IKC de Weide in Leeuwarden

Het team van IKC de Weide in Leeuwarden

Current section: team
Raaigras 28
8935 Leeuwarden

Zie hier hoe het team van IKC de Weide is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Weide. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Weide bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Weide bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Weide zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Weide. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (31.3%)
45-55 jaar (37.5%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Weide werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (18.8%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Weide gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)

Flexibele Leerkracht Vervanging bij IKC de Weide

Bij IKC de Weide zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze stichting, Proloog, hanteert een centraal geregeld vervangingsbeleid via een gespecialiseerde vervangingspool. Dit garandeert dat er snel en efficiënt gekwalificeerde leerkrachten worden ingezet om uw kind te begeleiden. Onze poolleerkrachten werken op vaste dagen, wat zorgt voor herkenbaarheid en stabiliteit in de klas. Bij hun eerste kennismaking met onze school bieden we een warm welkom en gerichte begeleiding. Dit is essentieel, zeker voor nieuwe invallers of zij met minder ervaring. Ook voor ervaren krachten staan onze deuren open voor ondersteuning, zodat zij direct aan de slag kunnen met het lesprogramma. We begrijpen dat de ochtenduren voor de start van de lessen vaak hectisch zijn. Daarom nemen directieleden of ervaren teamleden de tijd om het dagprogramma met de invallende leerkracht door te nemen. Voor zeer acute situaties hebben onze vaste leerkrachten een noodprogramma paraat, zodat het onderwijs ononderbroken doorgaat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen ons IKC hebben we verschillende soorten functies met bijbehorende verantwoordelijkheden:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van onderwijsspecialisten voor extra ondersteuning

3

Taal- en rekenondersteuning voor optimale leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Bij IKC de Weide werken onze Intern Begeleider, specialist meer- en hoogbegaafdheid en taalspecialist nauw samen. Zij adviseren over het schoolbeleid en ondersteunen het team en de directie bij specifieke casuïstiek. Deze experts dragen bij aan de ontwikkeling van een gestructureerd en effectief onderwijsprogramma. Ze zorgen ervoor dat elke leerling de juiste aandacht krijgt voor taal en rekenen, wat essentieel is voor succes op de basisschool en daarbuiten.

0

Sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsdynamiek

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC de Weide stimuleren we een positieve groepsdynamiek met behulp van de GDO-principes (Groeps Dynamisch Onderwijs). Deze aanpak, van lokaalinrichting tot onderlinge omgangsvormen, bevordert een prettige sfeer, gemotiveerde leerlingen en een team dat vanuit een gedeelde visie werkt. Wij passen methodes toe zoals dagbegroeting, sociokring, sociobord en driehoeksgesprekken. Leerlingen maken gezamenlijk groepsafspraken die regelmatig worden geëvalueerd. Hoewel we geen specifieke gedragsspecialist hebben, is er binnen ons team een vast aanspreekpunt voor sociaal-emotionele vraagstukken.

4

Gedrag, werkhouding en taakaanpak verbeteren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

IKC de Weide legt sterk de nadruk op de werkhouding en taakgerichtheid van onze leerlingen. Wanneer we merken dat een kind extra ondersteuning nodig heeft op dit gebied, of als gedrag aandacht vraagt, nemen onze professionals contact op met ouders. Samen bespreken we hoe we de werkhouding en taakgerichtheid van het kind kunnen versterken. Onze aanpak is gebaseerd op het protocol 'Omgaan met elkaar' van Stichting Proloog, wat zorgt voor een consistente en effectieve begeleiding bij gedrags- en leeruitdagingen.

0

Motorische en lichamelijke ontwikkeling stimuleren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC de Weide beschikt niet over specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling. Wel bieden we leerlingen na schooltijd diverse sportactiviteiten aan, in samenwerking met de buurtsportcoach. Deze activiteiten bevorderen de fysieke vaardigheden en het sportplezier van de kinderen. Zo zorgen we, ook zonder interne specialisten, voor een brede ontwikkeling van alle leerlingen.

0

Medische ondersteuning en persoonlijke verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij streven ernaar dat kinderen die langdurig ziek zijn of een beperking hebben, zoveel mogelijk deel blijven uitmaken van het schoolleven. Dit bevordert hun sociale contacten en welzijn. Indien medische handelingen nodig zijn, worden deze uitgevoerd door ouders of externe professionals, omdat leerkrachten hier niet bevoegd voor zijn conform de Wet BIG. In uitzonderlijke situaties, na schriftelijke overeenkomst met ouders, kunnen hiervan afspraken worden gemaakt. Bij ziekte of kleine ongevallen op school, nemen we direct contact op met de ouders. In noodsituaties waar ouders onbereikbaar zijn, zal de leerkracht een zorgvuldige afweging maken over de te nemen stappen, eventueel inclusief het toedienen van een pijnstiller of het inschakelen van medische hulp.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidlokaal
Podium
Kooklokaal
Drie afzonderlijke pleinen
Speelleerplein voor groepen 1 en 2

