
Schoolweging
De schoolweging van Floris Radewijnsz is 31,12 , met een spreiding van 6,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.78% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, wat significant hoger is dan het inspectienorm (85%) en het vergelijkingscijfer (95.71%). Deze prestatie benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij teruglopende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 68.89% ruim boven de signaleringswaarde (45.5%) voor het streefniveau, en overtreft hiermee zowel het regionale (57.3%) als landelijke gemiddelde. Dit duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs, wat opmerkelijk is gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 28.57% vmbo-b/k versus 42.86% havo/vwo-advies. Opvallend is de vergelijkingsscore met omliggende scholen - terwijl landelijk 18.61% vwo-advies krijgt, ontbreekt dit bij Floris Radewijnsz volledig. De combinatie van praktijkgericht vmbo (28.57%) en doorstroomgericht havo/vwo-advies (42.86%) reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Floris Radewijnsz | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.71 | 175.41 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van uw kind wordt op twee manieren gevolgd. Enerzijds gebeurt dit aan de hand van het dagelijks werk van de kinderen. Dit werk wordt regelmatig getoetst met behulp van de methodegebonden toetsen. In groep 1/2 worden de observaties van de leerkracht vastgelegd. Ook in de andere groepen zal observatie een middel zijn om te volgen. Anderzijds worden de methodeonafhankelijke toetsen afgenomen. Dit zijn de toetsen volgens het Cito ('Leerling in beeld') leerlingvolgsysteem . Deze toetsen worden op vaste tijdstippen in het schooljaar afgenomen. Namelijk januari/februari en juni. De uitslagen van deze laatste toetsen geven ons meer objectieve gegevens over de leerprestaties, omdat met de uitslag van deze toetsen een vergelijking met het landelijk gemiddelde mogelijk is. De gegevens van het Cito leerlingvolgsysteem worden digitaal bewaard en zo is het mogelijk de verrichtingen van kinderen tijdens hun schoolloopbaan te volgen. Daarnaast kunnen deze toetsresultaten gebruikt worden om het onderwijs op school te evalueren. De ontwikkeling van de kinderen wordt structureel gevolgd. Dit is onder andere te zien in de overzichten waarop de resultaten van verschillende observaties en toetsen staan weergegeven. Deze overzichten vormen de basis voor de rapportgesprekken met ouders en de groepsbesprekingen van de leerkracht met de intern begeleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 75% van de leerlingen precies op advies presterend, scoort de school beter dan de landelijke vergelijking (62.93%). Het percentage leerlingen onder advies (12.5%) ligt nauwelijks boven het landelijk gemiddelde (11.81%), wat consistent is met de relatief conservatieve adviespraktijk bij een complexe populatie.
Sociale ontwikkeling
Onze school heeft gekozen voor Kanjertraining. De Kanjertraining is meer dan alleen een (anti)pestmethode. De training vormt voor onze school de leidraad om pedagogisch beleid te maken. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). We streven de volgende doelen na: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. Het bevorderen van ouderbetrokkenheid. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Respect
Wat is de werkwijze van Basisschool Floris Radewijnsz voor sociale ontwikkeling?
Het welbevinden van leerlingen is belangrijk voor hun ontwikkeling. Basisschool Floris Radewijnsz heeft het vignet Gezonde School ontvangen op het thema welbevinden. De school besteedt hier veel aandacht aan via de Kanjertraining, met als uitgangspunt de Kanjerregels: We helpen elkaar, we vertrouwen elkaar, we hebben plezier, we doen mee, niemand doet zielig, we hebben respect voor onszelf en anderen. De leerlingen worden gevolgd door middel van vragenlijsten via het Kanjer leerlingvolgsysteem Kanvas en de vragenlijsten vanuit Vensters (groep 6 t/m 8). De inspectie monitort de resultaten van de school op welbevinden. Er is ook een kindercoach verbonden aan de school en de weerbaarheidstraining 'Rots en water' wordt ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Floris Radewijnsz om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Floris Radewijnsz gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Floris Radewijnsz?
Basisschool Floris Radewijnsz maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.