OBS De Hasselbraam in Leek

Het team van OBS De Hasselbraam in Leek

Current section: team
De Knip 1 B
9351 Leek

Zie hier hoe het team van OBS De Hasselbraam is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Hasselbraam. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Hasselbraam bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Hasselbraam bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Hasselbraam zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Hasselbraam. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Hasselbraam werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Hasselbraam gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij OBS De Hasselbraam: Een Soepele Regeling

Bij OBS De Hasselbraam zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Elke leerkracht heeft recht op verlof voor diverse redenen, zoals ziekte, professionele ontwikkeling of persoonlijke omstandigheden. Waar mogelijk plannen we deze afwezigheden ruim van tevoren in, zodat we effectieve vervangingsplannen kunnen opstellen. Onze betrouwbare partner, Bemiddelingsbureau Slim, speelt een cruciale rol in het vinden van gekwalificeerde vervangers. Tevens informeren wij Stichting Quadraten proactief over alle verlofaanvragen. Quadraten beschikt over een eigen Flexpool met specialisten die flexibel inzetbaar zijn voor zowel kort- als langdurige vervangingen, waardoor de kwaliteit van ons onderwijs gewaarborgd blijft. Daarnaast zetten wij onze interne expertise in door middel van onze leerkrachtondersteuners, die een waardevolle aanvulling vormen op onze flexibele schil. Het is ook bemoedigend te vermelden dat meerdere eigen leerkrachten bereid zijn om op hun vrije dagen bij te springen, wat de collegiale sfeer en de betrokkenheid bij OBS De Hasselbraam benadrukt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kleutergroepen zijn bij onze school heterogeen geformeerd, dit doen wij bewust vanuit onze visie op de ontwikkeling van het jonge kind. De andere groepen proberen we leerjaar te groeperen, maar dit is op basis van het fluctuerende leerlingenaantal niet altijd mogelijk. Uitgangspunt is altijd een zo evenwichtig mogelijke samenstelling van de kinderen. Dit betekent dat we elk schooljaar opnieuw moeten kijken naar de meest gunstige groepsverdeling die er op basis van beschikbare formatie kan worden samengesteld. De MR wordt hier nauw bij betrokken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op OBS De Hasselbraam

3

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op OBS De Hasselbraam zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze school beschikt over een toegewijde taalspecialist en een rekenspecialist die fungeren als centrale experts. Deze professionals coördineren de voortdurende ontwikkeling binnen hun vakgebieden, formuleren beleid en bewaken de onderwijskwaliteit. Daarnaast maken we gebruik van Leer- en Ontwikkelteams (LOT's) die, op basis van specifieke opdrachten, onderzoek uitvoeren en concrete aanbevelingen doen. Voor het schooljaar 2025-2026 richten onze LOT's zich op belangrijke gebieden zoals rekenvaardigheid, het ondersteunen van meerbegaafde leerlingen, effectief thematisch werken, de ontwikkeling in de kleuterperiode en het bevorderen van burgerschap.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: KiVa Programma

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Alle leerkrachten van OBS De Hasselbraam zijn getraind in het KiVa-programma of volgen momenteel deze opleiding. Dit programma biedt praktische handvatten om een positief sociaal klimaat te creëren en leerlingen te ondersteunen bij hun persoonlijke groei. We streven ernaar dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt binnen onze schoolgemeenschap.

0

Gedrag en Werkhouding: Professionele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifiek gediplomeerde gedragsspecialist hebben, biedt OBS De Hasselbraam wel ondersteuning op het gebied van gedrag en werkhouding. Binnen onze schoolorganisatie, op Quadratenniveau, zijn collega's beschikbaar die expertise kunnen inbrengen wanneer er specifieke vragen of uitdagingen op dit terrein spelen. We zetten collectief onze kennis in voor een optimale leeromgeving.

1

Motorische Ontwikkeling: Vakbekwaam Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Alle leerlingen van OBS De Hasselbraam ontvangen kwalitatief bewegingsonderwijs van een bevoegde vakleerkracht. Deze specialist zorgt voor een gevarieerd en uitdagend lesprogramma dat de motorische vaardigheden van de kinderen stimuleert. Door de expertise van onze vakleerkracht bewegingsonderwijs kunnen we garanderen dat elk kind de kans krijgt om zijn of haar fysieke capaciteiten optimaal te ontwikkelen in een veilige en leuke omgeving.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS De Hasselbraam zorgt voor een veilige omgeving waar ook aandacht is voor persoonlijke verzorging. Hoewel er geen specifieke medische specialisten verbonden zijn aan de school, werken we nauw samen met ouders en externe professionals waar nodig. Wij hechten belang aan het welzijn van elk kind en bieden ondersteuning bij persoonlijke verzorging binnen de mogelijkheden van onze school. Voor specifieke medische vragen verwijzen we graag naar de huisarts of specialist.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Kinderopvang De Vlindertuin