Optimale Leerlingondersteuning op IKC de Weide

Ons aanbod voor Passend Onderwijs

IKC de Weide in Leeuwarden streeft naar optimale ontwikkeling voor ieder kind. Wij bieden een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden, waarbij we nauw samenwerken met ouders om aan te sluiten bij specifieke onderwijsbehoeften. Onze school is uitgerust om kinderen met speciale onderwijsbehoeften te verwelkomen en te begeleiden. Bij IKC de Weide is passend onderwijs een kernonderdeel van ons beleid, ingevoerd sinds 1 augustus 2014. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij deze ondersteuning vormgeven. Ons toegewijde team biedt dagelijks kwalitatief hoogstaand onderwijs, met constante aandacht voor de individuele leerbehoefte van elk kind. Basisondersteuning, de zorg die elke school behoort te bieden, is integraal onderdeel van ons onderwijsaanbod. Onze interne expertise omvat onder andere een intern begeleider, gedragsspecialist, taalspecialist, onderwijsadviseur, specialist jonge risico kinderen, VVE specialist en een specialist meer- en hoogbegaafdheid. Deze professionals zijn direct beschikbaar om uw kind te ondersteunen. Waar nodig schakelen we externe specialisten in, zoals speltherapeuten, logopedisten, orthopedagogen, psychologen en het wijkteam jeugdzorg. Bij IKC de Weide hanteren we een proactief beleid voor leerlingondersteuning. Dit omvat gerichte aandacht voor dyscalculie en dyslexie, waarbij we handelingsadviezen nauwgezet volgen. Ons protocol "Omgaan met elkaar" waarborgt een positief en veilig pedagogisch klimaat, met eenduidige aanpak van gedragsproblematiek. Wij stellen ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP) op in nauwe samenwerking met ouders en leerlingen. Deze plannen, essentieel voor kinderen die extra ondersteuning ontvangen, bevatten concrete leerdoelen en uitstroomniveaus. De intern begeleider coördineert dit proces, waarbij ouders actief betrokken worden bij het formuleren van doelen en de verdeling van verantwoordelijkheden. Het OPP dient als leidraad voor leraren om het onderwijs af te stemmen op de unieke leerbehoefte van het kind en vormt een belangrijk onderdeel bij overgangen naar vervolgonderwijs. Voor de toekomst focussen we op het versterken van onze basisondersteuning door het verbeteren van basisvaardigheden, het bevorderen van een sterk pedagogisch klimaat met Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO), en effectief klassenmanagement. We zetten in op zichtbare doorlopende leerlijnen en structurele hulpverlening binnen de school, zoals de inzet van een brugfunctionaris en jongerenwerk.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan van IKC de Weide: Een Diepgaande Blik

Welke concrete doelen zijn vastgelegd in het schoolplan van IKC de Weide?

