IKC de Pionier

Het team van IKC de Pionier in Leeuwarden

Current section: team
Molkenkelder 4a
8941 Leeuwarden

Zie hier hoe het team van IKC de Pionier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Pionier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Pionier bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Pionier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Pionier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.5%)
Man (10.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Pionier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (27.8%)
35-45 jaar (38.9%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Pionier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (89.5%)
Direct ondersteunend personeel (5.3%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Pionier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling op IKC de Pionier

Ziektevervanging: Deskundige Invulling van Lessen Bij onverwachte afwezigheid van een van onze toegewijde leerkrachten, zetten wij direct onze ervaren stafbureaumedewerkers in om vervanging te organiseren. We garanderen dat er altijd een oplossing is voor de eerste schooldag, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Creatieve Oplossingen voor Lescontinuïteit Indien er geen directe invalkracht beschikbaar is, benutten we slimme alternatieven. Denk hierbij aan de inzet van onze getalenteerde onderwijsassistenten of LIO-studenten (Leerkracht In Opleiding) die hun waardevolle stage bij ons doorlopen. Onze vaste leerkrachten kunnen ook flexibel extra uren aanbieden, mits hun beschikbaarheid dit toelaat. Soms worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen voor een optimale bezetting. Strategisch Omgaan met Langdurige Afwezigheid Bij langdurigere ziekte van leerkrachten, evalueert de directie de meest effectieve aanpak. Dit kan een interne reorganisatie van lesuren betekenen of, in uitzonderlijke gevallen, het tijdelijk naar huis sturen van een specifieke groep. Hierbij zorgen we voor een eerlijke verdeling, zodat geen enkele groep onevenredig vaak thuis is. Een groep wordt maximaal 1 tot 1,5 dag per week naar huis gestuurd om leerverlies te minimaliseren. De directie en intern begeleider concentreren zich primair op hun kerntaken om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen en worden niet structureel ingezet voor klassenvervangingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ontdekkend leren is van cruciaal belang voor de ontplooiing van kinderen. We gebruiken hiervoor de methode Blink. Leerkrachten geven een korte toelichting en uitleg. Door actief te onderzoeken, experimenteren en verkennen, ontwikkelen ze nieuwsgierigheid, kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden. Het stimuleert hun creativiteit en intrinsieke motivatie om te leren. Kinderen leren op hun eigen tempo en interessegebieden, wat hun zelfvertrouwen en zelfbewustzijn vergroot. Door fouten te maken, ontwikkelen ze veerkracht en doorzettingsvermogen. Ontdekkend leren bevordert ook hun sociale interactie en communicatieve vaardigheden, omdat ze samenwerken en ideeën delen. Het legt een stevige basis voor levenslang leren en zelfgestuurd onderwijs, waardoor ze beter zijn voorbereid op de complexe wereld van morgen. Cultuur is van groot belang voor de ontplooiing van kinderen. Het biedt een kader voor identiteitsvorming en begrip van de wereld om hen heen. Door culturele diversiteit te ervaren, ontwikkelen ze tolerantie, empathie en respect voor anderen. Culturele tradities en waarden geven betekenis en samenhang aan hun leven, waardoor een gevoel van verbondenheid ontstaat. Culturele expressie, zoals kunst, muziek en literatuur, stimuleert creativiteit en verbeeldingskracht. Daarnaast speelt cultuur een rol in het onderwijs, waarbij kinderen leren over geschiedenis, taal en erfgoed. Het begrijpen van verschillende culturen helpt hen om mondiale burgers te worden, met open geesten en brede perspectieven.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten voor Extra Ondersteuning

5

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist
Onderwijsadviseur

Toelichting van de school:

Op IKC de Pionier zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze school beschikt over toegewijde reken- en taalcoördinatoren die een cruciale rol spelen in het beleid en de aanschaf van lesmateriaal. Zij fungeren als klankbord voor collega's en organiseren workshops om de lesmethoden te verrijken. Voor aanvullende expertise op deze gebieden, kunt u rekenen op onze onderwijsadviseurs en de orthopedagoog van Proloog. Dit team werkt samen om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin elke leerling excelleert in taal en rekenen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Onderwijsadviseur

Toelichting van de school:

Het welzijn van uw kind staat centraal bij IKC de Pionier. We bieden gespecialiseerde begeleiding voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze intern begeleiders en de onderwijsadviseur gedrag van onze stichting bieden ondersteuning op maat. Zij helpen leerlingen omgaan met uitdagingen en bevorderen een positief zelfbeeld. Samen werken we aan een veilige en ondersteunende omgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt en optimaal kan ontwikkelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Onderwijsadviseur

Toelichting van de school:

IKC de Pionier besteedt veel aandacht aan positief gedrag, een effectieve werkhouding en een gestructureerde taakaanpak. Onze specialisten ondersteunen leerlingen hierin. Onze intern begeleiders en de gespecialiseerde onderwijsadviseurs gedrag binnen de stichting bieden gerichte hulp. Zij analyseren leerprocessen en adviseren over effectieve lesmethoden en ondersteuningsstrategieën. Dit leidt tot een meer gefocuste en succesvolle leerervaring voor ieder kind.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Onderwijsadviseur