Ontwikkeling en Ondersteuning: Een Persoonlijk Leerpad voor Elk Kind op OBS De Hasselbraam

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

De Wet Passend Onderwijs (2014) vormt de basis van ons streven naar een optimale leeromgeving voor elk kind. Op OBS De Hasselbraam zetten we ons volledig in om iedere leerling, ongeacht individuele behoeften, de best mogelijke kansen te bieden. Onze gestructureerde ondersteuningspiramide, opgebouwd uit vijf niveaus, garandeert een zorgvuldige en opbouwende aanpak. Dit model biedt een helder overzicht van hoe we expertise en interventies afstemmen op de specifieke onderwijsleerprikkels van uw kind. Niveau 1: Het Fundament van Leren Een krachtig basisaanbod, gecreëerd door onze deskundige leerkrachten, is de kern van ons onderwijs. Door te werken met principes zoals De Vier Sleutels, bieden we gestructureerd en effectief onderwijs. Dagelijks monitoren we de voortgang van elke leerling via ons leerlingvolgsysteem, wat ons in staat stelt proactief in te spelen op leerontwikkelingen. Niveau 2: Versterking van het Basislesaanbod Wanneer uw kind extra begeleiding nodig heeft die het standaard lesprogramma overstijgt, passen we het onderwijs aan binnen de groepsdynamiek. Dit kan resulteren in aangepaste instructietijd, verwerkingsopdrachten of extra oefenmomenten. Onze leerkrachten adviseren elkaar en de kwaliteitscoördinator om de meest effectieve aanpak te garanderen. Niveau 3: Gerichte Begeleiding Binnen de Schoolmuren Zijn aanpassingen binnen de groep niet vol-doende, dan intensiveren we de ondersteuning. De kwaliteitscoördinator en de groepsleerkracht werken nauw samen om passende begeleiding te bieden, eventueel met ondersteuning van een onderwijsassistent. Alle afspraken worden vastgelegd in een gedetailleerd handelingsplan. Niveau 4: Intensieve Interventies en Expertise Blijkt de interne ondersteuning onvoldoende, dan schakelen we gespecialiseerde hulp in. Een multidisciplinair overleg (MDO) brengt alle betrokkenen samen om aanvullende ondersteuning te organiseren. De uitkomsten worden vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), waarbij ouders instemmingsrecht hebben op het handelingsgedeelte. Vanaf schooljaar 2025-2026 wordt ook de stem van het kind hierin meegenomen. Niveau 5: Een Zorgvuldige Overstap naar Speciaal (Basis)Onderwijs Als alle inspanningen onvoldoende blijken, verkennen we in samenspraak met ouders en onze orthopedagoog alternatieve onderwijsomgevingen. We zoeken dan naar een school die beter aansluit bij de unieke onderwijsbehoeften van uw kind, mogelijk binnen het speciaal (basis)onderwijs. Ruimere Ondersteuningsmogelijkheden: Voorzieningen en Expertise Naast onze interne ondersteuning, maken we gebruik van gespecialiseerde diensten binnen ons schoolbestuur en samenwerkingsverband. Dit omvat de bovenschoolse plusklas Skills2 voor hoogbegaafde leerlingen, de praktijkgerichte klas Practical Skills, en Triskel voor tijdelijke observatie. Vanaf schooljaar 2025-2026 breiden we ons aanbod uit met een voltijdse hoogbegaafdheidsklas. Indien nodig, kan onze orthopedagoog een onderwijsarrangement aanvragen voor extra middelen of personele expertise. Grenzen van Zorg en Verantwoordelijkheid: Ons Bestuursbeleid Wij geloven dat elk kind welkom is en streven ernaar een leeromgeving te creëren die aansluit bij ieders behoefte. Wanneer de benodigde ondersteuning de capaciteiten van onze school overstijgt, nemen we onze zorgplicht uiterst serieus. In nauw overleg met ouders zoeken we actief naar de meest geschikte onderwijsplek, waarbij we de expertise van de schoolbestuur-orthopedagoog inschakelen. De orthopedagoog beoordeelt of de onderwijsbehoeften elders binnen het reguliere onderwijs kunnen worden vervuld of dat een verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs noodzakelijk is. Hierbij worden bestuursbrede criteria gehanteerd, waaronder: • Kinderen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van zindelijkheid. • Kinderen die moeite hebben met functioneren binnen een groepsverband. • Kinderen die baat hebben bij individueel afgestemd onderwijs. • Kinderen met beperkte cognitieve ontwikkeling die geen vooruitgang boeken. • Kinderen die niet reageren op intensieve ondersteuningsmaatregelen. • Kinderen die een disproportioneel grote behoefte hebben aan leerkrachtnabijheid. • Kinderen met gedragsuitdagingen die leerontwikkeling belemmeren. • Kinderen die niet vatbaar zijn voor sturing door het onderwijzend personeel. • Kinderen die onveilige situaties creëren voor zichzelf of anderen. Ontwikkelingen in Ons Educatieve Aanbod: Thematisch Leren en Talentontwikkeling Ons thematisch leren, geïntroduceerd in schooljaar 2022-2023, versterkt de relevantie van leerstof door deze in een context te plaatsen. Dit bevordert betekenisvol leren en de toepassing van kennis. Voor leerlingen met een brede ontwikkeling bieden we nu, naast onze eerdere plusklas, ook Micadoklassen aan voor de midden- en bovenbouw. Hier ligt de focus op de ontwikkeling van executieve functies en verdiepende leerinhoud, die naadloos aansluit bij onze thematische aanpak.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij OBS De Hasselbraam

