Basisschool IKC de Sprong in Leeuwarden

Het team van IKC de Sprong in Leeuwarden

Current section: team
Idzerdastins 63
8925 Leeuwarden

Zie hier hoe het team van IKC de Sprong is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Sprong. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Sprong bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Sprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Sprong zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.1%)
Man (22.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Sprong. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (29.7%)
35-45 jaar (32.4%)
45-55 jaar (21.6%)
55-65 jaar (8.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Sprong werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.9%)
Direct ondersteunend personeel (11.4%)
Management (5.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Sprong gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Leerkracht Inzet en Ziektevervanging op IKC de Sprong

Op IKC de Sprong werken onze toegewijde leerkrachten vaak parttime, wat betekent dat meerdere docenten betrokken kunnen zijn bij één klas. Dit zorgt voor een rijke leeromgeving met diverse expertise. We streven ernaar om elke groep te laten begeleiden door maximaal twee leerkrachten. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht door ziekte, staat de continuïteit van het onderwijs voor uw kind voorop. We zetten diverse strategieën in om de impact te minimaliseren en een stabiele leerervaring te garanderen. Onze vervangingsopties omvatten de inzet van ervaren medewerkers uit het Supportteam van de BMS, professionele vervanging via Slim Personeelsbemiddeling, en flexibele oplossingen binnen ons eigen schoolteam. Denk hierbij aan de inzet van onderwijsassistenten of het slim opsplitsen van groepen. In zeldzame situaties waarin deze flexibele oplossingen niet toereikend zijn, kunnen we in overleg met u als ouder genoodzaakt zijn om kinderen tijdelijk thuis te vragen. Waar mogelijk zal de school dan zorgen voor opvangfaciliteiten. Uw kind is altijd onze prioriteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Daltononderwijs.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC de Sprong in Leeuwarden

4

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Individuele Groei
Hoogbegaafdheid Specialist voor Talentontwikkeling
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie
Dalton Coördinator voor Zelfstandig Leren

Toelichting van de school:

Op IKC de Sprong excelleren wij in het voorbereiden van uw kind op een succesvolle toekomst. Met onze Daltonvisie stimuleren we nieuwsgierigheid en verwondering, zodat elk kind de sprong naar het hoogst haalbare maakt. Onze toegewijde leerkrachten en pedagogisch medewerkers volgen nauwgezet de landelijke ontwikkelingen en de individuele voortgang van uw kind. Via het effectieve instructiemodel bieden wij onderwijs in drie niveaus, ondersteund door moderne lesmethodes die aansluiten bij de behoeften van elk kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Kanjer-aanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Emotionele Steun
Hoogbegaafdheid Specialist voor Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

IKC de Sprong hanteert het Kanjer Volg- en adviessysteem om de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind te waarborgen. Het voltallige team is geschoold in de effectieve 'Kanjer-aanpak'. Bovendien zijn twee gespecialiseerde Kanjercoördinatoren actief binnen onze school, die tevens deel uitmaken van de Expertgroep, wat zorgt voor een consistente en deskundige begeleiding.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Dalton Expertise

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel IKC de Sprong geen specifieke gedragsspecialist in dienst heeft, wordt dit belangrijke aandachtsgebied deskundig aangepakt. Een CPO is aan onze school verbonden en deelt zijn expertise via een uitgebreid netwerk van specialisten. Vanwege de integratie binnen onze Dalton visie, valt dit domein onder de Dalton Expertgroep. Deze experts nemen de begeleiding op zich, gebruikmakend van hun specifieke kennis en ervaring om uw kind optimaal te ondersteunen.

1

Motorische Ontwikkeling: Gymlessen door Vakspecialist

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Voor een optimale motorische ontwikkeling beschikt IKC de Sprong over een eigen gekwalificeerde vakleerkracht gymnastiek. Deze specialist verzorgt wekelijks de gymlessen voor de leerlingen van groep 3 tot en met 6. Deze gerichte lessen dragen bij aan de fysieke vaardigheden en het algemeen welzijn van onze leerlingen, wat essentieel is voor een brede ontwikkeling.

