IBS El Boukhari
Populierstraat 2
4142 EB Leerdam

Schoolweging

Schoolweging
35.81
Spreiding
5.76

De schoolweging van El Boukhari is 35,81 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden effectief worden aangeleerd, ondanks de uitdagingen die samenhangen met de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

29,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de inspectienorm van 32,8% ligt. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie. Toch presteert de school beter dan verwacht bij een schoolweging van 35,81. De focus op maatwerk blijkt uit het feit dat 21% van de leerlingen in het VO boven advies presteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (9,5% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen). Toch zien we ook een sterke vmbo-k/gt-richting (23,8%) en havo-adviezen (14,3%). De adviezen zijn polariserend: enerzijds praktijkgericht, anderzijds richting theoretische leerwegen (vmbo-(g)t/havo en havo samen 28,6%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsEl BoukhariGemeente AmsterdamNederland
205.9205.9199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling kinderen doormaken, nemen we regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van kinderen in een betreffende vak in kaart brengen. Deze resultaten brengen we in kaart door middel van: - Waarnemen dmv cito/methodetoetsen/observaties - Begrijpen dmv groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen of als het nodig is externen - Plannen dmv groepsaanpak of individuele handelingsplannen - Realiseren dmv plan uitvoeren en evalueren Dit hele proces wordt bewaakt door de intern begeleiders. De resultaten van de groep en de ontwikkeling van elke individuele leerling worden zowel door de leerkracht als de intern begeleider gevolgd en samen besproken. Indien de resultaten, de werkhouding of de wijze waarop een leerling zich sociaal-emotioneel ontwikkelt daar aanleiding toe geven wordt de begeleiding binnen de mogelijkheden aangepast. Steeds zal dit met de ouders worden besproken. Deze gegevens worden in ParnasSys, ons leerlingadministratiesysteem, vastgelegd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,05% van de leerlingen zit onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Positief is dat 26,32% boven advies presteert, wat de effectiviteit van de ondersteuning aantoont. De school zet extra in op doorstroomcoaching, zoals beschreven in hun pedagogisch beleid.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Hierbij zijn onder andere de volgende vaardigheden belangrijk: samenwerken, ruzie oplossen en zelfredzaamheid. Door deze vaardigheden waarborgen we de veiligheid op school, verbeteren de leerprestaties en kunnen de kinderen op een positieve manier deelnemen aan de maatschappij. Ook door kinderen op jonge leeftijd al op een positieve manier bewust te maken van hun identiteit, geven we ze een stevige basis mee om vanuit hun eigen geloofsovertuiging de wereld te verkennen, anderen te ontmoeten en hun waarden te delen. Onze visie is uitgebreid beschreven in het boekje "Worden wie je bent”. Daarin staat dat wij: Respect hebben voor elkaar Een veilige leeromgeving bieden Uitgaan van autonomie, competentie en relatie Kinderen leren samen werken en te leven.- Vinden dat iedereen gelijkwaardig is Verdraagzaam en tolerant zijn voor de ander Deze kenmerken vormen de basis van ons pedagogisch klimaat en onze identiteit. Wij werken met de Vreedzame school in combinatie met de Hadith van de week waarbij wij ons onderwijs richten op waardevormend onderwijs. LEES MINDER

Veilige leeromgeving

Autonomie & competentie

Respect & gelijkwaardigheid

Wat is de werkwijze van IBS El Boukhari voor sociale ontwikkeling?

IBS El Boukhari heeft actief burgerschap en sociale integratie verankerd in de methodiek van de ‘Vreedzame School’. Het gaat hierbij om waarden en normen en respectvol gedrag, zowel vanuit een islamitisch als maatschappelijk perspectief. De school gebruikt de wekelijkse Hadith's waarbij, vanuit Islamitische bronnen, de universele normen en waarden worden geoefend.

Welke registratievorm(en) gebruikt IBS El Boukhari om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IBS El Boukhari gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, WMK vragenlijsten, Kleuter in Beeld, Leerling in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IBS El Boukhari?

IBS El Boukhari gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school en Hadith van de week (waardevormend onderwijs).