Basisschool Het Mozaiek

De resultaten van Basisschool Het Mozaiek in Leerdam

Current section: resultaten
Tiendweg 90
4142 EM Leerdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Het Mozaiek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool Het Mozaiek

Schoolweging
37.88
Spreiding
5.68

De schoolweging van Het Mozaïek Leerdam is 37,88 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool Het Mozaiek bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Het Mozaiek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 90.48% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school boven de landelijke norm van 85%, maar net onder het vergelijkingsgemiddelde van 92.67%. Deze solieke basiskwaliteit past bij de nadruk op taalvaardigheid in het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

34.92% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 31.7% ligt maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 44.71%. Dit reflecteert de uitdagingen van een complexe leerlingenpopulatie in combinatie met ambitieuze doelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Het Mozaiek?

De schooladviezen tonen een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 20% praktijkonderwijsadvies (vs. 1.01% bij vergelijkbare scholen) en 20% vmbo-b. Toch is er ook aandacht voor hogere niveaus: 26.67% vmbo-(g)t/havo en 26.67% vmbo-(g)t. Deze mix weerspiegelt de diversiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Mozaïek LeerdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken we met toetsen in een leerlingvolgsysteem. Om leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Het systeem laat de ontwikkeling van een kind gedurende zijn gehele basisschoolloopbaan zien. Door landelijk genormeerde toetsen te gebruiken (IEP) is het mogelijk de vorderingen te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. Het leerlingvolgsysteem biedt ons tevens een overzicht van leerlingen die extra begeleiding, hulp of uitdaging nodig hebben. Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen, naast de toetsen die bij de methoden horen.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool Het Mozaiek in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 70% van de leerlingen dat op advies presteert en slechts 10% onder advies (landelijk 11.81%), toont de school realistische advisering. De 20% bovenadviesscore benadrukt het effect van intensieve monitoring zoals beschreven in het leerling-dossierbeleid.

Sociale ontwikkeling

De missie komt tot uitdrukking door: Gedrag Het werken in en het samenwerken met staat in het teken van respect voor elkaar, rekening houden met elkaar. Er moet ruimte zijn om jezelf te zijn en we vinden het belangrijk dat alle betrokkenen het gevoel hebben optimaal te functioneren. Het leren wordt beschouwd als een vanzelfsprekende en plezierige activiteit met als doel het steeds zelfstandiger worden. Het samen leren, samenwerken en zorg dragen voor elkaar staat hoog in het vaandel. Vanuit geborgenheid en vertrouwen worden vaardigheden aangeleerd op sociaal (ik en de ander), emotioneel (ik en gevoel), motorisch (ik en bewegen), cognitief (ik en het leren) en creatief (ik en vindingrijkheid) gebied, met als doel bij te dragen in de ontwikkeling tot een zelfstandig en positief kritisch denkend mens. Wij stellen ons actief op om de onderwijsachterstanden ten gevolge van sociale, economische en culturele omstandigheden op te heffen en/of te verminderen. LEES MINDER

Rekening houden met elkaar

Jezelf zijn in geborgenheid

Positief kritisch denkend

Wat is de werkwijze van Basisschool Het Mozaiek voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Het Mozaiek wil dat kinderen met plezier naar school gaan, omdat dit een voorwaarde is om goed te kunnen leren. De school leert kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun gedrag en spreekt hen hier ook op aan. De gedragscode Mozaïek bevat duidelijke afspraken over de bescherming van persoonsgegevens, schoolkleding, ICT-gebruik, het voorkomen van pesten, agressie, discriminatie en seksuele intimidatie. Iedereen (leerlingen, leerkrachten en ouders) dient zich aan deze regels te houden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Mozaiek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Het Mozaiek gebruikt 'Kindbegrip' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Mozaiek?

Basisschool Het Mozaiek gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.