Basisschool Basisschool Floris Radewijnsz in Leerdam

Het team van Basisschool Floris Radewijnsz in Leerdam

Current section: team
Drossaardslaan 64
4143 Leerdam

Zie hier hoe het team van Basisschool Floris Radewijnsz is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Floris Radewijnsz. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Floris Radewijnsz bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Floris Radewijnsz bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Floris Radewijnsz zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Floris Radewijnsz. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (30%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Floris Radewijnsz werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (55.6%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Floris Radewijnsz gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Deskundige Leerkrachtvervanging op Basisschool Floris Radewijnsz

Vervanging van Leerkrachten: Een Zorgeloze Aanpak Bij Basisschool Floris Radewijnsz begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is door ziekte of om andere dringende redenen, zorgen wij voor een professionele vervanging. Onze school werkt nauw samen met IPPON, een gerenommeerd bureau dat gespecialiseerd is in het leveren van gekwalificeerde onderwijskrachten. Optimale Onderwijs Continuïteit. IPPON zet ervaren en bevoegde leerkrachten in om de lessen naadloos over te nemen. Daarnaast zetten we intern ook graag de expertise van onze eigen leerkrachten en onderwijsondersteuners in, of organiseren we themadagen om het leerplezier te waarborgen. Deze flexibele aanpak garandeert dat uw kind altijd les krijgt van een bekwame professional, wat de situatie ook is. Omgaan met Leerkrachtentekorten: Onze Strategie Ondanks onze inspanningen kan het landelijke lerarentekort soms uitdagingen met zich meebrengen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen externe invaller beschikbaar is, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk wordt opgedeeld over andere groepen. Dit gebeurt uiteraard met de grootst mogelijke zorg en maximaal voor één schooldag. Communicatie en Oplossingen bij Langdurige Afwezigheid. Als er na deze periode nog steeds geen vervanger kan worden gevonden, informeren wij u tijdig als uw kind een dag thuis moet blijven. Dit is een laatste redmiddel, en we streven ernaar dit te minimaliseren door rotatie van leerkrachten te overwegen. In dergelijke situaties garanderen we ondersteuning voor werkende ouders die opvang nodig hebben voor hun kinderen. Uw kind is altijd welkom, zelfs als de school voor deze uitdaging staat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is een basisschool met een leerstof-jaarklassen-systeem.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Floris Radewijnsz

3

Succes met Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Leraarondersteuner met Taal Specialisatie

Toelichting van de school:

Wanneer de reguliere lesstof extra aandacht vereist, biedt Basisschool Floris Radewijnsz gespecialiseerde ondersteuning. Onze Leraarondersteuner met taal specialisatie versterkt de woordenschat in kleine groepen, meerdere keren per week. Voor technisch lezen zetten we het programma BOUW in, met begeleiding door oudere leerlingen, en 'Connect Lezen' door onze onderwijsassistent. Deze sessies vinden frequent plaats om leesvaardigheid optimaal te ontwikkelen. Onze Remedial Teacher is wekelijks beschikbaar om leerlingen te helpen met rekenstrategieën, waardoor iedereen de kans krijgt om rekenkundig succesvol te zijn.

3

Sociaal-Emotioneel Welzijn: Een Prioriteit op Floris Radewijnsz

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Kindercoach
Anti-pest Coördinator

Toelichting van de school:

Het welbevinden van onze leerlingen staat centraal. De leerkracht speelt hierin de hoofdrol, met de Kanjertraining en een scherp oog voor individuele behoeften. Onze Intern Begeleider kan bijdragen aan het welzijn van leerlingen door gerichte ondersteuning en onderzoek naar passende hulp. Dit gebeurt altijd in nauwe samenwerking met ouders. Daarnaast kan een Kindercoach ingeschakeld worden voor begeleiding op sociaal-emotioneel gebied, wat het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden van uw kind ten goede komt.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Expertisecentrum 'T Past

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, werken wij samen met Expertisecentrum 'T Past. Dit centrum biedt gespecialiseerde ondersteuning, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van executieve functies zoals plannen en concentratie. Zij helpen leerlingen om effectiever te leren en hun schoolwerk beter te organiseren. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we een breed scala aan leerbehoeften kunnen adresseren.

