
Schoolweging
De schoolweging van Sint Thomas is 27,69 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.7% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. De school presteert hiermee ook iets beter dan vergelijkbare scholen (96.4%), wat een stevige basiskwaliteit onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 68.9% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 50.1%. Dit is 7.8 procentpunt hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (61.1%), wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 23.9% vmbo-(g)t en 19.6% vwo advies, tegenover regionale gemiddelden van respectievelijk 16.5% en 18.6%. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, wat contrasteert met 1.0% in de regio. De combinatie havo/vwo-adviezen (4.4%) blijft achter bij het regionale gemiddelde (10.9%), mogelijk door bewuste keuzes in advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Thomas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het Leerling Volgsysteem volgt uw kind, volgens een vaste procedure, gedurende de acht jaar dat het op de basisschool zit. Om een zo goed mogelijk beeld van de kinderen te krijgen aangaande hun ontwikkeling, worden de kinderen regelmatig getoetst. Er wordt gewerkt met methode-afhankelijke toetsen (toetsen van de verschillende methodes, die worden gebruikt in de groepen) en methode-onafhankelijke toetsen (Cito LVS). De volgende methode-onafhankelijke toetsen komen aan de orde: Groep 1/2 Eigen observatie en registratie instrument (visuele motorische ontwikkeling, taal/denk ontwikkeling, auditieve ontwikkeling, ontwikkeling van de lees- en spellingvoorwaarden, ontwikkeling van de rekenvoorwaarden, sociaal- emotionele ontwikkeling) Vanaf groep 3: - Sociaal - Emotionele ontwikkeling via Viseon - Cito Technisch lezen: DMT leestoets (en AVI) - Cito-Begrijpend lezen (eind groep 3) - Cito Spelling (+ Cito werkwoordspelling voor groep 7) - Cito-Rekenen en Wiskunde - Dyslexieprotocol (Expertise centrum Nederlands) Groep 8 - Landelijke doorstroomtoets: IEP-toets Dyslexieprotocol Leerlingen worden via een intensief systeem gevolgd in hun leesontwikkeling d.m.v. de afname van de Drie- Minuten- Toets (losse woorden) en AVI (tekst). Hiervoor hanteren wij het Protocol Leesproblemen en Dyslexie groep 3 en 4 en groep 5 t/m 8 van het Expertisecentrum Nederlands. Voor groep 1 en 2 zit het protocol verwerkt in ons registratie systeem. Reflecteren van de resultaten: Binnen de school worden de resultaten op school-, groeps- en leerlingniveau om de 10 weken besproken. De terugkoppeling naar ouders en leerlingen vindt op vaste momenten plaats, daar waar nodig is dit vaker. Vanaf schooljaar 2020-2021 maken wij gebruik van Mijn Rapportfolio. Mijn Rapportfolio geeft een totaalbeeld van de ontwikkeling van het kind. Ieder kind heeft een persoonlijke startpagina. Deze pagina kan door het kind zelf worden ingevuld, hetgeen de betrokkenheid en het eigenaarschap vergroot. Dit ben ik, Hier werk ik aan en Hier ben ik trots op zijn de onderdelen. In de hogere groepen kan het kind zelf al veel invullen. In de lagere groepen kan het kind samen met de leerkracht invulling geven aan de startpagina. Iedere leerkracht kan de ontwikkeling van het kind volgen. Middels aangepaste vragenlijsten, vult de leerkracht gegevens in en kan zo de brede ontwikkeling van elk kind te volgen. Mijn Rapportfolio biedt ook aan ouders de mogelijkheid om mee te kijken met de ontwikkelingen van hun kind. Ouders kunnen op elk gewenst moment inloggen om de ontwikkeling van hun kind te volgen. Op deze manier wordt de ouderbetrokkenheid vergroot. Daarnaast zijn er drie keer per jaar de z.g. 10-minuten gesprekken voor de groepen 1 t/m 8. Vanaf groep 5 sluiten de kinderen zelf ook aan. Het eerste