
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Aquamarijn Leeuwarden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Een goede aansluiting bij het voortgezet onderwijs is één van de belangrijkste doelen van onze school. Er wordt daarom naar verhouding veel aandacht besteed aan lezen, spelling en rekenen. Om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen, worden toetsen afgenomen. Er zijn twee soorten toetsen: de methode gebonden toetsen, om na te gaan of de leerlingen de aangeboden stof goed begrepen hebben én de niet-methode gebonden toetsen, de CITO toetsen, waarmee we volgen of de leerontwikkeling gaat zoals we mogen verwachten. De afgenomen toetsen geven niet alleen een beeld van de ontwikkeling van de leerlingen, ze geven ook een beeld van de resultaten van de gehele school. Dit is voor school belangrijk om te weten; daaraan kunnen we afmeten of we voldoende aanbod hebben en voldoende resultaat halen of zo nodig moeten bijstellen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Aquamarijn staat midden in de samenleving. Daardoor ondervindt het ook rechtstreeks de invloed van uiteenlopende maatschappelijke ontwikkelingen. Onder ‘actief burgerschap en sociale integratie’ verstaan we het zelfstandig verantwoordelijkheid nemen door leerlingen voor gemeenschapsbelangen binnen en/of buiten school. De school als gemeenschap is ‘oefenplaats’. Leerlingen doen in de school kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen op die hen in staat stellen om deel uit te maken én het vermogen en de wil om actief mede vorm te geven aan die gemeenschap. Gedurende hun schooltijd wordt de (leef)wereld van de kinderen steeds groter. In feite is actief burgerschap en sociale integratie geen nieuwe taak. Het is een integraal deel van onze pedagogische opdracht, van de sociale- en levensbeschouwelijke vorming. In de methode ‘kwink’ methode zijn de lessen voor burgerschap en sociale integratie geïntegreerd. LEES MINDER
Veiligheid
Omgaan met verschillen
Afstemming
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Wij vinden het als school belangrijk het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen goed te volgen. Er moet een continuüm van zorg geboden worden om de sociale vaardigheden van kinderen te laten groeien en emotionele ondersteuning te bieden. Dit gebeurt door het observeren en analyseren van de sociale vaardigheden van kinderen. Door het pedagogisch handelen daarop af te stemmen kan een goed sociaal-emotioneel functioneren worden bevorderd. Zien! is een expertsysteem inclusief leerlingvolgsysteem waarmee leerkrachten het sociaal-emotionele functioneren van kinderen in de basisschoolleeftijd kunnen meten, volgen, begrijpen en ondersteunen. Het meten en volgen wordt gedaan met behulp van een vragenlijst, dat is het meetinstrument. Zien! is een conceptueel onderbouwd, valide en betrouwbaar meetinstrument. Zien! gaat uit van vijf sociale vaardigheden en twee graadmeters die dekkend zijn voor het in kaart brengen van het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen. De vragenlijst bestaat uit 28 vragen waarbij elk van de vijf sociale vaardigheden en de twee graadmeters met vier vragen onderzocht worden. Er wordt in kaart gebracht in hoeverre een kind de vaardigheden, het welbevinden en betrokkenheid laat zien. De handelingssuggesties die eraan gekoppeld zijn, bevorderen het ondersteunen van het sociaal-emotioneel functioneren. Zien! ondersteunt de leerkrachten in het handelingsgericht werken, het denken in mogelijkheden en het denken vanuit de onderwijsbehoefte van het kind. Handelingsgericht werken is een cyclisch proces van voortdurend waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. Als school maken we gebruik van Zien! 1-16 voor het observeren van het welbevinden, de betrokkenheid en de sociale vaardigheden. Daarnaast willen we de leerlingen (die dat kunnen) op vergelijkbare schalen bevragen, omdat we het belangrijk vinden dat de resultaten ook daadwerkelijk gebruikt worden voor het verbeteren van de veiligheidsbeleving als dat nodig blijkt te zijn. Door op vergelijkbare schalen te observeren/te bevragen, kun je resultaten goed vergelijken en inschatten of leerlingen een goed beeld hebben van hoe het gaat en of leerkrachten goed observeren. We gebruiken hiervoor de vragenlijst Leerling 1-16
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien