
Schoolweging
De schoolweging van De Weide is 32,54 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,99% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat de school basisvaardigheden goed weet te borgen, zelfs iets beter dan vergelijkbare scholen (94,8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Dit suggereert effectieve basisvaardighedenaanpak, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 53,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel laat een tweedeling zien: 52,2% krijgt vmbo-advies (kansrijk: 26,1% vmbo-(g)t), terwijl 17,4% havo/vwo-advies ontvangt. Opvallend is het percentage praktijkonderwijs (4,35%), ruim boven regionaal gemiddelde (1,01%). De combinatie van lage schoolweging en deze adviesverdeling wijst op maatwerk voor diverse onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Weide | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de maanden januari en juni worden de leerlingvolgsysteem toetsen Leerling In Beeld (LIB) van Cito in de groepen 3 t/m 8 volgens de toetskalender afgenomen. De toetsresultaten worden gebruikt voor het maken van de didactische groepsplannen (DGP) op het gebied van lezen, rekenen, spelling, en begrijpend lezen. Ook staan de resultaten in de rapporten van de leerlingen die 2x per jaar, in januari en juni, mee naar huis gaan en besproken worden met de ouders/verzorgers. De resultaten van de toetsen worden vanaf groep 6 geplaatst in de plaatsingswijzer. Dit is een hulpmiddel om uiteindelijk het advies in groep 8 met betrekking tot het voortgezet onderwijs te bepalen. Vanaf het schooljaar 2022-2023 worden de kinderen in de groepen 1-2 niet meer getest door middel van het afnemen van de CITO-test maar hanteren de leerkrachten het observatiesysteem vanuit de leerlijnen Jonge Kind binnen ParnasSys. De betrokken leerkrachten hebben hiertoe in het schooljaar 2022-2023 scholing gevolgd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadviseerde leerlingen (14,29%) ligt wel boven de regionale norm (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging. De 14,29% die bovenadvies presteert, onderstreept de kwaliteit van het doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
Opgroeien doen kinderen niet alleen. Hiervoor hebben zij de wereld om zich heen nodig. IKC de Weide staat naast de ouders als het om opgroeien en opvoeden van kinderen gaat. Partnerschap is daarbij een belangrijk item. We gaan positief om met kinderen en dragen bij aan het aanleren van waarden en normen. Dat doen we aan de hand van de vier opvoedingsdoelen van pedagoog Riksen-Walraven: Emotionele veiligheid en welbevinden; Ontwikkelen van persoonlijke competenties; Ontwikkelen van sociale competenties; Overdracht van waarden en normen. IKC de Weide werkt tevens vanuit het gedachtegoed van de psycholoog Thomas Gordon. Dit vormt de basis van het handelen in de omgang met elkaar, met de kinderen, met ouders en met anderen in het algemeen. Uitgangspunt van Thomas Gordon is een goede communicatie waarbij naar elkaar luisteren en elkaar respecteren centraal staan, maar waarbij opvoeders de regie houden. De belangrijkste waarde die wij willen uitdragen is: Ik ben belangrijk, jij bent belangrijk, onze relatie is belangrijk. Daarnaast zijn de uitgangspunten van Groeps Dynamisch Onderwijs binnen de school geïmplementeerd om een goede pedagogische basis in de school na te streven. LEES MINDER
Relatie / samen
Positief en respectvol
Vertrouwen en veiligheid
Wat is de werkwijze van IKC de Weide voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC de Weide gebruikt Kanvas vragenlijsten, die twee keer per jaar worden ingevuld door leerlingen uit de groepen 5 t/m 8, over samenwerking, zelfbeeld en een sociogram. Ook de leerkrachten vullen deze lijsten in, waarna de resultaten worden vergeleken. Indien nodig worden er gesprekken gevoerd met kinderen en ouders. Opvallende zaken worden direct aangepakt.
Welke registratievormen gebruikt IKC de Weide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC de Weide gebruikt Kanvas en Viseon om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.