Bij IKC de Weide zetten we ons dagelijks in voor de hoogste kwaliteit van ons onderwijs. Onze aanpak is gebaseerd op heldere afspraken en procedures die zorgen voor een continue borging en bewaking van onze onderwijskwaliteit. Deze zijn concreet en controleerbaar vastgelegd, waarbij we regelmatig toetsen of iedereen volgens de afspraken werkt. De schoolleiding evalueert deze controles met het team, zodat we onze kwaliteit niet alleen behouden, maar ook actief uitbouwen. Alle belangrijke documenten zijn digitaal beschikbaar. We gebruiken diverse documenten en procedures om onze onderwijskwaliteit te waarborgen en te verbeteren. Geplande activiteiten vindt u in onze digitale agenda. Interventies om de kwaliteit te verhogen, worden getoetst aan de praktijk, digitaal vastgelegd en geëvalueerd. We rapporteren over onze resultaten aan ouders en andere betrokkenen via de jaarplan-evaluatie en 'Scholen op de kaart'. De resultaten van het jaarplan worden gepubliceerd op onze schoolwebsite en het ouderportaal. Het schoolplan, inclusief het jaarplan, vormt de leidraad voor het formuleren, uitvoeren en evalueren van onze onderwijsdoelen. Onze kwaliteitszorg omvat de volgende documenten en procedures: Schoolplan, Jaarplan, Evaluatie jaarplan, Klassenbezoeken, Gesprekkencyclus met persoonlijk ontwikkelingsplan, Groepsbesprekingen, Teambijeenkomsten, Management by walking around, Zelfevaluatie met het WMK, Enquêtes over tevredenheid, sociale en fysieke veiligheid, Studie-evaluatiedagen, Intern overleg (IB-directeur), IKC-overleg, IZO. Speerpunten voor schooljaar 2025-2026: Onderwijsinhoudelijk: Implementatie Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO), Talenbeleidsplan, Automatiseren. Zorg en begeleiding: Herijken zorgstructuur (KC-leerkracht-directeur), Gedragsnormen normaliseren, Focus op 'Zicht op ontwikkeling'. Kwaliteitszorg: Sturen op tussen- en eindopbrengsten, doorlopende lijnen borgen (EDI-model, coöperatieve werkvormen, GDO-afspraken), beleid basisvaardigheden, didactisch handelen versterken, IKC-ontwikkeling bevorderen. Personeel: Scholing Nijntje Bewegen, GDO, BHV-herhaling, taalcoördinator, persoonlijke trajecten, E-Wise, Kwaliteitscoördinator. Individuele ontwikkeling van leerkrachten is verweven in de gesprekkencyclus, met een persoonlijk ontwikkelingsplan en jaarlijkse gesprekken met de directeur. Oudertevredenheidsonderzoek (mei 2024): De school scoorde gemiddeld een 3,1 (op een 4-puntsschaal) met een rapportcijfer van 7,2. Aandachtspunten zijn de uitstraling van het schoolgebouw, effectieve aanpak van pestgedrag en de informatieverstrekking over de ontwikkeling van leerlingen. Burgerschapsonderwijs: Per 1 augustus 2021 is de wet aangescherpt. Scholen werken doelmatig en samenhangend aan de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en sociaal-maatschappelijke competenties. Onze schoolcultuur omarmt: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, verantwoordelijkheidsbesef, afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. Leerlingen leren omgaan met verschillen en meningsverschillen. Burgerschapsonderwijs is onderdeel van wereldoriëntatie en vormingsonderwijs. Wij geven hier invulling aan door: groepsoverstijgende activiteiten, gemeenschappelijke pauzes, GVO/HVO-lessen, wekelijkse GDO-lessen, bespreken van actualiteiten, projectmaand, buitenschoolse activiteiten (Kunstmenu). Bovendien hanteren we groepsafspraken over gedrag en materiaalgebruik, bieden we samenwerkingsopdrachten aan en stimuleren we eigen verantwoordelijkheid voor het leerproces. Meer details vindt u in ons beleidsstuk burgerschapsonderwijs.

Hoe realiseert IKC de Weide haar onderwijsdoelen?

Bij IKC de Weide plannen we onze verbeteractiviteiten zorgvuldig. De planning voor het schooljaar 2025-2026 is een uitwerking van het schoolplan 2024-2027, dat in juni 2024 door de MR is vastgesteld. Dit plan bevat duidelijke deadlines en verantwoordelijkheden voor het behalen van onze doelen. Het jaarplan omschrijft onze specifieke doelstellingen. We evalueren dit jaarplan regelmatig tijdens teamvergaderingen en studiedagen. De voortgang en gemaakte afspraken worden vastgelegd in kwaliteitskaarten. De uiteindelijke verantwoording over de behaalde resultaten leggen we af in het jaarverslag 2025-2026.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC de Weide

Toelichting van de school

Bij IKC de Weide geloven we in spelend leren. We bieden diverse lesprogramma's die gericht zijn op het stimuleren van belangrijke ontwikkelingsgebieden bij jonge kinderen. Vanaf schooljaar 2024-2025 omarmen we het innovatieve LOGO3000 programma. Dit programma is speciaal ontworpen om de woordenschat van onze jongste leerlingen te verrijken, een cruciale pijler binnen Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Taalontwikkeling staat centraal in onze aanpak, waarbij we streven naar een optimale start voor elk kind. In onze speelleergroep en de groepen 1 en 2 werken we met kleine combinatiegroepen. Hierdoor kunnen we elke leerling individueel begeleiden en ondersteunen bij hun specifieke leerbehoeften en ontwikkeling, altijd op een speelse en uitdagende manier.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal lesaanbod heeft IKC de Weide voor jonge kinderen?

IKC de Weide biedt een rijk en gevarieerd lesprogramma speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onder andere taalkundige stimulatie door middel van het LOGO3000 programma en een focus op spelenderwijs leren in kleine groepen. We integreren VVE-principes om een sterke basis te leggen voor toekomstig schoolsucces.

IKC de Weide biedt een rijk en gevarieerd lesprogramma speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onder andere taalkundige stimulatie door middel van het LOGO3000 programma en een focus op spelenderwijs leren in kleine groepen. We integreren VVE-principes om een sterke basis te leggen voor toekomstig schoolsucces.

Kinderopvang Leeuwarden
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang
Kindcentrum Diensten
Konnect Onderwijs

Met welke partners werkt IKC de Weide samen voor het jonge kind programma?

Voor het optimale aanbod voor jonge kinderen werkt IKC de Weide nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente educatieve aanpak van de kinderopvang naar de basisschool.

Voor het optimale aanbod voor jonge kinderen werkt IKC de Weide nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente educatieve aanpak van de kinderopvang naar de basisschool.

Stichting Kinderopvang Friesland
Team | IKC de Weide in Leeuwarden | [2025] Schoolregister