
Schoolweging
De schoolweging van Aventurijn Leeuwarden is 35,61 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op praktische leerwegen: 14 praktijkgerichte adviezen tegenover 19 theoretische in 2023-2024. Dit komt neer op 42,4% praktisch advies, aanzienlijk hoger dan het Friese gemiddelde van 22,8%. Tegelijkertijd geeft 19,6% van de adviezen een theoretische richting aan, wat lager is dan de regionale norm (38,1%). De combinatie van een hoge schoolweging en praktijkgericht advies past bij het profiel van een school die inzet op maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Aventurijn Leeuwarden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze tussentijdse resultaten worden gemeten aan de hand van onafhankelijke toetsen (CITO-Leerling in Beeld) voor de vakken: Technisch lezen , Begrijpend Lezen, Spelling en Rekenen & Wiskunde. Aan de hand van de resultaten worden analyses gemaakt en worden de pedagogisch/didactische overzichten en groepsplannen opgesteld, welke de basis vormen voor de planning van het onderwijsaanbod voor de aankomende periode. In de tussenliggende perioden worden de resultaten van het dagelijks werk van de leerlingen gevolgd en kan er, indien nodig, bijsturing plaats vinden. In het schooljaar 2024-2025 zijn er twee studiedagen ingepland waarop het team de tussentijdse resultaten bespreekt en gezamenlijk de plannen voor de komende periode vaststelt.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
De doorstroomcijfers tonen dat 25,6% van de leerlingen boven hun oorspronkelijke advies presteert in het VO – ruim boven het landelijk gemiddelde (18,9%). Slechts 5,1% zit onder advies, wat het effect van zorgvuldige advisering onderstreept. Deze resultaten sluiten aan bij het beleid om leerlingen via ‘opwaartse bijstelling’ extra kansen te bieden.
Sociale ontwikkeling
Wij willen de kinderen de basisvaardigheden leren die ze nodig hebben in de 21e eeuw, zodat ze als volwassenen een goede plek kunnen vinden in een samenleving die continu verandert en andere eisen stelt. Die 21e-eeuwse vaardigheden omvatten veel meer dan alleen rekenen, lezen en schrijven. Belangrijk is de ontwikkeling van heel het kind. Hoofd, hart en handen. Elk kind mag/ moet zich in eigen tempo ontwikkelen. Ook is er meer aandacht voor activiteiten op het gebied van kunst en cultuur, sport en bewegen. LEES MINDER
diversiteit
eigen verantwoordelijkheid
samen staan we sterk
Wat is de werkwijze van IKC Aventurijn voor sociale ontwikkeling?
IKC Aventurijn werkt met de methode 'De Vreedzame School' om de sociale ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Deze methode leert leerlingen hoe ze meningsverschillen overbruggen, conflicten oplossen en openstaan voor diversiteit. De school wil leerlingen opleiden tot verantwoordelijke burgers die vaardig en vreedzaam omgaan met verschillen.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Aventurijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Aventurijn gebruikt 'Zien' en een vragenlijst van WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.