IKC Aventurijn in Leeuwarden

Het team van IKC Aventurijn in Leeuwarden

Current section: team
Tjerk Hiddesstraat 5-1
8921 Leeuwarden

Zie hier hoe het team van IKC Aventurijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Aventurijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Aventurijn bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Aventurijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Aventurijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 57.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (57.1%)
Man (42.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Aventurijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (45%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (15%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Aventurijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.2%)
Direct ondersteunend personeel (22.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Aventurijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Slimme Vervangingsregelingen bij IKC Aventurijn

Bij IKC Aventurijn zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons beleid is erop gericht om elke vorm van wettelijk of cao-afgedekte afwezigheid, zoals ziekte of verlof, adequaat op te vangen. We prioriteren flexibele oplossingen door eerst te kijken naar interne ruilmogelijkheden tussen collega's. Als een interne oplossing niet mogelijk is, schakelen we direct het gespecialiseerde vervangersbureau Semko in. Zij helpen ons om snel een gekwalificeerde vervanger te vinden. In zeldzame gevallen, wanneer er geen geschikte vervanger beschikbaar is, kunnen kinderen een extra vrije dag krijgen. Ouders worden hierover tijdig geïnformeerd via ons ouderportaal. We garanderen echter dat er altijd opvang geregeld kan worden voor kinderen wiens ouders hierdoor in de knel komen, zodat geen enkel gezin onnodig wordt belast.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op IKC Aventurijn

5

Academische Ondersteuning: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Taalspecialist
Gedragsspecialist
IKC-medewerker (Peuter- en Kleuterondersteuning)
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Onze interne specialisten spelen een cruciale rol in het coördineren, coachen en ondersteunen van alle onderwijs- en ontwikkelingsprocessen binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC). Zij zorgen voor een gestructureerde aanpak en persoonlijke aandacht. Deze toegewijde professionals werken nauw samen met leerkrachten en ouders om de leeromgeving optimaal te maken voor elke leerling. Ze bieden expertise op diverse gebieden om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Jeugdondersteuner
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

De Jeugdondersteuner biedt waardevolle hulp, met speciale aandacht voor ondersteuning in thuissituaties, om een brug te slaan tussen school en thuis. Zij bevordert een soepele samenwerking en afstemming van hulpverlening aan leerlingen. Onze Gedragsspecialist is een sleutelfiguur in het ondersteunen van ons team en de leerkrachten bij het aanpakken van gedragsuitdagingen. Samen met de Kwaliteitscoördinator zorgen zij voor een positieve en veilige leeromgeving voor alle kinderen.

3

Gedrag, Studiehouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kwaliteitscoördinator
Jeugdondersteuner

Toelichting van de school:

Onze Gedragsspecialist, een leerkracht met een gespecialiseerde opleiding, biedt gerichte begeleiding aan leerlingen en het team. De Kwaliteitscoördinator is drie dagen per week aanwezig om de ondersteuning voor kinderen te organiseren en te coördineren. De Jeugdondersteuner is eveneens drie dagen per week beschikbaar om het welzijn van onze leerlingen te waarborgen. Het Kernteam, bestaande uit de Kwaliteitscoördinator, Jeugdondersteuner, adjunct-hoofd en directeur, komt maandelijks bijeen om lopende zaken en beleidsontwikkelingen te bespreken.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Buurtsportcoach en Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

IKC Aventurijn stimuleert een gezonde levensstijl door kwalitatief bewegingsonderwijs. Onze vakdocent bewegingsonderwijs van BV-Sport verzorgt dynamische gymlessen die de motorische vaardigheden van uw kind verbeteren. Bovendien draagt onze Pedagogisch Educatief Professional, ook adjunct van onze opvang, bij aan een holistische ontwikkeling. Zij zorgen voor een geïntegreerde aanpak waarbij zowel leren als bewegen centraal staan.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
BHV'ers (Bedrijfshulpverleners)