1

Motorische Ontwikkeling: Professionele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Basisschool Floris Radewijnsz bevordert de motorische ontwikkeling van haar leerlingen. Een Oefentherapeut & Kinderoefentherapeut van Cesar in Beweging is wekelijks aanwezig om leerlingen tijdens schooltijd te begeleiden. Deze deskundige hulp richt zich op het verbeteren van fijne en grove motoriek, wat essentieel is voor zowel schoolse taken als algemene ontwikkeling. Ouderlijke toestemming is hierbij altijd vereist.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veilige Protocollen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor alle medische handelingen en ondersteuning bij persoonlijke verzorging, hanteert Basisschool Floris Radewijnsz strikt het geldende protocol medisch handelen. Dit waarborgt de veiligheid en het welzijn van elke leerling gedurende de schooldag. Onze school streeft naar een veilige en zorgzame omgeving waarin alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Kooklokaal

Individuele Leerlingondersteuning op Maat bij Floris Radewijnsz

Onze Visie op Samenwerking en Ontwikkeling

Optimale leerlingontwikkeling vraagt om een sterke driehoek: ouders, leerling en school werken nauw samen aan extra ondersteuning. Deze unieke samenwerking vormt de kern van onze aanpak, gericht op een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind kan excelleren. De leerling staat centraal in dit proces. Wij luisteren naar de unieke behoeften, talenten en uitdagingen van elk kind. Door de leerling actief te betrekken bij het formuleren van doelen en het kiezen van ondersteunende strategieën, bevorderen we zelfstandigheid en eigenaarschap. Afhankelijk van leeftijd en ontwikkeling krijgt het kind een stem in zijn of haar eigen leerpad. Ouders zijn essentieel voor succes. Uw inbreng over de thuissituatie, eerdere ervaringen en het gedrag van uw kind is van onschatbare waarde. Wij geloven in open communicatie en betrekken u vanaf het begin bij het signaleren van ondersteuningsbehoeften, het bedenken van oplossingen en het monitoren van de vooruitgang. Samen stellen we haalbare doelen en evalueren we de effectiviteit van de geboden hulp. Onze school, met toegewijde leerkrachten en gespecialiseerde ondersteuners, neemt de regie in het signaleren en organiseren van de juiste zorg. Op basis van observaties, leerresultaten en nauwe afstemming met u en uw kind, stellen we een concreet 'plan van aanpak' op. Dit plan bevat duidelijke doelen, specifieke ondersteuningsmaatregelen en geplande evaluatiemomenten, zodat we de voortgang constant bewaken en waar nodig bijsturen. Het succes van onze ondersteuning rust op wederzijds vertrouwen, heldere communicatie en gedeelde verantwoordelijkheid. Door actief naar elkaar te luisteren, informatie uit te wisselen en gezamenlijk beslissingen te nemen, creëren we een op maat gemaakte ondersteuningsstructuur die perfect aansluit bij de individuele leerbehoeften. Toekomstvisie: Inclusief Onderwijs en Samenwerkingsverband Driegang Onze ambitie om inclusiever onderwijs te bieden, wordt gestuwd door ons lidmaatschap van Samenwerkingsverband Driegang. Het streven naar 'meer inclusief onderwijs' is een prioriteit voor de komende jaren, waarbij we continu werken aan de professionele ontwikkeling van ons team. De overheid stimuleert de transitie naar inclusief onderwijs tegen 2035, met als doel 'thuisnabij onderwijs' te realiseren. Dit betekent dat alle kinderen, ongeacht hun behoeften, de kans krijgen om op hun eigen tempo en in hun vertrouwde omgeving, dicht bij hun vriendjes en vriendinnetjes, regulier basisonderwijs te volgen. Professionele Ontwikkeling voor Optimale Zorg Om onze leerkrachten optimaal te ondersteunen, hebben onze intern begeleider en directie de training 'De leerkracht centraal' gevolgd. Deze training versterkt de pedagogische en didactische vaardigheden binnen ons team. Daarnaast hebben onze intern begeleider, kindercoach en directeur deelgenomen aan de training 'Samenwerken als het spannend wordt'. Deze training verbetert de communicatie en samenwerking rondom zorgvraagstukken, wat essentieel is voor effectieve ondersteuning. Voortdurende Focus op Handelingsplannen en Evaluatie We zetten sterk in op het systematisch werken met en evalueren van handelingsplannen en de door onze ondersteuners geboden zorg. Dit zorgt voor continue verbetering en afstemming van onze ondersteuningsactiviteiten. Zorgthema's worden regelmatig besproken tijdens onze teamvergaderingen en studiedagen. Deze momenten zijn cruciaal voor kennisdeling en het gezamenlijk aanpakken van uitdagingen binnen de ondersteuning van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan van Basisschool Floris Radewijnsz

