Samenlevingsschool De Stapsteen in Leek

Het team van Samenlevingsschool De Stapsteen in Leek

Current section: team
Oldenoert 23 I
9351 Leek

Zie hier hoe het team van Samenlevingsschool De Stapsteen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Samenlevingsschool De Stapsteen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Samenlevingsschool De Stapsteen bij jullie?

Ontdek hoe goed Samenlevingsschool De Stapsteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Samenlevingsschool De Stapsteen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Samenlevingsschool De Stapsteen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Samenlevingsschool De Stapsteen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Samenlevingsschool De Stapsteen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Leerkrachtvervanging bij De Stapsteen

Bij Samenlevingsschool De Stapsteen garanderen we continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze samenwerking met Slim Personeelsbemiddeling, een gespecialiseerde organisatie binnen Stichting Quadraten, zorgt voor een vlekkeloze afhandeling van invalbeurten bij ziekte en verlof. Dit stelt ons in staat om altijd gekwalificeerde vervangers in te zetten. Daarnaast onderhouden wij een eigen flexibele schil van ervaren leerkrachten en toegewijde onderwijsassistenten. Dit interne team is essentieel voor het snel en efficiënt opvangen van kortdurende afwezigheden, zodat de leerlingen van De Stapsteen altijd kunnen rekenen op een stabiele en inspirerende leeromgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op De Stapsteen: Specialisten voor Elke Uitdaging

3

Taal en Rekenen: Boost de Academische Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Samenlevingsschool De Stapsteen excelleren wij in taal- en rekenonderwijs. Onze intern begeleider coördineert de samenwerking met gespecialiseerde krachten binnen onze stichting, waardoor elke leerling de juiste ondersteuning ontvangt. Voor rekenen zetten we Pluspunt in, aangevuld met RekenXL voor onze ambitieuze rekenaars. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om de einddoelen te behalen, volgen de doorlopende leerlijn Rekenroute. Dit garandeert een solide basis voor iedereen. Met deAlles-in-1 methode bieden we thematisch, samenhangend onderwijs voor alle vakken, behalve rekenen, handschrift en bewegingsonderwijs. Uniek is Denkwerk, een programma dat de cognitieve vaardigheden van hoogbegaafde leerlingen versterkt door middel van logisch denken en informatieverwerking.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij investeren proactief in het welzijn van onze leerlingen met de methodes Leefstijl en Breinhelden. Leefstijl-lessen bevorderen sociaal-emotionele vaardigheden, terwijl Breinhelden de executieve functies van kinderen traint. Dit legt een sterke basis voor sociaal succes. Indien een leerling aanvullende begeleiding nodig heeft, onderhoudt onze intern begeleider nauw contact met ouders, leerkrachten en de beschikbare specialisten binnen de stichting. Zo zorgen we voor een geïntegreerde aanpak op maat.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken nauw samen om de gedragsontwikkeling en werkhouding van leerlingen te optimaliseren. Door middel van de Breinhelden methode stimuleren we bij alle leerlingen de cruciale executieve vaardigheden. Deze gerichte aanpak helpt leerlingen om effectiever te werken, zich beter te concentreren en hun taken succesvol af te ronden. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat en leerrendement.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs zorgt voor een dynamische en uitdagende motorische ontwikkeling. Voor specifieke behoeften maken we gebruik van externe expertise, zoals kinderfysiotherapeuten, of de gespecialiseerde hulp vanuit onze stichting, zoals ergotherapeuten. Deze brede benadering garandeert dat alle leerlingen de kans krijgen om hun fysieke vaardigheden te ontwikkelen en te excelleren in beweging.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Schoolverpleegkundige

Toelichting van de school:

De schoolverpleegkundige is een integraal onderdeel van ons toegewijde zorgteam. Zij biedt essentiële ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging. Dit zorgt voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin de gezondheid en het welzijn van elke leerling centraal staan.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Crealokaal
Podium met decor, licht en geluid
Netbooks die in alle groepen ingezet kunnen worden

Passende Ondersteuning voor Elke Leerling op De Stapsteen

Onze Aanpak voor Extra Begeleiding en Ontwikkeling

Sinds 1 augustus 2014 is passend onderwijs de norm. Samenlevingsschool De Stapsteen neemt haar zorgplicht serieus door een passende onderwijsplek te garanderen voor alle leerlingen. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, of er nu extra ondersteuning nodig is of niet. Ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij basisondersteuning bieden aan alle leerlingen. Dit profiel licht ook toe hoe we extra ondersteuning inzetten, gefinancierd door de middelen die ons schoolbestuur, Quadraten, ontvangt van het samenwerkingsverband SWV. We streven naar een proactieve benadering van zorg en ondersteuning. Ons toegewijde zorgteam, bestaande uit de directie, kindercentrummedewerker, orthopedagoog, gedragsspecialist, schoolcontactpersoon van Sociaal Werk de Schans en de schoolverpleegkundige, werkt nauw samen om uw kind de best mogelijke begeleiding te bieden. Regelmatige overleggen binnen ons team, met zowel groepsleerkrachten als de directie en kindercentrummedewerker, zorgen voor een continue afstemming. Drie keer per jaar vindt een Consultatieve Leerlingbespreking (CLB) plaats met het volledige zorgteam. Hierin bespreken we leerlingen die baat hebben bij extra ondersteuning, om zo onze samenwerking te versterken en onze dienstverlening te optimaliseren, zowel intern als met externe partners.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Stapsteen Leek

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan voor kwaliteitsverbetering?

Op Samenlevingsschool De Stapsteen in Leek streven we naar een dynamische samenwerking met lokale partners. Dit verrijkt het onderwijs voor al onze leerlingen door toegang te bieden tot diverse activiteiten op het gebied van sport en cultuur. Onze interne organisatie is geoptimaliseerd met de overgang van de IB-er naar een Kwaliteitscoördinator. Deze aanpassing focust zich op de dagelijkse schoolpraktijk en de taakverdeling binnen ons team, zonder directe merkbare impact voor leerlingen en ouders. Wij zetten ons actief in voor continue verbetering en professionele ontwikkeling. Dit doen we door de bewezen methodieken van Stichting LeerKRACHT toe te passen, zowel op schoolniveau als binnen de gehele stichting. Ons team benut de ondersteuning en mogelijkheden die Quadraten biedt effectief. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van onze school, de regio en de stichting als geheel. Het onderwijs voor leerlingen die Nederlands als tweede taal volgen (NT2) is speciaal ingericht. Het doel is om hen de best mogelijke kansen te bieden voor hun academische en persoonlijke groei. Het vormgeven van het kleuteronderwijs sluit nauw aan bij onze schoolvisie en de inzichten in de ontwikkeling van jonge kinderen. Digitale geletterdheid en mediawijsheid worden doelgericht geïntegreerd in ons lesprogramma. Burgerschapsvorming is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Ons beleid beschrijft gedetailleerd hoe we deze thema's behandelen en verankeren in de dagelijkse lespraktijk. Leerlingen en ouders beschikken over alle benodigde informatie om het portfolio effectief te gebruiken. De betrokkenheid van ouders wordt gestimuleerd, wat essentieel is voor de educatieve reis van hun kind.

Hoe monitort en realiseert De Stapsteen Leek haar onderwijsdoelen?

Onze ambitieuze doelen voor de schoolplanperiode worden jaarlijks vertaald naar concrete acties in ons schooljaarplan. Dit zorgt voor een duidelijke roadmap voor het team. Aan het einde van elke periode evalueren we de voortgang en resultaten van deze doelen gezamenlijk. De Medezeggenschapsraad (MR) bespreekt de ontwikkeling van het schoolplan structureel in haar vergaderingen. Via ons ouderportaal, Social Schools, en speciale informatiebijeenkomsten houden we ouders proactief op de hoogte van de schoolontwikkelingen. Op bestuursniveau vindt er regelmatige verantwoording en monitoring plaats. Jaarlijkse overleggen tussen het stafonderwijs, het College van Bestuur (CvB) en de school waarborgen de voortgang. We gebruiken 'Regie op Kwaliteit' en een Trendanalyse om onze ontwikkeling te volgen en toekomstige doelen te bepalen. Om onze leerlingen optimaal te begeleiden en voor te bereiden op de toekomst, analyseren we de schoolresultaten nauwgezet. Dit helpt ons om de leergroei te volgen en te bepalen of specifieke groepen extra ondersteuning nodig hebben. We vergelijken onze prestaties ook met die van andere scholen. Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) voorziet ons tweemaal per jaar van rapportages. Deze waardevolle inzichten stellen ons in staat om de kwaliteit van ons onderwijs continu te verbeteren.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij De Stapsteen

Toelichting van de school

Samenlevingsschool De Stapsteen hecht veel waarde aan de vroege ontwikkeling van uw kind. We werken nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we de behoeften van jonge kinderen optimaal kunnen ondersteunen. Onze focus ligt op een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken. Door deze gezamenlijke aanpak kunnen we de educatieve route van uw kind van de allerkleinsten tot aan de uitstroom naar het voortgezet onderwijs optimaliseren. Elk kind krijgt de aandacht die het verdient om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt De Stapsteen voor jonge kinderen?

Samenlevingsschool De Stapsteen biedt een geïntegreerd programma voor jonge kinderen, waarbij de nadruk ligt op een soepele overgang van kinderopvang naar de basisschool. We zorgen voor een doorlopende pedagogische en educatieve lijn, afgestemd op de ontwikkelingsfase van elk kind. Ons schoolbeleid is erop gericht om de basis te leggen voor levenslang leren en plezier in ontdekken. Door te focussen op spelend leren en sociale interactie, creëren we een omgeving waarin jonge kinderen zich veilig en zelfverzekerd voelen om nieuwe dingen te proberen.

Met welke organisaties werkt De Stapsteen samen voor het jonge kind aanbod?

Samenlevingsschool De Stapsteen onderhoudt actieve partnerschappen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties in de regio Leek. Deze samenwerking is essentieel om een consistente en kwalitatief hoogwaardige educatieve ervaring te bieden. Door deze samenwerkingen kunnen we expertise delen en gezamenlijk beleid ontwikkelen dat gericht is op de specifieke behoeften van jonge kinderen. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van uw kind optimaal te begeleiden vanaf de vroegste jaren.
Team | Samenlevingsschool De Stapsteen in Leek | [2025] Schoolregister