0

Medisch en Persoonlijke Verzorging: Geen Specialisten

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen IKC de Sprong zijn momenteel geen gespecialiseerde medewerkers werkzaam die zich specifiek richten op medisch handelen of persoonlijke verzorging. Voor vragen of ondersteuning op deze gebieden verwijzen wij u graag naar de juiste externe instanties en professionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Sprongatelier

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC de Sprong

Gedetailleerd Schoolondersteuningsprofiel van IKC de Sprong

IKC de Sprong biedt een breed scala aan extra ondersteuning om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen, naast onze standaard basisondersteuning. Als onderdeel van 'Passend Onderwijs' streven we ernaar zoveel mogelijk leerlingen binnen het reguliere basisonderwijs te laten excelleren. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij tegemoetkomen aan diverse onderwijsbehoeften. U kunt het SOP inzien op onze school. Handelingsgericht Werken (HGW): De Basis van Ons Onderwijs Ons onderwijs is fundamenteel gebaseerd op Handelingsgericht Werken (HGW). Dit betekent dat we het onderwijs continu afstemmen op de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling. De kern van HGW is de cyclus van plannen, uitvoeren en evalueren/analyseren. Om leerkrachten optimaal te ondersteunen, zetten we onze CPO, taalcoördinator, rekenspecialist, Kanjer coördinatoren, onderwijsassistenten en externe specialisten in. Onze leerkrachten hanteren het effectieve EDI-model voor instructie. Indien een leerling ondanks onze basisondersteuning extra hulp nodig heeft, bieden we na overleg met leerkracht, ouders en de leerling zelf, gerichte aanvullende ondersteuning. Bij aanhoudende uitdagingen kunnen we externe specialisten inschakelen. Ondersteuning bij Leesproblemen en Dyslexie Wij volgen strikt de richtlijnen van het protocol ‘Leesproblemen en dyslexie’. Bij leesproblemen intensiveren we het lees- en spellingonderwijs door extra begeleide instructie en oefentijd. Als dit intensieve onderwijs niet het gewenste resultaat oplevert, kan er sprake zijn van dyslexie. In dat geval adviseren we ouders om, in samenwerking met de school, een diagnose te laten uitvoeren door een erkende zorgaanbieder. Bij vastgestelde ernstige dyslexie komt de leerling in aanmerking voor een gesubsidieerd behandeltraject via de gemeente. Ondersteuning bij Reken- en Wiskunde en Dyscalculie Ons ondersteuningsaanbod voor leerlingen met ernstige reken- en wiskundeproblemen is gebaseerd op de landelijke richtlijnen van het protocol Ernstige Reken- en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Aanbod voor Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag Op IKC de Sprong maken we gebruik van de 'Kanjertraining'. Deze methode versterkt het pedagogisch klimaat, voorkomt gedragsproblemen en biedt een leerlingvolgsysteem voor sociale vaardigheden. Bij behoefte aan ondersteuning in de thuissituatie kunnen ouders