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Op Basisschool Floris Radewijnsz streven we continu naar onderwijsverbetering. Ons vierjaarlijkse schoolplan, tot stand gekomen met input van zowel het team als de Medezeggenschapsraad (MR), bevat concrete doelen voor het schooljaar 2024-2025, gericht op kernvakken en pedagogische aanpak. We zetten in op de verdere professionalisering van ons team met focus op begrijpend lezen via Close Reading, met structurele werkvergaderingen, klassenbezoeken en collegiale feedback. Ook de borging van onze rekenafspraken, inclusief didactische werkwijzen, krijgt volop aandacht middels dezelfde methoden. Voor de jongste leerlingen (groep 1-4) implementeren we thematisch onderwijs met een weloverwogen aanbod. De midden- en bovenbouw (groep 5-8) profiteren van thematisch en groepsdoorbrekend werken in wereldoriëntatie, ondersteund door coaching. Het aanbieden van Engels aan groep 5-8 is succesvol geïmplementeerd en wordt voortgezet. Specifieke aandacht gaat uit naar meer- en hoogbegaafde leerlingen, met een nieuw beleidsplan en extra verwerkingsmogelijkheden. Het leerlingvolgsysteem 'Cito Leerling in Beeld' is volledig ingevoerd ter optimalisatie van de leerlingvoortgang. De school stimuleert actieve betrokkenheid en zelfstandigheid bij alle leerlingen, met aandacht voor levensvaardigheden zoals seksualiteit en relaties, in samenwerking met de GGD en ouders. De succesvolle implementatie van de Kanjertraining, inclusief teamnascholing, versterkt ons schoolklimaat. Voor schooljaar 2025-2026 prioriteren we verdere professionalisering in begrijpend lezen, het borgen van rekenafspraken, thematisch werken in groep 1/2, en verdere ontwikkeling van wereldoriëntatie. Onze intern begeleider start de opleiding tot specialist hoogbegaafdheid. Het nieuwe burgerschapsonderwijs is geïntegreerd in ons herziene beleidsplan, met regelmatige evaluatie en bijstelling conform inspectierichtlijnen. Mediawijsheid en digitale geletterdheid worden actueel gehouden volgens de bestuurlijke richtlijnen. We volgen de ontwikkelingen binnen het Samenwerkingsverband om ons onderwijs inclusiever te maken.

Hoe monitort Basisschool Floris Radewijnsz de voortgang naar de gestelde doelen?

De voortgang op onze schooldoelen wordt nauwgezet gemonitord. Bestaande afspraken zijn vastgelegd in protocollen en worden geborgd door regelmatige evaluaties tijdens teamvergaderingen en studiedagen, zoals vastgelegd in ons jaarlijkse vergaderplan. Daarnaast zorgen klassenbezoeken en observaties door directie en collega's voor een directe koppeling tussen de beleidsplannen en de praktijk in de klas. Deze methoden toetsen of de vastgelegde afspraken effectief worden toegepast tijdens de dagelijkse instructie en activiteiten, wat essentieel is voor continue kwaliteitsverbetering.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen: Ons Onderwijsaanbod