tien minutengesprek is het omgekeerde gesprek. Deze staat in teken van de kennismaking. Tijdens de andere gesprekken staat de ontwikkeling van het kind centraal. Mocht er op andere momenten behoefte zijn aan een extra gesprek, dan kunt u daar met de groepsleerkracht een afspraak over maken. In groep 8 krijgt het tweede 10-minutengesprek een andere invulling. In februari wordt met het kind, de ouders en de leerkracht van groep 8 gesproken over een passende school voor voortgezet onderwijs. Dit wordt gedaan op basis van het leerlingenvolgsysteem van de afgelopen drie jaren, de eindtoets en de ervaringen in de klas. We volgen hierin de richtlijnen van de Plaatsingswijzer Leeuwarden, welke vanaf groep 6 met ouders en kinderen wordt besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4.6% van de leerlingen presteert onder advies – minder dan de helft van het landelijk percentage (11.8%). De 70.5% die op advies functioneert, combineert zich met een forse groep bovenpresteerders (25%), wat wijst op zorgvuldige advisering en adequate doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Het leven en werken in een groep en het zich daarvoor verantwoordelijk voelen is belangrijk. Een mens heeft de groep nodig om zich te ontwikkelen en het individu kan de groep sterker maken. Op deze wijze leert het kind zich voor te bereiden op de maatschappij. Ons IKC benadert de kinderen positief. De bemoediging is bij uitstek een instrument die een mens doet groeien. De kwaliteit van het IKC wordt bepaald door de zorg die het team heeft voor het kind. Hier vloeien vier ankerpunten uit voort: Respect Op basis van gelijkwaardigheid moeten we met elkaar omgaan binnen onze school. Betrokkenheid Een mens wordt pas mens door zichzelf te ervaren in de relatie tot de ander. Kinderen leren binnen de groep een bijdrage te leveren aan het welzijn van een ieder binnen de groep. Verantwoordelijkheid Kinderen moeten leren zich verantwoordelijk te voelen voor zichzelf en voor de groep door samen hun leefgemeenschap vorm te geven. Samen verantwoordelijk te zijn voor het groepslokaal, de omgeving en samen in openheid alles bespreekbaar te maken in de kring, c.q. klassenvergadering. Vindingrijkheid Het kind moet de vrijheid krijgen om op ontdekking te kunnen gaan in de steeds groter wordende leefwereld. Vindingrijkheid is hierbij een belangrijk aspect om op eigen wijze in relatie met anderen de wereld te kunnen verkennen en problemen, die zich kunnen voordoen, te leren oplossen. In deze uitgangspunten heeft wederkerigheid een centrale plaats. De voorwaarden gelden in de omgang voor alle geledingen binnen de school: leerlingen, ouders en leerkrachten. LEES MINDER
Respect en Vindingrijkheid
Betrokkenheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) besteedt aandacht aan het bevorderen van sociaal-emotionele vaardigheden bij leerlingen. Sociaal-emotioneel leren omvat het ontwikkelen van vaardigheden die leerlingen sociaal competent maken. Er wordt aandacht besteed aan zelfbewustzijn, zelfmanagement, het besef van de ander, het hanteren van relaties en het maken van keuzes. De school gebruikt de methode Trefwoord als hulpmiddel, en werkt sinds 2022-2023 met de Kanjertraining. De school streeft naar een balans tussen sociaal-emotioneel leren en het schoolse leren. Vanaf schooljaar 2024/2025 zijn smartphones en andere technologische apparaten van leerlingen niet toegestaan in de basisschool, tenzij van educatief en beredeneerd gebruik, dan zal de leerkracht de ouders hierover informeren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) gebruikt Kanvas en Viseon om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas)?
Basisschool Sint Thomas (IKC Sint Thomas) gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.