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van uw kind staan voorop. Al onze medewerkers binnen de kinderopvang die samenwerken met IKC Aventurijn zijn in het bezit van een EHBO-diploma. Daarnaast zijn belangrijke teamleden, waaronder de directeur, de intern begeleider en de conciërge, specifiek opgeleid tot EHBO'er om adequaat te kunnen handelen bij noodgevallen. Uw kind is bij ons in veilige handen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Hal als ontmoetingsplek
Open werkplekken door het gehele schoolgebouw
Kinderopvang en buurthuis
Apart kleuterplein
Open keuken voor kooklessen

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op IKC Aventurijn

Gedetailleerde Toelichting van Ons Educatieve Aanbod

IKC Aventurijn biedt gestructureerde basisondersteuning voor alle leerlingen, met differentiatie in rekenen, lezen en spelling. De leerkrachten hanteren drie niveaus per leerjaar om tegemoet te komen aan diverse instructiebehoeften. Dit zorgt voor continuïteit in onderwijszorg, ondersteund door een cyclisch proces van planning, klassen- en leerlingbesprekingen en resultatanalyses op alle niveaus. In de groepen 1 tot en met 8 stimuleren we de ontwikkeling verder door de inzet van vakdocenten. Extra ondersteuning is een kernwaarde op IKC Aventurijn. We werken samen met een onderwijsadviseur en beschikken over een gedragsspecialist en een specialist Jonge Risico Kind. Ons netwerk stelt ons in staat om snel specialistische hulp in te schakelen, waardoor kinderen met speciale onderwijsbehoeften van harte welkom zijn. Samen met ouders bespreken we de aansluiting op de individuele leerling en zoeken we naar de beste oplossingen, eventueel buiten de school als dat nodig is. Soms stuiten we op grenzen in de geboden ondersteuning, bijvoorbeeld door beperkte expertise of een hoge concentratie zorgleerlingen in een groep. In overleg met de onderwijsadviseur stellen we deze grenzen vast en communiceren we ze open met ouders. Ons Schoolondersteuningsprofiel, beschikbaar op de website, beschrijft deze grenzen gedetailleerd. De recente introductie van de Jeugdondersteuner (schooljaar 2022-2023) versterkt de verbinding tussen school, ouders en jeugdzorg. Met de verwachte structurele inzet van de Jeugdondersteuner in schooljaar 2023-2024, streven we naar snellere en efficiëntere zorgrealisatie en verbeterde coördinatie. Binnen het IKC functioneert een Kernteam, aangevuld met de gedragsspecialist, om de ondersteuningsbehoeften van groepen en individuele leerlingen te bespreken en te voorzien.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan bij IKC Aventurijn

Welke ambitieuze doelen stellen we voor ons onderwijs?

Bij IKC Aventurijn werken we met een strategisch Schoolplan dat onze langetermijndoelen vastlegt voor een periode van vier jaar. Dit wordt aangevuld met een jaarlijks schooljaarplan, waarin we concrete plannen maken voor vernieuwingen. Afgelopen schooljaar hebben we vol ingezet op het versterken van de doorlopende leerlijnen voor didactiek, pedagogiek en ons onderwijsaanbod. Met ondersteuning van Noorderwerkt hebben we ons onderwijs verder geoptimaliseerd. We zijn enthousiast gestart met de rekenmethode 'Wereld in getallen', een keuze die mede door de leerlingen zelf is gemaakt. Daarnaast hebben we ons verdiept in een nieuwe methode voor begrijpend en technisch lezen, 'Atlantis', die we volgend schooljaar met professionele begeleiding gaan implementeren. Ook onze nieuwe methode Taal Actief bevalt uitstekend en sluit naadloos aan bij onze onderwijsvisie. Het extra aanbod tijdens de verlengde schooldag voor groepen 3 t/m 8, gericht op creativiteit, beweging, muziek en gezonde leefstijl, zetten we vol energie voort. Voor het komende schooljaar, 2025-2026, richten we ons op de volgende kerndoelen: het bevorderen van burgerschapsonderwijs, het optimaliseren van de betrokkenheid van ouders, het opleiden in de school door nauwe samenwerking met MBO en HBO, en het verder verdiepen van 'De Vreedzame School'.

Hoe waarborgen wij de kwaliteit en resultaten van ons onderwijs?

Bij IKC Aventurijn meten we de resultaten van ons onderwijs op verschillende essentiële manieren. Twee keer per jaar evalueren we de leerresultaten van onze leerlingen, waarbij tussentijdse resultaten cruciaal blijven voor het bijsturen van onze aanpak. Deze analyses worden vastgelegd en besproken met het gehele team. De onderwijskwaliteit bespreken we jaarlijks in een formeel gesprek tussen de school en de directeur onderwijs. Hierbij kijken we niet alleen naar de dagelijkse praktijk, maar ook naar het onderliggende beleid, met vastlegging van afspraken op zowel school- als bestuursniveau. Daarnaast vinden er tweejaarlijks tevredenheidsonderzoeken plaats onder ouders, leerlingen en medewerkers, evenals onderzoeken naar de sociale veiligheid. De uitkomsten hiervan, die waardevolle inzichten bieden in de ervaringen binnen onze schoolgemeenschap, worden besproken in het team en met de Medezeggenschapsraad (MR), en leiden tot concrete actiepunten. De professionele ontwikkeling van onze leerkrachten is een continu proces. Elk jaar werken zij met een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP), dat is afgestemd op de team- en schooldoelen. Dit POP wordt besproken tijdens jaarlijkse ontwikkel- of beoordelingsgesprekken met de directeur. De leerkracht neemt zelf de regie in zijn of haar groei, met geplande gesprekken in de jaarplanning.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC Aventurijn

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2024-2025 verrijkt IKC Aventurijn het aanbod voor jonge kinderen met twee toegewijde pedagogisch medewerkers. Deze professionals, verbonden aan het landelijke programma School en Omgeving, fungeren als een brug tussen de speelleergroep en groep 1-2. Deze brugfunctie zorgt voor een naadloze afstemming van het educatieve aanbod, waardoor de ontwikkeling van uw kind optimaal wordt ondersteund. In het schooljaar 2024-2025 ligt de focus op intensieve samenwerking tussen opvang en school om dit aanbod verder te verfijnen. We zetten dit proces voort in 2025-2026, met als doel een continue verbetering van de leerervaringen voor de allerkleinsten in ons kindcentrum.

Veelgestelde vragen

Welk extra onderwijsaanbod is er voor peuters en kleuters op IKC Aventurijn?

IKC Aventurijn biedt gespecialiseerde programma's voor de jongste leerlingen. Dit omvat een stimulerende speelleergroep en een naadloze overgang naar groep 1-2, versterkt door pedagogische expertise. Ons doel is om een rijke leeromgeving te creëren die de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen bevordert. We zetten ons in voor een holistische benadering van educatie en zorg binnen ons kindcentrum.

IKC Aventurijn biedt gespecialiseerde programma's voor de jongste leerlingen. Dit omvat een stimulerende speelleergroep en een naadloze overgang naar groep 1-2, versterkt door pedagogische expertise. Ons doel is om een rijke leeromgeving te creëren die de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen bevordert. We zetten ons in voor een holistische benadering van educatie en zorg binnen ons kindcentrum.

Geïntegreerde kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kindcentrum Dienstverlening

Met welke partners werkt IKC Aventurijn samen voor het jonge kind programma?

IKC Aventurijn werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming tussen kinderopvang en basisonderwijs. Door deze verbinding bieden we kinderen een consistente en ondersteunende omgeving vanaf de jongste jaren. Dit partnerschap versterkt onze missie om een compleet kindcentrum te zijn voor alle gezinnen in Leeuwarden.

IKC Aventurijn werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming tussen kinderopvang en basisonderwijs. Door deze verbinding bieden we kinderen een consistente en ondersteunende omgeving vanaf de jongste jaren. Dit partnerschap versterkt onze missie om een compleet kindcentrum te zijn voor alle gezinnen in Leeuwarden.

Team | IKC Aventurijn in Leeuwarden | [2025] Schoolregister