Basisschool IKC de Sprong in Leeuwarden

De resultaten van IKC de Sprong in Leeuwarden

Current section: resultaten
Idzerdastins 63
8925 Leeuwarden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC de Sprong, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC de Sprong bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Sprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau op IKC de Sprong

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die iedere leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en is uniform voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitie Streefniveau Bereikt op IKC de Sprong

Het streefniveau is een ambitieuzer doel, waarbij we streven naar een hogere beheersing van taal en rekenen bij onze leerlingen aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school in Leeuwarden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC de Sprong?

Op IKC de Sprong in Leeuwarden ontvangen leerlingen in groep 8 een essentieel schooladvies. Dit advies is cruciaal voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs en weerspiegelt de academische ontwikkeling gedurende de basisschoolperiode. Het schooladvies is gebaseerd op diverse factoren, waaronder de sterke punten van de leerling, de leerontwikkeling en de resultaten van gestandaardiseerde toetsen. Wij streven ernaar een zo compleet mogelijk beeld te schetsen van elke leerling. Voorlopige adviezen, die we al in groep 6 geven, worden ondersteund door het leerlingvolgsysteem (LVS) en de observatie van de werkhouding. Deze gegevens worden verwerkt in de plaatsingswijzer om een gefundeerd voorlopig advies te kunnen geven. Vanaf schooljaar 2023-2024 is de eindtoets in groep 8 vervangen door een doorstroomtoets, die in februari wordt afgenomen. Dit biedt alle leerlingen gelijke kansen op plaatsing bij hun middelbare schoolkeuze en op het juiste niveau. De aanmeldingsprocedure is hierdoor aangepast: voorlopige adviezen worden tussen 10 en 31 januari verstrekt, gevolgd door de doorstroomtoets in de eerste twee weken van februari.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Maatschappelijke Betrokkenheid op IKC de Sprong

Op IKC de Sprong leren kinderen essentiële sociale vaardigheden voor succesvolle interacties en een positieve bijdrage aan de maatschappij. We focussen op samenwerken, conflictoplossing en zelfredzaamheid, wat leidt tot een veilige en stimulerende leeromgeving. Deze vaardigheden bevorderen niet alleen het welzijn van de leerlingen, maar versterken ook hun academische prestaties en bereiden hen voor op actieve deelname aan de samenleving. Onze visie op sociale ontwikkeling benadrukt het belang van groepsdynamiek en wederzijdse verantwoordelijkheid voor persoonlijke groei. Wij geloven dat samen leven en werken in groepsverband cruciaal is voor de ontwikkeling van elk kind. Elk individu draagt bij aan de versterking van de groep, en de groep biedt de nodige ondersteuning voor individuele ontplooiing. Dit proces bereidt kinderen optimaal voor op hun rol in de maatschappij.

Samenwerken met vertrouwen

Verbinding zoeken

Nieuwsgierigheid stimuleren

Hoe bevordert IKC de Sprong de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Bij IKC de Sprong hanteren we een positieve benadering, waarbij we geloven in de kracht van aanmoediging voor groei. De kwaliteit van onze zorg voor elk kind is de kern van ons pedagogisch beleid. We maken gebruik van de Kanjertraining, een bewezen methode om kinderen te voorzien van praktische handvatten voor diverse sociale situaties. Ouders en kinderen hechten waarde aan een veilige schoolomgeving waar iedereen zichzelf kan zijn, vrij van pesten of uitsluiting. De Kanjertraining ondersteunt dit door duidelijke gedragsregels te introduceren: we vertrouwen elkaar, helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand doet zielig, en iedereen – leerlingen, leerkrachten en ouders – spant zich in voor respectvol gedrag. Bij onenigheid spreken we elkaar rustig aan, met het vertrouwen dat intenties goed waren. Meer informatie over de Kanjertraining is te vinden op www.kanjertraining.nl. We stellen duidelijke klassenregels op om de interactie binnen de school te structureren en te optimaliseren. Onze professionals zorgen voor een veilige leeromgeving met een duidelijk pedagogisch klimaat, waarbij eigenaarschap en persoonlijk leiderschap worden gestimuleerd. Dit principe wordt actief overgebracht door middel van scholing, gesprekken en ons dagelijks handelen. De Kanjertraining vormt hierbij onze leidraad voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanaf het schooljaar 2024/2025 geldt een landelijk beleid dat de inzet van smartphones en technologische devices beperkt tot educatief gebruik. Op IKC de Sprong volgen we dit beleid. Leerkrachten informeren ouders over toegestaan devicegebruik. Leerlingen die hun telefoon of smartwatch meenemen, doen dit op eigen risico. Deze apparaten dienen uitgeschakeld en opgeborgen te zijn in de tas tijdens schooltijd, en mogen pas buiten het schoolgebouw weer gebruikt worden.

Welke methoden gebruikt IKC de Sprong voor het registreren van sociale vooruitgang?

IKC de Sprong zet de volgende registratiemethode in om sociale vooruitgang te monitoren:

  • Kanvas registratiesysteem

Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op IKC de Sprong?

Op IKC de Sprong passen we de volgende methoden toe voor sociaal-emotioneel leren:

  • Kanjer Trainingen

Inspectierapport IKC de Sprong: Kwaliteit en Resultaten

Ontdek de officiële bevindingen van de onderwijsinspectie over IKC de Sprong in Leeuwarden. Op deze pagina vindt u een samenvatting van het inspectierapport, waarin de onderwijskwaliteit, pedagogische aanpak en leerresultaten van onze school worden geëvalueerd. Wij streven naar transparantie en informeren u graag over de prestaties en ontwikkelingen binnen ons basisonderwijs.

Resultaten | IKC de Sprong in Leeuwarden | [2025] Schoolregister