Toelichting van de school:

Voor de ontwikkeling van motorische vaardigheden en een gezonde lichamelijke ontwikkeling bieden wij deskundige begeleiding. Onze intern begeleiders en onderwijsadviseurs staan klaar om te helpen. Zij adviseren over passende activiteiten en methoden om de fysieke en motorische groei van uw kind te stimuleren. Dit draagt bij aan een actieve en gezonde levensstijl. Samen zorgen we ervoor dat leerlingen hun potentieel volledig benutten, zowel cognitief als fysiek.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Experts

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel medische handelingen en persoonlijke verzorging niet tot onze kerntaak behoren, werken wij nauw samen met externe professionals. Indien specifieke zorg nodig is, wordt er contact opgenomen met de GGD of de schoolarts. Deze samenwerking garandeert dat uw kind de juiste ondersteuning krijgt op het gebied van gezondheid en welzijn. Ons doel is een veilige en verzorgde omgeving voor alle leerlingen. Wij streven ernaar om een holistische benadering van de ontwikkeling van uw kind te bieden, met aandacht voor alle aspecten van hun welzijn.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Ondersteuning op Maat voor Elk Kind bij IKC de Pionier

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Ingewijde Blik

Elke basisschool, inclusief IKC de Pionier, hanteert een Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit document schetst de specifieke extra ondersteuning die wij aan onze leerlingen bieden en zet uiteen hoe wij onze faciliteiten continu verbeteren. Het SOP is een levend document, ontwikkeld door ons toegewijde schoolteam en goedgekeurd door de Medezeggenschapsraad (MR) en het schoolbestuur. Het vormt een integraal onderdeel van ons schoolplan en wordt voortdurend geëvalueerd en aangescherpt. Binnen onze school beschikt IKC de Pionier over een interne begeleider (IB-er) die de coördinatie en uitvoering van ons zorg- en kwaliteitsbeleid op zich neemt. Deze IB-er heeft expertise op het gebied van leer- en gedragsproblematiek, evenals meer- en hoogbegaafdheid. Indien nodig, maken we gebruik van externe expertise via Proloog of gespecialiseerde centra. Wij streven naar een positief pedagogisch klimaat waar elk kind zich gehoord en gezien voelt. De Vreedzame School-aanpak draagt hier significant aan bij. Ons school beschikt over een veiligheidsbeleidsplan en een 'omgaan met elkaar' protocol, beide beschikbaar op onze schoolwebsite. Onze fysieke omgeving is ontworpen met de leerling in gedachten. De school telt drie goed toegankelijke verdiepingen, is rolstoelvriendelijk dankzij een lift, en beschikt over ruime speellokalen en een gymzaal. Ons schoolplein biedt volop ruimte voor spel en plezier. Voor specifieke activiteiten kunnen we uitwijken naar natuurspeelplaats De Klimop. Wij werken nauw samen met diverse partners. Sinne kinderopvang verzorgt de voor- en naschoolse opvang en de speelleergroep, met regelmatige overleggen tussen peuter- en kleuteronderwijs. We zijn ook actief betrokken bij Wijkteam Zuid (CJG) en het Gezondheidscentrum Zuidlanden, de Teachumerpleats. Voor de overgang naar het voortgezet onderwijs vindt er een warme overdracht plaats met bespreking van groep 8 leerlingen. Een onderwijsadviseur werkt nauw samen met onze IB-er. IKC de Pionier onderzoekt continu nieuwe mogelijkheden voor ondersteuning. Door nauwe samenwerking met specialisten, zowel intern als extern, zoals Gezondheidscentrum Zuidlanden Techumerpleats, anticiperen we op onderwijsontwikkelingen. Dit kan leiden tot de inzet van een gedragsspecialist of versterking van de samenwerking met kindercoaches en jeugdzorginstanties.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Top Onderwijs

Wat zijn de kerndoelen in ons schoolplan voor de komende jaren?

