
Schoolweging
De schoolweging van De Hobbitstee Leerdam is 30,27 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat consistent boven de inspectienorm van 85% ligt. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk gemiddelde: 57,3%), ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit reflecteert de effectiviteit van het gerichte maatwerk, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een balans tussen praktijk en theorie: 20% havo en 17,1% vwo (regio: 16,1% havo, 18,6% vwo). Opvallend is het percentage vmbo-(g)t/havo-advies (5,7%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen. Het praktijkonderwijsadvies (0%) ligt lager dan het regionaal gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hobbitstee Leerdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken we met toetsen in een leerlingvolgsysteem. Om leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Het systeem laat de ontwikkeling van een kind gedurende zijn gehele basisschoolloopbaan zien. Door landelijk genormeerde toetsen te gebruiken (IEP) is het mogelijk de vorderingen te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. Het leerlingvolgsysteem biedt ons tevens een overzicht van leerlingen die extra begeleiding, hulp of uitdaging nodig hebben. Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen, naast de toetsen die bij de methoden horen. De methode gebonden toetsen worden na ieder blok afgenomen. Wij kijken na ieder blok of de leerling zijn of haar doelen heeft behaald.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,6% van de leerlingen presteert onder het advies (landelijk: 11,8%), wat het belang van het ‘drempelonderzoek’ en de warme overdracht onderstreept. Het hoge percentage leerlingen dat op of boven advies presteert (96,4%), sluit aan bij de multidisciplinaire adviesprocedure die de school hanteert.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat kinderen op De Hobbitstee leren in een prettige leeromgeving. Daarvoor zijn leerkrachten, kinderen en ouders medeverantwoordelijk en zonder de inzet van de gehele schoolbevolking zou dit niet mogelijk zijn. Daarom spreken wij elkaar erop aan om ervoor te zorgen dat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor dit veilige en prettige schoolklimaat. Elementen die een positieve bijdrage leveren aan het schoolklimaat in onze school zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind met plezier naar school gaat. Voor die plezierige sfeer zijn schoolregels en afspraken nodig. De leerkrachten bespreken deze regels en afspraken ieder jaar met de leerlingen. Onze schoolregels kunt u vinden in ons protocol ‘Omgang’, deze is te vinden op onze site. Om kinderen inzicht te geven over hoe groepsprocessen verlopen wordt eveneens vanaf groep 1 t/m groep 8 gewerkt met de Kanjertraining. Deze methode is gebaseerd op de beginselen van wederzijds vertrouwen. Kanjertraining is een gedegen lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. Met Kanjertraining hebben wij een duidelijke visie voor kinderen, leerkrachten en ouders, zodat zij zich op een positieve manier weten te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Kanjertraining kenmerkt zich door een nauwe samenwerking van ouders met leerkrachten. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee wij elkaar en de situatie recht doen. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. De Hobbitstee sinds schooljaar 2018-2019 een officieel erkende Kanjerschool. De kanjerafspraken die wij vanaf groep 1 met de kinderen maken zijn: We vertrouwen elkaar. We helpen elkaar. We werken samen. We hebben plezier. We doen mee. De kanjerregels vormen de basis voor het pedagogisch klimaat op onze school. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Wederzijds respect
Wat is de werkwijze van Basisschool De Hobbitstee voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Hobbitstee werkt met de ‘Kanjertraining’. Deze training is erop gericht dat kinderen positief over zichzelf en anderen leren denken. De afspraken binnen de Kanjertraining zijn: we helpen elkaar, we vertrouwen elkaar, niemand blijft zielig, niemand speelt de baas, niemand lacht uit.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Hobbitstee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Hobbitstee gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Hobbitstee?
Basisschool De Hobbitstee gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.