door de school worden verwezen naar het sociaal wijkteam. Ondersteuning voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen IKC de Sprong hecht veel waarde aan de optimale ontwikkeling van meer- en hoogbegaafde leerlingen en jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Ons team beschikt over de kennis om deze leerlingen tijdig te signaleren, mede met behulp van het SIDI-protocol. Jaarlijkse observatielijsten helpen ons om hun specifieke onderwijsbehoeften te identificeren. We passen onze didactiek, leerstof (compacten, verdiepen, verrijken) en leertempo aan. In incidentele gevallen is vervroegde doorstroming mogelijk, altijd in overleg met ouders. Onze school wordt ondersteund door een hoogbegaafdheidsspecialist die leerkrachten adviseert en helpt bij het vormgeven van passend onderwijs. Voor leerlingen uit groep 5/6 en 7/8 die extra uitdaging nodig hebben, kunnen we een aanmelding doen voor de externe projectklas. Vanaf schooljaar 2024-2025 starten we ook met een interne plusklas. Leerlingen met een Specifieke Hulpvraag Voor leerlingen die ondanks onze inspanningen de einddoelen van groep acht niet behalen, stellen we een aangepast leerplan op voor taal en/of rekenen. Het doel is om hun niveau op relevante onderdelen te verhogen, gericht op hun toekomstige uitstroombestemming. Hiervoor wordt een Ontwikkel Perspectiefplan (OPP) opgesteld. Sommige leerlingen hebben naast onderwijs ook aanvullende zorg nodig om zich op school optimaal te kunnen redden. Dit noemen we onderwijs-zorgarrangementen, altijd op maat gemaakt. Ondersteuning voor Auditieve Beperkingen en Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) Leerlingen met een auditieve beperking of een vastgestelde taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen extra ondersteuning krijgen van ambulant begeleiders van Kentalis. Dit kan zowel preventief als ter aanvulling op de zorg. Kentalis beoordeelt, op basis van specifieke criteria, of een leerling in aanmerking komt voor deze ondersteuning en bepaalt de duur ervan. Ondersteuning voor Visuele Beperkingen Voor leerlingen met een visuele beperking bieden wij ondersteuning via ambulant begeleiders van Visio. Zij kunnen ook ingeschakeld worden voor preventieve hulp op dit expertisegebied. Verwijzing naar Speciaal (Basis)Onderwijs Soms kan de ondersteuning die een leerling nodig heeft niet binnen onze school geboden worden. In dat geval onderzoeken we per leerling welke school beter aansluit. Voor verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs vragen wij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan bij het samenwerkingsverband. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning De komende jaren zullen we onze expertise verder uitbreiden op de volgende gebieden: beleid en interne plusklas voor hoogbegaafdheid, het Effectieve Instructiemodel, Wetenschappelijk Onderwijs (WO) en thematisch werken, en inclusief onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Schoolplan van IKC de Sprong