Elke vier jaar stellen we een ambitieus meerjarenplan op, leidend voor onze onderwijsontwikkeling gedurende vier jaar. Jaarlijks vertalen we dit naar een concreet jaarplan, flexibel aangepast aan actuele thema's en inzichten. Onze unieke visie is vastgelegd in de 'Reisgids van de Pionier'. Dit document, dat we jaarlijks bijwerken, biedt niet alleen onze missie maar ook praktische begeleiding voor nieuwe teamleden en schetst onze onderwijsaanpak. Regelmatige evaluatie van onze afspraken en borgingsdocumenten, in samenwerking met het voltallige team, verzekert dat ons beleid altijd actueel en effectief blijft. De intern begeleider en bouwcoördinatoren ondersteunen onze leerkrachten actief met coaching, zodat ons onderwijsbeleid consistent wordt toegepast en een doorlopende leerlijn voor elk kind wordt gewaarborgd. Elke leerkracht heeft een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) dat de richting geeft aan professionele groei en bijscholing. De directie monitort de onderwijsuitvoering, de kwaliteitszorgprocessen en de POP's van het team, wat essentieel is voor continue verbetering. Onze belangrijkste verbeterpunten voor het schooljaar 2025-2026 zijn gericht op digitale geletterdheid, teamontwikkeling en het bevorderen van zelfstandig werken. We zetten ook vol in op de didactiek 'Focus op Begrip' om onze uitstekende leesresultaten, die boven verwachting liggen, te handhaven en verder te versterken. Daarnaast focussen we op het versterken van de basiskwaliteit door pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren, een positief pedagogisch klimaat te creëren en planmatig te werken met observatie en registratie in Parnassys. We werken aan de verdere uitwerking van onze visie op burgerschapskunde en de doorontwikkeling van ons rekenonderwijs met de implementatie van de WIG 5 methodiek. Voor begrijpend lezen ontwikkelen we een doorlopende lijn van groep 1 tot en met 8, met de implementatie van 'Focus op Begrip' en een vernieuwd beleidsdocument. Ook de integrale ontwikkeling van ons IKC en het versterken van ouderbetrokkenheid, mede via trajecten van de gemeente Leeuwarden, krijgen prioriteit. Het verbeteren van de samenwerking en onderlinge afstemming binnen het team is cruciaal voor een warme overdracht en een optimale leeromgeving.

Hoe realiseert IKC de Pionier haar onderwijsdoelen?

De directie draagt de eindverantwoordelijkheid voor het behalen van onze onderwijsdoelen. Het toegewijde Kwaliteitsteam van IKC de Pionier, bestaande uit vakspecialisten voor rekenen, taal en digitale vaardigheden onder leiding van onze intern begeleider, stuurt onze kwaliteitsontwikkeling aan. Ieder teamlid draagt bij aan de continue, planmatige verbetering van ons onderwijsaanbod. We zorgen voor transparante verantwoording over onze onderwijskwaliteit aan ouders, partners en overheidsinstanties via onze schoolgids, Scholen op de Kaart, het schoolplan en ons jaarverslag en jaarplan. Dit biedt inzicht in onze prestaties en ontwikkelingsgebieden. In het schooljaarplan specificeren we de doelen per jaar, inclusief verantwoordelijkheden, budget en planning. Het team stelt dit plan gezamenlijk op, waarna de medezeggenschapsraad het goedkeurt. De medezeggenschapsraad monitort de voortgang, en aan het einde van het jaar evalueren we het plan gezamenlijk. Niet-behaalde doelen analyseren we grondig om vervolgstappen te bepalen, met een focus op continuïteit door het schooljaarverslag van het voorgaande jaar mee te nemen. Ons streven is een eenduidige en effectieve aanpak in pedagogisch handelen en samenwerking, volledig in lijn met onze schoolvisie. Dit bevorderen we onder andere door jaarlijkse studiedagen en regelmatige overlegmomenten tussen het onderwijs- en opvangteam, wat essentieel is voor de integrale ontwikkeling van elk kind.

Downloaden

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC de Pionier

Toelichting van de school

Bij IKC de Pionier bieden we een unieke leerervaring voor onze jongste leerlingen in groep 1-2 en de kinderopvang. We werken nauw samen met Sinne Kinderopvang aan een doorlopende leerlijn, gebaseerd op de Kleuterlab methodiek. Kinderen leren spelenderwijs de wereld ontdekken, waarbij we hun natuurlijke nieuwsgierigheid prikkelen en hen stimuleren om zelf initiatief te nemen. Door thematisch te werken, onderzoeken we samen de omgeving en ontwikkelen we essentiële onderzoeksvaardigheden. Onze aanpak is afgestemd op de breinontwikkeling van jonge kinderen. We bieden ruimte voor eigen inbreng en zorgen ervoor dat de activiteiten aansluiten bij de interesses en ontwikkelingsbehoeften van elke kleuter. Zo leggen we een sterke basis voor toekomstig leren.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op IKC de Pionier?

IKC de Pionier biedt een rijk aanvullend programma voor jonge kinderen, inclusief hoogwaardige kinderopvang en gestructureerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start in hun ontwikkeling te garanderen.

IKC de Pionier biedt een rijk aanvullend programma voor jonge kinderen, inclusief hoogwaardige kinderopvang en gestructureerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start in hun ontwikkeling te garanderen.

Geïntegreerde kinderopvang
Peuteropvang en VVE-programma's

Met welke partners werkt IKC de Pionier samen voor het jonge kind?

Voor het gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen werkt IKC de Pionier nauw samen met Sinne Kinderopvang, een partner die onze visie op spelend en ontdekkend leren deelt.

Voor het gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen werkt IKC de Pionier nauw samen met Sinne Kinderopvang, een partner die onze visie op spelend en ontdekkend leren deelt.

Team | IKC de Pionier in Leeuwarden | [2025] Schoolregister