IKC de Sprong in Leeuwarden - Resultaten

IKC de Sprong
Idzerdastins 63
8925 AG Leeuwarden

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
26.29
Spreiding
5.48

De schoolweging van De Sprong Leeuwarden is 26,29 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%). Dit ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), wat past bij de relatief hoge spreiding in uitgangsniveaus.

Fundamenteel niveau

Score: 95.2941%

Streefniveau

49,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de signaleringswaarde van 50,1%. Dit is lager dan bij vergelijkbare scholen (61,1%), mogelijk door de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,29). De school zet extra in op maatwerk voor rekenvaardigheid om deze kloof te dichten.

Streefniveau

Score: 49.8039%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont dubbele focus: 32,1% havo/vwo-niveaus (vs. 27,5% regio) maar ook 10,7% vmbo-b/k. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl de regio hier 1,01% noteert. Dit weerspiegelt een onderwijsvisie gericht op maximale cognitieve doorstroom, passend bij de schoolweging.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont een groei van 9,2% in rekenvaardigheid tussen groep 7 en 8, mogelijk door de invoering van 'rekenateliers' in 2022. De school overtreft hierbij het Friese gemiddelde met 3,1%.

ToetsDe Sprong LeeuwardenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld en wordt er gekeken of we ons onderwijs voldoende afstemmen op de onderwijsbehoefte van iedere leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 35% boven verwachting scoort. Dit bevestigt het prudent adviesbeleid en de effectieve begeleiding bij de overgang naar het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Het leven en werken in een groep en het zich daarvoor verantwoordelijk voelen is belangrijk. Een mens heeft de groep nodig om zich te ontwikkelen en het individu kan de groep sterker maken. Op deze wijze leert het kind zich voor te bereiden op de maatschappij. LEES MINDER

vertrouwen

verbinden

nieuwsgierig

Wat is de werkwijze van IKC de Sprong voor sociale ontwikkeling?

IKC de Sprong benadert kinderen positief en werkt met de Kanjertraining. Het doel is een veilige school waar kinderen zichzelf kunnen zijn zonder gepest te worden. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties. De kernregels zijn vertrouwen, hulp bieden, niet de baas spelen, niet uitlachen en niet zielig doen. Leerlingen, leerkrachten en ouders doen hun best om respectvol met elkaar om te gaan. Bij incidenten wordt elkaar op rustige toon aangesproken. Regels zijn er om de omgang met elkaar goed te laten verlopen. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers zorgen voor een veilig en structurerend pedagogisch klimaat, waarbij eigenaarschap en persoonlijk leiderschap centraal staat. Het sociaal-emotioneel programma KanjerTraining is de rode draad. Smartphones en technologische devices van leerlingen zijn niet toegestaan in de basisschool, tenzij er sprake is van educatief gebruik. Leerlingen dienen hun telefoon en/of smartwatch uit te zetten én in hun tas te bewaren voordat zij het gebouw ingaan.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC de Sprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC de Sprong gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC de Sprong?

IKC de Sprong gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.