Welke Ontwikkeldoelen Bevat Ons Schoolplan voor OBS De Hasselbraam?

Het schoolplan van OBS De Hasselbraam, opgesteld binnen de kaders van Stichting Quadraten, definieert onze kernmissie, visie en specifieke onderwijsdoelen. Door middel van diverse evaluatie-instrumenten identificeren we onze sterke en zwakke punten. Dit plan dient als een essentieel verantwoordingsdocument naar de overheid, het bevoegd gezag en ouders, en als een leidraad voor onze verbeteracties voor de periode 2023-2027. Jaarlijks vertalen we deze actiepunten naar een gedetailleerd jaarplan, waarbij het jaarverslag de voortgang en realisatie van onze doelstellingen monitort. Dit proces waarborgt een continue cyclus van plannen, uitvoeren en evalueren om de onderwijskwaliteit te optimaliseren. Onze schoolleiding en team werken nauw samen met de medezeggenschapsraad om het schoolplan te realiseren. We bespreken de voortgang van de hoofdstukken periodiek en stellen jaarlijks het jaarplan vast. Door middel van een cyclische evaluatie van de thema's in het schoolplan garanderen we een continue verbetering van ons onderwijs. De belangrijkste speerpunten voor de komende jaren zijn: beleid versterken op het gebied van burgerschap, het curriculum voor burgerschap vastleggen en monitoren, de implementatie van "Mijn Kleutergroep" voor de ontwikkeling van kleuters, het ontwikkelen van een aanbod voor "Slimme Kleuters" en het opstellen van een gezamenlijk Integraal Kindcentrum (IKC) plan.

Hoe Zorgt OBS De Hasselbraam Voor Continue Kwaliteitsverbetering?

OBS De Hasselbraam streeft naar de vier kernambities van Stichting Quadraten: uitstekend onderwijs, een stimulerende leeromgeving voor elk kind, een lerende organisatie met betrokken medewerkers en een duurzame bedrijfsvoering. We gebruiken diverse tools om onze ontwikkeling inzichtelijk te maken, waaronder het digitale platform Vensters PO, dat jaarlijks wordt bijgewerkt door de directeur. ParnaSys WMK is ons centrale instrument voor kwaliteitsbeleid. De kwaliteitsindicatoren die we hanteren omvatten: een meerjarenplanning voor kwaliteitszorg, een evaluatieplan voor periodieke beoordeling van beleidsterreinen, cyclische kwaliteitsbeoordelingen door ouders, leerlingen en leraren, en planmatige verbeteringen gebaseerd op schoolplannen, jaarplannen en jaarverslagen. We leggen onze kwaliteit vast en rapporteren hierover aan alle belanghebbenden, zoals de inspectie, het bevoegd gezag en de GMR. Op de Hasselbraam stimuleren we onderwijskundig leiderschap en focussen we op de continue professionele ontwikkeling van zowel directie als teamleden. Externe partijen betrekken we actief bij de kwaliteitsbeoordeling. Elk jaar stellen we een jaarplan op met concrete verbeterdoelen, voortkomend uit ons schoolplan 2023-2027. Het jaarverslag biedt verantwoording over de realisatie van deze doelen. Middels Parnassys WMK sturen we op onze kwaliteitszorg en monitoren we de tevredenheid van ouders, teamleden en leerlingen via Quick Scans en enquêtes.

