit van het IKC wordt bepaald door de zorg die het team heeft voor het kind. Op ons IKC werken we met de Kanjertraining. Ouders en kinderen willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties. De regels die daarbij centraal staan zijn: -We vertrouwen elkaarwe helpen elkaar -Niemand speelt de baas -Niemand lacht uit -Niemand doet zielig -We doen allemaal, leerlingen, leerkrachten en ouders, ons best om respectvol met elkaar om te gaan. Als het even mis gaat spreken we elkaar daar op rustige toon op aan, erop vertrouwend dat de ander het niet slecht heeft bedoeld. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website www.kanjertraining.nl. Op ons IKC maken we regels om dingen duidelijk te maken aan elkaar. Het doel van deze afspraken is om de omgang met elkaar binnen school goed te laten verlopen. Van de leerkrachten en pedagogisch medewerkers mag u verwachten dat zij didactisch verantwoord handelen en zorgen voor een veilig en structurerend pedagogisch klimaat. LEES MINDER
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Verbinden
Wat is de werkwijze van IKC Franciscus voor sociale ontwikkeling?
Eigenaarschap of persoonlijk leiderschap is een belangrijk uitgangspunt bij IKC Franciscus, zowel voor de professionals als de kinderen. Dit wordt op verschillende manieren bijgebracht door middel van scholing, gesprekken en de handelwijze van de school. Het sociaal-emotionele programma KanjerTraining dient hierbij als rode draad.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Franciscus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Franciscus gebruikt Kijk!, Kanvas en Kanjer Training om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Franciscus?
IKC Franciscus gebruikt Kanjer Trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.