
Schoolweging
De schoolweging van Klim Op Leerdam is 32,85 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90.4% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruim de landelijke norm van 85%. Desondanks scoort ze 3.5 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen (93.9%). De sterke basisresultaten vormen een solide fundament voor doorstroom naar vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 45.6% van de leerlingen gehaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38.7%. Dit ligt echter 4.5 procentpunt lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (50.17%). De school zet succesvol in op differentiatie, zoals blijkt uit de brede schooladviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: 29.2% vmbo-k en 25% vmbo-(g)t als belangrijkste stromen. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (4.2% vs. 18.6% landelijk). Wel springt 12.5% havo-advies eruit, wat aangeeft dat de school potentieel voor hogere niveaus goed herkent. De 8.3% gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen tonen aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Klim Op Leerdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.41 | 168.92 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten zijn de opbrengsten van de CITO-toetsen die we in januari (M-toetsen) en juni (E-toetsen) afnemen in groep 3 t/m 8. Voor de kleuters vullen we de leerlijnen in, aan de hand van observaties van de leerkrachten. Daarna bespreken we als team de resultaten van alle groepen. Vervolgens neemt de intern begeleider de groepsresultaten met de leerkracht door. De vraag daarbij is: is er genoeg groei, voortgang en ontwikkeling te zien bij elke leerling en wat betekenen de resultaten voor onze aanpak en aanbod voor het volgende half jaar?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opmerkelijk is dat 62.5% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO – ruim 2,5 keer hoger dan het landelijk gemiddelde (25.27%). Geen enkele leerling zit onder advies, tegenover 11.8% nationaal. Dit onderstreept de zorgvuldige adviesvorming en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
We werken met de Kanjertraining. Dit is een preventieve aanpak mbt gedrag. Hierbij letten we op de meetbare en merkbare resultaten. Naar aanleiding daarvan wordt er in de groepsbespreking tussen leerkracht en intern begeleider, besproken welke aandachtspunten er op dat moment belangrijk zijn voor de groep of voor een individueel kind.
veiligheid
vertrouwen
Ouders, kinderen, school
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Klim Op voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool Klim Op heeft gekozen voor de Kanjertraining, om zo een doorgaande lijn en een gemeenschappelijke taal voor gedrag te creëren binnen de hele school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Klim Op om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Klim Op gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Klim Op?
Christelijke Basisschool Klim Op maakt gebruik van de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.