
De resultaten van IBS El Boukhari in Leerdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IBS El Boukhari, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IBS El Boukhari bij jullie?
Ontdek hoe goed IBS El Boukhari bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Bij IBS El Boukhari streven we ernaar dit essentiële niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, met duidelijke focus op taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op IBS El Boukhari
Het streefniveau markeert een hoger ambitieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, op basis van de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op schoolniveau. Bij IBS El Boukhari zetten we ons in om deze ambitieuze doelen te realiseren, ondersteund door gepersonaliseerd onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IBS El Boukhari?
Ontdek alles over de schooladviezen voor leerlingen van basisschool IBS El Boukhari in Leerdam. Sinds de invoering van de Wet doorstroomtoetsen PO, verloopt de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs soepeler. De centrale eindtoets in groep 8 is nu een doorstroomtoets, die een belangrijk onderdeel is van het leerproces en de doorstroom naar het middelbaar onderwijs. Het landelijk centraal aanmeldmoment in maart garandeert gelijke kansen voor alle leerlingen bij het aanmelden voor hun voorkeursmiddelbare school. Dit gestroomlijnde proces zorgt voor een eerlijke kans voor iedereen. Het tijdpad voor het schooljaar 2025-2026 biedt duidelijkheid: Midden groep 7: Ouders ontvangen een voorlopige indicatie van het uitstroomprofiel, de zogenaamde 'kijkrichting'. Eind groep 7: Leerkrachten evalueren de 'kijkrichting' en bespreken eventuele aanpassingen met ouders. Begin groep 8 (november): Leerlingen maken de B8-toetsen van Leerling in Beeld, ter vervanging van de eerdere Cito-toetsen en voortgangsgesprekken. Van 12 t/m 30 januari: Ouders ontvangen het voorlopige schooladvies. Op 3 en 4 februari: De doorstroomtoets wordt afgenomen. Uiterlijk 24 maart: Leerlingen ontvangen het definitieve schooladvies. Een hoger toetsadvies kan leiden tot een heroverweging van het schooladvies, waarbij de school het belang van de leerling vooropstelt. Tussen 25 en 31 maart: Aanmelding bij het voortgezet onderwijs vindt plaats. Uiterlijk 12 mei: Ouders ontvangen bericht over de toelating tot de gekozen middelbare school.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden bij IBS El Boukhari: Een Sterke Basis
Bij IBS El Boukhari erkennen we de uniciteit van elke leerling. We sluiten naadloos aan bij diverse kwaliteiten en onderwijsbehoeften door individuele talenten en ontwikkelpunten centraal te stellen. Ons onderwijs is op maat, afgestemd op verschillende leerstijlen, tempo's en interesses, en richt zich zowel op cognitieve groei als op sociaal-emotionele ontwikkeling. We leggen extra nadruk op essentiële sociaal-emotionele vaardigheden zoals effectief samenwerken, zelfregulatie en constructieve conflictoplossing. Daarnaast versterken we de basisvaardigheden in taal, rekenen en wereldoriëntatie. Kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften ontvangen gerichte interventies en gespecialiseerde begeleiding om hun volledige potentieel te bereiken. Onze proactieve aanpak omvat preventie en vroegsignalering, verankerd in het pedagogisch model van De Vreedzame School. Dit, gecombineerd met onze eigen kernwaarden, creëert een veilige en respectvolle leeromgeving. Door handelingsgericht werken, specialistische ondersteuning en het EDI-instructiemodel bevorderen we effectieve differentiatie. Regelmatige voortgangsmonitoring, in nauwe samenwerking met ouders en externe specialisten, garandeert optimale begeleiding voor elk kind.
Een veilige leeromgeving voor optimale groei
Bevordering van autonomie en competentie
Respect en gelijkwaardigheid in elke interactie
Hoe bevordert IBS El Boukhari de sociale ontwikkeling van uw kind?
Bij IBS El Boukhari stimuleren we sociale ontwikkeling door middel van het pedagogische model van De Vreedzame School en onze eigen kernwaarden. We bieden een veilige en respectvolle leeromgeving waar kinderen leren samenwerken, zelfregulatie ontwikkelen en effectief conflicten oplossen. Onze aanpak is gericht op preventie en vroegsignalering, met aandacht voor individuele behoeften en ondersteuningsvragen.
Welke methoden gebruikt IBS El Boukhari om sociale vooruitgang te meten?
IBS El Boukhari hanteert een systematische aanpak om sociale opbrengsten te monitoren. Hiervoor maken we gebruik van gevalideerde instrumenten zoals de WMK vragenlijsten, Kleuter in Beeld en Leerling in Beeld. Deze tools helpen ons om de sociale ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig in kaart te brengen en tijdig bij te sturen waar nodig.
Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren zet IBS El Boukhari in?
Voor sociaal-emotioneel leren maakt IBS El Boukhari gebruik van bewezen programma's die aansluiten bij onze visie. We zetten de methode 'De Vreedzame School' in, die gericht is op het creëren van een positief pedagogisch klimaat. Daarnaast integreren we waardevormend onderwijs via de 'Hadith van de week', wat bijdraagt aan de persoonlijke en sociale groei van onze leerlingen.
Inspectierapport IBS El Boukhari: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Onderwijsinspectie heeft op 22 mei jongstleden een diepgaande evaluatie uitgevoerd van de onderwijskwaliteit bij IBS El Boukhari. Tijdens dit onderzoek zijn alle essentiële standaarden van ons onderwijs nauwkeurig beoordeeld. Specifieke aandachtspunten voor verbetering zijn vastgesteld met betrekking tot de standaarden OP2 (Zicht op ontwikkeling en begeleiding), OP3 (Pedagogisch-didactisch handelen), SK1 (Visie, ambities en doelen) en SK2 (Uitvoering en kwaliteitscultuur). Wij hebben een herstelopdracht ontvangen en beschikken een jaar de tijd om deze verbeterpunten te realiseren. Onderwijsinstelling IBS El Boukhari heeft een gedetailleerd verbeterplan opgesteld om de gestelde doelen te behalen. De Onderwijsinspectie zal in het voorjaar van 2024 een hernieuwd bezoek brengen om de voortgang en de effectiviteit van onze inspanningen te evalueren. Wij vertrouwen erop dat onze proactieve aanpak zal leiden tot een positieve beoordeling.