Toelichting van de school

Bij Basisschool Floris Radewijnsz in Leerdam bieden we een specifieke en stimulerende aanpak voor onze jongste leerlingen in de kleutergroepen. Ons onderwijs is thematisch ingericht, waarbij we diverse boeiende onderwerpen verkennen zoals kunst, beroepen, ridders en kastelen, en de seizoenen. Elk thema strekt zich uit over meerdere weken, zodat leerlingen zich volledig kunnen onderdompelen in de leerstof. De landelijke taal- en rekendoelen worden op creatieve wijze aan deze thema's gekoppeld, wat zorgt voor een natuurlijke leerervaring. Wij creëren een rijke leeromgeving die aansluit bij de verschillende leermethoden van kleuters. Ze leren door spel, beweging, muziek, ontdekking en zintuiglijke ervaringen. Door te voelen, proeven, kijken en luisteren, ontwikkelen ze een dieper begrip. Samenwerking staat centraal; kleuters leren optimaal van en met elkaar tijdens diverse activiteiten. Centrale thema's in de kleutergroep: * **Taalontwikkeling:** Via kringgesprekken, interactief voorlezen en gerichte taalactiviteiten stimuleren we de taalvaardigheid. We maken hierbij gebruik van materialen zoals de map Fonemisch Bewustzijn. * **Rekenen:** We ontwikkelen het rekenkundig inzicht door te tellen en met de kalender te werken, ondersteund door onze map Gecijferd Bewustzijn. * **Expressie:** Creatieve ontwikkeling komt tot uiting in muziek, drama, dans, tekenen en handvaardigheid. * **Sociaal-emotionele ontwikkeling:** De Kanjertraining bevordert een positief zelfbeeld en sociale vaardigheden. * **Levensbeschouwing:** Met de methode 'Hemel en Aarde' verkennen we levensvragen. * **Schrijfvoorbereiding:** Voor groep 2 bieden we gerichte oefeningen ter voorbereiding op het schrijven. Afspraken en Routines: Een Veilige Leeromgeving Elk schooljaar stellen we samen met de kinderen duidelijke groepsafspraken op, die zichtbaar in de klas worden gehangen. Dagelijkse routines, zoals bij het opruimen, tijdens speel- en werktijd, bij binnenkomst en vertrek, en tijdens eet- en toiletmomenten, zorgen voor structuur en voorspelbaarheid. Deze routines stellen kleuters in staat om zo zelfstandig mogelijk te functioneren, wat essentieel is voor een prettige en veilige leeromgeving. Een gevoel van veiligheid bevordert de algehele ontwikkeling van het kind. Overgang van Kinderopvang naar Basisonderwijs: Een Soepele Start Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft, werken we nauw samen met de kinderopvang of peuterspeelzaal. Met toestemming van de ouders delen we relevante informatie om een optimale begeleiding te garanderen en een doorlopende leerlijn te waarborgen. Deze gegevens worden strikt volgens de privacywetgeving behandeld. * **Start na de zomervakantie:** Kinderen die 4 jaar worden in de drie weken vóór de zomervakantie, starten doorgaans na de vakantie. Dit gebeurt altijd in overleg. * **Start in september:** Kinderen die in september 4 jaar worden, mogen direct na de zomervakantie beginnen. * **Start na de kerstvakantie:** Kinderen die in december 4 jaar worden, kunnen na de kerstvakantie starten, in overleg met u en de opvang.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Floris Radewijnsz extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Basisschool Floris Radewijnsz richt zich op een uitgebreid en passend onderwijsprogramma voor alle jonge kinderen binnen de bestaande groepen.

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling en een goede overgang van de kinderopvang naar het basisonderwijs, werkt Basisschool Floris Radewijnsz samen met partners zoals Kinderopvang Dichtbij.

Voor een optimale ontwikkeling en een goede overgang van de kinderopvang naar het basisonderwijs, werkt Basisschool Floris Radewijnsz samen met partners zoals Kinderopvang Dichtbij.

Team | Basisschool Floris Radewijnsz in Leerdam | [2025] Schoolregister