Ontdek Ons Rijke Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

OBS De Hasselbraam bevordert proactieve samenwerking met voorschoolse voorzieningen. Deze partnerschappen zijn cruciaal voor een naadloze informatie-uitwisseling over doorstromende leerlingen en het creëren van een consistente leerlijn. Tevens onderhouden we nauwe banden met vervolgscholen, ook bij tussentijdse schoolwisselingen. Ouders worden altijd actief betrokken bij de overgangen van hun kind, van voorschool naar basisschool, en van basisschool naar voortgezet onderwijs of een andere basisschool. Voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften werken we intensief samen met het samenwerkingsverband en gespecialiseerde zorgpartners. We streven naar een nog diepere samenwerking met alle partners binnen ons schoolgebouw, om zo de ontwikkeling van elk kind optimaal te faciliteren. Ontwikkelingsgericht Kleuteronderwijs op De Hasselbraam Jonge kinderen verkennen de wereld met een natuurlijke verwondering en onbegrensde nieuwsgierigheid. Ze nemen dingen waar, voelen, en onderzoeken alles grondig. Dit vraagt om onderwijs dat deze aangeboren drang tot ontdekken stimuleert en ondersteunt. Onze pedagogische visie op kleuters is dat zij zich het best ontwikkelen door middel van ontwikkelingsgericht onderwijs. Dit kenmerkt zich door een holistische benadering, waarbij diverse activiteiten thematisch en betekenisvol worden verbonden. De kinderen ontwikkelen hun eigen oplossingsstrategieën, terwijl de leerkracht een coachende rol vervult. De kern van ons onderwijs ligt in het aansluiten bij de ontwikkelingsfase van het kind, waarbij spel centraal staat. De leerkracht creëert betekenisvolle thematische leerervaringen die gericht zijn op specifieke leerdoelen. Door het kind te volgen en verschillende leerwegen aan te bieden, wordt de ontwikkeling op alle gebieden gestimuleerd. Dit omvat spelactiviteiten, creatieve en beeldende vorming, gespreksvoering, voorbereidende taal- en rekenactiviteiten, motorische ontwikkeling en de training van executieve functies. Observatie is een essentieel instrument om de voortgang en behoeften van elk kind nauwkeurig in kaart te brengen. De leerkracht ontwerpt thema's en kernactiviteiten die kennis en vaardigheden koppelen aan sociaal-culturele contexten, wat een brede ontwikkeling bevordert. Bij het ontwerpen van spelactiviteiten ligt de focus op het uitnodigen tot verkenning en expressie. Vaak wordt het rollenspel, waarin kinderen zich verplaatsen in anderen en situaties, verrijkt met uitdagende problemen die om creatieve oplossingen vragen. We werken schoolbreed met thematische projecten die telkens van vakantie tot vakantie lopen. Flexibiliteit binnen een thema is hierbij essentieel, zodat uiteenlopende leerbehoeften kunnen worden aangesproken. De interesse van de kinderen is leidend; indien een onderwerp de nieuwsgierigheid wekt, wordt dit binnen het thema verder uitgewerkt. Thematiseren verbindt de leerdoelen van de school met de belevingswereld van de kinderen. Leerkrachten bedenken constant nieuwe impulsen voor de hoeken in de klas om het hoekenspel te vernieuwen en te verdiepen. Thematisch werken vereist zorgvuldige voorbereiding, oefening, observatie en reflectie in elke fase. Zo kunnen we de leerdoelen optimaal laten aansluiten bij de 'zone van de naaste ontwikkeling' van elk kind, wat zorgt voor de meest effectieve leerervaring.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Hasselbraam extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS De Hasselbraam biedt een rijk en gevarieerd aanvullend programma, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onder andere...

Ja, OBS De Hasselbraam biedt een rijk en gevarieerd aanvullend programma, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onder andere...

Uitstekende kinderopvangfaciliteiten
Gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Geïntegreerd Kindcentrum

Met welke partnerschappen werkt de school samen voor het jonge kind?

OBS De Hasselbraam werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is SKSG De Vlindertuin, bekend om hun hoogwaardige kinderopvang.

OBS De Hasselbraam werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is SKSG De Vlindertuin, bekend om hun hoogwaardige kinderopvang.

Team | OBS De Hasselbraam in Leek | [2025] Schoolregister