Welke ambitieuze doelen bevat ons schoolplan voor uw kind?

Kwaliteitszorg bij IKC de Sprong betekent dat we voortdurend innoveren en ons aanpassen aan de veranderende maatschappij. Als Integraal Kindcentrum (IKC) zijn we nauw verbonden met de wereld om ons heen, anticiperen we op nieuwe onderwijsbehoeften en stimuleren we een leven lang leren voor ons team, ouders en vooral de kinderen. Onze kwaliteitszorg is gebaseerd op vijf kernvragen: Doen we de juiste dingen? Voeren we ze ook effectief uit? Hoe meten we ons succes? Delen anderen deze visie? En hoe benutten we deze inzichten voor verdere groei? Ons schoolmeerjarenplan, dat we elke vier jaar actualiseren, beschrijft de strategieën voor deze continue verbetering. De specifieke jaarplannen, die de voortgang documenteren, zijn te vinden op onze website.

Hoe realiseert IKC de Sprong de gestelde onderwijsdoelen?

Om onze onderwijskwaliteit te optimaliseren, analyseren we systematisch de sterke en zwakke punten van onze school. We gebruiken hiervoor het kindvolgsysteem, observeren we lessen met de 'competentie thermometer', voeren we gesprekken, leren we van inspectiebezoeken en houden we ouderconsultaties en anonieme enquêtes. Daarnaast faciliteren we teamvergaderingen, onderhouden we contacten met externe partners, analyseren we de prestaties van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs en wisselen we kennis uit met andere scholen. Deze brede evaluatie stelt ons in staat om gerichte verbeteringen door te voeren en onze sterke punten verder te ontwikkelen. Elk schooljaar evalueren we de resultaten en bepalen we de beleidsdoelen voor het komende jaar. Deze worden besproken met de medezeggenschapsraad, oudervereniging en schooladviescommissie. De jaarverslagen, die onze voortgang en resultaten documenteren, publiceren we op onze website. Continu leren en ontwikkelen staat centraal. Ons team investeert in scholing via studiedagen, teambijeenkomsten en klassenconsultaties. Individuele teamleden volgen gespecialiseerde cursussen, bijvoorbeeld op het gebied van dyslexie of gedragsmanagement. We blijven op de hoogte van de nieuwste onderwijsontwikkelingen door het lezen van vakliteratuur, werkbezoeken en actieve deelname aan relevante netwerken. Deze continue professionele ontwikkeling is essentieel om onze gezamenlijke doelen uit het schoolplan te realiseren.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC de Sprong

Toelichting van de school

IKC de Sprong in Leeuwarden biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, inclusief kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). We werken nauw samen met Sinne kinderopvang, gevestigd in hetzelfde gebouw, om een naadloze overgang tussen opvang en onderwijs te garanderen. Ons geïntegreerde team hanteert één gezamenlijke missie en visie, wat resulteert in een consistente en stimulerende leeromgeving. Binnen ons IKC verzorgt Sinne de speelleergroep voor kinderen van 2 tot 4 jaar, elke ochtend van 8.15 tot 12.15 uur. Deze groep volgt een doorlopende leerlijn, die naadloos overgaat in groep 1 en 2 van onze basisschool. Er is intensieve samenwerking met Sinne, inclusief structureel overleg met de pedagogisch coach en de specialist jonge kind. De coördinator passend onderwijs monitort de ontwikkeling van elk kind van groep 1 tot en met 8 via ons leerlingvolgsysteem. Jonge kinderen zijn van nature competente, nieuwsgierige leerders. Bij IKC de Sprong creëren we een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen zich gezien, gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Onze professionals scheppen de voorwaarden voor optimale ontwikkeling door warme, sensitief responsieve relaties aan te gaan met kinderen en ouders. Wij geloven dat kinderen zich het best ontwikkelen door spel, experimenteren en ontdekken. Onze speel-leeromgeving is ontworpen om kinderen te boeien en hun talenten te laten ontdekken. Door activiteiten aan te bieden die aansluiten bij hun leefwereld, vergroten we de betrokkenheid en bevorderen we het leren. Spel is de leidende activiteit in de ontwikkeling van jonge kinderen. Elk kind ontwikkelt zich uniek en in zijn eigen tempo. Daarom observeren we systematisch om ons pedagogisch en educatief handelen af te stemmen op de individuele behoeften van elk kind. We maken gebruik van differentiatie en werken in kleine groepjes, zowel tijdens geplande als spontane activiteiten. Het concept van de 'zone van de naaste ontwikkeling' van Vygotsky gebruiken we om kinderen te ondersteunen bij het verwerven van nieuwe vaardigheden. Ons IKC fungeert als een 'sociale oefenplaats' waar kinderen leren over normen, waarden en culturen. Ze ervaren het belang van gemeenschap, samenwerking en respect voor anderen. Door te oefenen met zelfstandigheid, autonomie en verantwoordelijkheid, doen kinderen waardevolle levenservaringen op die hen voorbereiden op de maatschappij.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC de Sprong extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut, IKC de Sprong biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang.

Absoluut, IKC de Sprong biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang.

Kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang

Met welke kinderopvangpartners werkt IKC de Sprong samen?

IKC de Sprong werkt nauw samen met Sinne kinderopvang om een geïntegreerde leer- en opvangervaring te bieden voor uw kind.

IKC de Sprong werkt nauw samen met Sinne kinderopvang om een geïntegreerde leer- en opvangervaring te bieden voor uw kind.

Team | IKC de Sprong in Leeuwarden | [2025] Schoolregister