
De resultaten van IKC De Wielen in Leeuwarden
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Wielen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Wielen bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Wielen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op IKC De Wielen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels een eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op IKC De Wielen streven we ernaar dat al onze leerlingen deze cruciale basis leggen voor hun verdere schoolcarrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieus Leren op IKC De Wielen
Het streefniveau biedt een uitdaging bovenop het fundamentele niveau, met als doel dat zoveel mogelijk leerlingen deze hogere standaard bereiken aan het einde van groep acht. Voor IKC De Wielen wordt, rekening houdend met onze specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vastgesteld door de inspectie. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde die onze ambitie weerspiegelt voor excellente leerresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Wielen?
IKC De Wielen in Leeuwarden hanteert een breed scala aan criteria voor het opstellen van een passend schooladvies. Dit advies is gebaseerd op zorgvuldige observaties in de klas, waarbij de ontwikkeling van elke leerling nauwlettend wordt gevolgd. Cognitieve resultaten spelen een belangrijke rol, met inzichten uit het leerlingvolgsysteem en resultaten van methodegebonden toetsen. Daarnaast wordt gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling en de sociale vaardigheden van de leerlingen, alsook hun werkhouding en motivatie. Het zorgdossier, inclusief eventuele capaciteiten- of intelligentieonderzoeken, wordt meegenomen voor een compleet beeld. Vanaf groep 6 worden de leerlingvolgsysteemresultaten geïntegreerd in de Friese Plaatsingswijzer, die in groep 6 en 7 met ouders wordt besproken per vakgebied. Een voorlopig advies wordt gegeven in groep 7, gevolgd door een definitief advies na de doorstroomtoets. IKC De Wielen streeft ernaar om zo kansrijk mogelijk te adviseren, zodat elke leerling de best passende vervolgstap kan zetten.
Sociale Ontwikkeling en Veiligheid op IKC De Wielen
Op Integraal Kindcentrum (IKC) De Wielen in Leeuwarden hechten we grote waarde aan de sociale ontwikkeling en het welzijn van al onze leerlingen. Om de sociale veiligheid en de sociale opbrengsten van ons onderwijs nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van gestructureerde en gevalideerde methoden. We voeren regelmatig vragenlijsten uit, speciaal ontworpen voor de verschillende leeftijdsgroepen en rollen binnen onze schoolgemeenschap. Voor onze leerlingen zetten we de vragenlijsten van de populaire Kanjertraining in. Dit programma sluit naadloos aan bij de belevingswereld van kinderen en bevordert een positief sociaal klimaat. Ouders vullen de tevredenheidsenquête van Vensters in, een betrouwbaar instrument voor het meten van oudertevredenheid. Daarnaast maken we voor onze leerkrachten gebruik van de vragenlijsten van WMK, een gespecialiseerd online kwaliteitsprogramma voor het onderwijs. Ook via Klassewerkplek verzamelen we waardevolle inzichten om onze sociale aanpak continu te verbeteren.
Vertrouwen en veiligheid: De basis voor groei
Rust: Een stabiele omgeving voor leren
Wederzijds respect: Samenwerken en elkaar waarderen
Hoe bevordert IKC De Wielen een positieve sociale ontwikkeling bij leerlingen?
De Kanjertraining vormt de kern van onze aanpak voor sociale ontwikkeling. Deze methode leert kinderen op een respectvolle manier met zichzelf, hun klasgenoten en de schoolomgeving om te gaan. We verwachten van ouders en leerkrachten dat zij, bij eventuele uitdagingen, samen naar constructieve oplossingen zoeken die voor iedereen positief uitpakken. Onze school streeft naar een omgeving waarin kinderen, leerkrachten, pedagogisch medewerkers, directie en ouders een gedeelde ambitie hebben: respectvol met elkaar omgaan. Wanneer er onverhoopt toch situaties ontstaan die vragen om aandacht, spreken we elkaar kalm en met wederzijds vertrouwen aan. We gaan ervan uit dat niemand intentie heeft om kwaad te doen. Omdat de Kanjertraining een vast onderdeel is van ons curriculum, gebruiken we ook de Kanjer-gerelateerde vragenlijsten voor leerlingtevredenheid en sociale veiligheid. Dit zorgt voor herkenbaarheid en consistentie in onze evaluaties.
Met welke systemen meet IKC De Wielen de sociale resultaten?
IKC De Wielen gebruikt specifieke registratievormen om de sociale opbrengsten te monitoren en te verbeteren. Een van de systemen die we hiervoor inzetten is Kanvas. Dit platform helpt ons om de voortgang en de effectiviteit van onze sociale programma's te volgen en te analyseren. Door deze gestructureerde aanpak kunnen we proactief inspelen op de behoeften van onze leerlingen en de sociale cohesie binnen de school versterken.
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren past IKC De Wielen toe?
Integraal Kindcentrum De Wielen hanteert de Kanjertraining als leidende methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze training biedt een gestructureerd programma dat kinderen helpt bij het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden, zoals empathie, zelfvertrouwen en conflicthantering. De Kanjertraining bevordert een positieve groepscultuur en draagt bij aan een veilige leeromgeving. Door de Kanjertraining integreren we sociaal-emotioneel leren op een natuurlijke manier in het dagelijkse schoolleven.
Inspectierapport IKC De Wielen: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Onderwijsinspectie heeft op 2 november 2023 een grondig kwaliteitsonderzoek uitgevoerd bij IKC De Wielen. Als onderdeel van een landelijke steekproef zijn onze onderwijspraktijken beoordeeld. We zijn verheugd te kunnen melden dat IKC De Wielen is beoordeeld als 'voldoende'. Deze positieve uitkomst betekent dat onze school onder regulier toezicht valt, wat de consistentie van onze onderwijskwaliteit benadrukt. Het volledige inspectierapport biedt gedetailleerde inzichten in onze prestaties en ontwikkelpunten.